Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internet fungerar inte på mac


treebeard

Rekommendera Poster

Vid 2 tillfällen de senaste 3-4 dagarna har min dator helt plötsligt tappat all kontakt med internet. Jag har inte ändrat någon inställning och uppkopplingen är borta även efter en omstart. Jag har en fast IP direkt i väggen, alltså inga routrar eller modem som felet kan ligga i.

 

Första gången detta hände testade jag i Windows, och där fungerar internet utmärkt. Startade om till OSX igen och hade ingen uppkoppling. Tillbaks i windows fungerar det igen, vilket tyder på att felet inte ligger hos min ISP.

Efter ett tag (en halvtimme kanske) fungerade internet i OSX igen.

 

Idag uppstod samma problem, internet försvann i OSX men fungerar bra i Windows. Vad kan det bero på och vad kan man göra för att det inte ska hända igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

På vilket sätt yttrar sig felet? Felmeddelanden, lång pauser innan meddelanden eller kommer de direkt? Vad säger nätverksinställningarna? Stämmer nätverksinställningarna? Och så vidare... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt yttrar sig felet? Felmeddelanden, lång pauser innan meddelanden eller kommer de direkt? Vad säger nätverksinställningarna? Stämmer nätverksinställningarna? Och så vidare... :)

Nätverksinställningar säger att jag är ansluten till internet via ethernet (grön prick). Jag får dock ingen kontakt med något program jag testat. Mail får ingen kontakt med epostservern efter att ha letat en stund. Idag när jag provade safari fick jag meddelande meddetsamma att jag inte har kontakt med internet. När det händer bukar jag upptäcka det när firefox står och "letar efter server". Problemen uppstår alltså när jag sitter vid datorn och använder den aktivt.

 

Nätverksinställningarna stämmer och har varit oförändrade sen jag fick datorn utan några som helst problem tidigare. Mellan att anslutningen fungerar och att den inte fungerar har jag inte ändrat något i nätverksinställningar. Inställningarna är inställd på manuell, så det är inga fel med egentilldelad IP, vilket brukar vara anledning till fel när jag kört datorer trådlöst tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore du så skulle jag testa att göra en ipconfig /release i windowsterminalen innan du bootar om i Mac OS X.

Då släpper windows taget om din fasta IP-adress som då görs fri för Mac OS X.

 

Hade ni haft dynamiska IP-adresser istället så hade antagligen inte problemet uppstått. Då hade det bara varit för Macen att begära en ny IP-adress från din ISP.

 

Detta är vad jag tror är problemet (och lösningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore du så skulle jag testa att göra en ipconfig /release i windowsterminalen innan du bootar om i Mac OS X.

Då släpper windows taget om din fasta IP-adress som då görs fri för Mac OS X.

 

Hade ni haft dynamiska IP-adresser istället så hade antagligen inte problemet uppstått. Då hade det bara varit för Macen att begära en ny IP-adress från din ISP.

 

Detta är vad jag tror är problemet (och lösningen)

Nu fungerar det i OSX igen.

När problemet uppstod första gången hade jag inte använt windows på 2-3 veckor, så att windows skulle orsakat problemet låter otroligt. När/om problemet uppstår igen ska jag testa det ändå.

 

 

Kan tillägga att jag vid tidigare tillfällen inte haft problem med internet när jag bytt mellan OSX och windows. Detta fastän att jag använt internetanslutningen i båda systemen meddetsamma från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde även skaffa dig en router.

Då lägger den beslag på den fasta IP-adressen och delar sen ut dynamiska IP-adresser till dina "datorer".

Troligtvis blir det en låsning i själva nätverkskortet när den tar emot den fasta IP-adressen. Men med en router och dynamisk IP-adress så kan du förhoppningsvis förnya IP-adressen på ett enklare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

[...]Idag när jag provade safari fick jag meddelande meddetsamma att jag inte har kontakt med internet.[...]

När meddelandet kommer på stört direkt efter att man skrivit in en adress och tryckt enter brukar det tyda på att man behöver starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När meddelandet kommer på stört direkt efter att man skrivit in en adress och tryckt enter brukar det tyda på att man behöver starta om datorn.

Detta kom direkt efter en omstart.

När problemet har uppstått har det tagit lång tid (30sekunder?) innan jag får meddelande om att jag inte har anslutning till nätet.

 

 

>>Macus

Jag har kört utan router i många år, med samma nätverksinställningar och utan problem. Att köpa ny hårdvara är inte den lösning jag är ute efter.

 

 

 

 

Tack för era lösningsförslag. Eftersom jag har kontakt nu, kan jag för tillfället inte testa vad som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Detta kom direkt efter en omstart.

När problemet har uppstått har det tagit lång tid (30sekunder?) innan jag får meddelande om att jag inte har anslutning till nätet.

Då skulle jag säga att det tyder på att Macen ännu inte fått kontakt hela vägen med vad som nu sitter i andra änden hos din bredbandsleverantör. Lösningen på ditt problem är helt enkelt en router. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta om modemet när det händer. Kan inte förklara varför det funkar i Win men inte i OS X dock....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för ISP? (Bredbandsleverantör)

 

Vissa ISP:er har en del problem med fast IP. Bland annat Bredbandsbolaget. Det innebär en del extrajobb och de försöker styra kunder från fast IP till dynamiskt då det är enklare för både dem och kunderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag säga att det tyder på att Macen ännu inte fått kontakt hela vägen med vad som nu sitter i andra änden hos din bredbandsleverantör. Lösningen på ditt problem är helt enkelt en router. :)

Eftersom jag har haft samma uppsättning av hård/mjukvara i flera år utan problem tidigare tvivlar jag starkt att mitt problem uppstår på grund av att jag inte har en router. Eftersom nätet fungerar i windows, bör det logiskt vara något som är fel när jag kör OSX. Frågan är bara vad som är fel.

 

Jag har kört OSX funkar, helt plötsligt funkar det inte - startar om, funkar inte - windows, funkar - OSX, funkar inte - windows funkar.

 

Prova att starta om modemet när det händer. Kan inte förklara varför det funkar i Win men inte i OS X dock....

Jag har inget modem. Kopplar nätverkssladden rakt in i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

OS X och Windows fungerar något olika på en lägre nivå när det handlar om tcp/ip. Det finns också skillnader i fråga om hur nätverkskort kommunicerar så det kan handlar om ny drivrutin för nätverkskortet i PC:n. För några år sedan uppmärksammades problem hos vissa leverantörer där windowsburkar reserverade dynamiska IP-adresser under en lång period medan Macarna snällt lämnade tillbaka dem. Effekten blev att adresser tog slut så att Macar (och nyinkopplade pc) inte kom åt nätet efter start och vila medan befintliga pc-burkar som kunde ha varit avstängda fungerade på de IP-adresser de hade nypt åt sig. Lösningen då var en router och ja, det skrevs inlägg om "...att det måste vara fel på Macen". :)

 

I ditt fall kan det vara så att bredbandsleverantörens utrustning låser sig till PC:ns nätverkskort eller någon kombination av alltsammans.

 

Eftersom jag har haft samma uppsättning av hård/mjukvara i flera år utan problem tidigare tvivlar jag starkt att mitt problem uppstår på grund av att jag inte har en router. Eftersom nätet fungerar i windows, bör det logiskt vara något som är fel när jag kör OSX. Frågan är bara vad som är fel.

 

Jo, det brukar låta så. "Det har ju fungerat förut!". Men nu gör det inte det längre. Det är inte du som kontrollerar vad som sitter i andra änden och vet vilka ändringar i hårdvara och konfiguration som skett hos dem. Då är det kanske läge att ta till sig den vedertagna lösningen som är en router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X och Windows fungerar något olika på en lägre nivå när det handlar om tcp/ip. Det finns också skillnader i fråga om hur nätverkskort kommunicerar så det kan handlar om ny drivrutin för nätverkskortet i PC:n. För några år sedan uppmärksammades problem hos vissa leverantörer där windowsburkar reserverade IP-adresser under en lång period medan Macarna snällt lämnade tillbaka dem. Effekten blev att adresser tog slut så att Macar (och nyinkopplade pc) inte kom åt nätet efter start och vila medan befintliga pc-burkar som kunde ha varit avstängda fungerade på de IP-adresser de hade nypt åt sig. Lösningen då var en router och ja, det skrevs inlägg om "...att det måste vara fel på Macen". :)

 

I ditt fall kan det vara så att bredbandsleverantörens utrustning låser sig till PC:ns nätverkskort eller någon kombination av alltsammans.

Jag vill förtydliga lite.

Jag kör både OSX och windows på samma dator. Problemet uppstod dessutom utan att Windows vart gång på flera veckor första gången, och inte sen problemet var "löst" andra gången.

 

Att min ISP har bytt utrustning i andra änden kan ju vara sant, det hade jag inte direkt tänkt på. Uppstår problem igen, ska jag ta kontakt med dom och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men har man bara en dator så är det lite overkill med att skaffa en router. Men fördelen är ökad säkerhet samt att gäster och mobiltelefoner också kan koppla upp sig om man skaffar en trådlös router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...