Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken typ av grill vill man ha?


Hagman

Rekommendera Poster

Vi ska köpa en ny grill men kan inte bestämma oss för vilken typ av grill det ska vara. Så huvudfrågan är egentligen vilken grill föredrar ni och varför?

 

I vårat fall tänkte vi ha grillen på ett trädäck, alternativt på gräsmattan vid grillning. Därför undrar jag även om någon har koll på brandfaran för de olika grilltyperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas

Köpte en elektrisk grill, typ våffeljärn, och som vi har på altanen.

Lite beror det på om hur många den ska betjäna. Vi valde modell mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Jag har använt Weber One Touch Platinum i 6 år och är väldigt nöjd. Rymmer mycket och har fått en del nya delar av Weber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Granngården har en klotgrill 57 cm för 600 spänn med kupong. En sån blir det! -Man kan röka i en klotgrill också, bara att lägga rökspån i botten istället för grillkol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid föredragit kolgrill, men förra sommaren köpte vi ändå en gasolgrill och jag är hur nöjd som helst. Man får ju ändå en grillsmak på maten och framförallt så går det så snabbt att starta upp. Två minuter så är det klart att lägga på köttbitarna. + att man slipper mecket med gammalt och nytt kol... På sommaren grillar vi numer ofta på vardagkvällar, något vi aldrig gjorde förr.

 

Tror inte du behöver fundera på brandfaran oavsett typ, så länge du använder grillen på ett förnuftigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen föredrar jag att laga till maten i vårt utomordentligt välutrustade kök och bära ut den i trädgården.

-Tycker alla grilla klarar lika bra att "röka ner kläderna", "förkolna något" och "göra det iskallt inuti". SMILE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är knäpp på kolgrillar och ska köpa en gasolgrill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge grillen inte står under tak så kvittar det ju vad man har. Klart att en elgrill inte bör stå oskyddat samt att en kolgrill inte bör stå under tak.

 

Fördelen med att inte använda kolgrill är ju som föreslagits att man slipper förberedelser med att lägga kolbädd, impregnera, vänta innan man tänder och sedan vänta tills glöden är den rätta. Även momentet med att marinader osv gör att det börjar brinna i både kol och kött...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att a kol på läget om man ska grilla! Gnägg gnägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grillat är den mest cancerframkallande föda man kan inta. Det man kan göra är att svepa in maten i folie och lägga på grillen och då spelar det ingen större roll vilken grill det är bara den ger tillräcklig värme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grillat är den mest cancerframkallande föda man kan inta. Det man kan göra är att svepa in maten i folie och lägga på grillen och då spelar det ingen större roll vilken grill det är bara den ger tillräcklig värme

 

Det där tror jag inte på. Förr grillade man inte och nu är de döda allihopa.... de flesta som har grillat lever än. Så är det. :kissing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte på. Förr grillade man inte och nu är de döda allihopa.... de flesta som har grillat lever än. Så är det. :kissing:

Rökt och grillad mat innehåller hög halt av aromatiska kolväten vilka är extremt cancerframkallande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Extremt cancerframkallande" är att hugga i utav bara helvete!

Att släcka branden i kärnkraftverket i Tjernobyl var extremt cancerframkallande.

Lite magstarkt att jämföra en halvrå förkolnad korvbit med det.

 

Lite passande "know-how kanske?

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Hur-bedomer-man-om-maten-ar-farlig/

 

Annars har jag som sett vad skit man sprutar över grönsakerna ....., stråförkortningsmedel är bara en grej.... hum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De få gånger jag ätit nåt som är grillat på gasgrill tycker jag att jag känner en gassmak, i kolgrill blir det ju alla fall nån sorts kolsmak, men godast blir det på vår elgrill, d v s bara stekt som ungefär i stekpannan, d v s gott. Och dessutom är det enkelt å billigt å luktfritt å miljövänligt(?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del är det självklara valet en kolgrill, finns inget bättre än smaken av just kolgrillat.

Annars kan man ju lika gärna bära ut spisen på gården.

Gasolgrill är ju bara till för att ge värme och ger ingen behaglig smak medan en kolgroll ger smak av kolet och kan smaksättas med olika örter osv.

Tänk bara på att aldrig använda tändvätska, blir som att marinera köttet i fotogen.

Elgrill, ja då kan man ju lika bra använda ugnen eller en grillpanna på spisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även momentet med att marinader osv gör att det börjar brinna i både kol och kött...

Slår det inte upp lågor ifrån en gasolgrill om det rinner ner en olja på stenarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår det inte upp lågor ifrån en gasolgrill om det rinner ner en olja på stenarna?

Jo det gör det. Tricket oavsett grilltyp är att grilla med stängt lock. Då minskar man effektivt lågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Kolgrill är manligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vill hellre haft en sådan här grill post-113-1275635356,76_thumb.jpg eller en sån här post-113-1275635384,12_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill hellre haft en sådan här grill post-113-1275635356,76_thumb.jpg eller en sån här post-113-1275635384,12_thumb.jpg

 

Det enda man bränner där är pengar när man tankar stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller.... :)

Har aldrig förstått om du är man eller mö, jag tycker du skriver som en man men du har ju en avatar som är en mö :fundersam:

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har aldrig förstått om du är man eller mö, jag tycker du skriver som en man men du har ju en avatar som är en mö :fundersam:

:)

 

Min avatar är också en kvinna.. ;) En "prinsessa".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått om du är man eller mö, jag tycker du skriver som en man men du har ju en avatar som är en mö :fundersam:

:)

-Eller också har du fördomar om hur män och kvinnor skriver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått om du är man eller mö, jag tycker du skriver som en man men du har ju en avatar som är en mö :fundersam:

:)

Personligen har jag aldrig förstått om han är man eller mus... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...