Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

powerbook 190


pkb

Rekommendera Poster

en kompis far har fått en pb190 från ett dödsbo. naturligtvis så är den lösenordsskyddad och naturligtvis så finns det inga disketter med :eeeh:

är det nån som har disketter på os 8.1, tror jag att det skall vara, som ligger & skräpar? gärna i stockholmstrakten...

eller vet hur man kommer förbi lösenordet utan diskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, lösenordsskydd är nog i mjukvaran. Pröva att starta upp den utan tillägg (hålla inne skift-tangenten medan du startar tror jag).

 

Annrs kan man starta den från extern hårddisk( den har scsi ) genom att hålla inne ctrl-äpple-skift-tab-backspace när den startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är appletalk som är dum.. Hade ngt sånt p åen disk förut.. Kunde inte göra ett smack om man inte loggade in på nätverket. :wacko: Så om du får igång datorn så kassta följande filer: AppleTalk inställningar (eller "appletalk prefs").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså…

jag är inte född igår :vissla: . problemet är att jag inte är en hamster. jag slänger/ger till frälsis äldre pryttlar dvs. har ingen hård/mjuk-vara kvar från "stenåldern".

 

men tack ändå för förslagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…och fel hade jag oxå!

Original system software: System 7.5.2

Max. supported OS: MacOS 8.1

så frågan kvarstår, nån som har verktygs skivan från 7.5.2 eller upp till 8.1?

kanske kan maila mig innehållet på disketten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System 7, går väl ladda hem från apple, nånstans. Bara du kan få in det i datorn sen.

Kan inte adressen, så nån annan kanske kan länka till den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte att installera ett nytt system? Man kanske kan komma åt filerna sen, om man inte formterar, bara installerar nytt?

 

Om du formaterar disken, och lägger in systemet, kanske du får problem med program, eftersom det antagligen kan vara svårt att få tag på de program man vill ha (tex nån gamal claris), men som antagligen ligger på skivan nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skall du installera nytt system så lägg 7.6.1 En gammal 68040 processor drar knappast nytta av finesserna i sys 8. Det tar bara mer plats på hårdisken och minne osv. 7.6 är det stabillaste operativ jag kört. Perfekt på gamla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm....en gång i tiden lyckades jag "lura" ett gammalt 7.5system med just samma lösenords"skydd" genom att zappa pram. Då återställde sig den preffen till inget lösen alls, bara retur. Vet inte om jag skulle kalla det för skydd, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske ska berätta...

nåt av puckona på macoteket sa till han (kompisen far) att slänga datorn :sick: eftersom den var mer än 3 år gammal när han frågade om ett nytt batteri. man undrar ju vart de rekryterar, ungarna verkar ha kidnappat sina pappors kreditkort ;)

 

problemet löste sig självt, han tappade burken i betonggolvet...så kan det gå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...