Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Teism, Ateism, Agnosticism, Panteism el. Humanism.


Addex

Rekommendera Poster

Gäst iMatte
Jag själv skulle välja att få dö, för att bli inlåst utan att komma ut det skulle jag nog inte klara av psykiskt och mentalt.

 

Det innebär alltså att om du råkar låsa in dig själv i en källare, utan att veta om/när någon kommer att hitta dig, kommer du omgående att ta livet av dig - välja att dö? Jag är skeptisk... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 387
  • Created
  • Senaste svar
Det innebär alltså att om du råkar låsa in dig själv i en källare, utan att veta om/när någon kommer att hitta dig, kommer du omgående att ta livet av dig - välja att dö? Jag är skeptisk... ;)

 

Det är en helt annan sak att vara inlåst på det sättet, även om det också skulle vara svårt.

Har man däremot tagit livet av en annan människa och på detta ska sitta inne

i resten av sitt liv och tänka på vad man gjort och vänta på att döden skall befria en från dessa tankar, så då är inte livet mycket att leva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då röstar jag för att låsa in individen på livstid så han får lida och tänka igenom sina handlingar ordentligt för det han gjort. Dessutom finns alltid chansen att korrigera tillbaka om det blivit ngt fel i domstolsprocessen och han visar sig vara oskyldig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då röstar jag för att låsa in individen på livstid så han får lida och tänka igenom sina handlingar ordentligt för det han gjort. Dessutom finns alltid chansen att korrigera tillbaka om det blivit ngt fel i domstolsprocessen och han visar sig vara oskyldig.

 

 

Risken är nog stor att de som begår ett eller flera mord inte har något samvete,

som får dom att ångra det som de gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får de ju tid att fundera över det och samvetet kanske kommer ikapp. Eller så ska de vårdas så de förstår vad de gjort och får dåligt samvete. Minsta man kan begära. Finns säkert de med samvete som mördat oxå. Ja jag vet inte, några tankar bara. Finns andra som bör veta bättre, mest anser jag bara att de skall inte få gå fria och mörda flera och så länge de inte gör det får de göra vad de anser vara bäst för dem. Jag är inte heller emot strafftänket, klart man ska få straff om man gör ngt dumt, man får ju fängelse för andra brott som stöld då ska väl mord el våld mot andra ge minst samma sak. Det frånsäger inte vård, det bör ju ingå om personen ska ut igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat inom mental -och psykvården och där fanns en patient som hade tagit livet av tre flickor.

Efter det första mordet så satt han inne ett antal år och skötte sig bra, vilket så

småningom ledde till att han fick frigång. På frigången mördade han den andra flickan, varefter han satt inne ytterligare några år med god skötsel som ledde till ett nytt försök att få frigång och ett tredje mord på en flicka.

 

Man kan undra vem som skall klandras för sådana saker, patienten eller de läkare som gav honom frigång. Detta eller liknande har hänt även i andra sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så som du skriver Carlbo så är det ju tydligt att sköta sig inte är liktydigt med att blivit frisk och aldrig återfalla i sitt mördarbeteende. Där klarade de som skrev ut honom inte att skilja sakerna åt, så de borde ju ha ansvaret tillsammans med mördaren själv tycker man ju lite, om han är för sjuk för det ansvaret så är det ju läkarnas ansvar och därför borde de ställas till svars, att ingen ställs ansvarig för ett mord är ju helt sjukt och ologiskt för nån måste väl va ansvarig för en mänsklig handling så länge det inte rör sig om ett väderfenomen el nåt, och det är ju vårat rättssystem idag, sjukt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

teism: jag tror på teet jag häller det kokande vattnet på ? :)

Jag skulle väl också passa in som "teist"...och te gillar jag också. Godnatt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Meher_Baba

 

Vad säjs om den här snubben? Han var Pete Townshends stora religiösa förebild. Jag kom att tänka på att det skapas ju nya religioner hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...
12 timmar sedan, Svolder säger:

11,5 år är en kvalificerad ronning, en av de bästa faktiskt. Finns det inget "ronnist" att välja på?

Ett roligt uttryck som jag spontant skrattade åt därför att att tänkte direkt på vår vän Ronny såklart som ville sätta fart på ett forum som ibland kunnat vara långsamt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Jag tror att jag är deist.

Jag är ingenting men står närmast det agnostiska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag är ingenting men står närmast det agnostiska. 

Alla intellektuellt hederliga människor är i grunden agnostiker. Eftersom det finns varken bevis för eller emot det metafysiska. Men sedan kan man tro och anta både det ena och det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...