Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läge att avvakta med iPhone 4?


set_lo

Rekommendera Poster

Det verkar ett stort intresse för iPhone 4 inte minst här i forumet! Kan bara hoppas att det fungerar bra för er som har/skall köpa en.

 

Men i allmänhet kanske det är läge att avvakta? Tänk på senaste rapporterna, t.ex. http://www.appleinsi...d_iphone_4.html ?

 

Finns antennproblem som är hårdvarurelaterat så kan mycket väl tänkas att det kommer någon typ av uppdatering vad det lider. Kanske iPhone 4S? ;) De kommer knappast byta ut alla telefoner. Det blir för dyrbart. Antennproblemen verkar inte helt konstistenta heller. Men de kommer nog att försöka påskina att en ny version klarar mottagning utan stora problem, samt att de kanske slänger ändå in något annat gott i den.

 

En annan sak som gör att det kan vara bra att avvakta är att iPhone 3GS sjunker relativt sett rejält i pris/abonnemang.

 

Där, två argument för att vänta ... vad tycker du?

 

(Själv är jag inte så intresserad av hårdvaran, utan mer av mjukvaran iOS4 men den kom ju gratis ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Mina två är på väg as we speak, och tycker inte att antennproblemet är värt att vänta för. För det första krävs det att man håller telefonen på ett speciellt sätt, som jag aldrig gör. OM det nu skulle bli problem räcker det att man täcker över antennskarven, förslagsvis med en bumper från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du främst är intresserad av iOS4 och mindre av hårdvaran, så ska Du kanske inte alls skaffa en iPhone 4?

 

Antennproblemet i sig kommer iaf jag inte att drabbas av. Jag har de senaste veckorna observerat hur folk i allmänhet håller sina mobiltelefoner - och de allra flesta verkar inte hålla i dem så pass "omslutande" som man i princip måste göra för att råka komma åt "problemområdet". Med andra ord håller de flesta sina mobiler precis som jag.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för att avstå tills de fixar antennproblemen. Vill inte köpa en telefon och sen ha problem med antennen i 2 år. Har redan en 3GS så jag kan vänta ett år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaderna på 3gs och 4 är riktigt stora. Har man redan en 3gs så kanske man inte måste byta. Men är man helt ny på iphone så är fyran ett självklart val. Inte minst gyroskopet som jag tror kommer bli en riktigt stor grej. Nu använder typ hälften av alla spel accelerometern. Skapar man ett nytt spel just nu kommer man så klart dra nytta av gyrot. Om ett år tror jag att gyrot kommer bli en riktigt stor grej.

Det är en grej av många på fyran, så som skärmen, den nya designen, bättre kamera, filma i hd. Och massor med annat smått och gott.

 

Klart du ska välja fyran; )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara lägga till att enligt MacWorld så skall man kunna ladda ner "iPhone 4", vilket kan läsas på framsidan idag i FaceBook-boxen ;)

 

post-25759-1279008828,13_thumb.jpg

 

 

Parentes: personligen har jag 3GS och är hittills nöjd med den. Men uppstår ett behov (läs "en kund som vill jag programmerar för iPhone 4") så kan naturligtvis jag stå inför ett köp ... men tänkte mer i allmänhet hur man kunde resonera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon

Jag kommer att köpa! Min 3G är så jäkla seg och iPhone 4 verkar riktigt spännande! :)

 

Mvh

Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sara_sve_swe

Det jag menar är att man kan sälja vad för skit som helst till Iphone folk, spelar ingen roll om det fungerar eller ej. Om det behövs en tejp för att telefonen skall fungera,accepterar man det utan vidare, att man sedan försvarar det är ju helt ofattbart, för fan ställ lite krav på Apple.

Skulle säga att det är mer "liv" än att sitta och säga att folk är dumma i huvet på ett forum smile.gif. Kanske ska kolla vad du själv lägger din tid på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att man kan sälja vad för skit som helst till Iphone folk, spelar ingen roll om det fungerar eller ej. Om det behövs en tejp för att telefonen skall fungera,accepterar man det utan vidare, att man sedan försvarar det är ju helt ofattbart, för fan ställ lite krav på Apple.

 

 

Det är bara om man håller på ett visst sätt som det finns risk för att man tappar täckning.

Har du bra täckning vilket vi har i Sverige så uppstår problemet väldigt sällan. På dig låter det som att det händer hela tiden vilket är helt felaktigt.

Om man vill undvika det helt så är det väldigt enkelt genom att använda ngn form av skydd vilket man ändå bör ha då glaset är ganska känsligt mot krossskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sara_sve_swe

Du ser ju själv vad du skriver :-)

Det är bara om man håller på ett visst sätt som det finns risk för att man tappar täckning.

Har du bra täckning vilket vi har i Sverige så uppstår problemet väldigt sällan. På dig låter det som att det händer hela tiden vilket är helt felaktigt.

Om man vill undvika det helt så är det väldigt enkelt genom att använda ngn form av skydd vilket man ändå bör ha då glaset är ganska känsligt mot krossskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju själv vad du skriver :-)

 

 

Ja och? Det är ett problem men långt ifrån så överdrivet som du vill framställa det vilket jag försökte förklara.

Det behövs ingen tejp för att det ska fungera. Det är kanske en gång på 100 det blir problem. På ditt inlägg lät det som att det inte går att använda den alls.

Det var det jag reagerade på.

 

Läs det här: http://www.engadget.com/2010/07/13/yes-the-iphone-4-is-broken-no-the-iphone-4-is-not-broken/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att man kan sälja vad för skit som helst till Iphone folk, spelar ingen roll om det fungerar eller ej. Om det behövs en tejp för att telefonen skall fungera,accepterar man det utan vidare, att man sedan försvarar det är ju helt ofattbart, för fan ställ lite krav på Apple.

Om du hade lite koll så är det här ett problem som de flesta telefoner har och inte unikt för iPhone.

Nu har tyvärr media riktat just det här problemet till just bara iPhone som är så jävla sorgligt!

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=3CDaxhjUs9M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju själv vad du skriver :-)

 

 

 

Tack för att du kommer och skriver så givande och goda råd här på forumet!

 

Tror jag ska avbeställa min iPhone4 nu. Vilken telefon tycker du jag ska köpa istället?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår vad du menar Sara, men vill samtidigt lägga till att "antennproblemet" har förstorats upp ordentligt (en liten bugg bara enligt mig), men givetvis ska man inte behöva köpa tillbehör eller tejpa för att nåt ska funka helt felfritt/som tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såga gärna Apple, iPhone mm men inte varandra!

Axelman, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engadget lät sina iPhone 4-användande medarbetare inkomma med rapporter om hur de upplevde "the death grip", som sammanställts här.

 

Tycker rubriken till artikeln är ganska bra.

 

För vissa är det ett problem, för andra inte. En del tar det allvarligt, andra inte. För vissa är "the death grip" en anledning att inte köpa telefonen, för andra spelar det ingen roll.

 

Jag förstår vad Du menar, sara_sve_swe. Jag gillar Apples produkter i största allmänhet. Jag har en iPhone (både 3G och 3GS), en iMac och två MacBook Pro. Inte för att jag är en hängiven maciban, utan för att folk som gillar en grej från ett företag brukar gilla deras andra produkter - av naturliga skäl. Samma skäl har också gjort att jag varit Canon trogen i många år, då samtliga skrivare och kameror som jag köpt sedan tio, femton år tillbaka kommer från dom.

 

När jag först hörde om problemet med iPhone 4, så blev jag väldigt tveksam. Jag var rejält sugen på telefonen (trots att jag "lovat" mig själv att inte köpa den, eftersom jag fortfarande var väldigt nöjd med 3GS-versionen), men det här kändes som en enormt stor designmiss.

 

Efterhand verkar bilden ha klarnat något. Slutsatserna jag har dragit så här långt:

 

  • Det var fel att låta metallytorna vara helt oskyddade. Någon form av efterbehandling (en tunn hinna av något icke-ledande, genomskinligt ämne) skulle förmodligen ha hindrat problemet från att alls uppstå.
  • Problemet uppstår när man "kortsluter" ytorna, men märks enbart (och mest) när man är i ett område med sämre mottagning.
  • De flesta människor, inklusive jag själv, tycks inte hålla telefonen på ett vis som gör att man kommer åt problemområdet. Det förstnämnda har jag kommit fram till genom att de senaste veckorna studera hur folk de facto håller sina mobiler.
  • Med tanke på hur många iPhone 4 som har sålts och hur relativt lite man har hört om problemet (förutom från diverse teknokratbloggar och tekniska tidningar), så är problemet tydligen inte något som folk i allmänhet råkar ut för (förmodligen beroende på punkt tre ovan). Engadget är också förvånade över hur lite som faktiskt har hörts.

 

Så... slutsatsen som jag dragit är att iPhone 4 visserligen inte är perfekt, men att den ändå går att använda på det sätt som den var tänkt - om man nu inte använder ett grepp som ständigt "kortsluter" metallytorna. Bortsett från detta har den ju faktiskt mycket bättre mottagning än tidigare iPhone-modeller (och så är den ju späckad med finesser och specifikationer).

 

Är man då en fanboy eller maciban om man "försvarar" iPhone 4? Nej, inte automatiskt, det tycker jag inte. Det finns förstås hängivna "Apple-fans" som inte vill höra ett ont ord om "sitt" företag, lika väl som det finns folk som gillar Apples produkter och rent faktiskt (oavsett vilken tillverkare som råkar lika bakom) tycker problemet är av mindre art. Tyvärr brukar den sistnämnda gruppen alltför ofta sammanblandas med den förstnämnda - och skulle då dessa sistnämnda börja svara lite arrogant, så är villfarelsen total.

 

Som alltid bör man vara försiktig med att sätta folk i fack eller tilldela dom en grupptillhörighet. Det blir så lätt att folk tillskrivs egenskaper och åsikter som dom inte har.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stenofsweden

Kan bara tala för mig själv och har nu använt iPhone 4 i 5 dagar.

Jag har inte märkt någon som helst skillnad på täckningen och det sk. antennproblemet.

Jag håller min telefon på alla möjliga sätt och även över den "kritiska" punkten...men inga tappade samtal alls (...och jag ringer mycket i arbetet)

 

Jag kan bara lovorda luren, har faktiskt inte hittat ett enda :ThumbsDown:

 

Jo förresten, det borde varit Gorilla glas även på baksidan tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael Mabo

Iphone 4 har bättre mottagning än 3GS. Antennproblemet är överdrivet. Även 3GS och alla andra telefoner kan också få minskad täckning beroende på hur man håller dem. Dock så är staplarna felaktigt programmerade vilket gör att det ser ut som ett stort fall i täckning, indikerar 3 staplar bortfall när det är i själva verket är en stapel plus att staplarna visade för mycket styrka i början. På grund av iPhone 4:ans bättre antenn så klarar den av mottagning med låga signalstyrkor bättre än 3GS, men när mottagningen är borta så är den borta. Den har alltså en skarpare gräns mellan bra mottagning och dålig mottagning, till skillnad från 3GS som försämras mer gradvis. Det är därför som det uppfattas så kraftigt att signalen försvinner, och man bortser från att 4:an har högre kvalitet på samtalen i områden där 3GS knappt har någon mottagning alls. Men när det försvinner från 4:an så försvinner det mer abrupt och det är detta som människor reagerar på. Apple har helt enkelt gjort misstaget att göra en för bra antenn med för bra mottagning, om de hade gjort så mottagningen försämras gradvis istället för att förbättra mottagningen vid låga signalstyrkor, då hade massorna hyllat telefonen. Det här visar att många inte förstår komplexiteten i ärendet och att många gör en höna av en fjäder utan att förstå hur det fungerar i grunden.

Internet är fullt av myter och mycket av informationen från Internet är överdriven, osaklig och rent ut sagt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under WWDC 2010 när Steve Jobs stolt presenterade iPhone 4 var det första ha tog upp var "New design" och talade stolt vidare om det nya stålchassit. Nu börjar han tala om 3 svarta sträck som sitter i stålchassit som är telefonens grundstomme. Detta är en del utav ett brilliant ingenjör skapande! Han noterar att antennen sitter i stålchassit som är telefonens grundstomme och att detta har aldrig tidigare gjorts!

 

Sedan skall Steve Jobs köra en demo för Gyroscope. Uppenbarligen är Steve högerhänt eftersom han lägger iPhone 4 naturligt i vänster hand. Nu kan man notera att hans vänstra tummen är placerad vid ljud knapparna och lite nedåt. Tummen/handflatan täcker det svarta sträcket på vänstra sidan.

 

Även Randy Ubillos skall köra en demo och även han lägger iPhone 4 naturligt i vänstra handen. Även han täcker över det svarta sträcket på vänster sida med sin tumme/handflata.

 

Steve Jobs presenterar iOS 4 och skall förklara funktioner i iOS 4 så använder han höger handen med tummen men snabbt så hittar iPhone 4 tillbaka till vänster handen och återigen täcker tummen/handflatan det svarta sträcket!

 

Även reklamklippet på Apple`s hemsida om iPhone 4 så håller man iPhone 4 med vänster handen så att tummen/handflatan täcker det svarta sträcket!

 

 

När konsumenter fick sin iPhone 4 så började klipp komma upp på Youtube att iPhone 4 tappar mottagning och även tappar samtal. Det var inte heller "bara" 2-3 personer som klagade över detta på Youtube utan det är många! Apple`s första ståndpunkt var att det finns inget problem med antennen!! Sedan kom självaste Steve Jobs med kommentarerna : "It`s not a big issue" och "Just avoid holding it in that way". Fortfarande finns det inget problem med antennen i iPhone 4. Relativit snabbt efter Steve Jobs uttalande så kom Apple`s officiella uttalande.

 

Det officiella uttalandet från Apple

"Gripping any mobile phone will result in some attenuation of its antenna performance, with certain places being worse than others depending on the placement of the antennas. This is a fact of life for every wireless phone. If you ever experience this on your iPhone 4, avoid gripping it in the lower left corner in a way that covers both sides of the black strip in the metal band, or simply use one of many available cases."

 

 

Apple`s lösning.

 

  • Håll din iPhone 4 på ett sätt så mottagningen inte störs.
  • Köp Apple`s gummilist/bumber för X kr.

Sedan har man även talat om att en uppdatering utav iOS 4 skall lösa problemet som egentligen inte finns. Det skall bara vara en illusion att iPhone 4 tappar mottagningen och samtal. I själva verket skall det bara vara att indikationen för mottagningen sjunker men den faktiska mottagningen skall vara bra.

 

Under WWDC 2010 så talade Steve Jobs aldrig hur man skall hålla sin nya iPhone 4. Steve Jobs talade aldrig om att man måste köpa en "bumber" för att avvärja eventuella minskningar i mottagningen när man håller sin iPhone 4 på ett normalt sätt. Även på ett sådant normalt sätt som även Steve Jobs håller iPhone 4 på. Det enda Steve Jobs talade om var att antennen var ett brilliant ingenjör skapande och att de var först med det!

 

 

OM det är fel på själva antennen så tror jag att Apple inte kommer att återkalla iPhone 4 för att antennen sitter i iPhonens stålchassi som är telefonens grundstomme!

 

 

Jag skulle absolute inte köpa en iPhone 4 INNAN Apple har löst detta problem så att även konsumenterna kan säga att jag kan hålla min iPhone 4 hur jag vill utan att tappa mottagning eller tappa samtal. Även slippa att köpa en bumber, tejpa på sin iPhone 4 eller dra några varv med gladpack runt iPhonen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej det är varken svart eller vitt i den här frågan. Det är en gråzon. Läser man på engadget så är det extremt få som har problem med Iphone 4 men visst kan man sänka signalen i botten om man vill i områden där täckningen inte är speciellt bra.

Nästan alla larmrapporter gäller USA där AT&T's nät är allt annat än bra. Tror inte det är ngt problem i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TopFlySecurity

 

Det kommer alltid att finnas folk som upplever fel på nya produkter som släpps. Du som många andra blåser upp det hela, du ser att du länkar till ca 10 filmer men iPhone4 sålde över 1.5 millioner enheter på någon dag och nu är den säkert lätt över 2 millioner. Så även om 2000 enheter har detta problem så är det OK. Några är Apples fel några är AT&T garanterat. Så tycker du att det är farligt? Det finns flera rapporter på att den funkar fint än dåligt så fundera på det. Surfa över till feber.se och kolla när dom testar sitt ex tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer alltid att finnas folk som upplever fel på nya produkter som släpps. Du som många andra blåser upp det hela, du ser att du länkar till ca 10 filmer men iPhone4 sålde över 1.5 millioner enheter på någon dag och nu är den säkert lätt över 2 millioner. Så även om 2000 enheter har detta problem så är det OK. Några är Apples fel några är AT&T garanterat. Så tycker du att det är farligt? Det finns flera rapporter på att den funkar fint än dåligt så fundera på det. Surfa över till feber.se och kolla när dom testar sitt ex tex.

 

Jag blåser upp det? tarskratt.gif Hur kan jag eller någon annan blåsa upp det när man enbart söker på Youtube efter "iphone 4 reception problem" så kommer det upp många träffa om just detta problem. Hade 1 person haft detta problem så kanske det var fel just på det exemplaret men när fler och fler får detta problem då kan man verkligen säga att något är fel!

 

För mig spelar det ingen roll om en produkt har sålt 10, 100,000, 1 miljon eller 10 miljoner och det är fel på 10, 100,000, 1 miljon eller 10 miljoner! För mig är det viktigaste hur företaget agerar mot dessa exemplar som det är ett fel på. Apple har inte visat sig från sin bästa sida angående detta, som vanligt rättare sagt! Apple nekar till att det skulle vara något problem med iPhone 4/antennen.

 

Jaha, nu skall man se på Feber.se test utav deras exemplar. Deras är felfritt skall det gottgöra alla andra iPhone 4 som har problem!!?? phika.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste berätta, jag testade på min sony ericsson P1 att hålla handen över hela baksidan (överdelen) när jag hade 4-5 staplar. Direkt gick den ner till 2, efter ca 15sec ner till en och till slut 0!! Jag testade flera gånger med ungefär samma resultat! Ner till 2 gick den varje gång mer enstaka gånger 0 och ibland 1.

 

Har haft telefonen i jobbet ganska länge men aldrig tänkt på det innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste berätta, jag testade på min sony ericsson P1 att hålla handen över hela baksidan (överdelen) när jag hade 4-5 staplar. Direkt gick den ner till 2, efter ca 15sec ner till en och till slut 0!! Jag testade flera gånger med ungefär samma resultat! Ner till 2 gick den varje gång mer enstaka gånger 0 och ibland 1.

 

Har haft telefonen i jobbet ganska länge men aldrig tänkt på det innan.

 

 

Som sagt alla telefoner som har inbyggd antenn får sämre täckning när man håller i dem. Det är ganska självklart när man tänker efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...