Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari 5-tråden


Axelman

Rekommendera Poster

Konstigt. Det kan jag.

 

Guld! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 151
  • Created
  • Senaste svar

Uppdaterat, rullar på blixtsnabbt...gjorde säker start, uppdaterade Adobe flashreader och Flip4Mac, antar att det "hängde ihop"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en variant på det som jag än bara sett på detta forum.

 

När jag trycker svara/citera eller försöker skriva i snabbsvar längst ner i tråden så öppnas senaste stängda flik och fokus flyttas dit.

Detta händer bara om jag har öppnat och stängt en flik. Startar jag safari, surfar in på MW och till något annat i en annan flik så händer det inte. Men så fort jag stänger en av flikarna så öppnas den igen så fort jag vill skriva på forumet.

 

Har provat återställa safari utan resultat. Så min lösning för tillfället är att surfa MW i ett eget fönster och övrigt i ett eget fönster med tabbar.

 

 

 

Har även raderat alla filer i safarimappen samt plist, återställt safari, säker start, reparerat behörigheter samt även installerat om Safari 5 direkt från apples programbibliotek. Men problemet kvarstår. Räcker med att öppna en tom flik och stänga den igen så öppnas den så fort jag vill skriva på forumet.

 

Har skickat buggrapport till apple och tagit upp problemet med Joel W som kan bekräfta att de får fram samma fel på sina datorer på MW-redaktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterat, rullar på blixtsnabbt...gjorde säker start, uppdaterade Adobe flashreader och Flip4Mac, antar att det "hängde ihop"

Ja jäklar, Adobe har släppt 10.1 i skarp version nu.

Ska testa omedelflax. Har inga högre förväntningar, tvärsom............ :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank fungerade bra, även Bank-ID, annars brukar det vara sådant..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga som helst problem med Safari 5, ej heller så här långt med Flash player 10.1.

Flash är som väntat inte så mycket snabbare men ändå så att det märks lite grand, på en ganska tung sida som exempelvis ett av spelen på Facebook.

 

Så betyget åt Safari 5 är fem av fem möjliga stjärnor, medan Flash 10.1 får ett med nöd och näppe godkänt med tanke på hur det varit hela tiden med Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... önskar att jag kunde vara lika lyrisk över Safari som ni andra. Den är helt överlägsen i hastighet, och stödet av html5 är guld. Men Firefox adressfält är överlägset; och varför har Apple fortfarande inte skapat en nyckelordsökfunktion? Använder det i Firefox i princip hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar i Snabbsvars-fältet eller ska redigera får jag alltid upp en ny flik för näst senaste besökta sidan??? Hände i alla fall inte i Safari 4. Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar i Snabbsvars-fältet får jag ofta upp en ny flik??? Hände i alla fall inte i Safari 4. Hmm...

 

Du är inte ensam. Du kommer att märka detta händer enbart om du har haft flikar öppna och stängt dem igen i det fönster du har MW framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag, raderat hela safari och installerat om utan att det har hjälpt, samt kakor och bullar och allt vad man kan rensa...

 

Jag tror att ditt problem kommer tillbaka... tyvär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar i Snabbsvars-fältet eller ska redigera får jag alltid upp en ny flik för näst senaste besökta sidan??? Hände i alla fall inte i Safari 4. Hmm...

Jag hade samma problem ibland i 4-an men det har inte dykt upp i 5-an...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med Safari 5.

 

Nej, för de bilder som du visar är tydliga exempel på att du har problem med din internetuppkoppling och inte Safari 5.

Dina exempelbilder visar att sidorna inte har laddats in ordentligt, och det beror på att någonstans på internet så går det segt så servrarna ger ett "time out" meddelande så den slutar ladda. Att det är problem med vissa sidor men inte alla beror på den väg som informationen går för ditt internet. Internet går inte bara en väg, utan det är ett nätverk med tusentals olika vägar och tusentals olika datorer som informationen passerar genom. Detta gör att varje användare har sin egen väg... och om det någonstans på vägen strular, så kan det bli den effekt som du ger exempel på. Ofta brukar detta lösa sig med tiden, det brukar vara tillfälligt.

Värt att notera är att de sidor du ger exempel på, alla tillhör marknadens mest populära och det är intressant i sig - alltså sidor med extremt mycket trafik, och det kan också vara det som strular, överbelastning på nätet.

 

 

Snälla, snälla. Kom med vad som helst, jag är desperat. Orkar inte formatera hela datorn bara för detta.

 

Du behöver inte formatera om datorn, för en omformatering skulle ha noll effekt på din internetuppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari 5 fungerar utmärkt för mig, faktiskt bättre än Safari 4. Äntligen fungerar min bank med Safari 5 och äntligen kan jag använda Bank ID som jag inte kunde förut. Nu behöver jag inte köra Camino längre för de funktionerna. Så jag är helt klart toppennöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även raderat alla filer i safarimappen samt plist, återställt safari, säker start, reparerat behörigheter samt även installerat om Safari 5 direkt från apples programbibliotek. Men problemet kvarstår. Räcker med att öppna en tom flik och stänga den igen så öppnas den så fort jag vill skriva på forumet.

 

Har skickat buggrapport till apple och tagit upp problemet med Joel W som kan bekräfta att de får fram samma fel på sina datorer på MW-redaktionen.

 

Har även nu provat att fysiskt ta bort allt som har med Safari att göra innan jag installerade om Safari 5. Fortfarande samma fel med MW forum och flikar superirriterad.gifirriteradtjej.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även nu provat att fysiskt ta bort allt som har med Safari att göra innan jag installerade om Safari 5. Fortfarande samma fel med MW forum och flikar superirriterad.gifirriteradtjej.gif

 

 

Slängt alla kakor och tömt cache?

 

Ligger ju insticksfiler och sånt som kan spöka, som du kanske läste på MacFixit, även om Safari inte krachar just för dig, så kan de tipsen där möjligen vara användbara.

 

Prova skapa ny användare annars och se om det djäklas då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att utforska det nya tilläggssystemet och har en halvfärdig implementering av nyckelordssök.

Problemet är bara att man måste vara medlem på Apples utvecklarsida för att kunna köra egna tillägg i Safari. För att få vara medlem där måste man vara 18 år, vilket jag är om tre månader… :(

 

Tror ni att jag får Apples advokater över mig om jag registrerar ändå? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jespersultan

Har varit medlem i många år, sen jag var 15/16, så det är nog inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängt alla kakor och tömt cache?

 

Ligger ju insticksfiler och sånt som kan spöka, som du kanske läste på MacFixit, även om Safari inte krachar just för dig, så kan de tipsen där möjligen vara användbara.

 

Prova skapa ny användare annars och se om det djäklas då.

 

Har rensat allt...

 

Aktiverade gästkontot på datorn och postar ifrån det just nu. Startade MW och YT i varsin flik, stänger YT och trycker på svara i denna tråden. Då öppnas fliken med YT igen och fokus flyttas till den. Så felet ligger inte isolerat till användaren....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har experimenterat med utvecklarmenyn i Safari 5 och när jag stänger av javascript så försvinner problemet. Intressant.... Här vill jag sätta en fundersam smiley, men utan JS kan jag inte det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat om javaklienten, men ingen skillnad. Undrar om det kan bero på att jag kör 64-bitars 10.6 och 64-bitars Java.. fundersam.gif

 

Men jag har meddelat Joel W om min upptäckt och förhoppningsvis finns det lösning efter helgen.

 

Ja, det låter rimligt. Med html kan man inte få webbläsaren att öppna en gammal sida, men det går att göra med javascript (t.ex. gå ett steg bakåt i historiken, motsvarande att klicka på bakåtknappen i webbläsaren).

Utvecklarna har inte hunnit kika på det än men jag hoppas de har tid på måndag, eftersom problemet inte finns på andra sajter borde vi kunna pilla på koden så det inte sker hos oss heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat olika inställningar för Java utan resultat. Men kom att tänka på att problemet finns bara i Safari inte t ex Firefox, så problemet är Safari i kombination med apples javaimplemention.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Provat olika läsare som bygger på webbkit utan att få fram felet, så det verkar vara helt isolerat till Safari och troligtvis ligger felet i koden på forumet. Men att forumet har sina problem är ju inget nytt propellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Någon som vet varför inte SVT Play Prima fungerar i Safari?

 

Använder iMac core i5 10.6.3 Safari 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...