Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Teism, Ateism, Agnosticism, Panteism el. Humanism.


Addex

Rekommendera Poster

Axelman:

Även om jag själv är materialist och tror att vi är djur som alla andra djur, blir jag uppriktigt sagt glad av att läsa vad religionen och Jesus gjort och gör för dig. Det spelar egentligen ingen roll vem av dig och mig som har rätt - huvudsaken är att du får livsglädje och styrka genom din tro.

Det kan jag också hålla med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 387
  • Created
  • Senaste svar
Jag förstår inte vad budskapet med bibeln är?

Som jag ser det så är Bibeln och den Kristna trons avsikt att få människor att underkasta sig andras ideologiska uppfattningar, för att kunna regera över dem och kontrollera dem.

 

Att vissa människor finner stor glädje av att vara Kristna är supertrevligt, verkligen, men det förändrar inte vad jag anser vara syftet med Kristendomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag respekterar verkligen AA;s ödmjuka attityd. Varje gång man nämner Gud så lägger man till "som jag uppfattar honom".

 

Jag har själv aldrig behövt AA, men läst en hel del om denna mycket speciella "rörelse". Om Jesus varit här (eller om han nu är) så är jag övertygad om att han skulle digga AA stenhårt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser lite "anonym" ut på din avatar... he he he (w00t)

Du ser lite gul ut på din. Hepatit? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är Bibeln och den Kristna trons avsikt att få människor att underkasta sig andras ideologiska uppfattningar, för att kunna regera över dem och kontrollera dem.

 

Att vissa människor finner stor glädje av att vara Kristna är supertrevligt, verkligen, men det förändrar inte vad jag anser vara syftet med Kristendomen.

Jag är lite inne på samma bana, kristendomen å andra för den delen har under vissa tider underkastat eller kuvat folket, för att få värdslig makt, men å andra sidan har de gjort mycket gott också, såna som Maria Theresia, skolat folk i allmänbildning och sörjt för vård, varit till tröst och mycket mer, å andra sidan varit orsak eller ursäkt för krig och förstörelse, t o m idag så ser Katolska kyrkan med påven i spetsen till att våldtagna nioåringar inte skall få göra abort, de sprider rena lögner om att kondomer inte är något skydd mot AIDS vilket resulterar i enorma lidanden för miljoner kvinnor och barn världen över. Påven har enormt mycket blod på sitt samvete. Bush har sina kristna fundamentalister i ryggen. Däremot diggar jag alla vanliga "normala" troende som tror av egen övertygelse och den svenska kyrkan diggar jag oxå för den tränger sig inte på, är man intresserad så är man välkommen, detta är en genuin tro som inte gör anspråk på något annat och som inte skadar någon. Men alla andra som liknar Knutbys sexorgiesamfund och Carolas (Livets ord eller?) som tycker att handikappade har sig själva att skylla - fy faen…

 

Jag är endast hjärligt glad för din skull Axelman! Jag skulle faktiskt också vilja tro, men jag vet ännu inte vad jag skall tro…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är Bibeln och den Kristna trons avsikt att få människor att underkasta sig andras ideologiska uppfattningar, för att kunna regera över dem och kontrollera dem.

 

Att vissa människor finner stor glädje av att vara Kristna är supertrevligt, verkligen, men det förändrar inte vad jag anser vara syftet med Kristendomen.

Jag är lite inne på samma bana, kristendomen å andra för den delen har under vissa tider underkastat eller kuvat folket, för att få värdslig makt, men å andra sidan har de gjort mycket gott också, såna som Maria Theresia, skolat folk i allmänbildning och sörjt för vård, varit till tröst och mycket mer

Ändå tror jag inte att sådana här insattser står för mer än en försvinnande liten del av allt gott kristendomen har skapat. Kristendomen har skänkt trygghet och hopp till många miljoner människor, åren igenom. Axelman är inte ensam.

 

Räknar man sedan till alla andra religioner, märker man att väldigt många människor har funnit glädje och trygghet i sin tro.

 

 

 

Religionskrig har dödat många människor, men religionen har också räddat många människor. Jag har hört resonemang, i stil med att världen skulle vara bättre utan någon religion, där de tyngsta argumenten ligger i att religionskrig har dödat många månniskor, men tryggheten en troende får, tas sällan upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört resonemang, i stil med att världen skulle vara bättre utan någon religion, där de tyngsta argumenten ligger i att religionskrig har dödat många månniskor, men tryggheten en troende får, tas sällan upp.

Hur många människoliv är en persons "trygghet" värd, på ett ungefär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Religionskrig" har inget med religion att göra. Det är bara kamouflerat realpolitiska maktintressen och nationalism. Det finns inga "religionskrig" och har aldrig funnits några. Det är bara nys och många har gått på historieförfalskningen.

 

Sant troende protestanter, katoliker eller muslimer - eller anything - går ALDRIG i krig mot andra religioner. Det är politiker och ekonomiska intressen som går i krig - och nationalistgalningar.

 

Ett exempel på att religion ibland - alltför sällan - har haft en betydelse för utvecklingen mot en bättre värld - är frihetsteologerna i Sydamerika (katoliker) som hade en mycket viktig betydelse för att många sydamerikanska stater idag håller på att utvecklas till demokratier från att ha varit rabiata facistiska diktaturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen var jag så långt gången i utbrändheten att jag inte kunde unvdvika den men mitt i utbrändheten så har det funnits en stark inre glädje. Jag har upplevt något jag inte vill vara utan och vem vet var jag skulle ha varit idag.... törs inte tänka tanken..

Kan du ge exempel på några varningssignaler på utbrändhet som du upplevde?

 

Är troligtvis påväg i den riktningen själv :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får klämma emellan med ett litet råd så förutom att kanske fundera på din arbetssituation kan du prova att äta magnesiumtillskott och bättre mat rent allmänt. Ingen pommes frites och Cola på ett tag, sånt snusk dränerar kroppen på viktiga mineraler, men ät mycket fisk å kött, rikt på magnesium m m, fett och proteiner… Hjärnan består av 60% speciellt fett och är en stor energiförbrukare, lätt att inse att ifall man stoppar in fel bränsle så kanske maskineriet går trögt… Magnesiumet är kroppens fjärde viktigaste mineral och är inblandad i varje cells aktivitet och allt mer pekar på att det kan ha med utbrändhet att göra. Den moderna proccessade och konstgödslade maten innehåller mindre mineraler än förr. Sista siffran jag läste var att kanske mer än hälften av svenskarna lider av magnesiumbrist. Gör en sökning på magnesium el proteiner så får ni se. Själv blev jag piggare när jag började äta magnesium och mer kött å fisk å kyckling förstås. Är man vego så finns det mycket sånt i ärtor och vissa bönor tror jag…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linser är nog det bästa sättet att få i sig mycket protein om man är helvego.

 

Själv brukar jag göra detta:

 

Sköljer några deciliter röda linser (och inspekterar för att slippa stenar - har tuggat på några de senaste åren...)-

Kokar sen upp i så mycket vatten att de täcks med lika mycket vatten som de når över kastrullbotten.

Lägger i en tärning grönsaksbuljong och droppar i lite tabasco och svartpeppar och ett stänk olja.

När det sen kokar upp sätter jag klockan på 5 minuter.

Då bör det ha kokat i det närmaste torrt.

 

Häller upp på tallrik och äter när det svalnat.

 

Snabbmat (ca 10 min från start) som är gott och jättenyttigt!

 

(Vattenmängden kan behöva varieras beroende på plattans effekt. Buljongtärningarna jag använder är de i gulgröna paket. Minns inte namnet. Andra märken är inte alls goda. Sen kan en tärning bli väl starkt för en del.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen var jag så långt gången i utbrändheten att jag inte kunde unvdvika den men mitt i utbrändheten så har det funnits en stark inre glädje. Jag har upplevt något jag inte vill vara utan och vem vet var jag skulle ha varit idag.... törs inte tänka tanken..

Kan du ge exempel på några varningssignaler på utbrändhet som du upplevde?

 

Är troligtvis påväg i den riktningen själv :(

Finns många symtom och företeelser som varnar om att man är på väg in i den beryktade väggen.

Själv upplevde jag inte att jag var på väg dit, men min omgivning såg många signaler.

Att jag inte lyssnade när folk pratade, ständigt på språng, sa obegripliga saker, "låg före i tiden"som en sa.

Svårt att sova, och det visste jag själv, men satte inte in det i mitt tillstånd.

Gav mig inte tid att äta utan slängde i mig maten, rasterna var dödtid tyckte jag...

 

Men det som fick mig att inse att nu var det rent åt helvete i huvudet på mig, och det var en rent fysisk företeelse.

Var på toan på jobbet, kom på mig själv med att stå och pissa i papperskorgen... (w00t)

Kan låta helknasigt, och lite komiskt, så här långt efteråt.

 

Men då "vaknade" jag upp..vad fan gör jag, då först fattade jag att nånting var galet, och gick och pratade med

en läkare här på jobbet som var bra på detta med utbrändhet.

Blev sjukskriven på stubben, var borta drygt ett halvår, borde nog varit ännu längre,

men det tar vi en annan gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är gud verkligen allsmäktig, som många säger?

Om gud kan göra allt, då måste han oxå kunna skapa en sten, så stor att han inte själv kan lyfta den.

Om han inte kan skapa den stenen, då är han inte allsmäktig.

Men om han kan skapa den är han inte heller allsmäktig, eftersom det finns nåt han inte kan, nämligen lyfta den stenen.

 

Nåt att fundera på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi ju om "våran stora allsmäktiga supergud".... Det finns ju fler religoner med stora allsmäktiga supergudar som skapat allt och inget...

 

Vilken av dessa gudar finns? Det kan inte finnas två gudar såvida inte kristna och tex buddister bor på olika jordklot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får klämma emellan med ett litet råd så förutom att kanske fundera på din arbetssituation kan du prova att äta magnesiumtillskott och bättre mat rent allmänt. Ingen pommes frites och Cola på ett tag, sånt snusk dränerar kroppen på viktiga mineraler, men ät mycket fisk å kött, rikt på magnesium m m, fett och proteiner… Hjärnan består av 60% speciellt fett och är en stor energiförbrukare, lätt att inse att ifall man stoppar in fel bränsle så kanske maskineriet går trögt… Magnesiumet är kroppens fjärde viktigaste mineral och är inblandad i varje cells aktivitet och allt mer pekar på att det kan ha med utbrändhet att göra. Den moderna proccessade och konstgödslade maten innehåller mindre mineraler än förr. Sista siffran jag läste var att kanske mer än hälften av svenskarna lider av magnesiumbrist. Gör en sökning på magnesium el proteiner så får ni se. Själv blev jag piggare när jag började äta magnesium och mer kött å fisk å kyckling förstås. Är man vego så finns det mycket sånt i ärtor och vissa bönor tror jag…

Tack för svaret, jag är "veggo" :D och undviker även allt vad cola och skräpmat heter, men missar antagligen en massa viktiga

näringsämnen, skall kika mer på magnesium som du nämner.

 

Men det är i första han arbetssituationen som är problemet, vantrivs så jag kan inte beskriva det på ett bra sätt, och känner

mig stressad så fort jag sätter min fot i denna lokalen.....

 

Men som tur är så skall jag snart starta eget och kommer då att ta tjänstledigt 50% tror att det kommer att bli bättre då.

 

Tack för tipset ang röda linser ClCdCm, ska kolla det också :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen var jag så långt gången i utbrändheten att jag inte kunde unvdvika den men mitt i utbrändheten så har det funnits en stark inre glädje. Jag har upplevt något jag inte vill vara utan och vem vet var jag skulle ha varit idag.... törs inte tänka tanken..

Kan du ge exempel på några varningssignaler på utbrändhet som du upplevde?

 

Är troligtvis påväg i den riktningen själv :(

Finns många symtom och företeelser som varnar om att man är på väg in i den beryktade väggen.

Själv upplevde jag inte att jag var på väg dit, men min omgivning såg många signaler.

Att jag inte lyssnade när folk pratade, ständigt på språng, sa obegripliga saker, "låg före i tiden"som en sa.

Svårt att sova, och det visste jag själv, men satte inte in det i mitt tillstånd.

Gav mig inte tid att äta utan slängde i mig maten, rasterna var dödtid tyckte jag...

 

Men det som fick mig att inse att nu var det rent åt helvete i huvudet på mig, och det var en rent fysisk företeelse.

Var på toan på jobbet, kom på mig själv med att stå och pissa i papperskorgen... (w00t)

Kan låta helknasigt, och lite komiskt, så här långt efteråt.

 

Men då "vaknade" jag upp..vad fan gör jag, då först fattade jag att nånting var galet, och gick och pratade med

en läkare här på jobbet som var bra på detta med utbrändhet.

Blev sjukskriven på stubben, var borta drygt ett halvår, borde nog varit ännu längre,

men det tar vi en annan gång...

Jag blev också sjukskriven i en månad men bara 2 veckor 100% sjukskriven sedan 75% i en vecka och sedan 50% i en vecka sedan var det bara att köra igen som om inget hade hänt, känner igen mig i en del av det du beskriver dock inte incidenten med papperskorgen har inte kommit så lång ännu :D

 

 

Får sådana problem med humöret, har alltid haft ett hett humör som jag ändå har kunnat kontrollera men det blir svårare och svårare, dessutom

känner jag att jag undviker kontakt med folk, även släkt och vänner, känner bara att jag inte orkar, och om någon pratar med mig när jag kommer hem

från jobbet så hör jag bara som ett konstat mummlande, men jag orkar inte ta in vad som sägs, det känns ungefär som stadiet innan man blir berusad,

fast då inte på ett trevligt sätt..

 

Hur som helst vill inte förstöra denna diskutionen med mitt självömkande, men tack för svaren :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Men som tur är så skall jag snart starta eget och kommer då att ta tjänstledigt 50% tror att det kommer att bli bättre då.

Det är inte alltid som "eget" innebär en minskad arbetsbelastning… Man det är definitivt roligare att arbeta med sig själv som chef än någon man inte riktigt trivs med. Dessutom har man ofta större möjligheter att disponera sin tid. Lycka till på den egna vägen.

 

/Björn, egen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid som "eget" innebär en minskad arbetsbelastning… Man det är definitivt roligare att arbeta med sig själv som chef än någon man inte riktigt trivs med. Dessutom har man ofta större möjligheter att disponera sin tid. Lycka till på den egna vägen.

 

/Björn, egen

Tackar!

 

Det är sant, men jag tror att detta kommer att bli bra, eftersom som du säger jag kan själv disponera tiden som det passar mig och dessutom

får jag hålla på med det roligaste jag vet så jag hoppas det kommera att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det glömde jag att säga att jag var ju inte särskilt vänlig mot folk jag heller, har hetsigt humör

och jag slängde ofta griniga kommentarer till "käringarna" här i huset.

Även mot VD:n som är en mogen kvinna.

Det var många ggr hon fick höra :

Jag är fan inte gift med dig, vill du köra med nån så gör det med din Sture (hennes man) :lol:

Men hon tog det bra, hon märkte min förbättring också efter den Stressless-kurs jag gick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag är "veggo"  :D  och undviker även allt vad cola och skräpmat heter, men missar antagligen en massa viktiga

näringsämnen, skall kika mer på magnesium som du nämner.

 

Men det är i första han arbetssituationen som är problemet, vantrivs så jag kan inte beskriva det på ett bra sätt, och känner

mig stressad så fort jag sätter min fot i denna lokalen.....

Jaha, är det veggo det heter, hänger inte med i klyket längre… Speciellt för vegetarianer finns några saker de lätt missar, och en av de viktigaste är väl magnesium, b-vitamin och proteiner kan jag tänka, på apoteket finns en burk med de essentiella aminosyrorna (förstadium till protein) plus lite mineraler (tror det är magnesium) just för veggar.

Magnesium fungerar avslappnande, kalcium drar ihop muskler och magnesium slappnar av, ger därför oxå bättre nattsömn, speciellt om man är stressad, så bra mat gör att du kan utstå lite mer stress, så även om stressen är grundorsaken kan bra mat hjälpa dig att inte bli näst intill dödligt sjuk som utbrändhet innebär, ja det heter ju inte utbrändhet längre men jag kommer inte ihåg det rätta… utmattningstillstånd el nåt sånt.

 

Får man fråga med vad jobbar du? Media/reklam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...