Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Axelman
Postad (redigerade)

Råkade snubbla på ett grilltips, som också handlade om mjölkproduktion. I ingressen står:

"Det rekordlåga mjölkpriset skapar rekordbra tider för köttproducenterna. Kött blir ett ljus i mörkret för bönderna. "Det kommer generera pengar i plånboken för lantbrukaren och stärka bygden här nere."

Så man undrar ju då, varför ställer inte mjölkbönderna om och producerar kött i stället? :fundersam:

Det där är kvalificerat nys. Min kompis har 120 mjölkkor och när det lokala mejeriet blev utkonkurrerat av Arla gick de till Geflebygdens mejerier som betalar så de tjänar lite pengar i alla fall. Nu har Arla jätteproblem och alla de i trakten som gick dit lurade av vackra löften som inte alls hållit har stora ekonomiska problem beroende på Arlas problem. De har en betydligt lägre ersättning och för många kan det bli slutet.

...

Man byter inte ut 120 mjölkkor mot köttkor som man byter bilar eller maskiner i en verkstad. Sen tar det tid, dvs år, att få köttdjur att samla på sig kött och vad ska bonden leva av medan han väntar...? Det är nästan som att be äppelodlarna att ställa om till päron.....

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
Postad (redigerade)

... Man byter inte ut 120 mjölkkor mot köttkor som man byter bilar eller maskiner i en verkstad. Sen tar det tid, dvs år, att få köttdjur att samla på sig kött och vad ska bonden leva av medan han väntar...? Det är nästan som att be äppelodlarna att ställa om till päron.....

Äh, det där sista var en kvalificerad överdrift! Dessutom ska man komma ihåg att mjölkbönder redan kontinuerligt producerar kalvar, (och fler än vad köttbönderna slaktar) korna behöver kalva för att mjölka. Och jag har hört mjölkbönderna beklaga sig i just åratal nu.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Äh, det där sista var en kvalificerad överdrift! Dessutom ska man komma ihåg att mjölkbönder redan kontinuerligt producerar kalvar, (och fler än vad köttbönderna slaktar) korna behöver kalva för att mjölka. Och jag har hört mjölkbönderna beklaga sig i just åratal nu.

Ja visst är det en överdrift. Men om du ska tjäna pengar måste ju djuren växa på sig. En kalv är ju ett magert spektakel... Det innebär mycket foder som kostar pengar, personal som kostar pengar långt innan du får ut stålarsen. Det blir en lång övergångstid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Ja visst är det en överdrift. Men om du ska tjäna pengar måste ju djuren växa på sig. En kalv är ju ett magert spektakel... Det innebär mycket foder som kostar pengar, personal som kostar pengar långt innan du får ut stålarsen. Det blir en lång övergångstid.

Som sagt, mjölkbönder ägnar sig redan åt köttproduktion, och inget hindrar att man fasar ut mjölkkor mot köttkor. Alla ska ändå ha foder. Jag tycker i grunden inte att det är annat än psykologiska hinder, man vill hålla på med en viss sak. För mig handlar det om näringsverksamhet som befinner sig på en konkurrensutsatt marknad, och då måste man se möjligheter i stället för hinder, annars går man omkull. Vi är med i EU och då kommer billig mjölk hit, så är det bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anna Muller

Ber er alla att hålla en hövlig ton mot varandra och respektera moderatorernas beslut. Om ni har problem med beslut som tas så kontakta mig. Focus75 får lugna ned sig i 48 h och komma tillbaka med en trevligare inställning till sina medmänniskor efter det.

• Rösta upp 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Vänta nu ett tag. "Men nu får du ge dig? "Folk som bär sig illa åt har inget här att göra" (Fick plötsligt en ny mening)

Dagligen ser vi flera inlägg från tidningars artiklar där de flesta har med politik att göra utan att dom hänvisas till politikertråden och utan att du spyr din galla över att dom skall ge sig, byta forum och att dom beter sig illa.

Hej Focus.

Tydligen bär du dig illa åt utan att du märker det. Men du gör det. Alla moderatorerna och Über är helt eniga plus en del vanliga deltagare. Tycker inte du då att man bör tänka till?

...

Jag har läst en del av dina inlägg och du kan ju göra bra inlägg om du vill. Fortsätt så. Jag har inget intresse av att jaga iväg någon, tvärt om. Men som på alla andra sociala tillställningar måste man sköta sig. Det är begripligt om man missuppfattar saker, men när man fått saker förklarade bör man ta det till sig och inte fortsätta tjura. Särskilt inte när det rör småsaker. Det är ytterst få som bryr sig om inlägg blir godtyckligt flyttade, vilket händer då och då. De som reagerar frågar snällt och vänligt och saken är ur världen. Allt modererande är godtyckligt till stor del och det går inte att göra på annat sätt. OM man tror det har man inte modererat.....

...

Jag tänker så här att om du vill fortsätta här är du varmt välkommen. Vill du inte ta detta till dig så förstår jag inte varför du envisas med att tjöta vidare. Då är det bäst både för dig och oss att du lämnar. Det finns många andra forum. Själv skulle jag sagt:

-Ojdå, det vart visst fel. :geros:

Det har jag gjort många gånger så du är i gott sällskap i så fall. ;)

• Rösta upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Det borde många få i bankledningarna

post-113-0-23283700-1466583813_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Det borde många få i bankledningarna ...

"Var och en är skyddad mot kroppsstraff." /RF kap. 2, 5 §

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Det är ju skurkar som skriver lagarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Det är ju skurkar som skriver lagarna..

Jag vet inte vem som skrev det där, bara vilka som beslutade att det ska gälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Se det inte som ett straff, se det som en inspiration till ett bättre beteende.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

:hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Penitenziagite!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Fullt förståeligt att regeringen backar. 28 miljarder kronor för 35000 barn är en enorm summa. Företagen som driver HVB-hem skär guld med täljkniv. Och då fungerar det inte ens särskilt bra alla gånger. Ett ensamkommande flyktingbarn i Borås försökte härommånaden mörda en polis. Det skedde ett mord på ett HVB-hem i Mölndal. Båda dessa ungas ålder ifrågasätts. Helt klart handlar det om störda personer som snarare behöver psykvård. Problemen har bara börjat, det här blir ingen dans på rosor. De flesta blir det så klart inga problem med, men man kan anta att ett stort antal kommer att ha mycket svårt att hantera utanförskap i ett för dem helt främmande samhälle. Och svensk integration är av avsevärt sämre kaliber än svensk välvilja.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Fullt förståeligt att regeringen backar. 28 miljarder kronor för 35000 barn är en enorm summa. Företagen som driver HVB-hem skär guld med täljkniv. Och då fungerar det inte ens särskilt bra alla gånger. Ett ensamkommande flyktingbarn i Borås försökte härommånaden mörda en polis. Det skedde ett mord på ett HVB-hem i Mölndal. Båda dessa ungas ålder ifrågasätts. Helt klart handlar det om störda personer som snarare behöver psykvård. Problemen har bara börjat, det här blir ingen dans på rosor. De flesta blir det så klart inga problem med, men man kan anta att ett stort antal kommer att ha mycket svårt att hantera utanförskap i ett för dem helt främmande samhälle. Och svensk integration är av avsevärt sämre kaliber än svensk välvilja.

Den definieras inte gration.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Jag begriper inte en sak i BT-artikeln.

Polisen som träffades av kniven bar skyddsväst och klarade sig därför lindrigt undan. Därför valde tingsrätten vid häktningen att rubricera brottet som försök till grov misshandel, istället för ett fullbordat brott.

Själva gärningen är stick/hugg med kniv.

Gärningsmannens avsikt är antagligen inte känd för tillfället, men gärningsmannen bör vara medveten om att knivar kan användas till dödligt våld. En anledning till att polisen klarade sig verkar vara skyddsvästen.

Om jag skulle skjuta en polis, skulle jag då få ett mildare straff om polisen bar skyddsutrustning som skyddade de beskjutna kroppsdelen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Jag begriper inte en sak i BT-artikeln.

Själva gärningen är stick/hugg med kniv.

Gärningsmannens avsikt är antagligen inte känd för tillfället, men gärningsmannen bör vara medveten om att knivar kan användas till dödligt våld. En anledning till att polisen klarade sig verkar vara skyddsvästen.

Om jag skulle skjuta en polis, skulle jag då få ett mildare straff om polisen bar skyddsutrustning som skyddade de beskjutna kroppsdelen?

Det var nog mest en teknikalitet inför häktning, att få igenom den, inför vidare utredning, den misstänkte gärningsmannen är nu åtalad för mordförsök (och våldsamt upplopp).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Det var nog mest en teknikalitet inför häktning, att få igenom den, inför vidare utredning, den misstänkte gärningsmannen är nu åtalad för mordförsök (och våldsamt upplopp).

Hoppas det. Knivhugg i armhålan låter väldigt farligt. Inte mycket ben som skyddar, svårt att skydda med utrustning, nära till stora kärl och bröstkorg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)

Hoppas det. Knivhugg i armhålan låter väldigt farligt. Inte mycket ben som skyddar, svårt att skydda med utrustning, nära till stora kärl och bröstkorg.

Ja, och hugget var för övrigt (sannolikt) riktat mot halsen, polisen lyckades väja undan.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

3000.jpg?w=620&q=55&auto=format&usm=12&f

Rena upproret i representanthuset. Aldrig sett maken! Heja på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)

Rena upproret i representanthuset. Aldrig sett maken! Heja på!

Det verkar inte som om någon tänker att IS kan skicka tusen självmordsaspiranter till USA som går in på första bästa vapenaffär, köper vapen och ammunition över disk och beger sig sedan till ett stort varuhus för att mörda. De behöver inte ha med sig någonting alls mer än friska kalsonger...... och lite stålar. Det går inte att spåra, lokalisera eller hindra dessa människor med redan klara order, om dådet sker samma dag eller dagen efter de landar i USA. De behöver inte kommunicera med någon, de behöver inte husrum, de behöver ingenting som kan få polisen på rätt spår i tid. På en dag kan 5000 människor massakreras runt om i landet och skapa 9/11-panik x 10. Dagen efter kan de ske igen.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Det verkar inte som om någon tänker att IS kan skicka tusen självmordsaspiranter till USA som går in på första bästa vapenaffär, köper vapen och ammunition över disk och beger sig sedan till ett stort varuhus för att mörda. De behöver inte ha med sig någonting alls mer än friska kalsonger...... och lite stålar. Det går inte att spåra, lokalisera eller hindra dessa människor med redan klara order, om dådet sker samma dag eller dagen efter de landar i USA. De behöver inte kommunicera med någon, de behöver inte husrum, de behöver ingenting som kan få polisen på rätt spår i tid. På en dag kan 5000 människor massakreras runt om i landet och skapa 9/11-panik x 10. Dagen efter kan de ske igen.

USAs gränskontroller kan väl försvåra det där en del?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

USAs gränskontroller kan väl försvåra det där en del?

Det finns IS-sympatisörer från många olika länder och många har säkert prickfri bakgrund. Hur ska US veta vem som är vem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Det finns IS-sympatisörer från många olika länder och många har säkert prickfri bakgrund. Hur ska US veta vem som är vem?

Ingen aning.

De kan lika gärna lägga ner både underrättelsetjänst och gränskontroll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Ingen aning.

De kan lika gärna lägga ner både underrättelsetjänst och gränskontroll.

En mycket oväntad reaktion. Vill du säga att jag är dum i huvudet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...