Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Teism, Ateism, Agnosticism, Panteism el. Humanism.


Addex

Rekommendera Poster

Att sitta uppe hela natten har fått mig att inse att jag är humanist. Men först för att förklara för de som inte riktigt hemma på grekiska. :wacko:

 

Teism: är helt enkelt ett annat ord för gudstro.

Ateism: eller att vara ateist innebär att man inte tror att det finns någon gud, gudomlighet, skapare eller liknande.

Agnosticism: En agnostiker är en person som anser sig inte kunna veta huruvida Gud (eller motsvarande inom någon annan religion) existerar, eller inte.

Panteism: är en teologisk (religiös) Gudsuppfattning som ser hela naturen, världen eller universum som besjälat av ett gudomligt väsen.

Humanism: Livsåskådning som utgår från det rent mänskliga och de mänskliga intressena. Man ger exempelvis ingen religion företräde för att tolka människans situation utan utgår från människan själv. Humanism är alltså en ateistisk livsåskådning. Vissa humanister anser att religion kan accepteras, men att humanistiska värderingar måste råda vad gäller samhällets lagar etc.

Källa: Susning.nu

 

Det finns säkert någon inriktnig som jag har glömt, berätta då det gärna här. :D

 

 

Men tillbaka till mig. Till en början kan jag säga att jag trodde att jag bara var en ateist, men när jag startade en liknande tråd på ett annat forum (internationell, men med bas i USA) blev det ett laddat ämne, pga den höga andelan troende. Så när jag skulle förklara vad jag tyckte och tänkte så kom jag in på Susning.nu och hittade min fakta och vidar kom jag in på Humanism och sedan fann jag länken till Humanisterna och vad de tycker. Vilket jag håller med. (funderar på att gå med. Samt att avgå från Svenska Kyrkan)

* Värna det sekulariserade samhället

* Avskaffa kyrkans huvudansvar för begravningsväsendet

* Nej till konfessionella friskolor

* Nej till etik byggd på religiösa myter. Utveckla samhälle och kultur på humanismens värdegrund

* Värna rätten till fri abort

* Sexuell frihet för samtyckande vuxna och respekt för sexuella minoriteter

* Förbud mot kvinnlig och manlig könsstympning (omskärelse)

* Människovärdig vård i livets slutskede. Tillsätt en utredning om frivillig eutanasi

* Alla människor skall ha rätt och möjlighet till icke-religiösa ceremonier vid ett barns födelse, en ung människas inträde i vuxenlivet, etablerandet av en parrelation samt livets upphörande.

 

Vilken kategori tillhör du? Jag vet att det kan vara ett laddat ämne. men vi är ju (nästan) alla mac:are så vi kan nog hålla en mogen dialog. :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 387
  • Created
  • Senaste svar

Humanisten passade bra in på mig, har nog som du mer bekänt mig till ateism, då jag inte vetat vad Humanism står för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det här var svårt. Jag är ju inte troende i alla fall... Sen vet jag inte om jag kan katalogisera in mig i något av de där övriga facken, de verkar ganska lika.

 

Vad är eutanasi? Dödshjälp?

Det tycker jag ska finnas.

 

Tja. jag är lite trög och flummig såhär på morgonen :D:sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag börjar måste jag klargöra mina utgångspunkter:

 

Gud är ett ord - en behållare som kan innehålla många olika tankar, visioner, begrepp och känslor. Det är individuellt.

Religion är ett ord som betyder organiserad, kollektiv och formaliserad gudstro. Gudstro behöver ingen religion.

 

Så:

 

1. Jag tror inte att kosmos uppstod ur intet av en slump. Jag tror att det finns en kraft bakom skapelsen - en kraft som satte igång processen, men inte påverkar flödet löpande. Jag är Teist.

 

2. Denna kraft genomsyrar givetvis allt i detta kosmos - nerifrån microkosmos kvantmekanik till arternas biologiska evolution. Allt är besjälat med Kraften - med Gud...Energin. Jag är Panteist.

 

3. Ingenting av detta kan intellektuellt eller vetenskapligt bevisas. Gud kan inte beskrivas med hjärnan - bara med hjärtat. Gudstro är Känsla. Jag är Agnostiker.

 

4. Jag anser inte att någon Religion ska vara fundament eller måttstock för att bedöma och värdera en människa. Jag är Humanist.

 

Så - jag är en Religiös Humanistisk Agnostiker som lever i ett Besjälat Mirakel. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla Ateister:

 

Att inte tro är också en tro. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag börjar måste jag klargöra mina utgångspunkter:

 

Gud är ett ord - en behållare som kan innehålla många olika tankar, visioner, begrepp och känslor. Det är individuellt.

Religion är ett ord som betyder organiserad, kollektiv och formaliserad gudstro. Gudstro behöver ingen religion.

Hmm...här hade jag tänkt skriva ett inlägg, men det behövde jag inte, eftersom mjg redan formulerar det jag tänkte skriva bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

mjg: Du är nog mästare på att svamla kring ett ämne.

Paradoxalt nog vill jag att du tar det som en komplimang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag börjar måste jag klargöra mina utgångspunkter:

 

Gud är ett ord - en behållare som kan innehålla många olika tankar, visioner, begrepp och känslor. Det är individuellt.

Religion är ett ord som betyder organiserad, kollektiv och formaliserad gudstro. Gudstro behöver ingen religion.

Hmm...här hade jag tänkt skriva ett inlägg, men det behövde jag inte, eftersom mjg redan formulerar det jag tänkte skriva bättre...

Jag instämmer nog också. Jag skulle inte kunna skriva det bättre än mjg

 

 

Jag tror inte på kristendomen, eller någon annan religion. Men jag tror att det är mycket möjligt att det finns någon form av övernaturlig kraft. Det låter otroligt att allt bara skapades av en slump, eller att allt har funnits i en oändlig tid, vilket är de enda alternativen, som finns, om det inte skulle finnas någon "skapare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är ju en vanligt förekommande reflexion, att allt inte bara kan ha uppstått ur ingenting. Många tar det som ett argument för att det måste finnas en "gud".

Men tänk så här:

Om det nu skulle vara så svårt att tro att universum uppstått ur ingenting, var kommer då denna "gud" ifrån? Har "han" uppstått ur ingenting?

 

Slutsats: Det är lika otroligt att "gud" bara plötsligt poppar upp från ingenstans som att en massa solsystem gör det.

(nu blev det svårare, eller hur...?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte, Gud poppade inte upp, han har ju ALLTID funnits!

Kan bara undra vad han sysslade med innan han skapade oss...

 

Ruska tupp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är ju en vanligt förekommande reflexion, att allt inte bara kan ha uppstått ur ingenting. Många tar det som ett argument för att det måste finnas en "gud".

Men tänk så här:

Om det nu skulle vara så svårt att tro att universum uppstått ur ingenting, var kommer då denna "gud" ifrån? Har "han" uppstått ur ingenting?

 

Slutsats: Det är lika otroligt att "gud" bara plötsligt poppar upp från ingenstans som att en massa solsystem gör det.

(nu blev det svårare, eller hur...?)

Skapad av en övergud kanske? :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt...Gud kan inte fångas med förnuftet, men det betyder inte att det som vi inte kan förstå (begreppet "evighet" t.ex.) inte finns. Vi är bara små primitiva biologiska kluster som bara har insyn i en mycket mycket liten del av skapelsen - några få dimensioner och en hjärna designad för just denna lilla planets biotop. Vi vet lika litet om skapelsen som en amöba på havets botten vet om evolutionen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skapade Djävulen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skapade Djävulen???

Snarare, vem kom först, Djävulen eller Gud. Eller är de som materia och antimateria?

Gud skapade människan? Jag tror det är tvärtom, människan skapade Gud, ... och Djävulen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djävulen är ett begrepp från judisk/kristen religion (bibeln) - förekommer också i Koranen.

 

Enligt bibeln så är Lucifer (Satan/Djävulen) en av Gud's änglar som var uppstudsig och fördömdes - kastades ner till jorden om jag inte minns fel. Lucifer skapades av den jusisk/kristna guden m.a.o. - som alla andra änglar.

 

I kristendomen har Satan fått en stor roll, medans han i judendomen spelar mindre roll - i det närmaste obetydlig.

 

Det som förvånar mig är djävulsdyrkare. Dom dyrkar ju en looser :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skapade Djävulen???

Snarare, vem kom först, Djävulen eller Gud. Eller är de som materia och antimateria?

Gud skapade människan? Jag tror det är tvärtom, människan skapade Gud, ... och Djävulen!

Jag tror att människan skapde tron när de inte kunde förklara det som de såg omkring sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att människan skapde tron när de inte kunde förklara det som de såg omkring sig.

jag också. det har varit mitt främsta argument när jag diskuterat religion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att människan skapade Guden av dödsrädsla. Detta betyder inte att Guden inte finns.

 

Jag skrev en låt en gång som visade sig redan vara skriven av en lirare på andra sidan jorden långt före mig. :lol: Sånt händer hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...