Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tömma en gammal dator innan försäljning


Kronér

Rekommendera Poster

Hej vänner.

Skall sälja en av di gamle, en som gått många mil tillsammans med mig, då jag nästa n aldrig säljer mina godingar

vet jag inte hur man gör när man totaltömmer en dator. Verkligen letat överallt men lyckas inte hitta detta som måste vara vrålenkelt.... Så rådfrågar er genier.

 

Jag har vart inne i skivverktyg men där är det inte möjligt att välja, har ominstalerat Snowleopard, men icke...

 

Så det är antagligen så lätt så att jag kommer att skämmas, men vad gör man inte :)

 

Tack

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du var på rätt väg, efter du valt språk i installationen för SL (eller valfri version av OS X) så väljer du skivverktyg i en av menyerna, tror den heter verktyg, där markerar du disken och väljer radera.

 

När det är färdigt så fortsätter du bara installationen och när du kommer till att datorn vill registrera dig avslutar du om du vill låta köparen ta vid där. Glöm inte mata ut skivan först bara innocent.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man vara helt säker ska man inte sälja en dator med hårddisk. Finns risk för att folk kan plocka fram information även på raderade diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genier...pffff... nu överdriver du.... :blushing:

...

Det beror på vad du har på hårddisken. Är det brev till moster Alma, lite surf och allmän svenssonanvänding så räcker det med Radera/Överskrivning med nollor innan du installerar ett nytt OS X till den blivande köparen. Har du haft viktigt/dyrbart/hemligt material bör du göra en 7-pass radering. I sista hand ta ut hårddisken och sätt i en annan. JOo, lite overkill är det att byta hårddisk. Men det är bara du som vet vad du har på din burk och hur viktigt det är.

...

Raderingsalternativen hittas i:

Skivverktyg/Radera/Markera den hårddisk som ska raderas/Säkerhetsalternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo da, det vet ni, och detta är väl beviset, Ni är genier.

 

Tack snälla, skall genast gå igenom detta

 

Stort tack till er alla ....Som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo da, det vet ni, och detta är väl beviset, Ni är genier.

 

 

 

Jodå vi vet, men vi vill ju inte tjata om det..... :whistling:

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nollar hårddiskar använder jag GParted, då töms hårddisken och skrivs över, följt av att tömmas igen. Sen installerar jag bara OS X igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak många glömmer när de gör sig av med en burk är att avauktorisera datorn i iTunes. Lyckligtvis har man rätt att auktorisera sitt konto på fem datorer så det tar ett tag innan man inte längre kan använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...