Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela bildskärm, tangentbord och mus med två datore


ilska23

Rekommendera Poster

Vad finns det för lösningar att dela en G4 och en G5 mellan en bildskärm, ett tangentbord och en mus ?

 

Allt jag sett är Dr Bott, och det är fruktansvärt dyrt i jämförelse med PC PS/2-lösningar t.ex från Belkin.

 

Det handlar om en prisskillnad på 3500:- för att utföra samma saker.

 

Någon som känner till USB-lösningar. En VGA-skärm skall användas.

 

Då krävs det väl adapter DVI eller ADC.

 

Krånligt det här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Borde det inte gå att förbinda båda datorerna med en Firewirekabel, G4:an får då fungera som en extern hårddisk?

Har haft samma funderingar den dag jag skaffar en G5 och ställer jämte G4:an.

Med Airport, som jag har kan det ju inte heller vara några problem, bara att göra fildelning.

 

Investering i en Firewirekabel är ju inte så blodigt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firewire låter ju enkelt och smidigt.

 

Det betyder inte att jag kan starta upp i OS9 ifrån G4an .

Eftersom G5 endast kan starta ifrån OS X.

 

Men du har rätt så tillvida att att man kan starta upp ifrån G4an i OS 9 ,

precis som vanligt och sedan via fildelning och firewire torde det vara möjligt att klicka på Firewiredriven

som kopplats ifrån G4an och vad jag förstår vidare till G5an via en Firewirehubb där fildelningen också medverkar till att nå G4an ifrån G5ans skrivbord.

 

Eller hur ska man bära sig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Själv har jag samma probelm men av en mer elakartad typ. :eeeh:

Lösningen för dig är att skaffa en s.k. KVM adapter (KVM=Keyboard Video Mouse) från exempelvis företaget Iogear (www.iogear.com). Denna passar dock BARA till icke trådlösa enheter. Om du undrar varför kan du läsa det svar jag fick på min fråga om Iogears MiniView III USB KVMP Switch GCS1712 fungerar med trådlösa enheter på länken nedan:

 

At this time, wireless keyboards and mice are not supported for our products. We have a posting on our T.I.L. (Technical Information Library) explaining this. http://www.iogear.com/support/til/index.ph...ay&TIL_ID=10037.

 

Iogears MiniView III USB KVMP Switch GCS1712 finns att köpa på www.inwarehouse.se och går där under benämningen IOGEAR 2-port USB KVM & Peripheral Sharing Switch inkl 2 kabelkit 1.8m PC/Mac och kostar (idag) 2044:- Inkl. moms.

 

Om du har en DVI utgång på ett av dina grafikkort så antar jag att det bara skall vara att fixa en adapter DVI->VGA så skall Iogears produkt förmodligen passa som handen i handsken.

 

M.V.H.

/Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...