Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på bra CD-brännare tack


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Predatorn gick hädan.

Hans efterföljare bör vara lite rappare.

Har kollat in en extern, La Cie d2 52x24x52x Firewire (enbart) kostar 1695:- på Inetdata.

 

Finns fler förslag? :)

 

La Cie gör väl bra grejor, eller?

Synpunkter mottagas tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha extern? Interna CDRW kan du ju köpa för runt 500 idag hos nästan vem som helst. Har du Toast så funkar ju i princip vilken som helst. Testa öppet köp om du är osäker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nja, då måste jag ju plocka bort min interna DVD-spelare, sen blir det väl bökigare att

kopiera en CD-skiva, eller har jag fel?

Kan ju göra en skivavbild förstås....ja varför inte....Det finns väl CDRW/DVD-läsare också..

DVD-brännare är jag inte road av.....än, det får det bli i nästa Mac, G5 :D

Tack för tipset....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Här var ju en prisbillig hos macoteket 811:- inkl moms

 

LG DVD+CDRW COMBO 48x24x48 IDE

Detta är en kombinations drive för dom som vill ha både CD-R/RW-brännare och DVD-läsare inbyggt i datorn.

"Buffer under run" teknologi utesluter fel som kan förekomma under bränning av skivor.

Monteras internt i PowerMac G4 (ej G3). De ersätter befinligt CD/DVD/CDRW och fungerar både som DVD-spelare och CDRW brännare!

För bränning av CDs krävs Toast 5 (ingår ej)!

Gränssnitt E-IDE 7 ATAPI / Ultra DMA 33 Mode

Cacheminne 2MB med SuperLink buffer under run proof technology

Läshastighet CD : Max 48x

Läshastighet DVD : Max 16x

Skrivhastighet CD-R : Max 48x

Skrivhastighet CD-RW: Max 24x

 

Vill jag ha en lyxigare variant får jag hysta upp lite mer, 2.119:- som jag antar är den som sitter i Macarna

Den har dessa fakta:

Pioneer DVR-A05 kombinerad DVD-RW och CD-RW (SuperDrive)

Monteras internt i PowerMac G4.

I äldre PowerMac G4 modeller ersätter den DVD-ROM eller CDRW driven som redan sitter i datorn.

I nya PowerMac G4 dual 867MHz (och senare modeller) monteras den i den andra lediga 5.25" platsen.

Denna Pioneer DVD-R drive stöds av iDVD 3.

(köp till ett exemplar av iLife för att få detta program)

För att bränna DVD med data krävs Toast 5 titanium version 5.1.4 eller senare.

MacOS 9.1 krävs (minimum).

Write Speeds:

CD-R : 16x

CD-RW : 8x

DVD-R : 4x

DVD-RW : 2x

Läser följande media:

DVD-ROM & DVD-Video (single & dual layers)

DVD-R, CD-ROM Mode1

CD-ROM XA Mode2 (form 1, form 2)

Photo CD (single & multiple sessions)

CD-DA

CD-R

CD-RW

Buffer Memory : 2 MBytes (Write) 512KBytes (Read)

Interface : ATAPI

OBS!

Endast drive ingen programvara eller media medföljer!

 

Den billiga verkar ju ha fan så mycket bättre brännarhastigheter :o

 

Det är så underbart att spegla sina funderingar ut i forumet, och få tips.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Märket LG har ju börjat dyka upp lite varstans, är det ett lågprismärke,

och är det nån kvalitet på deras prylar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pioneeren du tar som exempel är ju också en DVD-brännare utöver CD-brännare. Det kanske är därför den får kompromissa lite i brännarhastigheten.

 

Som du kanske vet sen tidigare har jag försökt att få CDRW-enheter att fungera i min gamla 7600 med Sonnet PCI-ATA66-kort och jag har (mha öppet köp) nästan gått igenom hela sortimentet av tillverkare med CD-brännare. En tidig LG med 24x brännarhatighet var den enda jag fick att funka med mitt Sonnet-kort, men alla andra har fungerat utmärkt som cd-spelare i OS 9. I OS X har det varit problem ibland att läsa original musik-cd, men data-cd och brända musik-cd funkar fint. Att bränningen inte funkar beror på PCI-ATA66-kortet. Har du Toast med original ATA-bussar (ATA66 eller snabbare) i din burk så kan du (precis som Macoteket skriver) köpa vilken Combo som helst o bränna i Toast.

 

Jag har testa Sony, Lite-On, Asus, Philips, Samsung, LG m.fl. och ingen sticker ut negativt ur läs-, buller- eller skrammelperspektiv.

 

Mitt tips: Se till att köpa på öppet köp samt köp en Combo, dvs combonerad (he, he) DVD-läsare och CD-RW-brännare. Använd så långt som möjligt egna kablar så att du inte bryter påsen som följer med. Öppet köp är lättast att få hos de stora kedjorna, Siba, On Off, Computer City, Elgiganten, Power m.fl. Köper du av mindre pc-butiker tala noga om vad du ska göra så får du kanske Ö.K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märket LG har ju börjat dyka upp lite varstans, är det ett lågprismärke,

och är det nån kvalitet på deras prylar?

Gör en sökning på samma modell på Pricerunnerså hittar du den billigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Otroligt vad priset kan variera på samma produkt!!!

Kollade justr på Pricerunner och den LG-brännare jag fann på Macoteket

AD-Data tar 702:- för sin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LG är gamla Goldstar de bytte namn för några år sedan.

 

Apple använder mkt LG i sina maskiner, såsom dvd, cd-rom, skärmar till sina bärbara osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt vad priset kan variera på samma produkt!!!

Kollade justr på Pricerunner och den LG-brännare jag fann på Macoteket

AD-Data tar 702:- för sin...

Tandy's Computer City på Backaplan säljer just nu Sony Combo för 7-800:- nå'nting. De säljer även en Sony CDRW för ca. 500:-

 

(Jag funderar på att testa Combon, men den kommer definitivt inte att fungera att bränna till förrän jag skaffar ett ATA100/133-kort som Jarting har.)

 

Lycka till, Poca! Tala om hur du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, då måste jag ju plocka bort min interna DVD-spelare, sen blir det väl bökigare att

kopiera en CD-skiva, eller har jag fel?

Kan ju göra en skivavbild förstås....ja varför inte....Det finns väl CDRW/DVD-läsare också... [...]

Jo, lite bökigare kanske. Jag samtalade med en "riktig" datornörd (hata MS, digga Linux, Mac ok) på jobbet som sa att det är säkrare att vid t.ex. musik-CD-kopiering att lägga in först i Itunes i AIFF-format och sedan bränna kopia. Bränner man direkt mellan två enheter så ökar risken för felbränning. Lägger du in på hd:n först så vet du ju att läsningen är korrekt iallafall. Så här gör jag med min Tibook och jag sysslar inte med olaglig masskopiering direkt...

 

{fixade stavfel}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack för tipset om Tandys

Ska ta vägarna förbi och kolla.

 

Det är väl inga konstigheter att ta ur den gamla DVD-läsaren misstänker jag.

men passar alla andra märken bara rätt av i den gamlas plats?

Vill ju inte börja fila och borra precis :D

 

Ett annat krux med ett internt är ju att jag inte lika smidigt kan ansluta iBooken.

Måste jag ju först föra över till G4:an och sen säkerhetskopiera.... :(

Airporten är iofs snabb.

 

Sony ja...då kanske jag får användning för de tre kartonger med Sony-skivor som inte

fungerade att bränna i IOMEGA Predator :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om Tandys

Ska ta vägarna förbi och kolla.

 

Det är väl inga konstigheter att ta ur den gamla DVD-läsaren misstänker jag.

men passar alla andra märken bara rätt av i den gamlas plats?

Vill ju inte börja fila och borra precis  :D

Inga problem! Passar rakt av! Behåll dina egna originalskruvar bara. De i min 7600 är lite längre än de standardskruvar som brukar följa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plextor sägs göra bra grejer. De kostar lite mer, men testa en om du får chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Satt just och kollade på Tandy´s Computer City sida, och Sonys DVD/ CDRW-brännare var ju otroligt billig 699:-

Stor variation på priser, allt från 400-4000, beroende på vad man vill ha.

 

Iomegas predator hänger kvar ser jag, lite uppfräschat utseende,

och betydligt lägre pris än vad jag gav för min, men ingen FireWire, så den glömmer jag :lol:

 

Kan inte ta mig in till Göteborg, då jag är strandsatt ute i skogen...ska in i morgon och kolla runt lite

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur fasen sitter DVD/CD-läsaren fast i G4:an?

Kollade bara lite lätt, och ser bara två skruv på sidan undertill på DVD-n, har en Zipdrive under den.

Baktill vid kontakterna sitter det liksom en lös plåt, sitter skruv under den?

Fram i frontlucklan syns ju inga fästanordningar.

Måste jag plocka ner zippen också?

 

Kanske ger sig när jag sitter med den nya brännaren framför mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fasen sitter DVD/CD-läsaren fast i G4:an?

Kollade bara lite lätt, och ser bara två skruv på sidan undertill på DVD-n, har en Zipdrive under den.

Baktill vid kontakterna sitter det liksom en lös plåt, sitter skruv under den?

Fram i frontlucklan syns ju inga fästanordningar.

Måste jag plocka ner zippen också?

 

Kanske ger sig när jag sitter med den nya brännaren framför mig :)

Alla de här "vanliga" lagringsenheterna som CD-spelare har vanligtvis bara fyra skruvhål på undersidan samt 2 eller 4 på varje långsida. Antingen monterar man på släde och använder skruvhålen undertill eller så hänger man upp den på konsoler och skruvar i sidohålen. Har du inte nån gammal Macpressen eller Macworld där de rotar i nån sån burk som du har? Vad har du för burk förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

G4/350 med AGP (Yikes/Sawtooth) Var Yikes från början men blev en Sawtooth efter garantirep :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G4/350 med AGP (Yikes/Sawtooth) Var Yikes från början men blev en Sawtooth efter garantirep :lol:

Just det, det känner jag igen! Det verkar ju lovande. Vad har du för ATA-bussar i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

Vilka svåra frågor du ställer :D

Hur ser jag det, måste jag leta i Om den här Datorn, förstår jag...

!00Mhz om det är det du far efter :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alphonze

Vilka svåra frågor du ställer :D

Hur ser jag det, måste jag leta i Om den här Datorn, förstår jag...

!00Mhz om det är det du far efter  :P

Jag kom på det själv faktiskt; kolla in Apples egna specifikationer för din "uppdaterade" Power Mac "Sawtooth" AGP-burk.

 

(Detta innebär alltså att du måste ha fått en AGP-grafikbuss, eller? Frågan är i sådana fall om du återanvände ditt gamla PCI-grafikkort, eller om du samtidigt fick ett nytt AGP-grafikkort?)

 

Nåväl, fick du AGP-buss så fick du även ATA66 IDE-bussar och då ska du kunna använda i stort sätt vilken Combo eller CDRW som helst. Som sagt, köp på öppet köp!

 

-------

 

Förresten; !00MHz??? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

 

Där ser du, jag svarade helt galet (w00t)

 

Vet faktiskt inte alls, jag fick ett helt nytt moderkort, så hur eller vad vet jag har

har jag inte en aning om, tror inte att jag fick nytt grafikkort...

 

men jag gör som du säger, öppet köp.

 

Hade ju inga bekymmer när jag satte in en extra hårddisk.

 

Får väl ta en bild inuti min burk så kanske du ser vad som är vad :lol:

Har ju ny kamera som jag gillar att fota nya objekt med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan helt säker på att de satte ditt gamla grafikkort i en PCI-plats i ditt nya moderkort. Så nu vet du att du förmodligen har en ledig AGP-plats för framtida grafikkortsbehov. :D

 

Jag var inne idag på Tandy's och köpte en sån där Sony Combo CRX300E för 699:-, som du nämnde. I min "Apple system profiler" (Mac OS 10.1.5) står det att den "CD-bränningStöder" så förmodligen fungerar den bra till bränning om jag hade haft en original ATA66-buss (eller snabbare) som du förmodligen har. Itunes 3 för X kan inte hitta den i bränningsinställningarna, men den fungerar iallafall hittills ok med några original musik-cd jag provat. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

Nu har jag "äntligen" tagit några bilder, hade annat strul ikväll som fördröjde fotograferingen :)

Kan du med vägledning av bilden se vad jag har för dator?

Jag minns inte hur min första Yikes såg ut, hade den ju bara två månader....

 

AGP1.jpg

AGP2.jpg

 

Synd att jag inte kunde komma in till stan idag, då hade vi kanske

stått och ryckt i samma paket :D

I morgon är det dags

 

ah, glömde en bild....

CD.jpg

 

Praktiskt med kamera när man vill visa något :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alphonze

 

Jag hoppas verkligen att iTunes hittar brännaren, för jag brukar använda mig av det programmet också.

I huvudsak kör jag ju Toast Titanium.

Samt att Sonys brännare inte är lika kräsen när det gäller skivfabrikat.

Vill ju inte ha fler skivor i mitt jordgubbsland, måste jag gräva ut mer :rolleyes:

 

Burned.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...