Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med IBook


lejzer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en äldre Ibook med OS9 som strular. Sedan igår så lyckas den inte starta upp hela OS9. Efter ett tag i laddningen får jag följande:

 

"Ett systemfel har uppstått. Feltyp 114"

 

Det går dock att starta upp den utan tillägg. Är det någon som vet vad feltyp 114 betyder och innebär? Jag har en gammal norton utilities skiva som bruka funka i OS9 för att laga diverse fel, tyvärr kan jag inte boota på någon skiva av någon anledning. Har provat koppla in en extern brännare för att boota från den, men det fungerar inte.

 

Någon som har tips om hur jag går vidare för att få igång den igen?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalliban,

 

Tack, jag hittade det också (glömde skriva in det inlägget), men kan inte riktigt tyda vad det innebär. Trodde först det var minnet, så det plockade jag ut. Däremot verkar det sitta ett minne på moderkortet eller så som jag inte kan ta bort. Datorn går dock att starta utan tillägg så det verkar inte vara ett minnesfel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju som sagt ute på djupt vatten här, du får nog hålla dig till ikväll då de riktiga proffsen kommer online :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalliban,

 

Tack, jag hittade det också (glömde skriva in det inlägget), men kan inte riktigt tyda vad det innebär. Trodde först det var minnet, så det plockade jag ut. Däremot verkar det sitta ett minne på moderkortet eller så som jag inte kan ta bort. Datorn går dock att starta utan tillägg så det verkar inte vara ett minnesfel..

Det du kan göra, men som kan ta en väldigt lång tid är ju att stänga av några tillägg åt gången för att se om det är fel på ngt tillägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, precis vad jag gjorde. AdobePS var tillägget som ställde till det. Avvaktiverade detta och installerade sedan om det. Nu fungerar datorn igen.

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...