Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sänder HDMI även ljud?


shellti

Rekommendera Poster

Jag beställde precis den nya MacMini i grundutförande och en sak slog mig gällande ljud/HDMI. Är det någon som vet om HDMI porten kommer att sända ut ljud också?

 

Mvh

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra fråga. Det är inte alls säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt. Frågan är vad de menar med det? 5.1? 7.1? Vilka format? PCM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blind man kan vara ibland. Tyckte jag hade läst Apples sida grundligt men icke då :P

Tack så mycket

 

Mvh

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI stöder de allra flesta fler kanaliga format och även pcm, frågan är vad minin tillåts att göra av Apple. Som så ofta vill ju Apple styra och ställa över sin hårdvara rätt kraftigt, men jag tror att gällande HDMI har dom nog bara ett val. Att rätta sig i ledet och följa marknaden. Den var helt klart sjukt snygg den nya iaf, blev väldigt sugen själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Blir en uppgradering nästa år för min del. Behöver ny tv först dock. Den jag har är inte fullhd så jag klarar mig fint på min 1.83Ghz tills vidare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått din mac mini? Har du provat om ljudet går genom HDMI kontakten? Funderat på att införskaffa mig en jag ocksårolleyes.gif . / P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått din mac mini? Har du provat om ljudet går genom HDMI kontakten? Funderat på att införskaffa mig en jag ocksårolleyes.gif . / P

 

 

 

Detta skriver Apple på den tekniska infon om hdmi-porten på minin "HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hårdvaran stöder flerkanalig ljudutgång behöver ju inte betyda att även programvaran gör det.

Här kan det nog finnas fallgropar i form av obetalda licensavgifter till Dolby labs och DTS.

 

Eller så fungerar det utmärkt bra från början med åtminstone Dolby Digital som det gör med AppleTV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå den skickar ljud. Var först tvungen att aktivera ljud ut via HDMI i inställningar. Vilken typ av flerkanalsljud vet jag faktiskt inte. Har ingen koll på var någonstans jag kollar upp det. Så om någon kan tipsa om hur jag kollar upp det så lämnar jag gladeligen rapporter :) Kan inte testa via förstärkare då den är uråldrig men 5.1 fungerar galant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...