Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ni med iPhone 4 i Sverige. Har ni problem med antennen?


FredrikJ

Rekommendera Poster

Tack för att även du försöker men jag har faktiskt en iPhone 4.

 

 

 

Det är så lätt att skrika troll när man inte vill eller kan argumentera för sin sak. Bättre att vara tyst, om man nu inte gillar att göra bort sig själv.

 

 

 

Jag anser det vara bekvämast att hålla telefonen så. Alla är vi ju olika.

 

Argumenterade gjorde jag på sida två, men det läste du förståss inte? Men nåja.. tar väl det igen lite snabbt.. varför insisterar du på att det är ett allvarligt fel på telefonen när i stort sett ingen har problem med den?

 

De officiella siffrorna berättar att iPhone 4 är den mobil, i hela branschen, som har lägst andel missnöjda kunder, och ingen (utom du) i den här tråden har upplevt några problem alls som beror på den s.k. felkonstruktionen.

 

 

Hur låg måste felmarginalen vara enligt dig för att det inte ska röra sig om ett allvarligt konstruktionsfel? Borde inte ett sådant fel drabba en betydande andel av användarna, och med betydande andel menar iaf jag långt fler än 1 av 200..

 

Där har du mina argument, jag hänvisar alltså till de officiella siffrorna som släppts..

 

Du däremot har inga argument alls mer än att du påstår dig ha mångårig erfarenhet av branschen. Utöver det så upprepar du samma påstående om och om igen: iPhone 4 HAR problem med antennen, iPhone 4 HAR problem med antennen, iPhone 4 HAR problem med antennen..

 

Men du, eftersom du vill ha argument o.s.v. så varsågod http://macworld.idg....ngen-i-iphone-4

 

Räcker det?

 

Ett konstruktionsfel, som det du påtalar ska väl alltid ge samma problem och gälla samtliga telefoner och gälla överallt? d.v.s. death grip borde väl drabba iPhone 4 hårdare än alla andra telefoner om så är fallet? Så det där norska testet visar ju ganska tydligt att det inte rör sig om något konstruktionsfel..

Det spelar lixom ingen roll att några kids lyckats spela in youtube-videos när de gör death grip på sitt måndagsexemplar ute på vischan någonstans i USA.

 

men det är klart.. vad är officiell statistik och ett riktigt test mot youtube-videos och mångårig erfarenhet från branschen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 221
  • Created
  • Senaste svar

Nu känns det som att diskussionen kommit lite off-topic. Istället för att handla om personer som berättar om de personligen har upplevt problem med antennen eller inte så har det blivit en meta-diskussion om huruvida begreppet "problem" är subjektivt eller objektivt. Jag föreslår en återgång till ämnet och information angående det. Om ni vill fortsätta er diskussion, gör det i privata meddelanden.

 

För att komma åt problemet så har Apple i U.S.A. valt att distribuera gratis bumpers till alla som har en iPhone 4 (med en bumper kommer man inte åt antennerna och därför försvinner symptomet). Där är det en applikation i AppStore som man beställer bumpern genom. Jag frågade i 3-butiken om det när jag köpte min iPhone 4 i natt och fick där beskedet att man bara behövde hämta appen. Jag har prövat Apples länk till AppStore-sidan och sökt efter appen i iTunes, men inte hittat något. Vet någon något om när och hur det här erbjudandet kommer vara tillgängligt i Sverige?

 

Apple's Case-program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ämnet.

JA jag har "problem" med antennen i min sonyericsson T68, i min sonyericsson w890, i kompisens iphone 3gs och i min nya iphone 4.

Problemet kan bara framkallas i de nämnda mobiler när det redan är dålig mottagning. Märks inte alls när man har bra mottagning.

Jag anser att vi alla har levt med detta problem i alla år som vi ägt en mobiltelefon.

Det som jag tycker är mer intressant, är anledningen till varför detta nu som först har fått så stora rubriker med iphone 4.

Jag anser inte att den beter sig sämre är de andra telefoner som jag har kunnat testa med.

Det känns väldigt orättvist att bara iphone 4 ska få så mycket negativ kritik.

Jag har haft min IP4 i två veckor nu utan att ett enda samtal har brutits.

Jag har aldrig varit så nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ämnet.

JA jag har "problem" med antennen i min sonyericsson T68, i min

sonyericsson w890, i kompisens iphone 3gs och i min nya iphone 4.

Problemet kan bara framkallas i de nämnda mobiler när det redan är

dålig mottagning. Märks inte alls när

man har bra mottagning.

 

Jag anser att vi alla har levt med

detta problem i alla år som vi ägt en

mobiltelefon.

Det som jag tycker är mer intressant, är anledningen till varför detta nu som först har fått så stora rubriker med

iphone 4.

 

Jag anser inte att den beter sig sämre

är de andra telefoner som jag har

kunnat testa med.

 

Det känns väldigt orättvist att bara

iphone 4 ska få så mycket negativ kritik.

 

Jag har haft min IP4 i två veckor nu

utan att ett enda samtal har brutits.

 

Jag har aldrig varit så nöjd.

 

Precis vad vi alla har sagt, bara trollen som säger motsatsen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael Mabo

Jag har problem med antennen vid dålig täckning. Den går då över från 3G till gprs, vilket är störigt om jag surfar. Men utomhus i Stockholm har det aldrig varit något problem.

 

 

Det där är snarare ett problem med att 3G täckningen över landet rent generellt är sämre än äldre GSM med GPRS. 3G är även mer störningskänslig än GSM med GPRS, vilket märks tydligast i städer och särskilt inomhus. Det är naturligt för telefoner att söka sig ner till långsammare GSM med GPRS när 3G går ner för mycket, så detta "problem" är inte relaterat till iPhone 4 egentligen. Det är så för alla telefoner när 3G har för mycket störningar för att fungera bra för internet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med antennen vid dålig täckning. Den går då över från 3G till gprs, vilket är störigt om jag surfar. Men utomhus i Stockholm har det aldrig varit något problem.

 

Det där är snarare ett problem med att 3G täckningen över landet rent generellt är sämre än äldre GSM med GPRS. 3G är även mer störningskänslig än GSM med GPRS, vilket märks tydligast i städer och särskilt inomhus. Det är naturligt för telefoner att söka sig ner till långsammare GSM med GPRS när 3G går ner för mycket, så detta "problem" är inte relaterat till iPhone 4 egentligen. Det är så för alla telefoner när 3G har för mycket störningar för att fungera bra för internet.

 

Jag hade en del problem med min iPhone 3g som liknar de Alexio beskriver. Trots att jag bor i Stockholms innerstad så hade jag aldrig 3G-täckning hemma. Jag trodde det berodde på att jag bor i ett 30-talshus med ganska tjocka ytterväggar, men med min iPhone 4 har jag full 3G-täckning utan problem. Jag bytte dock operatör från Telia till 3 (som enligt mina erfarenheter har bättre 3G-täckning), så jag vet inte om det är telefonen eller operatören. En vän till mig har en iPhone 3GS med Telenor och han svär ständigt över täckningsproblem och har ytterst sällan 3G. (Tele2 kör i Telias nät, så där kan man anta att täckningsgraden är densamma.)

 

Jag blev väldigt positivt överraskad av signalstyrkan i min nya iPhone 4, jag har bra mycket stabilare täckning än med min gamla iPhone 3G. Håller jag den på "fel" sätt så kan jag tappa en stapel, men det är långt ifrån ett problem för mig; Jag har alltid 3G-täckning i alla fall. Jag kan föreställa mig att det är problematiskt för de som rör sig där täckningen är sämre, där kan ju 1-2 staplar vara skillnaden mellan 3G och GPRS. Jag föreställer mig även att telefonen kan ha problem med att flytta samtal mellan 3G och GSM, så jag antar att den då kan tappa samtal. I områden utan 3G och svag GSM-styrka så kan man ju då även teoretiskt helt tappa kontakt med nätet, men det är nog väldigt mycket svårare att åstadkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med signalstyrkan på min iphone 4. Den går ned när jag tar "dödsgreppet". Tur så förlorar den inte allt, utan går ned till 2-3 pluppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ägt en iPhone 4 i drygt två timmar nu. Lägger jag fingret mellan antenndelarna och "kortsluter" så tappar jag max en pinne. Uppkopplingshastigheten påverkas marginellt. Samtal har jag ännu inte provat.

 

Så "problemet" finns, men jag kan ju inte säga att det stör direkt. Inte minst håller jag aldrig mobilen på ett sätt som gör att situationen uppstår.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat lite överallt ute och inne i källare och vid fönster och ja hatar de där jävla mördargreppet all teckning försvinner och de går inte att ringa till den :s fast har ju då inte uppdaterat till 401 än kom ja på precis nu ska prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en iPhone 4 igår på telia. Jag kan lätt återskapa problemet. 3Gn försvinner nästan direkt och sen är där 1 eller 2 pinnar edge om man har tur. Inget problem när man pratar i telefon för samtalen bryts inte.

 

Men testade ringa med skype över 3G, lägger jag fingret över "x" dör samtalet nästan direkt.

 

Detta är ju lite tråkigt men jag kommer ha kvar min ip4. Testade att sätta över en bit tejp men det verka inte göra någon större skillnad.

 

Hade möjligheten att testa en ip4 i malmö igår under köandet och den kunde jag inte få att tappa varken 3g eller pinnar. Antar att detta beror på att jag va i centrala malmö nära en 3g mast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med signalstyrkan på min iphone 4. Den går ned när jag tar "dödsgreppet". Tur så förlorar den inte allt, utan går ned till 2-3 pluppar.

 

Då är det inget "döds grepp" Då skulle den DÖ fullständigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så "problemet" finns, men jag kan ju inte säga att det stör direkt. Inte minst håller jag aldrig mobilen på ett sätt som gör att situationen uppstår.

 

Hur håller du då i din mobil när du bläddrar på webben... eller gör precis vad som helst annat än talar i telefonen? Jag tycker att man, så fort man håller en iPhone i vänstra handflatan, som man gör då man är högerhänt, kortsluter just den punkt som leder till problem. Det är tummens nedre del (den stora muskeln) som fullständigt kväver antennfogen för mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt av detta... bara att staplarna kan minska. Men jag ser ingen skillnad på hastighet vid dataöverföring eller att något samtal skulle minska i kvalité. Som sagt, den funkar bra i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min får sämmre hastighet så fort man håller på ramen. dock sämst om man håller på underdelen.

 

0,238 Mb/s med deathgrip

 

4,251 Mb/s om den ligger på bordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson

Nej.

 

Har Tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inget "döds grepp" Då skulle den DÖ fullständigt :)

 

 

Men ändå, "greppet-som-alla-säger-ska-göra-så-telefonen-dör". Att det greppet stör mottagningen uppstår visst inte varje gång. Konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även min första GMS-nallen, Siemens S1, hade liknande "problem". Alla mina mobiler har haft samma "problem".

 

Det är inget konstruktionsFEL, så till vida ni inte anser att radiosändning/mottagning är ett fel.

Att signalstyrkan sjunker när en antenn skärmas av är fysik och fysikens lagar kan INGEN vara immun mot.

 

 

"Felet" ligger mer hos okunniga journalister som fungerar som nyttiga idioter.

 

 

självcensur

 

självcensur

 

självcensur

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även min första GMS-nallen, Siemens S1, hade liknande "problem". Alla mina mobiler har haft samma "problem".

 

Det är inget konstruktionsFEL, så till vida ni inte anser att radiosändning/mottagning är ett fel.

Att signalstyrkan sjunker när en antenn skärmas av är fysik och fysikens lagar kan INGEN vara immun mot.

 

Du har förstås helt rätt. I det här fallet är det dock inte avskärmning som är "problemet". Icke desto mindre är det fysikens lagar som spelar Apple ett spratt. På utsidan av telefonen sitter nämligen inte mindre än två olika antenner, en för 3G och en för WiFi. Kopplar man ihop de två antennerna ändras deras egenskaper och framförallt 3G-antennen får kraftigt försämrad funktion. Det som Apple har missat är att även mänsklig hud har tillräcklig ledningsförmåga för att orsaka denna hopkoppling om man låter antennerna ligga helt öppet så nära varandra. Ett tunnt lager lack på antennens utsida hade eliminerat detta, men samtidigt gjort telefonen betydligt känsligare för små slag och stötar.

 

Personligen har jag än så länge inte haft några problem orsakade av denna feldesign. Det är inte mycket svårare att undvika att hålla just där än att låta bli att vila vänsterfoten på bromspedalen i bilen när man kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min verkar även va "snabbare" än andra på att hoppa upp och ner med staplarna. Alltså känner av täckningen oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur håller du då i din mobil när du bläddrar på webben... eller gör precis vad som helst annat än talar i telefonen? Jag tycker att man, så fort man håller en iPhone i vänstra handflatan, som man gör då man är högerhänt, kortsluter just den punkt som leder till problem. Det är tummens nedre del (den stora muskeln) som fullständigt kväver antennfogen för mig.

 

Så här håller jag en telefon när jag surfar på den respektive ringer med den (se bifogad bild).

 

När jag surfar, så håller jag mycket mer "omslutande" men oftast inte så att den nedre vänstra delen (den "kritiska" delen) kortsluts. Fogen sitter ju ändå väldigt långt ner på sidan.

 

När jag ringer, så håller jag som synes telefonen mycket mer löst. Det har jag alltid gjort på alla telefoner – just för att förbättra mottagningen.

 

 

/ Kiwi

post-17720-1280586957,6_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "inga" problem. Jag har telia och bor i Helsingborg. När jag har full signalstyrka och håller för "dödläget" så händer inget alls. Men har jag 4 eller mindre pluppar så försvinner plupparna men blir aldrig färre än en. Har inga problem med 3G/internetanvändning. Ja det blir lite segare men inget jag stör mig på.

Jag har haft telefonen i 5 veckor och har testat ganska mycket med att hålla telefonen "fel" men jag har aldrig haft något telefonsamtal som avslutats eller att det blivit sämre kvalitet på samtalet. (Det gäller även samtal då jag redan haft dålig täckning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att man tappar 1 stapel, kanske 2 om man håller över skarven nere till vänster men det påverkar ju inte prestandan på surf eller spotify vad jag märkt. Så det var verkligen inget stort problem som alla sajter fick det att verka som :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur håller du då i din mobil när du bläddrar på webben... eller gör precis vad som helst annat än talar i telefonen? Jag tycker att man, så fort man håller en iPhone i vänstra handflatan, som man gör då man är högerhänt, kortsluter just den punkt som leder till problem. Det är tummens nedre del (den stora muskeln) som fullständigt kväver antennfogen för mig.

 

Personligen använder jag den antingen stående "enhänt" (varvid den ligger i den använda handens fingrar stödd mot lillfingret) eller liggande med två händer. I båda fallen använder jag tummarna för i stort sett all interaktion med mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...