Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia stöder inte Micro-SIM som extrakort - Varning!


henrikda

Rekommendera Poster

Hej, jag har beställt och väntar nu på min iPad 3G 64Gb från USA. Ringde idag Telia för att beställa ett extra simkort som kostar 250 kr + 40 kr i månaden som utökning av det svindyra abonnemang jag redan idag betalar för och inkluderar 5 Gb datatrafik. De har ju tidigare gått ut och sagt att de ska börja med micro-SIM och den jag första talade med på kundtjänst lovade fixa allt.

Döm min förvåning när kundtjänst senare ringde upp och sa att just micro-SIM inte går att beställa som extrakort!! Det fungerar bara med deras mobila dataabonnemang, givetvis i syfte att alla iPad-ägare ska tvingas teckna nya abonnemang om de önskar 3G-versionen. Skandalöst eftersom jag ju redan har ett abonnemang som inkluderar en stor datatrafikmängd!superirriterad.gif

 

Någon som har koll på vilka andra operatörer som inte försöker pungslå sina kunder på samma sätt med dubbla onödiga abonnemang så man kan byta så snabbt bindningstiden går ut?

 

Och till alla er som går i tankar på att köpa en ny mobil och en iPad, se till att välja en operatör som inte tvingar dig till att teckna två abonnemang. Varning utfärdas härmed för Telia avseende detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
alifarzin83

Lugna dig istället. Kan vara att handläggaren du pratade med försökte köra en fuling. Gå in till en butik och prata med de istället. Be de dubbelkolla med sin chef också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugna dig istället. Kan vara att handläggaren du pratade med försökte köra en fuling. Gå in till en butik och prata med de istället. Be de dubbelkolla med sin chef också.

 

Tolkar det som att du fixat ett micro-SIM som extrakort på ditt abonnemang från Telia. Eller? Löste du det i en butik? Borde inte kundtjänst veta vad de pratar om??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StoreBror

Telia snokar ju runt på detta forum rätt som det är, så håll ut tills imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pressmeddelande

2010-04-07

Telenor erbjuder MicroSIM

Från den 7 april erbjuder Telenor Sverige möjlighet att beställa MicroSIM. Idag används MicroSIM bland annat i iPad.

 

MicroSIM finns till samtliga Telenors abonnemang för mobilt bredband med obegränsad nationell surf.

 

– Vi upplever just nu en spännande utveckling med nya produkter som bidrar till nya mobila upplevelser. För att stödja den utvecklingen gör vi det möjligt att kombinera produkterna med obegränsad nationell surf så man slipper tänka på datakostnaden, säger Mattias Ringqvist, Marknadschef Mobil Konsument Telenor Sverige.

 

Det är möjligt att få MicroSIM till nya abonnemang för mobilt bredband eller som tvillingkort till ett befintligt abonnemang. MicroSIM kan beställas från den 7 april och levereras från den 21 april.

 

MicroSIM beställs via Telenors kundservice på 020-222 222.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika här:

 

http://www.telia.se/...m/microsim.page

 

De stöder visst microsim.

 

Tack för länken. Och följer man den och läser så står det att man bara kan få microsim till deras mobila bredbandsabonnemang. Så har man ett "Telia Mobil Prata på med Mobilsurf extra" till sin iPhone (som inkluderar 5 Gb datatrafik/månad som jag inte använder upp) så kan man inte få ett extrakort till sin iPad i form av ett microsim, men det går utmärkt i form av ett vanligt simkort till sin laptop!

 

Ren iPad-diskriminering således, alla andra apparater som man skulle vilja koppla upp är ok för Telia med extrakort klonat från sitt vanliga iPhone-abonnemang. Men inte en iPad!! Vad har egentligen Telia emot iPad?

 

 

Och jag kan lova att detta inte är av tekniska skäl utan bara av rent kommersiella skäl... Ska man ha en iPad 3G och Telia tvingas man, som jag skriver i trådstarten, ha ett separat mobilt bredbandsabonnemang för att få ett microsim. Då tjänar Telia mer!ThumbsDown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Och följer man den och läser så står det att man bara kan få microsim till deras mobila bredbandsabonnemang. Så har man ett "Telia Mobil Prata på med Mobilsurf extra" till sin iPhone (som inkluderar 5 Gb datatrafik/månad som jag inte använder upp) så kan man inte få ett extrakort till sin iPad i form av ett microsim, men det går utmärkt i form av ett vanligt simkort till sin laptop!

 

Ren iPad-diskriminering således, alla andra apparater som man skulle vilja koppla upp är ok för Telia med extrakort klonat från sitt vanliga iPhone-abonnemang. Men inte en iPad!! Vad har egentligen Telia emot iPad?

 

 

Och jag kan lova att detta inte är av tekniska skäl utan bara av rent kommersiella skäl... Ska man ha en iPad 3G och Telia tvingas man, som jag skriver i trådstarten, ha ett separat mobilt bredbandsabonnemang för att få ett microsim. Då tjänar Telia mer!ThumbsDown.gif

 

Jag har läst på flera ställen att micro-SIM är tekniskt identiskt med vanligt SIM-kort. I princip borde du kunna skaffa ett vanligt SIM-kort som tvillingkort och sedan klippa ned plastdelen till micro-SIM-storlek.

Se steg 6 på:

.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

simulacra

Om den prototyp på iphone 4 som gizmodo fick tag på var en slutgiltig produktionsmodell så kommer micro-sim att krävas även för iphone, vilket öppnar för fler abonnmenagsformer kopplat till den modellen av simkort, kan ju förändra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia snokar ju runt på detta forum rätt som det är, så håll ut tills imorgon.

 

 

Jo, Telia brukar ju vara snabba att svara i detta forum och det faktum att de är knäpptysta i denna fråga bekräftar bara det jag skriver. Vill du ha ett microsim med Telia måste du teckna ett helt nytt mobilt bredbandsabonnemang, oavsett om du har en massa outnyttjad datakapacitet "kvar" varje månad på ditt iPhone-abonnemang. OBS att endast iPad-ägare drabbas av detta, inte de som behöver extrakort till sin USB-dongel eller laptop.

 

Bra att veta för alla er som ska välja operatör för er vanliga mobil framöver och dessutom tänker skaffa iPad 3G; hos andra operatörer kan du få ett tvillingkort/extrakort till iPad på ditt vanliga mobilabonnemang, men inte hos Telia. Hos Telia kan du bara få tvillingkort/extrakort till alla andra datorer/PDAs utom just iPad (som kräver microsim).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Telia brukar ju vara snabba att svara i detta forum och det faktum att de är knäpptysta i denna fråga bekräftar bara det jag skriver. Vill du ha ett microsim med Telia måste du teckna ett helt nytt mobilt bredbandsabonnemang, oavsett om du har en massa outnyttjad datakapacitet "kvar" varje månad på ditt iPhone-abonnemang. OBS att endast iPad-ägare drabbas av detta, inte de som behöver extrakort till sin USB-dongel eller laptop.

 

Bra att veta för alla er som ska välja operatör för er vanliga mobil framöver och dessutom tänker skaffa iPad 3G; hos andra operatörer kan du få ett tvillingkort/extrakort till iPad på ditt vanliga mobilabonnemang, men inte hos Telia. Hos Telia kan du bara få tvillingkort/extrakort till alla andra datorer/PDAs utom just iPad (som kräver microsim).

 

 

 

Det kan ju vara så att de inte har hunnit läsa denna tråden än, så att förutsätta att du har rätt bara för att de inte har svarat känns lite tufft. Du kan ju testa att skriva i denna tråden oxå:

 

https://forum.macworld.se/topic/100009-fraaga-operatoererna/

 

Tjing!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis pratat med kundtjänst (företag) och de kollade i sin tur med sin support. Supporten säger att mikrosimmen visst går att använda som extrakort. Om butikssäljarna inte vet hur man registrerar dem så ska man be dem ringa till sin support. Kommer själv testa detta om en halvtimme, när jag är tillbaka på Teliabutiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis pratat med kundtjänst (företag) och de kollade i sin tur med sin support. Supporten säger att mikrosimmen visst går att använda som extrakort. Om butikssäljarna inte vet hur man registrerar dem så ska man be dem ringa till sin support. Kommer själv testa detta om en halvtimme, när jag är tillbaka på Teliabutiken.

 

det ser vi fram emot, själv har jag en släkting som åker till staterna i mitten av juni och då kommer jag att bli med ipad 3g 64gb :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis pratat med kundtjänst (företag) och de kollade i sin tur med sin support. Supporten säger att mikrosimmen visst går att använda som extrakort. Om butikssäljarna inte vet hur man registrerar dem så ska man be dem ringa till sin support. Kommer själv testa detta om en halvtimme, när jag är tillbaka på Teliabutiken.

 

Suck, tro inte att Telia har ordning på sin information inte. I butiken blev det fortfarande nobben. Den support han kunde få tag på sa inte samma sak som den andra supporten som kundtjänst har tillgång till. Nytt besked väntas i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sociofraude

Har en iPad 3g 64 & en iPhone 3GS med telia abonemang, gick in i butiken & sa att jag ville ha ett tvillingkort till mitt nuvarande abonemang som jag ville ha i min dongel till laptopen. som sagt 40:- mer i månaden.

 

Klippte ner kortet till micro sim storlek, andvände det AT&T kort som satt i som mall, fungerar utmärkt.

 

men som jag sagt tidigare i detta forumet så är det billigare & inte allt för bökigt att surfa via sin iPhone's internet med My-Fi.

 

img0005xj.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Nytt besked väntas i morgon.

 

Nu ringde Telia tillbaka och berättade att saken är utredd. Det nu går utmärkt att köpa mikroSIMkorten (babySIM?) som extrakort. Korten finns över disk i butiken på Kungsgatan. Hurra, SIMborgarmärke utdelas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå lika bra i alla Telias butiker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg jobbar i Telia Butik söderut och nu är jag iofs ledig idag men den info vi säljare hade fram till igår var att det bara går att få microsim till bef eller nya mobila bredbandsabonnemang. Kan kommit ny info idag som jag ej tagit del av men fram till igår kunde man inte hade microsim som extrakort till ett tal abonnemang med inkluderad surf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu bekräfta att det går utmärkt att få mikrosimen som extrakort. Har must hämtat upp kort på Kungsgatan och skriver detta på min ipad, i tunnelbanan. Om du jobbar på Telia och fått info om att det inte går, kolla igen med backsupporten, eller med folket på Kungsgatubutiken.

 

Tjohoo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är henrikda lugn nu? Mycket väsen innan saken var riktigt kollad. Det verkar iofs som om reglerna ändrat sig under tiden, men iPad 3G ska ju inte finnas här ännu.. Så rutinerna var nog inte helt klara för iPad.

 

--edit--

Extrakort kan inte kombineras med Telia Mobil Storpratare samt iPhoneabonnemangen iMini, iMidi, iMaxi och iSurf.

----

enligt webben idag. Så det kan kanske vara en begränsning för någon. Hör står iofs inget om microsim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sociofraude

Hej igen !

 

 

Har precis varit i Kristianstad Telia butik & hört mig för om detta nya fenomen "microsim"

 

Jag har ett Telia abonemang på min 3GS där det ingår Telias "Alltid Surf".

 

Sa att jag ville ha ett tvillingkort/extrakort som är knytet till mitt befintliga abonemang & jag vill ha det i ett microsim, de kliade sig i huvudet & pratade med varandra, det slutade med att personalen ringde deras 08 support, efter 10-15 minuters snackande så kom de fram till att ett tvillingkort var det inga problem med att få till mitt nuvarande abonemang, dock ej formatet "microsim", då Telia först & främst ger ut "microsim" till deras rena mobila bredbands paket & då nytecknade av ett sådant.

 

"screw u" tänkte jag & sa "ja ha, då skiter jag i det"

 

 

Ge mig då ett helt vanligt tvillingkort knytet till mitt abonemang, klappat & klart, fick ett nytt (stort) sim, nytt nummer men allt under samma räkning, sa till personalen, "ni ser inga konstigheter med att jag tar & klipper lite i simkortet" Nää, det är ju ditt kort, förstörs det så får du ett nytt för 90:- (summan är jag inte hundra på, men där omkring), pallrade mig tebax till jobbet & skred till verket & klippte ner kortet. VIOLA, klockrent.

 

 

Alltså ett Telia abonemang där det ingår "Alltid Surf" fungerar utan som helt problem med att skaffa ett "tvillingkort" i modell STOR & andvända till iPad 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu bekräfta att det går utmärkt att få mikrosimen som extrakort. Har must hämtat upp kort på Kungsgatan och skriver detta på min ipad, i tunnelbanan. Om du jobbar på Telia och fått info om att det inte går, kolla igen med backsupporten, eller med folket på Kungsgatubutiken.

 

Tjohoo!

 

Tack Per! Du verkar ha utfört stordåd; jag ska ta mig ner till Kungsgatan under veckan och ordna ett eget kort. Hoppas att det inte strular nu, det är ju ändå Telia vi pratar om... Tack för att du jämnade vägen för oss andra!

MVH

En gammal granne från Klara

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Per! Du verkar ha utfört stordåd; jag ska ta mig ner till Kungsgatan under veckan och ordna ett eget kort. Hoppas att det inte strular nu, det är ju ändå Telia vi pratar om... Tack för att du jämnade vägen för oss andra!

MVH

En gammal granne från Klara

/Henrik

 

Det var så lite. :-) Och jag har redan förvarnat om att det kommer in fler pesoner under veckan och hämtar kort.

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var just inne på Kungsgatan och plockade upp microsimkortet. De var skeptiska till att det skulle fungera som extrakort men jag bad dem prova. Och det var givetvis inga problem...!

Budskapet till er med lite större avstånd till Kungsgatan är att be er lokala Teliabutik försöka aktivera ett microsim som extrakort även om de inte tror att det går. Då löser sig allt för er. Någon gång före nyår kanske även Telia kommer att gå ut med rätt info internt i sin organisation men tills dess får vi som kunder hjälpa dem till rätta. Uppochnervända världen men, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ringde nyss till Telia, för att beställa ett microsim (tvillingkort)till mitt nuvarande iphone-abonnemang. (telia till vänner, mobilsurf extra)

 

MEN DET GICK INTE!!

 

//E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...