Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari 5-tråden


Axelman

Rekommendera Poster

DNS = Domain Name Server, översätter mellan exempelvis forum.macworld.se och 213.132.123.245.

ISP = Internet Service Provider, företaget som förser med din uppkoppling.

 

Vad jag gjort med min post tidigare är att förse med adresser i form av IP-nummer direkt till servrar som utför dessa livsnödvändiga översättningarna. Fördelarna med Google, OpenDNS och Level 3 är att deras listor med domännamn och IP-nummer antagligen är de största i världen och till skillnad från DNS hos ISP alltid igång.

 

OK. Jag formulerar det så här: Vad händer när man matar in andra värden? Jag ska ju surfa genom min ISP. Åker man inte snålskjuts på en annan server än den man ska vara på? Vad händer med säkerheten osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 151
  • Created
  • Senaste svar

OK. Jag formulerar det så här: Vad händer när man matar in andra värden? Jag ska ju surfa genom min ISP. Åker man inte snålskjuts på en annan server än den man ska vara på? Vad händer med säkerheten osv?

Funkar inte DNS hos ISP till belåtenhet så är de här fria DNS tillgängliga som är avsedda för vem som helst att använda.

Säkerhet behöver du inte fundera på, all de gör är att översätta.

 

Läs mer om Google DNS:

http://code.google.com/intl/sv-SE/speed/public-dns/

 

OpenDNS:

http://www.opendns.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova därför med att klistra in följande i Systeminställningar:Nätverk i DNS-server rutan:

8.8.8.8, 8.8.4.4, 208.67.222.222, 208.67.220.220, 4.2.2.1, 4.2.2.3

och klicka på "Utför"-knappen.

 

Wow. Jag provade att göra detta med. Jösses vilken skillnad!!!!!! Tackar ödmjukast för tipset!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Safari och Quicktime har hängt sig några gånger när jag velat avsluta dem trots säker start så jag tänker köra AppleJack för att rensa bort mer.

Det visade sig bero på de symboliska länkar till /dev/null jag haft för att slippa att databasen för alla hemsideikoner växer sig orimligt stor och gör Safari slö plus HistoryIndex.sk som brukar växa sig väldigt stor och göra Safari slö den också. Ska experimentera med det där i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte 1password att fungera, den lilla knappen som alltid legat uppe i verktygsfältet försvann efter uppdatering. Har avinstallerat, och sedan installerat 1 password igen utan resultat. Någon som vet vad jag kan göra?

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte 1password att fungera, den lilla knappen som alltid legat uppe i verktygsfältet försvann efter uppdatering. Har avinstallerat, och sedan installerat 1 password igen utan resultat. Någon som vet vad jag kan göra?

 

/LexVer

Har samma problem, men jag antar att vi får vänta på en uppdatering av 1password.

Annars tycker jag Safari 5 rullar på fint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, men jag antar att vi får vänta på en uppdatering av 1password.

Annars tycker jag Safari 5 rullar på fint :)

 

 

Ok, då får vi vänta på den uppdateringen, bör ju komma rätt så snart... Tack.../LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I menyn Safari > Återställ Safari finns det nu (i femman) alternativet "Återställ alla platsvarningar". Någon som vet vad en platsvarning är och om det smittar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I menyn Safari > Återställ Safari finns det nu (i femman) alternativet "Återställ alla platsvarningar". Någon som vet vad en platsvarning är och om det smittar?

:lol:

Skit i det, det är bara Google Safe Browsing som är mest till nytta för alla stackar winblows-slavar som inte ens har vett att använda en riktig webbläsare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ClickToFlash och GlimmerBlocker? Och forumets antiannons-stilmall? Vill att det ska funka innan jag byter.

 

Visst, ja: Mac mini c2d 1,83 GHz och Mac OS X 10.5.8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte 1password att fungera, den lilla knappen som alltid legat uppe i verktygsfältet försvann efter uppdatering. Har avinstallerat, och sedan installerat 1 password igen utan resultat. Någon som vet vad jag kan göra?

 

/LexVer

 

Den uppdateringen finns ute redan! Starta 1Password och "check for updates" så ska du ha den. Den kom ut ett par timmar efter Safari 5 och funkar fint.

 

För övrigt är Safari 5 sjukt snabb på min MacBook Pro i7, enorm skillnad! Men på tjejens MacBook 2.1 GHz märker jag inte nån större skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ClickToFlash och GlimmerBlocker? Och forumets antiannons-stilmall? Vill att det ska funka innan jag byter.

 

Visst, ja: Mac mini c2d 1,83 GHz och Mac OS X 10.5.8.

 

ClickToFlash funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClickToFlash funkar!

Tackar! :) Det verkar funka på min iBook G4/10.5.8 också! På minin har jag inte testat.

 

Var är den där knappen så att man får upp bara artikeln? Hittar ingen i min iBook i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

Skit i det, det är bara Google Safe Browsing som är mest till nytta för alla stackar winblows-slavar som inte ens har vett att använda en riktig webbläsare. :D

 

Jag trodde att det handlade om något med positionering (GPS osv)... Tack.

Tackar! :) Det verkar funka på min iBook G4/10.5.8 också! På minin har jag inte testat.

 

Var är den där knappen så att man får upp bara artikeln? Hittar ingen i min iBook i alla fall.

Till höger i adressfältet. Den finns bara när den behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ClickToFlash och GlimmerBlocker? Och forumets antiannons-stilmall? Vill att det ska funka innan jag byter.

 

Visst, ja: Mac mini c2d 1,83 GHz och Mac OS X 10.5.8.

Allt det du nämner är inga systemhack, som alltså skulle gå emot några programmeringskonventioner Apple ställt upp.

Så jag skulle bli förvånad om någon får problem med vare sig ClickToFlash, Glimmerblocker eller stilmallen tillsammans med Safari 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trasigaklader

Axelman, Har du installerat Safari 5 än? Om du gjort det, hur upplever du prestandan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill gärna men fegar.... :blush: ...har blivit lite negativ till Apples mjukvara den sista tiden..... inte till funktionen men pålitligheten i nya versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trasigaklader

hehe! varför oroa sig? det funkar finemang! jag tror du kommer bli överraskad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför oroa sig? Jo du.... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trasigaklader

Hehe okej :) Jag har en tendens att uppdatera så fort "programuppdateringen" vill uppdatera något. Bryr mig inte så mycket, gör det för att datorn ska må bra. Vart jag fått tanken ifrån, det vet jag inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe okej :) Jag har en tendens att uppdatera så fort "programuppdateringen" vill uppdatera något. Bryr mig inte så mycket, gör det för att datorn ska må bra. Vart jag fått tanken ifrån, det vet jag inte :P

 

Det var länge sedan det var så mycket strul som när Apple släppte 10.6.3..... nuförtiden väntar jag lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen OK dårå! Nu kör Axelman Safari 5 och allt gick bra hit. Det eminenta antireklamskriptet fungerar automatiskt, Click to Flash lika så. Allt verkar se ut och vara osm vanligt. Men nog känns det RAPPARE!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...