Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur scanna oklippt film?


Michael J

Rekommendera Poster

Har en Canon 8600F scanner, med 3 avmaskningsramar, men ingen för oklippta filmlängder.

 

Jag vill inte klippa sönder filmrullar. Frågade nyss Canon om man utökat sortimentet med en ram för film på rulle, men svaret blev nej.

 

Prövade tidigare att lägga filmen direkt på glasskivan, men bilderna blev suddigare än när ena änden av filmen stacks i en ram.

 

Tänkte göra en egen ram av kartong, men frågar er om ni har råkat ut för samma problem, om ni löst det, och i så fall hur.

 

Välkomnar information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Canon 8600F scanner, med 3 avmaskningsramar, men ingen för oklippta filmlängder.

 

Jag vill inte klippa sönder filmrullar. Frågade nyss Canon om man utökat sortimentet med en ram för film på rulle, men svaret blev nej.

 

Prövade tidigare att lägga filmen direkt på glasskivan, men bilderna blev suddigare än när ena änden av filmen stacks i en ram.

 

Tänkte göra en egen ram av kartong, men frågar er om ni har råkat ut för samma problem, om ni löst det, och i så fall hur.

 

Välkomnar information.

Tar inte skannern ens remsor? Utan bara enstaka bilder?

 

Vill du inte klippa i filmen så får du väl köpa en ny skanner.  :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar inte skannern ens remsor? Utan bara enstaka bilder?

 

Vill du inte klippa i filmen så får du väl köpa en ny skanner. :devil:

 

He, he, retsticka där i värmen...

 

Nåja, det finns ingen avmaskningsram för oklippt film. Ramen för klippt film fungerar bara till två remsor, varför jag skulle tvingas klippa sönder en massa rullar.

 

Vilken ny scanner menar du har en ram med spår för oklippt film, så att man kan lägga tillbaka filmerna oklippta i sina burkar? Att köpa en ny scanner är inte meningsfullt om problemet förblir olöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ny scanner menar du har en ram med spår för oklippt film, så att man kan lägga tillbaka filmerna oklippta i sina burkar? Att köpa en ny scanner är inte meningsfullt om problemet förblir olöst.

Det finns ju skanners med adapters för APS-film och dessa borde ju också kunna ta en hel rulle vanlig småbild också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju skanners med adapters för APS-film och dessa borde ju också kunna ta en hel rulle vanlig småbild också.

 

Får kolla runt... (Någon tillverkare borde ha förutsett problemet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nikon Super Coolscan 4000 ED diascanner har en adapter för oklippt film.

 

Enligt någon länk har tillverkningen upphört, och på Nikons hemsida finns NSC:n under "Äldre produkter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Återuppväcker denna tråd för den händelse någon på forumet känner till något nytt i frågan.

 

Jag har mailat några leverantörer, men inte fått svar ännu.

 

Var vänliga säg till om ni känner till en scanner som kan ta oklippt film (rullen ska alltså rullas upp men förbli oklippt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det raska svaret!

 

Jag har skickat några mail.

 

Välkomnar flera förslag (men det finns nog inte så många alternativ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...