Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, Telly82 säger:

Ett annat problem med banunderhållet är att entreprenörerna inte är intresserade av hållbara lösningar. Tvärtom, vill de att saker ska gå sönder, för då får de betalt för akututryckningar. :ThumbsDown:

Låter som IT-branschen.

6 timmar sedan, Axelman säger:

Gävle-Borlänge är enkelspår och överbelastat. Borlänge-Örebro över Ställdalen är som en puckelpist..... 

...

Vem har sagt att man bara kan ha dubbelspår? Varför inte bygga trippelspår? Lägg godset på ett eget spår och kör persontrafik i 200 på de två andra. Varför ska det byggas svindyrt överhypat lyxtåg? Det är inte heller lösningen eftersom passagerarvolymen är relativt liten och lyfter bort marginellt med trafik.

Många persontåg är pendeltåg som ska stanna överallt, vilket gör att medelhastigheten blir långt under 200.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Många persontåg är pendeltåg som ska stanna överallt, vilket gör att medelhastigheten blir långt under 200.

Ja, just så. Ytterligare ett skäl att bygga nya banor och separerar snabbtågen från lokaltågen (och godstågen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iMarc säger:

Därmed sagt att dina analyser ”sanningar”, inte behöver vara fakta eller någon annans sanning. 

Nej, som jag försökte få fram handlar det om en rörelse mot, ett närmande, en riktning. Alltså inte så mycket befintlighet, anländande eller ”sanning” i en absolut mening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kirunasvenskarna” kunde nog med tiden hålla sig för skratt angående det fina i kråksången med kommunismen. Den sista har nu dött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-17 på 14:33, Alix säger:

Jag struntar i tjuven och vad som händer i domstolen. Jag kan helt enkelt inte ta in att ansvariga har lagt fram omistliga regalier som aldrig kan ersättas. Allas vår kulturhistoria! I mina ögon är det de som borde krypa in i buren. :evilgrin:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/22-aringen-atalas-misstankt-for-domkyrkokuppen-i-strangnas

Vi har tur. Regalierna har återfunnits! Nu kommer de snart att hamna i samma typ av montrar med samma usla bevakning. Detta är Svärje! :fane:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Här är ytterligare ett exempel på våldsbenägna kriminella knarkare (högst sannolikt) som borde plockas av banan på obestämd tid. :byrakrat:

De kommer att frikännas eftersom domstolen inte kommer att kunna avgöra vem som gjort vad eller om någon av dem inte deltog. Samtliga nekar naturligtvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Svolder säger:

De kommer att frikännas eftersom domstolen inte kommer att kunna avgöra vem som gjort vad eller om någon av dem inte deltog. Samtliga nekar naturligtvis.

Förhoppningsvis ska den där typen av ”Lindome-resonemang” i dag vara betydligt svårare att ro iland. De brottsliga handlingarna ska betraktas som utförda gemensamt och i samförstånd (om det nu är fallet, jag känner inte till några detaljer).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Svolder säger:

Även om de fälls är det snart ute igen och kan fortsätta begå våldsbrott mot oskyldiga människor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bara två saker som är säkra i världen: skatterna och döden.

– B Franklin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dump.png.8e4de51b552c77b9efad75d23df5ab75.png

Jag har försökt på Borås tidning att sluta med sina löjliga clickbait-rubriker. Men de envisas. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Det brukar vara så med de där ”friheterna”…

Hoola Bandoola band var mekanismerna på spåren redan 1972:

”Om friheten för den lame
är att få gå precis vart han vill
och om den stumme kan bli kejsare
om han bara säger till
ja, då är skomakarpojkens frihet
att få stanna vid sin läst
och det är frihet för den fattige
att kunna köpa vad som helst”

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, KMN säger:

Det brukar vara så med de där ”friheterna”…

Hoola Bandoola band var mekanismerna på spåren redan 1972:

”Om friheten för den lame
är att få gå precis vart han vill
och om den stumme kan bli kejsare
om han bara säger till
ja, då är skomakarpojkens frihet
att få stanna vid sin läst
och det är frihet för den fattige
att kunna köpa vad som helst”

För egen del vänder jag mig mot hyckleriet. Att motiveringen är en annan är det grundläggande motivet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja, just så. Ytterligare ett skäl att bygga nya banor och separerar snabbtågen från lokaltågen (och godstågen).

Ett problem är att varenda liten mjölkpall vill ha station vid de nya snabba(re) banorna. Kommer det då byggas snabba omkörningsspår vid varje station för de tåg som vill köra direkt Stockholm - Malmö så att de inte behöver sakta ner vid passage?

Att bara slänga upp perronger vid ett vanligt dubbelspår är ganska billigt, men inte särskilt kapacitetsfrämjande.

Att vid stationen bygga några fler spår är dyrare, men ökar kapaciteten.

Att bygga stationen så att den inte påverkar själva höghastighetsspåret  är antagligen väldigt dyrt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Alix säger:

Vi behöver avgiftas efter många decennier av röd hjärntvätt.
Repetera efter mig: Ojämlikhet är BRA för samhället som helhet!
Utan stjärnforskare, framgångsrika företagare, uppfinnare och annat riktigt duktigt folk förlorar helheten och därmed de svagaste i synnerhet. Därför behöver även de duktigaste gynnas och stödjas, exempelvis genom friheten att få välja skola och utbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi behöver avgiftas efter många decennier av röd hjärntvätt.
Utan stjärnforskare, framgångsrika företagare, uppfinnare och annat riktigt duktigt folk förlorar helheten och därmed de svagaste i synnerhet. Därför behöver även de duktigaste gynnas och stödjas, exempelvis genom friheten att få välja skola och utbildning.

Jag håller med dig men jag tycker ändå illa om hyckleri.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, mikaellq säger:

Har pågått en intressant debatt i DN om Hans Rosling där dessa frågor varit centrala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska skilja på equality of opportunity och equality of outcome. Tyvärr sker inte det. Begreppen blandas ihop hej vilt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”Vi märker att många kunder inte vet att man inte kan hjälpstarta ett urladdat batteri på nyare bilar på det gamla hederliga sättet för det funkar inte alltid på elektroniken”.

Jösses! Har du en nyare bil? En snöflinga som blir kränkt av handpåläggning? Se upp med kylan och se till att batteriet är tipp topp!

Artikel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Alix säger:

Man ska skilja på equality of opportunity och equality of outcome. Tyvärr sker inte det. Begreppen blandas ihop hej vilt.

Där håller jag med dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ett problem är att varenda liten mjölkpall vill ha station vid de nya snabba(re) banorna. Kommer det då byggas snabba omkörningsspår vid varje station för de tåg som vill köra direkt Stockholm - Malmö så att de inte behöver sakta ner vid passage?

Att bara slänga upp perronger vid ett vanligt dubbelspår är ganska billigt, men inte särskilt kapacitetsfrämjande.

Att vid stationen bygga några fler spår är dyrare, men ökar kapaciteten.

Att bygga stationen så att den inte påverkar själva höghastighetsspåret  är antagligen väldigt dyrt.

Meningen är väl (såvitt jag förstår) att de nya banorna bara ska få stationer i större samhällen/städer. Lokaltåg och regionaltåg ska fortsätta köra på de befintliga banorna.

Problemet är väl att i Småland finns det knappast några större städer söder om Jönköping.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Telly82 säger:

Meningen är väl (såvitt jag förstår) att de nya banorna bara ska få stationer i större samhällen/städer. Lokaltåg och regionaltåg ska fortsätta köra på de befintliga banorna.

Problemet är väl att i Småland finns det knappast några större städer söder om Jönköping.

Meningen är nog det. Sedan började Sverigeförhandlingen diskutera byteshandel tåg mot bostäder med varenda by i det drabbade området. Vi får se hur det blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Meningen är nog det. Sedan började Sverigeförhandlingen diskutera byteshandel tåg mot bostäder med varenda by i det drabbade området. Vi får se hur det blir.

I Borås är kommunen vansinnig över att banan ska dras utanför centrum. De verkar se den som någon slags tunnelbana. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...