Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Freak82

Skärm som passar för foto och video?

Rekommendera Poster

Hej alla!Jag sitter på en MBP 17 tum och jobbar mkt med final cut och skulle vilja införskaffa en extern skärm. Dels för att få behagligare arbetsutrymme och för att kunna färgkorigera.Jag vet att man också behöver ett kalibreringsverktyg typ "spider".När jag har försökt läsa på om olika skärmar verkar det som om det finns dom som är mer anpassade för fotografi eller rörligtfoto. Jag skulle gärna vilja hitta en som är i mellan då jag sitter med photoshop en del men huvudsak är fortfarande color i FCS.Om nån har en bra länk där jag kan läsa på så uppskattar jag det.All hjälp uppskattas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Budget? Krav? Vad är viktigast? :)

Grunden är i alla fall en skärm som följer sRGB så noga som möjligt vilket MBP-skärmen och Apples 24-tumsskärm gör. Det talas ofta om "95% av AdobeRGB" och liknande men för stor färgrymd i videosammanhang (och webb för den delen) leder till övermättade färger. Börjar du kompensera för detta visuellt blir det snabbt väldigt knasigt.

*förtydligade rubben*

Redigerad av Thomas Ytterberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag är student skulle jag vilja säga nånting mellan 3000-4000. Mitt krav är att det jag sitter och arbetar med i color sen ska bli likadant när jag visar upp den (Kanske är för otydligtsvar), att köpa en värsting skärm är nog inget för mig då jag fortfarande är under utveckling och inte har allt för bra koll. Det viktigaste är att den inte är för liten helst runt 24 tum och att den i första hand är för film.Photoshop är mer av en hobby.Har du någon att rekommendera så skulle jag uppskatta det.Tack för svar Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skjuter jag från höften här. Men tyvär är troligtvis din budget för låg för att få en bra skärm, är nog mest en fråga om hur mycket eller lite fel den kommer att visa.

Men har du ingen bra APR i din närhet som kan sina saker? Eller någon firma som säljer utrustning för denna marknaden du kan få råd och tips av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju faktiskt IPS-skärmar som kostar under 4000.

Nu har jag inte mycket kunskap om skärmar, men till exempel en HP ZR24w går på cirka 3900 och det står att den levererar 16.7 miljoner färger och upp till 97 procents täckning av sRGB-skalan. Det kanske är ett hyfsat budgetalternativ?

(Jag kan som sagt inte så mycket om skärmar så jag kan inte direkt säga hur bra eller dåligt 16.7 miljoner färger och 97 procent täckning är.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle jag närmast lägga pengarna på en hyfsat acceptabel kalibreringsutrustning som exempelvis Spyder3. Då ser du till att MBP:n och din blivande skärm profileras för rätt vitbalans (D65). Eftersom MBP:ns skärm är korrekt i fråga om sRGB/ITU Rec BT.709-färgrymd håller du allt kritiskt färgarbete på den skärmen medan den externa skärmen får fungera som palett etc. Detta ger också en bra träning i hur färger fungerar och hur olika skärmar påverkar återgivningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej alla!Jag sitter på en MBP 17 tum och jobbar mkt med final cut och skulle vilja införskaffa en extern skärm. Dels för att få behagligare arbetsutrymme och för att kunna färgkorigera.Jag vet att man också behöver ett kalibreringsverktyg typ "spider".När jag har försökt läsa på om olika skärmar verkar det som om det finns dom som är mer anpassade för fotografi eller rörligtfoto. Jag skulle gärna vilja hitta en som är i mellan då jag sitter med photoshop en del men huvudsak är fortfarande color i FCS.Om nån har en bra länk där jag kan läsa på så uppskattar jag det.All hjälp uppskattas! Eftersom jag är student skulle jag vilja säga nånting mellan 3000-4000

http://pcforalla.idg...till-budgetpris

http://www.prisjakt....kt.php?p=485774

salakalle :crossfingers: hälsar så gott.

Redigerad av salakalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dell har en tjugotretummare som finns på dustin.se för 2500kr den har IPS-panel och skärmen är väldigt bra overall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...