Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Unicell utpressar sina kunder


Johan Lindström

Rekommendera Poster

Johan Lindström

För ungefär 1,5 år sedan köpte jag ett enkelt bokföringsprogram, UNI_BAS från Unicell. Det finns en bra demo att ladda ner inkl bra dokumentation (bla videodemonstrationer av programmet) så efter att ha testat det ganska noga med den typ av transaktioner och verksamhet jag skulle använda det till och det visat sig fungera bra för mig slog jag till. Jag köpte programmet rakt av utan supportavtal eftersom jag redan testat det och inte stött på några problem och inte heller såg att jag saknade någon funktionalitet.

 

Döm om min förvåning när mitt UNI_BAS i slutet av februari i år helt slutade fungera. Det visade sig att pga ett programmeringsfel hade Unicell lagt in ett datum i slutet av februari 2010 som sista "användningsdatum". De fixade snabbt en uppdatering MEN de vägrar skicka ut den som en gratis uppdatering, istället kräver de att man tecknar supportavtal för att få tillgång till denna rena buggfix! Jag förstår att vissa kunder vill ha supportavtal men för mig var det helt ointressant och bortkastade pengar. Jag hade ju testat programmet noga innan köp och såg inte att jag behövde nya funktioner eller hjälp med användandet.

 

Jag kräver inte att gamla program ska fungera på nya OS eller nya maskiner men jag kör detta program på precis samma maskin och OS som när jag köpte det och helt plötsligt fungerar det inte längre. Då vill jag att säljaren fixar problemet, särskilt när det som i detta fall är ett idiotiskt programmeringsmisstag (de har två versioner av programmet, ett som är en prenumerationstjänst som då naturligtvis ska upphöra efter ett tag. Denna deadline hade de råkat få med även i det "vanliga" programmet), och att fixen är gratis. Felet är ju till 100% deras.

 

Jag ifrågasätter lagligheten i detta. Garantier finns reglerade i KKL (jag använder programmet som kassör i en ideell förening och har alltså köpt det som privatperson) och förvisso blir det svårare att få rätt ju längre tiden har gått då bevisbördan övergår på köparen men i det här fallet har leverantören tom erkänt att felet är deras.

 

Nu sitter 1,5 års bokföring inlåst i ett program som jag inte kan använda pga ett fel från Unicell. Jag undrar om jag inte tom bryter mot bokföringslagen etc i dagsläget. Min data har helt enkelt blivit gisslan hos Unicell. Detta är affärsmetoder man förknippar med virustillverkade och är ren utpressning: betala eller så förstör vi ditt data. Otroligt oprofessionellt skött av Unicell. Buggar kan alla drabbas av men då löser man det så att kunderna drabbas minimalt.

 

Rent allmänt, när folk (iofs med hög röst) klagat i Unicells forum blir bemötandet arrogant på ett sätt som gör att man inte tror sina ögon (läs länkarna nedan).

 

 

Varning för Unicell alltså. Köp inte deras program om ni vill slippa hamna i rena utpressningssituationer och dessutom bli förolämpade på köpet.

 

 

Referenser

 

Tråd hos Unicell

Googles cache

MW:s test av ekonomisystem. Läs kommentarerna!

 

(fö stängde de sitt forum för kunder utan supportavtal efter att denna bugg upptäckts)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Lindström

Nu kommer Unicell skriva att jag är en konkurrent som försöker smutskasta dem. Det gör de varje gång någon kritiserar dem (se länkarna). Tyvärr är deras konspirationer inget annat än just konspirationer. Jag arbetar med reklam och PR och har inget intresse av ekonomisystem för Mac:ar, annat än som missnöjd UNI_BAS-användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket UNI_BAS köpte du? (Standard eller mini?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken affärsidé!

Man lägger in en "bugg" så att det slutar fungera 1 år senare och för att få bort "buggen" får man betala

Det borde man kunna ta över på andra områden - det är bara fantasin som sätter begränsningar

Detta är Kiviksmarknad 2010

 

Kan väl bara säga att jag är glad att vi lämnade dem förra året

- min bokförare vägrade att låta sig uppfostras av deras support när fel låg hos dem

och krävde nytt program för att fortsätta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka as.

Vilken affärsidé!

Man lägger in en "bugg" så att det slutar fungera 1 år senare och för att få bort "buggen" får man betala

Det borde man kunna ta över på andra områden - det är bara fantasin som sätter begränsningar

Detta är Kiviksmarknad 2010

 

Kan väl bara säga att jag är glad att vi lämnade dem förra året

- min bokförare vägrade att låta sig uppfostras av deras support när fel låg hos dem

och krävde nytt program för att fortsätta

Ni verkar gå helt på det som Johan Lindström (JL) skriver. Det är svårt att veta vem som har rätt, JL eller Unicell.

 

Om man kollar det som JL länkar till så hävdar Unicell att det är ett rent misstag och att drabbade (legitima) kunder ska hållas skadeslösa. Och det verkar "bara" vara JL som är drabbad, för de andra verkar det ha löst sig, även för de som inte har supportavtal.

 

Jag råder JL att skriva ett rekommenderat brev till Unicell och i saklig ton lägga fram fakta i målet samt begära en gratis uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Lindström

Vilket UNI_BAS köpte du? (Standard eller mini?)

 

Standard. Det är väl Mini som bara är giltig ett år i taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Lindström

Kan väl bara säga att jag är glad att vi lämnade dem förra året

- min bokförare vägrade att låta sig uppfostras av deras support när fel låg hos dem

och krävde nytt program för att fortsätta

 

Ja, deras supports attityd är helt obegriplig.

 

Se tex detta:

 

 

(någon skriver i forumet en kanske lite OT-fråga i forumet:

-----

 

Hej Kan ni skicka mig uppdaterings koden.

 

Mvh Kenneth Palmér

 

UNICELL´s kommentar:

Ska vi ha ett intressant forum, då krävs det intressanta frågor.

- Ledsen att behöva säga det, men detta har inget allmänintresse och hör inte hemma i något forum. Ingen annan än vi på UNICELL är intresserad av Din begäran. Ring eller skicka ett mail.

-------

 

För kunden är det väl en synnerligen intressant fråga som han av misstag/okunskap postat på fel ställe och att då svara som Unicell gör!?!? Hålla på och uppfostra användare, i synnerhet sådana som inte är otrevliga. Vad är det för fel på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är så naiv att jag tror på TS skriver till motsatsen är bevisad

 

Det som gör mig än mer benägen att tro på det var känsla av "déjà vu" när jag läste forumtråden han länkade till - mail som inte kommer fram. Vi hade samma problem, fick inte svar och varje gång sa de att de hade skickat svar och att det måste vara spamfilter hos oss som stoppade det. Dom hade skickat, inte fått tillbaka = fel hos oss. Vi hade inget spamfilter på det kontot och hade dessutom vitlistat dem. För att kunna felsöka behövde vår host veta när det skickats. Men icke - istället för att få svar på denna till synes enkla fråga fick min bokförare veta att de inte håller på med "sådant" utan löste problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Lindström

Ni verkar gå helt på det som Johan Lindström (JL) skriver. Det är svårt att veta vem som har rätt, JL eller Unicell.

 

Om man kollar det som JL länkar till så hävdar Unicell att det är ett rent misstag och att drabbade (legitima) kunder ska hållas skadeslösa. Och det verkar "bara" vara JL som är drabbad, för de andra verkar det ha löst sig, även för de som inte har supportavtal.

 

Jag råder JL att skriva ett rekommenderat brev till Unicell och i saklig ton lägga fram fakta i målet samt begära en gratis uppdatering.

 

Ja, ungefär så är det, men det är Unicell som bestämmer vilka som är legitima. Och från den där tråden framgår det att fler än jag har problem, tex Ronnie H som skriver "Får väl hoppas ni har supportavtal då. Vi som inte har det längre måste betala extra för att programmet rasar!"

 

Jag har skrivit ett korrekt brev och fått ett korrekt svar - att jag måste köpa serviceavtal. Håller på att installera om en dator så jag ställa tillbaka datumet till före februari och exportera datat ur programmet och sedan migrera till någon annan lösning. Förslag mottages tacksamt. Tidigare har jag kört MacBok (? typ 1997) MacHogia och FirstOffice men alla de här programmen är ju helt förfärliga att använda. Varför är det så svårt att göra ett snyggt hyfsat enkelt redovisningsprogram för Mac,

 

Men som någon annan skrev ovan, jag är trött på att bli uppfostrad av deras support (läs även kommentarerna till testet av ekonomisystem för en bild av hur Unicell uttrycker sig publikt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte installera om datorn för att få det att fungera med tidigare datum

 

Ändra i Systeminställningar, datum & tid till något före detta kritiska datum

Öppna sedan programmet

 

(Usch det var då jag gjorde förr i världen när jag bokförde på nyåret

men vill att det skulle se ut som jag gjort det under året ...

Nu har jag en bokförare så jag slipper den skammen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ungefär så är det, men det är Unicell som bestämmer vilka som är legitima.

De skriver "Däremot får t.ex den som köpt programmet 2008 eller tidigare utan supportavtal inte tillgång till den nya uppdateringen. Programfelet fanns inte i den versionen av programmet som man köpte då. Har man kommit över en nyare version utan att ha rätt till detta, då måste man lösa ett supportavtal nu för att få en programversion som man har rätt att använda. "

 

Om du nu haft programmet i 1,5 år (som du skrev) så ska du ha en version där buggen inte ens finns.

 

EDIT: Det borde väl vara enkelt att kolla vilken version du har köpt mot vilken version som har felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regga dig på denna sida www.fairshopping.se och gör ett litet inläggclosedeyes.gif

 

När företag inte vill hjälpa en direkt så brukar dom ändra sig när man tar upp problemet offentligt... (förutsatt att man har rätt..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu haft programmet i 1,5 år (som du skrev) så ska du ha en version där buggen inte ens finns.

Uppenbarligen så har han ju buggen i sin version, eller hur?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen så har han ju buggen i sin version, eller hur?

Jo, men frågan är om vilken version han köpte, och om han har rätt att köra (den senare?) versionen med buggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Lindström

Jo, men frågan är om vilken version han köpte, och om han har rätt att köra (den senare?) versionen med buggen.

 

Om jag minns rätt laddade jag ner demon runt årskiftet 2008-2009 och köpte det 1-2 månader senare. Det är möjligt att det kommit en nyare version under dessa 1-2 månader. Jag brydde mig inte om att kolla, programmet fungerade som det skulle och gjorde vad jag ville. Jag bryr mig inte om varenda hundra- eller tiondelsuppgradering. Grejen med Unicell är att det inte går att ladda ner arkiverade/äldre versionerför vilka mitt serienummer vore giltigt heller.

 

Det är möjligt att jag skulle kunna ta ärendet till ARN eller liknande men det tar väl ett halvår eller liknande och ska jag behöva gå den vägen varje gång det uppstår en logisk bugg?

 

Unicells affärsmetoder rör sig definitivt i en gråzon, något jag inte längre vill vara inblandad i och jag tycker andra borde varnas så de är medvetna om vad de ger sig in på om de väljer att anlita Unicell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja, ungefär så är det, men det är Unicell som bestämmer vilka som är legitima. Och från den där tråden framgår det att fler än jag har problem, tex Ronnie H som skriver "Får väl hoppas ni har supportavtal då. Vi som inte har det längre måste betala extra för att programmet rasar!"

 

Jag har skrivit ett korrekt brev och fått ett korrekt svar - att jag måste köpa serviceavtal. Håller på att installera om en dator så jag ställa tillbaka datumet till före februari och exportera datat ur programmet och sedan migrera till någon annan lösning. Förslag mottages tacksamt. Tidigare har jag kört MacBok (? typ 1997) MacHogia och FirstOffice men alla de här programmen är ju helt förfärliga att använda. Varför är det så svårt att göra ett snyggt hyfsat enkelt redovisningsprogram för Mac,

 

Men som någon annan skrev ovan, jag är trött på att bli uppfostrad av deras support (läs även kommentarerna till testet av ekonomisystem för en bild av hur Unicell uttrycker sig publikt).

 

iOrdning kanske kan funka åt dig

 

http://www.iordning.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...