Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta Airport Express till befintligt nätverk


Gustaven250
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Du måste ställa in den på att vara i bryggläge. Du borde därför se det om du kollar dess inställningar.

Likaså kan du där stänga av/på trådlöst nätverk hoppas jag.

 

Enklaste sättet att kontrollera att trådlösa nätverket är av borde ju vara att kolla vilka trådlösa nätverk som finns i närheten med en dator tex.

Redigerad av Koplimi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBeginner

Antar att jag ser bryggläget i Airport verktyg, men där hittar den inte APX efter att felmeddelandet tagits bort. Eller ser man det på nåt annat sätt?

 

Trådlöst nätverk av på APX (finns inte med bland tillgängliga).

 

Får nu endast gul blinkning.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör det enkelt för dig själv.

Koppla en kabel direkt mellan APX och din dator för att kunna ställa in den.

Du kan inte konfigurera det du inte kan kommunicera korrekt med.

Troligtvis därför du får gula lampor och error osv.

Koppla inte in APX i din Dlink när du konfigurerar den.

 

Funkar inte det så se till att du verkligen ansluter till APX trådlöst när du försöker konfigurera den.

 

All konfiguration sker med Airport-verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBeginner

Tusen tack!!!!!

Genom att ändra inställningen från "Skapa nytt nätverk" till "Lägg till befintligt nätverk" så funkar allt klockrent.

 

Jag är djupt tacksam.

 

//M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Är det bara att kasta sin gamla Airport Express nu när det inte finns något program som fungerar till den. Eller måste man vara så omständig att man ska installera ett äldre system på en hårddisk och sätta upp nätverket den vägen? Verkar förbannat omständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara att kasta sin gamla Airport Express nu när det inte finns något program som fungerar till den. Eller måste man vara så omständig att man ska installera ett äldre system på en hårddisk och sätta upp nätverket den vägen? Verkar förbannat omständigt.

 

Vad är det som inte fungerar, Airportverktyget?

 

Airportverktyget 5.6.1 ska väl fungera under ML, gör det för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag gjorde nyss förlängning av mitt Tele2 ADSL (deras router) med Airport Express. Efter en del omstarter (bl.a. reset på AE med pennspets till den blinkar snabbt gult) och uppdatering av Airportprogram verkar det funka. Men jag tycker det är aningen konstigt. Ska det vara så att nätverken slås ihop helt, dvs jag kan inte välja att köra på enbart AE? Den försvinner nämligen under trådlösmenyn, nätverket får samma namn överallt, vilket på sätt och vis är bra. Jag får bättre täckning, men inte full täckning ens intill AE. Ibland är det fortfarande problem med döda vinklar, som innan AE kom in i bilden - kan tolkas som att AE faller ur då och då.

Musikdelning från iPad är inte heller helt smärtfritt - hackar ibland, som om nätverket inte hinner med. Var kan det lagga nånstans? Ska jag byta kanal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du förlänger och inte bara är ansluten till nätverket med din Express?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du förlänger och inte bara är ansluten till nätverket med din Express?

 

Hur ser jag skillnaden? Det är nog rätt som du säger - jag har bara anslutit, inte förlängt. Gissar Tele2 routern måste tillåta förlängning innan det alternativet syns?

Redigerad av larslucidor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du lär väl se vad du gjort i Expressens inställningar.

 

Förläng heter något i stil med "Förläng redan existerande nätverk".

Anslut heter något i stil med "Anslut till redan existerande nätverk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du lär väl se vad du gjort i Expressens inställningar.

 

Förläng heter något i stil med "Förläng redan existerande nätverk".

Anslut heter något i stil med "Anslut till redan existerande nätverk".

 

OK - ja då verkar det som man inte kan förlänga trådlöst utan bara genom att ansluta AE via ethernet och göra förlängningen sladdbunden. Hade hoppats det skulle gå att slippa sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara att kasta sin gamla Airport Express nu när det inte finns något program som fungerar till den. Eller måste man vara så omständig att man ska installera ett äldre system på en hårddisk och sätta upp nätverket den vägen? Verkar förbannat omständigt.

 

??? Jag kör på min gamla AIrport Express ihop med Mountain Lion utan några som helst problem. Min AE är tre år gammal. Jag har den kopplat till min stereo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyss förlängning av mitt Tele2 ADSL (deras router) med Airport Express. Efter en del omstarter (bl.a. reset på AE med pennspets till den blinkar snabbt gult) och uppdatering av Airportprogram verkar det funka. Men jag tycker det är aningen konstigt. Ska det vara så att nätverken slås ihop helt, dvs jag kan inte välja att köra på enbart AE? Den försvinner nämligen under trådlösmenyn, nätverket får samma namn överallt, vilket på sätt och vis är bra. Jag får bättre täckning, men inte full täckning ens intill AE. Ibland är det fortfarande problem med döda vinklar, som innan AE kom in i bilden - kan tolkas som att AE faller ur då och då.

 

Vad är problemet här?

I AirportVerktyg finns en flik som heter "Trådlöst" och här finns "Nätverksläge". I "Nätverksläge" finns alternativen "Skapa..", "Anslut..", "Utöka.." och "Av".

Skapa = Du skapar nytt nätverk där din Airport Express är kärnan, modern.

Anslut = Du ansluter din AE till ett existerande nätverk.

Utöka = Du utökar ditt existerande nätverk med AE, AE:n blir en "slav" till modern. Detta innebär att nätverken slås ihop helt ja och det är helt normalt. AE:n får ju internet via routern, om du enbart kör på AE:n så frikopplas du från internet eftersom AE:n då inte längre har kontakt med det internet som den trådlösa routern-modemet har. Obs: AE kan bara utöka 811.n - nätverk. (enligt hjälp-infon till AP-verktyget).

 

Jag har kopplat så här: Ethernet-sladd från Thomson router-modem till AE. Trådlösa nätverket i routern är avslaget, för jag kör nätverk via el-nätet (s k "home-plug" lösning). AE:n är inkopplad i stereon via digital-kontakten så jag kör iTunes från Macen in i stereon.

 

När det gäller döda vinklar och så - ja, trådlöst är ju radio. Det innebär störningar... det begränsas av byggmaterialet i väggarna och andra grejer, som mikrovågsugnar med mera. I värsta fall får du köra trådat eller skaffa en till AE för att täcka upp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till grej som är lätt att missa: AE:n ska vara i "bryggläge" när den ansluts till ett existerande nätverk för då finns det redan en router. Detta ställs in i Airport-verktyg under Nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Är det bara att kasta sin gamla Airport Express nu när det inte finns något program som fungerar till den. Eller måste man vara så omständig att man ska installera ett äldre system på en hårddisk och sätta upp nätverket den vägen? Verkar förbannat omständigt.<br />
<br /><br /><br />

 

Har du en äldre express som jag kan du ladda ner en äldre version av airport utility

t.ex denna här: http://support.apple.com/kb/DL793?viewlocale=en_US&locale=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att det inte kan installeras på system nyare än 10.6, för 10.7 och 10.8 krävs programmet Pacifist och att man manuellt extraherar Airport Utility.app till en mapp som man sen kan lägga i sin programmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att det inte kan installeras på system nyare än 10.6, för 10.7 och 10.8 krävs programmet Pacifist och att man manuellt extraherar Airport Utility.app till en mapp som man sen kan lägga i sin programmapp.

 

Fungerar ialla fall på mitt Lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, själv fick jag bara upp att jag inte kunde installera det,, krävde OS X 10.6 samt att filsystemet inte heller var kompatibelt, inte ens om jag skapade en skivavbild för att installera det mot och inte systemenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kort fråga om att utöka, om man har en router som stöder utökat nätverk, typ Extreme eller Time Capsule, och utökar detta med en Express, måste expressen vara ansluten till nätverket via kabel då eller är det bara plugga in den i väggen för att få den att "förlänga" Wifi nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, tror det ska gå men bäst resultat blir det naturligtvis med kabel eftersom förlorad signalstyrka mellan enheterna inte spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Har precis skaffat hushållets tredje Airport Express (samtliga är den äldre generationen som sätts direkt i vägguttag - nu inköpt som begagnad) och blir direkt påmind om frustrationen vid installation av sådan...

Minns nämligen att det krävdes stort tålamod även vid installation av de tidigare 2.

Denna gång känns det dock som ett för mig nytt fel/scenario.

Jag har satt i AE:n i vägguttag (hållit inne Reset - vilket vid googling är det allmänt lämnade tipset vid allt AE-strul) och kopplat in den till vår Time Capsule med nätverkskabel.

Öppnat AirPort-verktyg och där hittat den nya AE:n under "Andra AirPort-basstationer".

När jag klickar upp den så väljer den default "Skapa nytt nätverk", vilket jag inte vill.
När jag så under Andra alternativ i stället väljer "Lägg till i ett befintligt nätverk" och klickar Nästa så tuggar den några sekunder (letar) varpå meddelandet "Inga basstationer hittades (på nätverket)".

Hur göra??

Anslutning av AE verkar vara undantaget inom Appleprylar - i övrigt säger minnet att alla installationer brukar vara mkt användarvänliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl hålla med om de inte är så busenkla som Apple vill framhålla.

 

Om du ska ha den kopplad till din TC med kabel så behöver du inte lägga till den till ett befintligt nätverk. Välj då att avaktivera det trådlösa nätet på den. I övrigt så ska du under nätverk ställa in den i bryggläge, dvs den ska låta sig styras av din TC och inte agera router (NAT) på egen hand.

 

Vill du däremot att den ska förlänga och förbättra det trådlösa nätet i huset så ska du ställa in att den ska skapa ett nytt nätverk med samma namn, kryptering och lösenord som ditt befintliga nät, så har jag det inställt, bryggläge och nytt nätverk för att förlänga räckvidden av det trådlösa nätet i huset med kabel (homeplug) mellan enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lyser den nya AE:n grönt... :-)

Efter ett för mig helt nytt sätt att installera en AE.

Jag lät den vara kvar i vägguttaget utan nätverkskabel -> gick in på Nätverk (via Systeminställningar) -> slog på Wi-Fi (på vår iMac) och fick då möjligheten att "Ansluta via AirPort Express -> Kom in och kunde välja Lägga till i befintligt nätverk (först låg den under "Andra AirPort-basstationer" hann jag se) -> installation gick i mål (och jag uppdaterade sedan AE:ns programvara).

Som sagt, verkar vara lite Tålamod & "Slump" över installationer av AE... Men nu funkar det för alla 3 hos mig - och jag är såklart glad (tills nästa gång, eller vadå)... :-))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kan väl hålla med om de inte är så busenkla som Apple vill framhålla.

 

Om du ska ha den kopplad till din TC med kabel så behöver du inte lägga till den till ett befintligt nätverk. Välj då att avaktivera det trådlösa nätet på den. I övrigt så ska du under nätverk ställa in den i bryggläge, dvs den ska låta sig styras av din TC och inte agera router (NAT) på egen hand.

 

Vill du däremot att den ska förlänga och förbättra det trådlösa nätet i huset så ska du ställa in att den ska skapa ett nytt nätverk med samma namn, kryptering och lösenord som ditt befintliga nät, så har jag det inställt, bryggläge och nytt nätverk för att förlänga räckvidden av det trådlösa nätet i huset med kabel (homeplug) mellan enheterna.

Jag har testat detta och får det nu att fungera med kabel, men problemet är att jag nu har fyra (2 st vanliga och 2 st 5 GHz nätverk) med samma namn, vilket gör det hela lite förvirrande vilket jag ska använda, då alla visar samma nätverksstyrka, vilket jag vet är fel, då den ena av dem borde visa en eller två staplar på Airportstapeln.

 

Kör jag utöka ett befintligt trådlöst nätverk så kan jag inte använda kabel från min TC till min Airport Express (den nya varianten som ser ut som en Apple TV). Kör jag så, så kommer jag inte ut på internet.

 

Går det att få till så att jag kör med kabel till AE från TC och sedan utökar mitt trådlösa nätverk utan att få fyra olika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...