Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ni med iPhone 4 i Sverige. Har ni problem med antennen?


FredrikJ

Rekommendera Poster

Så här håller jag en telefon när jag surfar på den respektive ringer med den (se bifogad bild).

 

Tack för det! Det ser ju ytterst fungerande ut. Undrar om din hand är mindre än min. Observera var din tumme ligger och ser hur en iPhone 4 fyller min hand:

 

weORk.jpg

 

 

Jag ser ut att ha väldigt mycket mera tumme att hålla reda på och när jag, som i bilden, tar mitt mest naturliga surfgrepp, som jag övat in med tre tidigare modeller av iPhone, så råkar jag exakt på fogen och pinnarna försvinner. Som man ser får antennen inte ens en chans, när mitt naturliga grepp är ett veritabelt dödsgrepp. Jag håller på övar in ett lite högre tag, men hittills har det visat sig svårt och oergonomiskt.

 

Edit: Nu när jag ser på din bild noggrannare, så visar det sig att du har ett "ytligare" grepp, medan jag har min iPhone inne i handflatan. Jag tror jag ska klara av att byta till ditt sätt, för det verkar definitivt kväva mottagningen mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 221
  • Created
  • Senaste svar

Du har förstås helt rätt. I det här fallet är det dock inte avskärmning som är "problemet". Icke desto mindre är det fysikens lagar som spelar Apple ett spratt. På utsidan av telefonen sitter nämligen inte mindre än två olika antenner, en för 3G och en för WiFi. Kopplar man ihop de två antennerna ändras deras egenskaper och framförallt 3G-antennen får kraftigt försämrad funktion. Det som Apple har missat är att även mänsklig hud har tillräcklig ledningsförmåga för att orsaka denna hopkoppling om man låter antennerna ligga helt öppet så nära varandra. Ett tunnt lager lack på antennens utsida hade eliminerat detta, men samtidigt gjort telefonen betydligt känsligare för små slag och stötar.

 

Personligen har jag än så länge inte haft några problem orsakade av denna feldesign. Det är inte mycket svårare att undvika att hålla just där än att låta bli att vila vänsterfoten på bromspedalen i bilen när man kör.

 

Agree,

 

 

ps

det är tre antenner

BT, AP och GSM

ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela denna deathgrip saken är överdriven, trycker jag in min 3G i hand flatan förlorar den också täckning snabbt, men man håller ju den typ aldrig på det sättet och om man gör det trycker man definitivt inte in telefonen i handflatan :)

 

Anledning till detta fuzz är nog för att alla andra operatörer håller på att gå i konkurs, och folket överblåser små skit för att locka till andra tillverkare.

 

Roligaste är att de flesta telefoner lider faktiskt av samma prob en av dom är samsung galaxy S.

 

(refererar till youtube jon4lakers jämförelser av olika telefoner)

 

Testa och hålla för antenen på din gamla telefon och se efter själva, obs INTE alla telefoner är drabbade men det finns de som är det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela denna deathgrip saken är överdriven, trycker jag in min 3G i hand flatan förlorar den också täckning snabbt, men man håller ju den typ aldrig på det sättet och om man gör det trycker man definitivt inte in telefonen i handflatan :)

 

Anledning till detta fuzz är nog för att alla andra operatörer håller på att gå i konkurs, och folket överblåser små skit för att locka till andra tillverkare.

 

Roligaste är att de flesta telefoner lider faktiskt av samma prob en av dom är samsung galaxy S.

 

(refererar till youtube jon4lakers jämförelser av olika telefoner)

 

Testa och hålla för antenen på din gamla telefon och se efter själva, obs INTE alla telefoner är drabbade men det finns de som är det :)

 

Det är just denna typ av argument som är orsaken till hela debatten. Iphone 4 har ett (medvetet?) designfel som gör att det räcker att med att skapa kontakt mellan två metallytor på ca 0,5 mm avstånd för att antennen i princip helt ska sluta fungera. Det är något väsensskilt från ett "death grip", som ger sämre mottagningsförmåga för att antennen skärmas av handen.

 

Men som sagt, jag ser det inte som ett problem som bekymrar mig särskilt mycket. Som Steve sägs ha svarat per epost: "Hold differently."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just denna typ av argument som är orsaken till hela debatten. Iphone 4 har ett (medvetet?) designfel som gör att det räcker att med att skapa kontakt mellan två metallytor på ca 0,5 mm avstånd för att antennen i princip helt ska sluta fungera. Det är något väsensskilt från ett "death grip", som ger sämre mottagningsförmåga för att antennen skärmas av handen.

 

Men som sagt, jag ser det inte som ett problem som bekymrar mig särskilt mycket. Som Steve sägs ha svarat per epost: "Hold differently."

 

Denna telefon har ett design fel vilket gör det lättare för vissa att tappa signal men är tyvärr inte värre än många andra telefoner.

Argumentet baserar jag på personliga tankar då jag sett mycket av detta problem diskuteras på nätet samt videos av jämförelser.

 

Slutpunkt ---> Detta är en bra telefon som krossar alla konkurrenter (för tillfället)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Har försökt... med min iphone 4 16GB både med 4.0 och 4.0.1 jag lyckas inte tappa täckningen, den beter sig som alla mina mobiler, i källaren har jag 2pinnar uppe har jag fullt.

men detta har att göra med den halvmeter armerad betong+omgivande jord (utan fönster)

 

Dessutom är det amerikanarna säger: Cutting edge. bara gammal skåpmat. (för oss)

edge hade vi på våra mobiler år 2001 år 2007 hade iphone 2g edge.

medans vi hade haft 3gmobiler sedan 2003-2004

 

USAs mobiltelefonnät är helt enkelt URUSELT! AT&Ts 3G nät är som det vi hade i början.

I usa har de använt AMPS mobilsystemet fram tills nu när regeringen lagstadgade att nätet skulle stängas ned!

"Advanced Mobile Phone Service, Inc. was a subsidiary of AT&T prior to the Bell System Divestiture. Abbreviated AMPS, the company was created in 1978"

De har använt AMPS som sin huvudkälla till mobilkommunikation sedan 1978! fram tills nu!

Deras GSM/3G nät är bara under uppbyggnad! vårat är snart komplett!

För I HEL-ETE Cannon sluta gnäll! är det bara för att du inte har någon telefon?

DET LÅTER JU SÅ EFTERSOM DU GNÄLLER OM NÅGOT SOM EN MASSA AMERIKANARE GNÄLLER OM PÅ U-TUBE!

INGA SVENSKAR!

Ursäkta all ilska och caps utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Har försökt... med min iphone 4 16GB både med 4.0 och 4.0.1 jag lyckas inte tappa täckningen, den beter sig som alla mina mobiler, i källaren har jag 2pinnar uppe har jag fullt.

men detta har att göra med den halvmeter armerad betong+omgivande jord (utan fönster)

 

Dessutom är det amerikanarna säger: Cutting edge. bara gammal skåpmat. (för oss)

edge hade vi på våra mobiler år 2001 år 2007 hade iphone 2g edge.

medans vi hade haft 3gmobiler sedan 2003-2004

 

USAs mobiltelefonnät är helt enkelt URUSELT! AT&Ts 3G nät är som det vi hade i början.

I usa har de använt AMPS mobilsystemet fram tills nu när regeringen lagstadgade att nätet skulle stängas ned!

"Advanced Mobile Phone Service, Inc. was a subsidiary of AT&T prior to the Bell System Divestiture. Abbreviated AMPS, the company was created in 1978"

De har använt AMPS som sin huvudkälla till mobilkommunikation sedan 1978! fram tills nu!

Deras GSM/3G nät är bara under uppbyggnad! vårat är snart komplett!

För I HEL-ETE Cannon sluta gnäll! är det bara för att du inte har någon telefon?

DET LÅTER JU SÅ EFTERSOM DU GNÄLLER OM NÅGOT SOM EN MASSA AMERIKANARE GNÄLLER OM PÅ U-TUBE!

INGA SVENSKAR!

Ursäkta all ilska och caps utskallning.gif

 

Exakt, verkar som 99.8% av folket som köpte sin iphone 4 vid release upplever ingen dålig motagning utan tvärt om --> bättre ljud samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamän! Det är den bästa telefonen jag haft... åtminstonde tills nästa iphone kommerborstatanderna.gif

Ljudet är ∞x mycket bättre!

 

Känns som cannon skulle behöva en kurs i hur man överlever en elak apple lynchmob! För jag är riktigt irriterad på sådana besserwissers som tror att de kan allt!

Den siste besserwissern i min närvaro (före detta kompis)

Åkte på tjong! han hade alltid rätt (och när någon som kunde sade det som var sant) (som enligt han inte var sant) (så ruskade han på huvudet och sade bjääb,bjääb,bjääb,) så jobbigt.

Han betraktade alla andra som dumma i huvudet...

Numera får han säga sina bjääb... med en saftig fläskläpp!

 

Ber om ursäkt för OT och alla parenteser.utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en iPhone 4 med tele2, jag har inte märkt av problemet och så som jag håller telefonen så täcker jag skarvarna på båda sidorna. Däremot är tatchen (stavning?) så känslig att jag råkat lägga på när jag haft telefonen mellan hakan och kinden.

 

Det där är ett jävla bekymmer för mig kan jag meddela. Är vänsterhänt och klämmer ibland fast telefonen mellan axeln och kinden. Funkade bra med 3GS, funkar inte alls nu. Slår på högtalaren av misstag, lägger på, trycker in siffror, allt man kan göra ungefär.

Mottagningsproblemet är i högsta grad ett problem även i Sverige. Pratade med en kompis nyss och testade. Har 3 pluppar konstant stående i köket. Jag höll runt båda nedre skarvarna och han slutade höra vad jag sade omedelbart. Så fort jag tog bort fingrarna fungerade allt bra igen.

Med sämre mottagning än 3 pluppar så bryts samtalet kort efter man lagt fingrarna över. Sen får ni säga vad ni vill om att bo i områden med dålig täckning osv, 3GS:en har funkat klockrent i samma hus i ganska precis ett år.

 

Får beställa en bumper från Ebay eller nåt och så man får testat med en sådan inom 30 dagar. Som den fungerar nu så är tyvärr telefondelen i telefonen alldeles för opålitlig. Resten av telefonen däremot är ju en dröm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får beställa en bumper från Ebay eller nåt och så man får testat med en sådan inom 30 dagar. Som den fungerar nu så är tyvärr telefondelen i telefonen alldeles för opålitlig. Resten av telefonen däremot är ju en dröm.

Apple ger dig en gratis bumper. Kolla Apple's fodralprogram, du laddar bara hem en app till din iPhone 4, startar appen, väljer ett fodral, ser till att adressen är rätt och sedan är det bara att vänta på att den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, allt dör vid minsta vidröring. Röstsamtal, internet. Allt.

Om jag stör mig på det? Näe, inte så värst. Jag får helt enkelt lära mig att hålla den på ett annat sett.

För det jämnar ut sig på det stora hela. Helt fantastisk mobiltelefon!!

(Har Telia).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ett jävla bekymmer för mig kan jag meddela. Är vänsterhänt och klämmer ibland fast telefonen mellan axeln och kinden. Funkade bra med 3GS, funkar inte alls nu. Slår på högtalaren av misstag, lägger på, trycker in siffror, allt man kan göra ungefär.

 

Kommer en fix för detta i iOS 4.1, som nu är ute som beta. Det är avståndssensorn (som känner av när du lägger kinden mot telefonen) som är felkalibrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael Mabo

Denna telefon har ett design fel vilket gör det lättare för vissa att tappa signal men är tyvärr inte värre än många andra telefoner.

 

 

"tyvärr inte värre"? Så du ville att iPhone 4 skulle vara sämre än andra? Ja, det är tydligen många som har velat detta, särskilt konkurrenterna...

Och om iPhone 4 har ett "designfel" så har andra telefoner det också eftersom de också kan påverkas av hur man håller i dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga till er med iPhone 4 (min kommer snart på posten!):

 

Det är fakta att signalstyrkan försämras när man håller runt den svarta remsan nere till vänster. Enligt den här bilden borde samma symptom uppkomma vid remsan på ovansidan, inte sant?

 

Inte för att det spelar någon roll (jag är bara nyfiken), men upplever ni samma "problem" när ni håller runt den övre remsan? Har nämligen bara hört om den vänstra så jag blev lite nyfiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju bevisat att iPhone 4 inte har något problem med mottagningen. Eller jo, men det är samma problem som alla smartphones och dumbphones berörs av.

 

Kan vi lägga ner diskussionen nu? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi lägga ner diskussionen nu? :P

 

Aldrig! ;)

 

Testade att hålla fingret på de andra skarvarna. Det är bara nedre vänstra som ger något resultat, verkar det som.

 

Obs: Ja, det *kan* vara ett problem med mottagningen om ni har dålig mottagning från början. Men ni behöver ju inte överdriva genom att framkalla problemet på/med egen hand. Känns ju fånigt att tvinga fram fenomenet om ni ändå håller telefonen "rätt" från början.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det klenaste argumentet hittills i den här tråden är "Jag är vänsterhänt"... Spelar väl ingen roll om man är höger eller vänsterhänt? Det avgör väl inte i vilken hand man håller telefonen i? Det är ju inte som när man håller en penna eller en sax.. Själv är jag högerhänt men ibland håller jag telefonen i vänster hand när jag pratar, ibland höger.

 

OM argumentet ovan "stämmer" då borde ju vänsterhänta ha en fördel när dom surfar, för då håller dom telefonen i höger hand, medan vi högerhänta håller i vänster ;)

 

Sammanfattning, tycker ni att det är problem att prata i telefonen när ni håller den i vänster, ja byt till högerhanden då eller vice versa!

 

:armskeptisk::armskeptisk::armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte alls allt fungerade kanon bra tills telefonen åkte ner från sängen cirka 30 cm då såg den ut såhär!!! :(

http://www.youtube.c...h?v=W-Bbacl7HCU

 

RIP :tappahakan::stjarnsmall:

 

Håller tummarna över att du har en bra Hem/Drulle försäkring. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckats sänka några staplar trots dålig mottagning med min 4a!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ... hemma när jag testade så tappade jag ett par staplar. Men på jobbet tappar jag inte någon.

Jobbet ligger en mil närmare Göteborg och vad jag vet ska det finnas en 3Gmast i närheten. Eller nått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste haft tur och fått ett felfritt X!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade samtal har jag inte haft ett enda. Kan ju vara sensorn som spökar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...