Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med radavståndet i Pages


ingvik

Rekommendera Poster

Jag är ägare av en MacBook som jag använder dagligen.

 

Nu har jag stött på ett problem. När jag skriver i Pages får jag ständigt olika radavstånd fastän jag hela tiden har radavståndet inställt på single. Eftersom jag i många år har forskat om släkter och gårdar i byn där jag bor, är jag nu klar med att omsätta detta till en bok. Men det ser ju inte så snyggt ut om inte radavståndet är lika.

Vad är problemet.

 

I övrigt är jag, en 77-årig gumma med vissa begränsningar när det gäller teknik, nöjd Mac-ägare sen mer än 20 år tillbaka.

 

MVH

Ingvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har du olika formatmallar på olika ställen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael Mabo

Förutom radavståndet så har man i Pages även inställningar för före stycket och efter stycket. Du kan ha enkelt radavstånd och ändå ha ett större, eller mindre, avstånd mellan styckena. Det är separata inställningar så du behöver ställa in alla rätt. Olika styckeformat kan ha olika inställningar av detta, särskilt om de har olika storlek på typsnitten.

 

 

Hursomhelst, för att åtgärda detta så väljer du att markera allt - hela texten och välja samma typsnitt och radavstånd och styckeavstånd före och efter stycket, för hela den markerade texten. Efter detta så kan du definiera in i rubriker och underrubriker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev jätteglad över det snabba svaret, men var hittar jag kommandot för före resp. efter stycket?

 

Har jag för gammalt program? Jag har Pages ´08 version 3.0.3

 

ingvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ändra avstånd före och efter stycke görs väl här:

 

post-8002-1278358562,79_thumb.png

 

(View -> Inspector -> Text)

 

Var man ändrar formatmallen (som egentligen är sättet man ska göra det på) hittar jag tamigtusan inte nu. Vet att jag hittade det förut och att det var svårfunnet... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt att någon engagerar sig. Just där har jag prövat olika inställningar, men inget funkar. Har också provat att gå in på Pages användarguide, men jag behärskar inte engelska och då är det kört.

 

Kommer du på något är jag mycket tacksam.

 

ingvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till avdelningen "Kontorsprogram". /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt att någon engagerar sig. Just där har jag prövat olika inställningar, men inget funkar. Har också provat att gå in på Pages användarguide, men jag behärskar inte engelska och då är det kört.

 

Kommer du på något är jag mycket tacksam.

 

ingvik

Jag tror vi inväntar Raphael, han verkar ha koll på läget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstås funderat vidare och prövat olika utvägar, men undrar nu om det inte har uppstått något fel i själva programmet. Jag har upptäckt att raderna grupperar sig två och två, så att det blir ett något större mellanrum efter rad 2, rad 4, rad 6 osv.

 

Jag öppnade ett nytt dokument, kopierade texten från konversationen mellan mig och mina hjälpare, förde ihop allt till en sammanhållen text och resultatet blev detsamma.

 

Är det möjligen någon inställning som jag måste göra innan jag öppnar ett nytt dokument?

 

MVH

ingvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael Mabo

Ändra i styckeformat gör man genom att ändra inställningarna för det formatet gällande typsnitt och radavstånd, som vilket annat stycke som helst, görs i Inspector / Text - sen högerklickar man på formatet i stillådan och där får man upp en undermeny där man kan applicera ändringen på alla instanser av detta format. För att detta ska fungera behöver man ha stillådan framtagen. Det gör man under Innehåll eller Shift-runtangent-T.

 

Jag har ingen förklaring till varför det händer på var tredje rad. Händer det inom samma stycke?

Jag körde iWork 08 sedan det kom ut och bytte sen till 09 när det kom ut. Har inte haft några som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt Raphael!

Inte för att jag tillfullo förstod vad du menade, men det fick mig ändå att pröva mig fram. Under Text bytte jag från single till exactly och plötsligt förändrades all text och det blev så snyggt. Nu gäller det att sätta igång och korrigera all text på c:a 270 A4-sidor med infogade foton. Men det ska nog gå bra, huvudsaken är att det ser snyggt ut så att man blir nöjd med resultatet.

 

Vänligen

ingvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att välja "Select all uses of..." så kan du sedan göra ändringen automagiskt på alla ställen med samma formatmall:

post-8002-1278417345,62_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Tack! Tack! både Raphael och johnalder.

 

Nu jobbar jag energiskt med mitt projekt, trots att vi har underbart sommarväder här uppe i Norrbotten.

 

ingvik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...