Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumet är hopplöst jobbigt numera


Tigercop

Rekommendera Poster

Sedan uppdateringen av forumet tycker jag att forumet är oanvändbart. Så fort en sida uppdateras hänger sig allting i några sekunder. Otroligt irriterande! Och det värsta är att funktionen för "gå till senaste olästa inlägg" inte fungerar längre. Jag hamnar alltid på första inlägget i tråden. Har märkt att jag hänger mer och mer på 99.se istället. Se och lär av dem! Snabbt, smidigt och smarta funktioner!Ps. Och tydligen verkar det inte som inläggen sparas på rätt sätt. Detta inlägg är skrivet med några stycken osv för enklare läsning. Men vad händer? Allt hamnar i ett enda jobbigt stycke... Skrattretande dåligt! Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar
Stereotypen

Det är inte forumet det beror på att texten tjockar ihop sig.

 

Det är din webläsare.

 

Töm Cachen eller en sk återställning av din webläsare skall du se att allt fungerar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fel du nämner har flera haft problem med, men jag tror att det blivit bättre. Har du återställt din webläsare?

Det var även någon som gjorde en stilmall som tydligen fixade till en del knas. Kika i tråden "Välkomna till det nya forumet", där det finns en del info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det tar mellan 7 till 12 sekunder, vara flera sekunder med badbollar, att ladda en forumsida på min G5 2x2.0 GHz. Click-to-flash är ett måste för att forumet ska gå att använda. Min MBP är givetvis snabbare och det mesta laddar inom tre sekunder inklusive Flash. Så jag måste hålla med, forumet är långt ifrån den bästa av upplevelser på en äldre Mac.

 

Stilmallen tar bort höger kolumn vilket kan snabbar upp en del och framför allt gör layouten mindre IDG-aktig. Den finns här:

https://forum.macworld.se/topic/114143-vaelkomna-till-det-nya-forumet/page__st__140__p__1245205entry1245205

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det tar mellan 7 till 12 sekunder, vara flera sekunder med badbollar, att ladda en forumsida på min G5 2x2.0 GHz. Click-to-flash är ett måste för att forumet ska gå att använda. Min MBP är givetvis snabbare och det mesta laddar inom tre sekunder inklusive Flash. Så jag måste hålla med, forumet är långt ifrån den bästa av upplevelser på en äldre Mac.

 

Stilmallen tar bort höger kolumn vilket kan snabbar upp en del och framför allt gör layouten mindre IDG-aktig. Den finns här:

http://forum.macworl...5entry1245205

 

Skojjar du???

 

För mig så tar det inte en sekund var jag än gör i forumet att ladda en sida.

Dock så kör jag både Click2flash och Glimmerblocker.

 

Även Aftonblaskan laddar på 1-2 sekunder.

 

Sitter endast med 8Mbps ADSL.

 

Maskin:

 

MBP 2x2,2 från 2008 med 4 GB RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att själva flashmaterial skulle va nåt sorts betungande för en modern dator tror jag inte alls på, däremot så tar det ju tid för webläsaren att stå och vänta på att bli uppkopplad till alla servrar där annonsmaterialet hämtas från och jag har upplevt det tar längre tid nu för tiden men jag kan inte avgöra om det beror på forumets omgörning eller att jag uppdaterat till snöleoparden för det skedde ung samtidigt men hur som helst har jag laddat ner AdBlock Plus till firefoxen och där sen blockerat annonsmaterial från: adserver.adtech och sen så löper det på som smort här. Sen är det bara att på andra sidor där man har problem blockera så har man smidig surfning och blockerar inte flashmaterial man vill se.

 

Förutom adserver har jag oxå sett att läsaren ibland snubblar på gravatar som är nåt skit om avatarer som följer med en när man surfar och varför man ska ladda ner nåt sånt meningslöst som bara stoppar upp allt fattar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Skojjar du???

Varför skulle jag skoja?

 

Med G5:n laddar aftonbladet och expressen inom 10 till 15 sekunder, men där kan man efter 4 - 5 sekunder kan börja läsa och navigera. Samma sak här, click-to-flash installerad.

Med MBP:n utan modifikationer är totala laddtiden 3 till 5 sekunder och man kan direkt börja navigera och läsa.

 

Problemet med forumet är att du inte kan navigera eller läsa något innan alla länkar är inhämtade vilket på G5:n alltså snittar på runt 10 sekunders väntan med badboll. Med stilmallen som tar bort högerlänkarna är det runt 5 till 7 sekunder väntan och badbollen kommer inte upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Det tar mellan 7 till 12 sekunder, vara flera sekunder med badbollar, att ladda en forumsida på min G5 2x2.0 GHz. Click-to-flash är ett måste för att forumet ska gå att använda. Min MBP är givetvis snabbare och det mesta laddar inom tre sekunder inklusive Flash. Så jag måste hålla med, forumet är långt ifrån den bästa av upplevelser på en äldre Mac.

 

Stilmallen tar bort höger kolumn vilket kan snabbar upp en del och framför allt gör layouten mindre IDG-aktig. Den finns här:

http://forum.macworl...5entry1245205

 

 

Click-to-flash gör att texten inte går att radbryta. (Radbryter här) Har just installerat detta och kan efter det inte radbryta text.(Radbryter här) (Radbryter här) Dessutom blir forumet INTE snabbare av click-to-flash. Lika snabbt som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Click-to-flash gör att texten inte går att radbryta. (Radbryter här) Har just installerat detta och kan efter det inte radbryta text.(Radbryter här) (Radbryter här) Dessutom blir forumet INTE snabbare av click-to-flash. Lika snabbt som innan.

 

Gör en återställning av safari, eller vilken webläsare du nu har så fungerar det klockrent med radbrytningar.

Kan du bifoga smileysarna till höger i "svars-formuläret"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om "segheten"

Med flash- och adblocker och stilmallen går det lite, lite snabbare

men fortfarande rusar slår CPU-mätaren i taket vid varje sidladdning på en iMac G5 och efter ett par sidor så är fläkten igång för jämnan

Lite bättre på en 3 år gammal MP men även där är det segt

 

Har inte upplevt något annat forum så segt och resurskrävande.

Då har jag ändå flash- och adblocker av på dem eftersom jag accepterar att utsättas för deras annonser.

 

Är det programvaran för forat i sig som kräver så mycket eller någon/några funktioner som vi kanske kan leva utan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla dator som jag fortfarande kör när frun har snott min nya iMac 21" är en PowerMac G4 1,25. Med full flasch så verkar den ändå vara snabbare än somliga nämnda här. Trots att HD-n är smockfull och jag har bara 768 MB RAM och kör Panther. Med 21"-arn är det slamchraschboom när man kör forumet. Som en ilsken kobra! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en återställning av safari, eller vilken webläsare du nu har så fungerar det klockrent med radbrytningar.

Kan du bifoga smileysarna till höger i "svars-formuläret"?

Problemet med frysta smileys och annat löstes enklas genom radering av forumets kakor och sedan en omstart av webbläsaren.

 

post-5952-1273751429,7_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Click-to-flash gör att texten inte går att radbryta. (Radbryter här) Har just installerat detta och kan efter det inte radbryta text.(Radbryter här) (Radbryter här) Dessutom blir forumet INTE snabbare av click-to-flash. Lika snabbt som innan.

Jag har click-to-flash och

 

radbryter utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag ska pröva tipsen när jag kommer hem igen.

 

Det här med stilmall känns verkligen helt otroligt besvärligt. Det är ju under all kritik att man måste installera något sådant för att kunna läsa ett forum. Fy skäms, IDG/MacWorld!

 

Det här problemet med att gå till första olästa inlägg, kommer det att ordna till sig efter Era tips?

 

Ps. Här på jobbet fungerar radbrytning smile.gif Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här problemet med att gå till första olästa inlägg, kommer det att ordna till sig efter Era tips?

För mig uppträder bara det problemet när jag går in i en tråd som jag inte varit i sedan innan forumuppgraderingen. Skulle tro att det också ordnar till sig efter åtgärderna, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumet är katastrof, det är bara att konstatera.

I Safari har jag installerat den där stilmallen och använder Flashblock. Men nu har jag gett mig i kast med att prova olika webbläsare för ett eventuellt byte.

 

De ljusa delarna i bilden är det man faktiskt är intresserad utav. Ska det verkligen vara såhär?!

post-37897-1273764813,92_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

Det enda jag stör mig på är att det är lite småkrångligt att komma till prenumererade trådar, någon mer som tycker som jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imthecoder

Sitter med Firefox och har inga problem med forumet, allt flyter på som det ska och radbrytningarna funkar som dom ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Hela internet är smockfullt av reklam och IDG är intresserade av pengar. Det räcker att läsa tidningen MacWorld för att inse att kvantitet går före kvalitet. Forumet följer samma koncept

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu har jag gett mig i kast med att prova olika webbläsare för ett eventuellt byte.

De ljusa delarna i bilden är det man faktiskt är intresserad utav. Ska det verkligen vara såhär?!

 

I iCab blir det rent, snyggt och snabbt (1-2 sek laddtid för en genomsnittlig forumsida med >10 "normala" inlägg plus 2-3 bilder). iCab behöver några dagars tillvänjning för att man ska upptäcka bara några av de många fördelarna den har. Sen undrar "man" varför man inte "switchat" tidigare? (typ 10 år sen), ungefär som "de andra". Ge gärna iCab en chans.

post-12618-1273780200,28_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

iCab har verkligen ryckt upp sig.

Kostar en slant förstås, men vadå, bra program ska betalas.

 

Går det och lägga in "scriptet" ? Har inte kollat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med frysta smileys och annat löstes enklas genom radering av forumets kakor och sedan en omstart av webbläsaren.

Exakt. Jag fick göra det några gånger i början, men sedan har det flutit på. Ge inte upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag använder den här länken, det kanske är den du vill ha?

 

Var hittade du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCab har verkligen ryckt upp sig.

Kostar en slant förstås, men vadå, bra program ska betalas.

 

Går det och lägga in "scriptet" ? Har inte kollat.

 

Det var rätt många år sen iCab "ryckte upp" sej. Apple har hela tiden sneglat på iCab och försökt införa flera rena-iCab-funktioner i Safari, med varierande framgång. Utseendet skiljer (smaksak och vanefråga) men iCab är hela tiden några steg före. Det har mycket funktioner som alla de andra browsers tillsammans inte kommer klarar att överträffa.

Betor kostar ingenting och de brukar vara rätt skarpa.

Scriptet gjorde nytta i iCab med.

post-12618-1273782595,51_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...