Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

System 7 emu


pëhrzzon

Rekommendera Poster

Nån som känner till nån emu som jag kan emulera system 7 i? Kör MacOS 9.1 å PowerMac 6500/250.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
marcushedenstrom

Det hittas på Versiontracker. Sen behöver du en ROM från en 68k-mac, typ LC eller liknande.

 

Förresten, basilisk är för OS 10. Några emulatorer för klassiskt känner jag inte till.

Dín dator borde klara att köra 7.5.5 direkt, utan emulator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerMac 6500 kan enligt Apple köra MacOS 7.5.5 eller senare (dock inte MacOS X).

Så det är bara att installera! Du kan skapa en ny systemmapp så att du kan ha kvar ditt gamla OS på samma skivminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Måste göra dej lite besviken men tyvärr så funkar inte en room fil från Performa 460 med vMac utan det måste vara en Mac Plus room fil istället. Men om du söker lite på internet så kanske du hittar en fast det är kanske inte det lagligaste att göra. :polis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste göra dej lite besviken men tyvärr så funkar inte en room fil från Performa 460 med vMac utan det måste vara en Mac Plus room fil istället. Men om du söker lite på internet så kanske du hittar en fast det är kanske inte det lagligaste att göra. :polis:

ROM (Read Only Memory) heter det förresten,

Ivilket fall vMac kan använda nyare ROMs än Mac Plus, då man kan emulera upp till OS 8; vilket inte en riktig Mac Plus kan köra.

 

--- edit

 

Glöm ovanstående, jag blandade ihop vMac med en annan emulator. vMac är endast en Mac Plus emulator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...