Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Om G5:or o "frysningar"


geefourman

Rekommendera Poster

Testade spel på 2 olika "NYA" Dual 1.8:or..frös hela tiden för mig, fick lov att stänga av datorn då inga tangenter svarade...

 

(Ett inlägg i "spel" finns oxå)

 

Men efter att ha letat runt lite så verkar det inte bara vara vid spel som det händer...ta en titt här så förstår ni:

 

http://discussions.info.apple.com/webx?13@...b7.14@.5998b321

 

får jag problem med min G5:a tro? (om den någonsin dyker upp!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju inte bara var jag samt dom "over there"!...

 

Några fler?...återkommande frysningar, Kernal Panics, Krasher......skriv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du en krånglande G5 eller är du rädd att få en?

 

Risken för måndagsexemplar finns ju alltid, så jaga inte upp dig i onödan. :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dubbel 1.8.

Den fryser inte så ofta, men till synes helt slumpmässigt.

Senast igår hände det.

 

Uppskattningsvis inträffar det en gång varannan vecka, enstaka gånger "i grupp" - flera i tät följd alltså.

 

Jag har ett program som i två (av flera dussin) versioner varje gång får datorn att frysa. 100% återupprepningsbart, alltså.

Det är lätt att skilja på en "vanlig" krasch eller frysning, eftersom nätdelen börjar avge en högfrekvent ton när den fryser.

Samma pip kommer när man väljer en QT-fil (MPEG, MP3, och liknande) och i vissa andra sammanhang, men då utan att den fryser.

 

Inga fixar finns för det. Men det är sannolikt mjukvarubuggar i kombination med minimala hårdvarudefekter som orsakar det.

Som många har upptäckt i diskussionerna, så är det inte hela systemet som låser sig, utan bara delar av grafiken.

Man kan fortfarande röra på musen, och musik fortsätter att spela, och så vidare...

Har man tillgång till en andra dator och en nätverksanslutning, så kan man ställa in så att det går att logga in från den andra och därigenom starta om processen som har låst sig, vilket tydligen ska vara WindowServer.

Har inte testat det själv, så jag kan inte svara på om det fungerar...

 

Väldigt irriterande, hur som helst, för det är nervpåfrestande att inte kunna lita på att datorn håller sig igång.

Jag kan inte lämna den med ett beräkningsarbete, för om den låser sig kommer fläktarna att varva upp till fullt och så står den där och leker jetmotor tills nån vänlig själ stänger av den....

Jag vågar inte heller köra en defrag på mina extrahårddiskar, för vad händer om den låser sig mitt i?

När jag skriver längre inlägg skriver jag dem i TextEdit och sparar efter varje mening, sen kopierar jag in det i textrutan. Fast inte nu... :)

 

Aldrig Kernel panics eller så dock. Enstaka "riktiga" Finder-krascher, men då har jag oftast gjort mysko grejer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...