Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta Airport Express till befintligt nätverk


Gustaven250
 Share

Rekommendera Poster

Åkte idag ut till Media Markt för att inhandla mig en Airport Express. Tänkte ha den till att ansluta min skrivare och köra trådlös musik via airtunes ut i högtalarna.

Hade tänkt att jag skulle ansluta expressen till mitt redan befintliga trådlösa nätverk, typ som att utöka för att just kunna använda skrivare och trådlöst ljud.

Men jag kan inte så mycket om detta och det hela slutade med att jag satt i 3 timmar och försökte få det i fungera. Som sagt är jag inte så hemma på det här med nätverk. Så nu vänder jag mig till er här på forumet. behöver hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Jag satt en liten stund med min express också.

Mitt tips är att du håller in resetknappen på expressen, så det börjar blinka, sen börjar du om.

 

Vad var det som du inte fick att fungera?

Har du ett eget nätverk hemma? Lösenordskyddat?

 

När du installerar expressen så frågar den ifall du vill ansluta till befintligt nätverk, och så väljer du ditt egna samt knappar in lösenord.

 

Hur långt kom du i din installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att din befintliga router måste stöda att utöka nätverket. Kolla om den har stöd för det och aktivera det först.

 

Jag har en Airport extreme och har skaffat en express. Funkade inte för mig innan jag slog på tillåt att nätverket utökas på extremen, sen gick jag in på expressen, valde anslut till befintligt nät, valde extremen, skrev in lösenordet och pang, så var det uppe...

 

Bild 1 Airport Extreme, bild 2 & 3 Airport Express

post-34005-1283102930,22_thumb.jpg

post-34005-1283102937,73_thumb.jpg

post-34005-1283102945,36_thumb.jpg

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat om den och försökt igen. Jag får expressen att dyka upp i airport menyn och det går att ansluta, det står även att jag har full täckning. Men det går inte att ladda någon hemsida. Jag har eget trådlöst nätverk hemma som är lösenordsskyddat. Jag vet inte vad jag ska välja där man får välja alternativ om man vill ha trådlöst, utökat och så är det två andra alternativ.

 

Jag vet inte om jag har stöd för utökat på min router här hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

program > verktygsprogram > AirPort-verktyg,

 

Därifrån ställer du in din airport express. Om den ska ansluta till befintligt nätverk osv.

 

edit:

Välj att den ska ansluta till befintligt nätverk, knappa in lösenord.

Sen när din express lyser grönt, så väljer du ditt trådlösa hem-nätverk i airportmenyn.

 

Så först frågar den ju ifall du vill avbryta din nuvarande anslutning. Sen när installationen är klar, så ansluter du till ditt hemnätverk igen.

Redigerad av qop
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerar rubriken och nitar tråden under Nätverk

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Time Capsule som basstation för trådlöst nätverk, en Express i en annan del av huset ansluter till befintligt nätverk.

I söndags slutade Express fungera. Jag tar för givet att det berodde på ett plötsligt åskväder i närheten.

Idag köpte jag därför en ny Express. Skulle installera - men när jag fyllt i konfigurationen och Express startade om kunde nätverket inte hitta den. Jag har försökt flera gånger, med samma resultat.

 

Jag tänkte titta i konfigurationen för Time Capsule för att se om något hänt där. Men jag kommer inte in. Internet fungerar från den, men jag kommer inte in i inställningarna. Jag har försökt och försökt. (-6753 står det i ett felmeddelande)

 

Kan blixtnedslag ha förstört en del av Time Capsule så att Express inte får kontakt med den? Det låter inte särskilt rimligt.

Kan det fungera om jag återställer med ett gem, avinstallerar Airportverktyg, omsinstallerar från cd-skiva och skapar ett nätverk från början? Eftersom jag inte är särskilt bra på sånt här så är jag orolig för att inte få igång det igen utan istället tappar all anslutning till internet.

 

Jag har inte stött på problemet när jag kollat tidigare trådar och ber därför om hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Kan blixtnedslag ha förstört en del av Time Capsule så att Express inte får kontakt med den? Det låter inte särskilt rimligt.

Kan det fungera om jag återställer med ett gem, avinstallerar Airportverktyg, omsinstallerar från cd-skiva och skapar ett nätverk från början? Eftersom jag inte är särskilt bra på sånt här så är jag orolig för att inte få igång det igen utan istället tappar all anslutning till internet.

 

 

 

 

Jag tror du måste reseta airporten och ansluta till TC på nytt. Jag har två airport express anslutna till en netgear router från Tele2. Varje gång jag startar om routern, eller den varit nere av annan anledning, måste jag reseta dem och "haka på dem" på routern igen. Vädigt irriterande. Ett tips är att som jag spara konfigurationsfilen och sedan läsa in den på nytt - sparar lite tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

För ett tag sedan gjorde jag en guide hur man ansluter – främst en äldre – AirPort Express till en AirPort Extreme via WDS. Kanske kan vara till hjälp för någon.

 

På nyare Expressar verkar manövern vara enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har problem och behöver hjälp :deppig:

 

Jag köpte en Apple TV häromdagen och installerade, inga problem alls, jag bara gav den ström så hittade den mitt trådlösa internet här hemma i en handvändning.

 

 

Nu har jag fått blodad tand och införskaffat mig en Airport Express för att kunna spela trådlös musik i flera rum.

Det är den som verkar vara svårare att installera.

Mitt nätverk består idag av ett trådlöst bredband från comhem som via modem samt router är inkopplat till följande enheter:

Stationär PC - via sladd

Bärbar dator - trådlöst

Ipad - trådlöst

 

 

När jag kopplar in Airport express i vägguttaget (dvs ger den ström) så är lampan i börjar fast gul som den ska vara men sedan så börjar den blinka gult istället för att bli grön, detta betyder att den inte hittar nätverket.

Jag har kört installationsskivan som kom med expressen på den stationära datorn (eftersom det är den enda datorn med fungerande cd/dvd-spelare.

 

Vad ska jag göra för att den ska hitta nätverket? Konstigt att det inte går när den hittade Apple TV så enkelt.

Behöver man i början ha en sladd från routern till expressen för att den ska hitta? Har tyvärr ingen sådan men får köpa isf.

Tilläggas bör att jag provade att koppla in expressen i nätverkssladden som normalt går mellan den stationära PCn och routern men expressen blinkade gult även då.

Går det att koppla en vanlig USB-sladd mellan en dator och expressen för att hitta nätverket första gången (har ingen sådan sladd heller iof).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lampan blinkar gul även när den hittar nätverket men inte kan ansluta till det.

Utgångsläget för Airport Express är att vara router, alltså huvudstation. Då kan den inte ansluta till ett existerande nätverk. Det är så den är inställd från fabrik. Det är alltså helt normalt att den inte går att ansluta till ett existerande nätverk med en gång, för den är konfigurerad så.

 

För att ändra denna inställning behöver du gå in i Airport verktyg, här kan du ställa in Airport Express till att ansluta till befintligt nätverk - alltså användas för att utöka ett existerande nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lampan blinkar gul även när den hittar nätverket men inte kan ansluta till det.

Utgångsläget för Airport Express är att vara router, alltså huvudstation. Då kan den inte ansluta till ett existerande nätverk. Det är så den är inställd från fabrik. Det är alltså helt normalt att den inte går att ansluta till ett existerande nätverk med en gång, för den är konfigurerad så.

 

För att ändra denna inställning behöver du gå in i Airport verktyg, här kan du ställa in Airport Express till att ansluta till befintligt nätverk - alltså användas för att utöka ett existerande nätverk.

 

Bra!

Det låter logiskt det du skriver.

Men jag trycker på airport-verktyg i startmenyn i min PC och kommer in i programmet.

Den börjar då automatiskt att söka efter airport-enhet men hittar fortfarande ingen.

 

Frågan är hur jag ska göra de inställningarna som du förordar?

Det finns en flik som heter basstation med underflikar som b.la. "lägg till trådlösa klienter", "manuell inställning" m.m. men allt detta inget av detta kommer jag åt alls.

Likadant fliken Inställningar är helt låst.

De enda 2 flikarna som finns något valbart under är Hjälp samt Arkiv.

Bifogar printscreen på hur det ser ut under arkiv.

Under Arkiv>Inställningar så hittar jag inte så mkt matnyttigt, bifogar dock en printscreen på det också.

 

Har ingen aning om hur jag ska komma vidare nu, tacksam för hjälp

post-63694-081938500 1312017325_thumb.gif

post-63694-026948600 1312017550_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som alla andra i denna tråden, men ändå, efter att ha läst alla svar, inte lyckats.

 

Jag har kopplat in allt, pillat i airport-verktyget och anslutit min AP Express till mitt befintliga nätverket (Belkin). Den startar om min APX och lampan blir solit grön. Därefter kopplar min dator sig in på Belkin igen och internet kommer tillbaka etc.

 

Däremot försvinner allt som har med min APX att göra, och då också möjligheten till AirPlay.

Knappen för att strömma ljud försvinner på iPad, Macbook och iPhone. Knappen finns däremot där undertiden jag göra konfigurationer med min APX och använder nätverket från den.

 

Kort och gott känns det helt enkelt som att min APX inte är kopplad till nätverket här hemma, iaf inte med sina funktioner. Jag har kört ett antal reset och försökt från början igen, men alltid med samma resultat.

 

Tips?

 

Tack på förhand!

/k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

 

Förslag:

 

Först av allt - sätt din bas-router till "bridge-mode" (brofunktion). Så utdelar routern fasta IP-adresser till alla trådlösa enheter, i stället för att distribuera ett utsnitt.

 

Koppla Expressen direkt till routern (LAN) första gången, starta Airport Utility. När du kan se Expressen i Airport Utillity, så inställ den till att tillsluta sig i ditt existerande nätverk. Var uppmärksam på krypteringen, om din bas-router har WEP, WPA2 Personal osv. Inställ din Express med samma kryptering.

 

När du är klar, säg OK till att ditt nätverk går ner och vänta på att det startar igen. Koppla bort din Express från din bas-router, och så borde den dyka upp "trådlöst" i Airport Utillity.

 

Hoppas det kan hjälpa

 

Hälsning

Redigerad av Heimdal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag lyckas inte att ansluta min Airport Express till mitt befintliga nätverk.

Efter konfigurationen får jag felmeddelandet att basstationen inte går att hitta.

Skapar jag ett nytt nätverk fungerar Expressen precis som förväntat.

Men jag vill använda min Express för att streama AirPlay till stereon och då vill jag koppla den till mitt befintliga nätverk.

 

Jag har en Thomson trådlös router, tidigare hade jag en NetGear och då fungerade det som jag ville, tyvärr så tog blixten den...

Jag använder WPA+WPA2 på båda enheterna och jag har också bockat för rutan att "enheter ansluts automatiskt" på routern.

 

Tycker jag följt manualer och därefter testat alla fix & trix jag kan komma på men utan att lyckas, tacksam för hjälpande kommentarer.

MVH perJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara så att din nya router inte stöder utökat nätverk (WDS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tjena

 

Jag sliter mitt hår här också med att koppla min Airport Express till min nya Telia Smart-router.

 

Har läst hur många trådar som helst och testat ett antal varianter nu, men när jag ställer in Airporten för att ansluta till befintligt nätverk, väljer Telia Smart-nätverket och trycker uppdatera tar det stopp. Väntar på att Airport ska startas om, men det gör den aldrig.

 

Därefter hittar inte Macbooken Airporten alls, utan jag måste göra en hård återställning med en penna och börja om från början igen.

 

Det enda sättet jag kan ställa in Airporten på är som ett eget trådlöst nätverk, vilket innebär att jag måste välja om jag vill streama musik eller vara ansluten till internet och det verkar ju helt galet att det ska behöva vara så.

 

Någon som har någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag upplever samma problem som TomasDSC.

Jag skaffade min Airport Express i förra veckan för att kunna streama musik från min iPad.

Problemet jag upplever är att nånstans på vägen så försvinner Airporten..

Jag använder min iPad för att hitta airporten i inställningarna över nätverk/Wi-Fi.

Jag går in för att konfigurera Airporten, då hittas den och jag får möjlighet att lägga till den till ett befintligt nätverk. Jag hittar nätverket och fortsätter. Det är sen det strular.

iPaden visar att först så påbörjar uppdatering av Airporten, därefter Ansluter den till Airporten, Ansluter till nätverket...men sen efter det stannar den på väntar på Airporten...och därifrån kommer jag inte vidare..

Den står och tuggar där tills den säger att ett oväntat fel inträffade, försök igen.

Därefter kan man inte hitta Airporten någonstans...utan är tvungen att göra en hard-reset med penna...

Känner att hjärtinfarkten kommer allt närmare....nån som kan hjälpa mig innan jag hamnar på intensiven?

:)

 

Tacksam för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ordning på mitt i dag, lättnaden som uppstod var helt obeskrivlig!

 

Det som strulade för mig var att krypteringen i Thomson-routern var WPA+WPA2, fick ändra till enbart WPA. När jag anslöt AE:n sen var det inga kymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ordning på mitt i dag, lättnaden som uppstod var helt obeskrivlig!

 

Det som strulade för mig var att krypteringen i Thomson-routern var WPA+WPA2, fick ändra till enbart WPA. När jag anslöt AE:n sen var det inga kymmer.

Kunde du inte välja enbart WPA2? Säkrare.

Redigerad av Koplimi
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
MacBeginner

Hej,

 

Jag har haft min APX ansluten till Ethernet och till min förstärkare för att streama musik.

Hade en gammal D-Link router som det funkade bra med.

 

När jag nu bytt router till en D-Link DIR655 så får jag inte ordning på musiköverföringen till APX. Jag håller på att bli galen.

 

Jag har följande uppsättning:

 

D-link 655 med Ethernet kabel ansluten

MacBook med OS 10.7.3

WPA2 säkerhet

APX ansluten med kabel till nätverket.

 

Jag har provat att göra reset på APX och det bli grönt fast sken, men när jag lägger till nätverk och APX i konfigurationen (AirPort verktyg) så får jag felmeddelandet att "Ett oväntat fel inträffade. Försök igen."

Och där är jag fast.

 

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp för att lösa problemet! Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är APX inställd på att vara i bryggläge?

 

Och skapar du ett trådlöst nät me APX eller använder du bara det i DLink-655?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBeginner

Hej och tack för respons,

 

 

Hur ser jag om den är i bryggläge eller inte?

Min ambition är att endast använda det i Dlink-655, men hur kan jag se om jag verkligen bara har det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...