Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på bra CD-brännare tack


Pocahontas

Rekommendera Poster

Tyvärr måste jag nog meddela att med absolut största sannolikhet kommer nog inte någon "pc-köpt" Combo eller CDRW att kunna bränna direkt i Itunes. Du måste drag-n-droppa låtarna till "audio"-fönstret i Toast om det ska fungera. Det kanske finns "hemmagjorda" Mac-drivrutiner på "xlr8yourmac.com", men det kan man inte räkna med. Du kan ju annars prova att köpa original reservdelskombo hos nån Apple-återförsäljare, men då blir det förmodligen dyrare. Ring å kolla iallafall. Jag säger igen; Öppet Köp, så att du inte blir missnöjd!

 

Enligt dina bilder ser det faktiskt ut som om du har ett AGP-grafikkort i din dator, och då är det bara att gratulera! AGP-bussen ser lite annorlunda ut än en PCI-plats och om det finns tre likadana kontaktstycken så är det PCI:erna, medan den som är annorlunda är AGP. Det ser även ut som om du har två grafikkontakter. Stämmer det, en VGA och en Applekontakt? Kolla även i "Apple system profiler" vad för grafik du har. Vad är det för kort som sitter i en av PCI-platserna?

 

Vad beträffar din DVD-enhet ser det ut som om den är skruvad underifrån, men jag kan faktiskt inte hjälpa till mer där. Jag måste se det i verkligheten.

 

Tror du inte att Joakim Ågren(?) eller Macus kan komma med nåt trevligt inlägg här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej sitter på jobbets PC, konstiga tecken det har blivit i ditt sista inlägg :o

 

Var hos MacForum och frågade om filter till mitt modem, och passade på att fråga

om vad de hade för billiga brännare, de hade visst en, men när hon sa att det var tveksamt

om det gick att bootha ifrån den blev jag orolig, så jag brydde mig inte om den.

 

Blir nog att jag letar efter en extern, firewire, så kan jag ha den ihop med iBooken också.

Verkar krångligt att komma åt DVDspelaren, och den är ju felfri, så jag har kvar den.

 

Har du provat att bootha från din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

formac_cdrw_vit_stor.jpg

Macoteket har en Formac 52x för 1.295:- +moms, men du måste köpa Toast 5 för OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Macigen

 

lustigt, satt just och tittade på denna, jag har ju Toast Titanium, så det är inga problen.

Förhoppningsvis finner iTunes dit också.

La Cie är ju lite dyrare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyv�rr måste jag nog meddela att med absolut största sannolikhet kommer nog inte någon "pc-köpt" Combo eller CDRW att kunna br�nna direkt i Itunes. Du måste drag-n-droppa låtarna till "audio"-fönstret i Toast om det ska fungera. Det kanske finns "hemmagjorda" Mac-drivrutiner på "xlr8yourmac.com", men det kan man inte r�kna med. Du kan ju annars prova att köpa original reservdelskombo hos nån Apple-återförs�ljare, men då blir det förmodligen dyrare. Ring å kolla iallafall. Jag s�ger igen; Öppet Köp, så att du inte blir missnöjd!

 

Enligt dina bilder ser det faktiskt ut som om du har ett AGP-grafikkort i din dator, och dÃ¥ Ã?r det bara att gratulera! AGP-bussen ser lite annorlunda ut Ã?n en PCI-plats och om det finns  tre likadana kontaktstycken sÃ¥ Ã?r det PCI:erna, medan den som Ã?r annorlunda Ã?r AGP. Det ser Ã?ven ut som om du har tvÃ¥ grafikkontakter. StÃ?mmer det, en VGA och en Applekontakt? Kolla Ã?ven i "Apple system profiler" vad för grafik du har. Vad Ã?r det för kort som sitter i en av PCI-platserna?

 

Vad betr�ffar din DVD-enhet ser det ut som om den �r skruvad underifrån, men jag kan faktiskt inte hj�lpa till mer d�r. Jag måste se det i verkligheten.

 

Tror du inte att Joakim Ågren(?) eller Macus kan komma med nåt trevligt inl�gg h�r?

Kul att ni också håller på med CD-brännare i G4:an respektive 7600.

 

>>Poca

Du får helt enkelt plocka ut hela paketet med DVD och zip när du skall byta till en Combo. Skruva loss de båda skruvarna från framsidan och dra ut hela. lossa kablarna när paketet är halvägs ute. väl ute så kommer du åt skruvarna undertill som håller DVD:n på plats. Gör omvänt vid montering.

 

>>Alphonze

Jag håller på och skruvar lite i min 7600:a. Jag köpte ett Acard ATA66-kort från Macoteket och monterade en gammal IDE-disk jag hade liggande. Det fungerade bra. Men jag kan inte få en gammal Apple ATAPI 12x CD-ROM att fungera på den andra kanalen. Undrar vad det beror på? Är det viktigt att flatkabeln är ATA66 med blå och svart kontakt?

 

Jag har dessutom satt i ett Radeon 7000 (som tidigare satt i min B/W G3) och beställt lite mer minne, så snart blir det väl till att försöka installera Mac OS X i burken. Ett 300 Mhz G3-kort utan backside-cache har jag också.

 

Datorn har jag ställt i vardagsrummet och som bildskärm använder jag en Philips 32" TV. 720x480 dpi och 60Hz NTSC ger en hyfsad bild.(Metall-looken i iTunes ser rätt cool ut ihop med TV.ns metall-look, om jag får säga det själv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Macus

 

det var i de banorna jag tänkte, ser ern skruv från insidan, men hur f-n får jag loss fronten, för att

komma att skruva loss och att dra ut hela paketet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ah nu fann jag dem, små löjliga clips på sidan, hur når jag dem på andra sidan paketet,

är det bara att dra.... :o

 

Jo det var det :rolleyes:

 

Ibland är det lättare än vad man tror....då så

Får ta mig en tur ner till ComputerCity igen, eller Inet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

 

Ringde och talade med en säljare på Macoteket.

(ingen idé att göra det någon annanstans, hos Inet eller CC)

 

Ingen av de billiga brännarna i marknaden stöder iTunes,

eller omvänt, iTunes hittar inte brännaren, bara Toast Titanium

 

Det vart ju skit, min gamla Iomega Predator funkade fint ihop med iTunes

 

Hade fått gått upp till Pioneer SuperDrive DVD-brännaren för att å den funktionen.

 

Får väl hålla till godo med den billigare då :(

 

Beställde en LG DVD/CD/RW för 811:- när jag ändå var i farten

Så nu har vi lite olika fabrikat att diskutera och jämföra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, he, nu är hela gamla "Macpressen" igång och skruvar!

 

Macus: Jag har mejl-bollat många frågor med Sonnet och de säger helt enkelt att deras Sonnet/Acard Ultra ATA66-kort inte stöder utmatningsbara enheter. Att det ofta funkar för mig som cd-läsare (samt en 24x LG-brännare) är ren tur. Hade du eller jag haft ett nyare ATA100 eller 133-kort så hade det funkat bättre. Jarting här på forumet har ju en PM 8600 med Sonnet ATA100- eller 133-kort och 32x LG-brännare och det har funkat för honom (med Toast också förmodligen). Frågan är om det fortfarande funkar. Hoppas han läser det här...

 

Poca: Har verkligen inte Apple fungerande reserv-CDRW-enheter? Vad händer vid en garantireparation? Skickar de med Toast då? Fick du öppet köp från Macoteket? Det kan ju krångla, och då får du skicka hit o dit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här på Acards hemsida:

Q2: Does ACARD ATA-66 card support CD-writers?

 

A2: AHARD 66 support limited CD-writers that use Toast software, but AHARD RAID66 doesn't support CD-writers.

 

You may check to check the CD writers support list on http://www.acard.com/eng/product/ahard_66.html

 

Tyvärr fanns det inte några "CD writers" på angiven sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

Öppet köp hos macoteket förutsätter att man inte öppnat paketet :angry:

Funkar den inte som utlovat, ja då "stryper" jag dom :lol:

 

Jag köper hos dem av den anledningen att jag tycker att det är bra att det finns

ett företag som tillhandahåller macprylar, och är hyfsat billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alphonze

Öppet köp hos macoteket förutsätter att man inte öppnat paketet :angry:

Funkar den inte som utlovat, ja då "stryper" jag dom :lol:

 

Jag köper hos dem av den anledningen att jag tycker att det är bra att det finns ett företag som tillhandahåller macprylar, och är hyfsat billiga.

Jag köper gärna också av mac-företag i första hand även om priset skiljer något lite, men ibland blir det bara för stor skillnad och då får de stryka på foten...

 

Du märker även den lilla, men ack så viktiga, service-skillnaden mellan Macoteket (och andra små pc-säljare) gentemot storkedjorna; där kan man åtminstone testa grejerna och ändå få öppet köp. Mycket mer värdefullt när man är osäker på om det funkar överhuvudtaget. Man slipper massa eventuellt tjafs! Ofta är cd/dvd/rw-spelare så förpackade att man kan inte ens se om någon haft den på Ö.K. förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

 

Jag får min LG nästa vecka, så jag kan inte rapportera något förrän jag monterat den :lol:

 

Joakim Ågren sände mig en underbar Servicemanual på G4:a, hela 257 sidor i pdf, och

där beskrivs allt men vill demontera och montera.

Blir kul att få meka lite. :D

 

Så nu bränner du för fullt :P

Vilken hastighet är bäst för att bränna Audio, dvs MusikCD, i min gamla Predator gick det inte fortare

än 2X så det var segt.

Databackuper går väl ännu fortare.

Fördelen med en intern brännare är ju att jag frigör mer skrivbordsyta, samt att bli av med krånglet

med USB jag hade tidigare. Samt tanken på högre hastigheter. Hade ju tankar på FireWire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Så nu bränner du för fullt :P

Vilken hastighet är bäst för att bränna Audio, dvs MusikCD, i min gamla Predator gick det inte fortare

än 2X så det var segt. 

Databackuper går väl ännu fortare.

Fördelen med en intern brännare är ju att jag frigör mer skrivbordsyta, samt att bli av med krånglet

med USB jag hade tidigare. Samt tanken på högre hastigheter. Hade ju tankar på FireWire.

Jag kan inte bränna förrän jag får tag i ett ATA100- eller 133-kort. Från början var det en kul grej att jag skulle få det att funka med bränning i en så pass gammal dator, men det är inte livsviktigt just nu. Jag har datorn främst till barnen och jag vill numera främst ha en cd-spelare eftersom original-scsi:n dog. Att det ändå blev en CDRW/Combo är ren "framtidsplanering". Att köpa en ren CD-ROM är ju onödigt när brännare nästan är lika billig... Jag bränner med min Combo i min Powerbook G4!

 

En del audiofiler samt Thomas Ytterberg (han kanske är audiofil också?) säger ju att ljudet blir bättre ju långsammare man bränner, dvs helst 1x. Men jag undrar om det verkligen kan göra såååå himla stor skillnad egentligen. Jag är nöjd med 12x. Det är ju trots allt bara ettor och nollor det handlar om och jag fattar inte riktigt hur ljudet kan påverkas av det? Jag har berättat följande tidigare, men Mikrodatorn testade CDRW-brännare för nå't år sedan och de hade mätt upp bränndjupet på "ettorna och nollorna" och kunde konstatera att de djupaste (bästa?) bränningarna kom när man brände i halvfart. Då betydde halvfart 12x-16x eftersom de testade 24x-32x-brännare. Jag brukar oftast bränna halvfart, men har jag bråttom kör jag på maxfart! Jag har tidningen hemma, men jag hittar den inte just nu.

 

Bränn på! B)

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Joakim Ågren sände mig en underbar Servicemanual på G4:a, hela 257 sidor i pdf, och där beskrivs allt man vill demontera och montera. [...]

Han verkar schysst den där Joakim Å. :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Pocahontas

Du har väl sett att de säljer en LG DVD-brännare (som även är en CDRW-brännare naturligtvis) hos On Off den här veckan (v.28) för 1995:-. Testa den om du är sugen. Öppet köp och allt! (w00t)

 

-> Macus och övriga

De original musik-cd jag testat (i min 7600 med ATA66-kort och ATAPI/EIDE(?) cd-brännare) som inte har kunnat läsas av OS X har alltid kunnat läsas av OS 9 istället :). Så de gånger X vägrar när man t.ex. vill ha in en platta i Itunes så får man starta om i OS 9 istället.

Jag tycker detta är konstigt med tanke på att jag använt Sonnets egen OS X-installationsprogramvara för att installera X i 7600:an. Konstigt också att det skiljer mellan cd-skivor. Nån som kan förklara?

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

ska lösa ut min LG-brännare i morgon på posten :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alphonze

ska lösa ut min LG-brännare i morgon på posten  :shifty:

Lycka till! Ska bli intressant om du vill rapportera hur det går! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

Det vackra vädret till trots, jag kunde inte bärga mig och installerade

min nya LG DVD/CD/RW-brännare. Var lite pirrigt :D

Ilningar i nagen när jag såg att den nya var 5mm längre än Hitachi-DVD:n

som satt i original. Löste sig lätt, sen var man fundersam, extra kablar och skruvar med!

Rubbish, Var ju för dem som inte hade nånting i innan. Hade man löst det :rolleyes:

 

Smäll igen locket, i med alla kablar i bakändan och starta upp.

Den exploderade inte (w00t) .

Jag hade nog blivit rätt överraskad "om" den gjort det, nejdå, starta upp lika fint som vanligt.

In under "Om den här datorn", och se: Där var den, yippey :)

 

In med en skiva, blev en hembränd musikskiva, kom upp så fint. puh...fungerar.

Starta Toast, och där dök den upp, no problemas!

 

iTunes då, vi provar att bränna. Nähä, hittar ingen brännare. Visste jag ju om för all del.

Men, man kan aldrig veta, min dator är ingen annan lik, kan vara hopsatt i Norge :angry:

 

Så längt allt väl, får ta bränningen senare, solen får bränna mig i stället. :blush:

Har inte heller testat att starta från C....

 

Allt väl så här långt

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze, och övriga intresserade :D

 

Nu har jag gjort de återstående 3 testerna.

 

1)Bränner supersnabbt, inga problem med bränningen, den accepterade mina Sony-skivor,

och det var ju inte illa det heller. Nu hoppas jag innerligt att denna brännaren inte är kräsmagd

när det gäller andra kända fabrikat.

 

2) Gick att bootha ifrån, testade med min Drive10-skiva, no problem.

 

 

3 Apples program Backup vill liksom iTunes inte vara med och jobba ihop med denna brännaren.

Det retar mig lite, jäklar, tycker faktiskt om det programmet.

 

För de pengarna, 935:- inkl frakt så får jag ändå vara nöjd. (Folksam betalar ;)

 

Lite eftertänksam är jag om jag inte borde satsat och köpt en Pioneer Superdrive för 2.495:-

Då hade jag ju dessutom kunnat bränna DVD, och brännaren ska ju vad jag förstår vara kompatibel

med iTunes och Backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...