Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ISDN uppkoppling hos Telia


J-man

  

3 medlemmar har röstat

  1. 1. ISDN uppkoppling hos Telia

    • Telia
      0
    • Duocom
      0
    • ISDN
      0


Rekommendera Poster

Jag har ett Telia Duocom abonnemang och en UCOM Nordic ISDN modem och jag kan inte koppla upp mig hur jag än gör....

 

Jag har testat tusentals kombinationer på inställningar och det händer alltid samma sak när jag jag trcker på anslut; datorn hänger sig.

 

Telia kan inte supporta denna produkten. Det finns inga guider på deras hemsida. Försöker man skicka mail via websupport funkar deras sida inte och på telefon svarar de inte "Du har nummer..." och så får man inte ens en siffra !!

 

I readme filen för modemet står det att man skall installera drivrutiner för modemet först och sedan koppla in modemet annars kan systemet hänga sig när man har OS 9.

 

Spelar ingen roll det hänger sig iallafall. Man kan inte ens starta den mjukvara som följer med drivrutinerna för att kolla modemets status. Då hänger sig datorn.

 

Vill någon hjälpa mig !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat tror jag att sådant här är konspiration.

 

Sitter med ett vanligt 56 K modem på telia abonnemang och de senaste veckorna har det strulat mer än vanligt.

 

Igår fick jag ett erbjudande om bredband från telia - behöver jag säga mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska prova ett annat ISDN-modem.

Jag har också Duocom och hade samma problem som du med mitt DrayTek isdnVigor 128-modem. Kunde inte använda de senaste drivrutinerna, då frös datorn vid uppstart och med de gamla drivisarna gick det inte att ladda ner vissa filer och det var omöjligt att växla mellan 9.2.2 och Xan utan en massa trixande.

Så höll det på tills jag hade turen att i somras råka ut för ett åsknedslag som tog modemet. Köpte en senare modell från samma tillverkare (det enda ISDN-modem som verkar finnas i handeln nu för Mac) DrayTek miniVigor 128 och nu funkar allt jättebra. Inga problem någonsin.

Mitt tips alltså: har du möjlighet så prova med ett annat modem. (Eller skaffa bredband).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I readme filen för modemet står det att man skall installera drivrutiner för modemet först och sedan koppla in modemet annars kan systemet hänga sig när man har OS 9.

Vad har du för OS 9? Har du provat olika versioner? Kan du ha ADSL så skaffa det direkt! Jag har inte haft dina problem men 9.2 och uppåt har inte gått bra på min iMac G3 och iBook G3. Kör 9.1 och det är mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill någon hjälpa mig !?

Jag har ingen aning om hur ditt modem funkar, men jag kan hjälpa dig genom att sälja min gamla ISDN-router till dig för en billig peng. I och med att det är en fullfjädrad router som du ansluter till nätverksporten på datorn så slipper du alla drivrutiner och elände.

 

Har kört den från både mac och pese (samtidigt) utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...