Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CRT överlägsen LCD på de viktigaste punkterna


Alix

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg

Comhem stänger av de analoga sändingarna i nät efter nät och det är nästan att betrakta som en samhällsinsats. :)

 

Men även den digitala teveutsändingen är långt ifrån bra. Det är fortfarande 90-talsteknik som inte är mer än gamla pal i digital form. Dataflödet i de digitala utsändningarna är för lågt vilket märktes när SVT sände HD på en egen mux i mälardalen. När det inte fanns HD-program att sända skickade de ut den vanliga sändningen ensam på muxen med ca 20 mbit mot det vanlig muxandet på kring 3 - 6 mbit. Kunde vara enorm skillnad enbart från det högre dataflödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hint: avataren. :rockapa:

[OT]Aha, så klart! 2112/Overture... cool.gif Bästa bandet består...[/OT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig tråd det här... Om jag hittar en något på wikipedia om att ångmaskiner är bättre än bensinmotorer är det något jag borde posta här? :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig tråd det här... Om jag hittar en något på wikipedia om att ångmaskiner är bättre än bensinmotorer är det något jag borde posta här? :tarskratt:

O, ja, särskilt om det gäller lokomotiv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richardtenggren

Vet inte hur många, men det är vad jag förstår vanligt i kabel-TV-näten. Vad jag har hört så levererar till och med ComHem analogt på sina håll.

 

Brukar väl till och med vara så att bara vissa kanaler levereras digitalt, andra analogt. Har för mig pappa pratade om att det var så i farmors hus.

 

Är det stereo ljud på analog tv sändning? Läste nått om nicam nyss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar väl till och med vara så att bara vissa kanaler levereras digitalt, andra analogt. Har för mig pappa pratade om att det var så i farmors hus.

 

Är det stereo ljud på analog tv sändning? Läste nått om nicam nyss.

Jag har samma kanaler både analogt och digitalt, med skillnaden att jag har TV6 bara digitalt. Jag har inga fler digitalkanaler, de man kan köpa alltså, fast de finns ju*. Nicam (eller annan stereo) har funnits länge för både analog tv och radio. Minns att jag spelade in en flerbandskonsert heavy metal från Rockpalast Essen 1983 i radion i stereo, de samsände med tv. Det var tider det! (Äsch, nu blev jag nostalgisk igen). :)

 

 

*I've got thirteen channels of shit on the tv to choose from... (Vilket band och år?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar väl till och med vara så att bara vissa kanaler levereras digitalt, andra analogt. Har för mig pappa pratade om att det var så i farmors hus.

Stämmer det, mina föräldrar har SVT och TV4 digitalt, men övrigt utbud analogt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...