Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk slitage, livslängd


Kwan

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Har en NAS med en Samsung disk i (denna http://www.dustinhome.se/pd_5010329452.aspx )

Jag har en liten fundering....vi vet ju att hårddiskar inte lever för evigt, men man kan ju förlänga deras livslängd på lite olika sätt.

Som det är just nu så ha jag NASEN igång 18 timmar om dygnet, resterande timmar är den avstängd. Detta för att minska hushållets strömförbrukning.

Men vad mår hårddisken bäst av tro? Att vara konstant på i ett temperaturområde ELLER att sättas på och av två gånger per dygn.

Det är möjligt att den slits mer om den slås på och av, eller vad tror ni?!

Dela gärna med er av era tankar och funderingar om ni har några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårddisk i min imac höll i knappt 9 månader. Så gäller väl mest att ha tur med hårddiskarna, har man otur så kraschar dom. =/

Har en gammal dell dator som är runt 8-9 år som jag sitter vid nu, den funkar fortfarande utan några problem alls.

 

Skyller nu inte på mac alls, ville bara påpeka att dom kan krascha när som helst om man har otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google gjorde en undersökning 2007 och kom fram till följande:

 

... very little correlation between failure rates and either high temperature or activity level; however, the correlation between manufacturer/model and failure rate was relatively strong. Statistics in this matter is kept highly secret by most entities. Google did not publish the manufacturer's names along with their respective failure rates, though they have since revealed that they use Hitachi Deskstar drives in some of their servers.

Jag använder Hitachi, så klart! :D

 

 

PS. Hög och jämn temperatur är bättre än låg dito. Temperaturväxlingar ska undvikas. Med ett fläktkontrollprogram kan man optimera hårddiskens temperatur, (36–47°C).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna!

Det är mycket riktigt en konsumentklassad hårddisk.

Lutar åt att ha det som jag har det. Hårddiskar är väl också ett lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...
elektronikfreak

Hoppas ingen misstycker att jag lyfter en drygt 7 år gammal tråd. :wub:

 

Jag var tvungen att registrera mig på detta forumet enbart för att posta ett inlägg ang en "ny begagnad" hårddisk jag ropade in på Tradera för några dagar sedan. En vanlig 3,5" konsumentdisk Western Digital Green WD10EACS.

 

Vanligtvis brukar jag alltid kräva av säljaren att h*n lägger upp en bild som visar att h*n testat disken i ex Crystal Disk Info 64 eller HD Tune Pro för att kolla om den har några dåliga sektorer/sektorfel SAMT hur många timmar den varit i drift samt hur många uppstarter den haft? Men det blev lite av ett panikköp då jag fick se objektet bara någon minut innan tiden gick ut.

 

Fick i vart fall disken idag och blev väldigt förvånad när jag körde Crystal Disk på disken och upptäckte att den snurrat 78.741 timmar med 57 uppstarter. Det motsvarar att disken stått på dygnet runt 24/7 året runt i så gott som 9 år!!! Serverdisk mao.

 

Kanske inget jag har planer på att förvara mina mest värdefulla släktfoton på å andra sidan påstås WD Green Serie palla 100.000 timmar medans WD Black Serie ska palla 1 miljon timmar. 

Fakta däremot är att WD Green och Black Serie 1 TB är den disken som enl NEWEGG.COM har minst krascher.

 

 

wd10eacs_1.png

wd10eacs_2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha en begagnad hårddisk? Det är lite som att köpa en begagnad tandborste för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Varför vill du ha en begagnad hårddisk? Det är lite som att köpa en begagnad tandborste för mig.

Har du nå’n att sälja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Har du nå’n att sälja?

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte rädslan och hysterin kring gamla hårddiskar. Ta regelbunden backup och byt hårddisk när den rasar. Finns ingen som helst mening att byta en hårddisk i förebyggande syfte. De rasar efter allt från 15min till aldrig någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Förstår inte rädslan och hysterin kring gamla hårddiskar. Ta regelbunden backup och byt hårddisk när den rasar. Finns ingen som helst mening att byta en hårddisk i förebyggande syfte. De rasar efter allt från 15min till aldrig någonsin.

Det där är ju bara inte sant. Statistiskt sett ökar haverierna märkbart efter tre år och markant efter fem. Vem vet vad en begagnad hårddisk har varit med om. Varför skulle jag spara en hundring eller två och sedan stå med ett haveri som innebär extra jobb i onödan? Om en intern hårddisk pajjar elektriskt kan den ju också ta med sig andra komponenter i datorn. Alla mina hårddiskar är numera begagnade men jag vet vad de har varit med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, SirKnasen säger:

Förstår inte rädslan och hysterin kring gamla hårddiskar. Ta regelbunden backup och byt hårddisk när den rasar. Finns ingen som helst mening att byta en hårddisk i förebyggande syfte. De rasar efter allt från 15min till aldrig någonsin.

Helt enig. Min primära hårddisk i min Imac har failat ett S.M.A.R.T.-värde en gång i tiden (tempsensor). Den är mer än tio år gammal. Jag klonar den till en extern hårddisk som är ännu äldre.

Skulle jag satsa en slant skulle jag nog lägga den på en gammal serverdisk hellre än en hårddisk som har hundratusentals vilostopp. Men fel är ändå så slumpmässiga att det i det närmaste handlar om tur eller otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Det där är ju bara inte sant. Statistiskt sett ökar haverierna märkbart efter tre år och markant efter fem. Vem vet vad en begagnad hårddisk har varit med om. Varför skulle jag spara en hundring eller två och sedan stå med ett haveri som innebär extra jobb i onödan? Om en intern hårddisk pajjar elektriskt kan den ju också ta med sig andra komponenter i datorn. Alla mina hårddiskar är numera begagnade men jag vet vad de har varit med om.

Men de siffrorna säger inget om enskilda enheter. Dessutom utgör felaktiga hårddiskar i vanliga fall en mycket liten andel av det totala antalet hårddiskar. Exempel här. Vissa modeller bör dock uppenbarligen undvikas. Dump nedan. Men det är rätt typiskt på ett datorforum att det aldrig skrivs om alla hårddiskar som bara går och går.

 

dump.png.999973b340b3565078733233ff7d00b3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Men det är rätt typiskt på ett datorforum att det aldrig skrivs om alla hårddiskar som bara går och går.

Nu är ju inte hårddiskar vilken elektronisk pryl som helst. Det är där man lagrar viktiga ting. Vilket du vet mer än väl. En av de vanligaste trådarna är den "hjälp min hårddisk verkar ha hälsat hem." Så det sker ganska ofta och medför en massa strul vilket jag inte önskar någon. Har personen då inte backup, vilket man inte kan beskylla hårddisken eller tillverkaren utan ägarens dumhet, är den stora krisen ett faktum. Skulle TV-n braka ihop skaffar man bara en annan och med fördel en begagnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Nu är ju inte hårddiskar vilken elektronisk pryl som helst. Det är där man lagrar viktiga ting. Vilket du vet mer än väl. En av de vanligaste trådarna är den "hjälp min hårddisk verkar ha hälsat hem." Så det sker ganska ofta och medför en massa strul vilket jag inte önskar någon. Har personen då inte backup, vilket man inte kan beskylla hårddisken eller tillverkaren utan ägarens dumhet, är den stora krisen ett faktum. Skulle TV-n braka ihop skaffar man bara en annan och med fördel en begagnad. 

Jovisst, men frågan gällde om begagnade hårddiskar är något att ha eller ej, inte frånvaron av backup. Tack vare multipel backup (jag har det viktigaste på fem olika hårddiskar plus molnet) så kan man köra vilka hårddiskar som helst. Man kan vända på det, två-fem halvdassiga hårddiskar är bättre än en sprillans ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
10 timmar sedan, Axelman säger:

Varför vill du ha en begagnad hårddisk? Det är lite som att köpa en begagnad tandborste för mig.

Att jämföra en begagnad mekanisk hdd med en begagnad tandborste är helt fel. Av flera orsaker...

 

De äldre mekaniska hdd var bättre dvs det var färre hdd som kraschade upp tom 1 TB. Dagsläget är att ju större hdd ju fler är det procentuellt som kraschar. Om man ex jämför Western Digitals Green Serie WD10EACS och WD10EADS (som kom för 10 år sedan) så är det under 10% som har kraschat sedan de köptes och installerades i datorer för 10 år sedan. Över 70% snurrar än idag 10 år senare varav de flesta står på 24/7.
Ett lysande exempel på en mycket bra disk (Pro version) är 1 TB WD1001FALS.

 

Jämför man detta med Western Digitals Blue Serie och Red Serie 4 TB och större så är det i vissa fall uppåt hälften av diskarna som kraschar inom garantitiden eller strax därefter.

 

Största skurken för mekaniska hdd är värmen. Eller snarare stora temperaturförändringar. Ena minuten 20 grader och några minuter senare 55 grader är rena döden för hdd. Det är den största orsaken till att hdd i laptops kraschar oftare än i stationära datorer där luftflödet är större.

 

Som en mer extrem jämförelse kan man ta WD 120 GB och 160 GB där antal kraschade ligger tom under 5% och som fortfarande står och snurrar dygnet runt 15 år senare.

 

Vad som är mer och mer vanligt är att diskarna idag är DOA vilket naturligtvis är väldigt beklagligt.

 

Har själv ett drygt 50-tal 3,5" mekaniska hdd som jag kör i olika dockningsstationer varav troligen 40-talet är köpta begagnade som fortfarande än idag snurrar som lagringsdiskar eftersom det inte går att långtidslagra på SSD. Mina favoriter är 1 TB WD10EACS, WD10EADS och WD1001FALS samt mindre hdd.

 

Källa till ovanstående uppgifter är NEWEGG.COM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...