Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vet inte iPhone hur långt jag kommit i min ljudbok?


rico90

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Ursäkta den förvirrande rubriken :)

 

Gissningsvis gör jag något fel eller så fungerar inte det som jag vill på telefonen (Iphone 4)

 

Följande scenario:

 

1. Ändrar mediatypen i Itunes så att det klassificeras som ljudbok av Itunes och skapar en spellista av en ljudbok (198 filer)

2. Börjar lyssna på min ljudbok på väg till jobbet. När jag är framme så är jag troligtvis mitt i en fil som brukar vara runt 4-5 minuter lång. Stänger av Itunes på telefonen.

3. Börjar jobba :)

4. Ska ut och springa på lunchen med Iphonen och kör igång min spellista med musik.

5. Jobbar :)

6. På väg hem från jobbet och vill väldigt gärna fortsätta att lyssna på min ljudbok som jag gjorde i morse. Problemet är bara att jag inte kommer ihåg vilken ljudfil jag var på av 198st!! Jag kommer heller inte ihåg om jag var 02:32 mins in i ljudfilen eller bara 4 sekunder.

 

På min gamla Nokia minns spellistorna vart man var. Och då menar jag flera olika spellistor. Fungerar inte detta på Iphonen så suger det ju! Jag kan väl knappast vara den enda som lyssnar på ljudböcker samma dag som jag vill lyssna på musik???

 

/Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ursäkta den förvirrande rubriken :)

Hej och välkommen! Jag gjorde ett försök att förtydliga rubriken. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrar du filändelsen oxå? På talböcker ska den vara *.m4b

 

Använder du Apple-dator? I så fall ska du skaffa Audiobook Builder. Fixar allt på ett kick :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rickard

 

Kör du ljudboken i mp3-format så får den problem för musikspelaren klarar bara av att hålla rätt på ett ställe itaget. (taskig multitasking)

konvertera ljudboken till m4b-format med antingen tex "Audiobook maker" eller "Audiobook builder" så lägger sig dom filerna under ljudböcker i iTunes och samma ställe på telefonen. När du sedan vill lyssna på ljudbok i telefonen så väljer du "ljudböcker i ipod sen är det bara att köra.

 

Då kan du dessutom blanda all musik på telefonen utan att få ett "randomavsnitt" ur boken uppläst mitt i joggingturen. :-)

 

Jag har en iPhone 3G där jag har både musik (mp3) och ljudböcker (m4b) och då funkar det klockrent eftersom spelaren skiljer på musikspelare och ljudbokspelare.

 

/djc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör om filerna till *.m4b i iTunes kommer din iPhone att komma ihåg VAR i varje enskild fil du slutade lyssna. Däremot tror jag inte att den kommer ihåg VILKEN fil i spellistan som spelades. Jag slår alltid ihop mina ljudboksfiler till en eller ett par filer. Fungerar perfekt!

 

Du fick ett tips i ett tidigare inlägg om ett program som kan göra det. Finns säkert fler om du kollar runt lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder oxå Audiobook builder.

kan rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste väl också kryssa i rutan Kom ihåg uppspelningsposition?

post-8002-1282675992,38_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste väl också kryssa i rutan Kom ihåg uppspelningsposition?

post-8002-1282675992,38_thumb.png

 

Ja det måste man göra om man har ljudboken i mp3 format men är den i m4b slipper man det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...