Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

"För de verk som inte är anslutna till Driftuppföljningen beräknas produktionen utifrån en produktionsalgoritm baserad på produktionsdata från motsvarande verk beläget i liknande meteorologiska miljö. Idag är ca 1700 verk av totalt 2900 anslutna."

 

Känns så där som underlag. Typ att vi utgår från att 1200 väljare röstar som de 1700 vi känner till, för de 1200 bor på ungefär samma platser.

Tja, det motsvarar väl en opinionsundersökning där man frågar några miljoner av Sveriges väljare istället för några tusen som man vanligen gör, torde vara tämligen träffsäkert.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Känns så där som underlag. Typ att vi utgår från att 1200 väljare röstar som de 1700 vi känner till, för de 1200 bor på ungefär samma platser.

 

Är det inte så en vanlig valundersökning går till? Med undantaget att man då inte frågar 58% av väljarna...

 

(1700 / 2900)

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, ja?

Grattis! Du hade rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det motsvarar väl en opinionsundersökning där man frågar några miljoner av Sveriges väljare istället för några tusen som man vanligen gör, torde vara tämligen träffsäkert.

 

Är det inte så en vanlig valundersökning går till? Med undantaget att man då inte frågar 58% av väljarna...

 

(1700 / 2900)

Nu avlägger väljare en röst per person, och vad de väljer avgörs i hög grad av socioekonomiska faktorer, varav bostadsort har viss betydelse, men alla de där kraftverken, vad vet vi om dem? Är de likvärdiga? "Över 50 KWh" säger inte så mycket. Varför är de inte anslutna? Vi vet inte så mycket om det, eller hur? Alltså är jag skeptisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Nu avlägger väljare en röst per person, och vad de väljer avgörs i hög grad av socioekonomiska faktorer, varav bostadsort har viss betydelse, men alla de där kraftverken, vad vet vi om dem? Är de likvärdiga? "Över 50 KWh" säger inte så mycket. Varför är de inte anslutna? Vi vet inte så mycket om det, eller hur? Alltså är jag skeptisk.

Det är möjligt att man måste veta lite mer om vindkraftverk för att avgöra hur bra underlag den statistiken utgör. Men jämfört kvällens tjatande om när och hur mycket det blåser känns den som det bästa som presenterats i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu domineras vi av ett snorkallt "ryskt" högtryck över Norra Norrland. Det blåser ändå. Fast ibland, undantagsvis, blåser det inte i hela landet. Vojne, vojne. Det ställer ALLT på ända. :rolleyes:

 

post-28798-0-32515200-1421795278_thumb.jpg

 

Och därmed har jag inte mer att säga i saken.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Just nu domineras vi av ett snorkallt "ryskt" högtryck över Norra Norrland. Det blåser ändå. Fast ibland, undantagsvis, blåser det inte i hela landet. Vojne, vojne. Det ställer ALLT på ända. :rolleyes:

 

hp.jpg

 

Och därmed har jag inte mer att säga i saken.

Här blåste det 6 knop för 21 minuter sedan. Det är typ 3 m/s eller 11 km/h.

 

Men det kanske har ändrats nu. Kan man ringa Björkis och fråga? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hela diskussionen om att vi inte ska använda den energi vi kan få billigt från vindkraften bara för att det eventuellt inte blåser överallt hela tiden är så korkad att jag blir matt. Hur resonerar samma personer om uppvärmningen av den egna bostaden? Om man har fjärrvärme eller ett värmesystem som bygger på att elen fungerar (dvs i princip alla moderna centralvärmesystem, inkl vedpanna)så kan det ju sluta fungera tex när det är som kallast ute. Slutsatsen är alltså att aldrig använda fjärrvärme eller centralvärme som på något vis är beroende av el? Av anledningen att om saker inte alltid fungerar till 100 procent, då ska vi inte använda dem...? Eller?

För övrigt så är det en ickefråga - elnäten i Europa är sammankopplade och el säljs och flyttas över nationsgränserna. Men det är klart, om det inte blåser någonstans i hela världen eller om helvetet fryser till is, då blir det problem såklart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela diskussionen om att vi inte ska använda den energi vi kan få billigt från vindkraften bara för att det eventuellt inte blåser överallt hela tiden är så korkad att jag blir matt. Hur resonerar samma personer om uppvärmningen av den egna bostaden? Om man har fjärrvärme eller ett värmesystem som bygger på att elen fungerar (dvs i princip alla moderna centralvärmesystem, inkl vedpanna)så kan det ju sluta fungera tex när det är som kallast ute. Slutsatsen är alltså att aldrig använda fjärrvärme eller centralvärme som på något vis är beroende av el? Av anledningen att om saker inte alltid fungerar till 100 procent, då ska vi inte använda dem...? Eller?

För övrigt så är det en ickefråga - elnäten i Europa är sammankopplade och el säljs och flyttas över nationsgränserna. Men det är klart, om det inte blåser någonstans i hela världen eller om helvetet fryser till is, då blir det problem såklart...

Problemet är just toppbelastningen en svinkall vinterdag (Inte natt, för då är kontoren stängda och stora delar av industrin också).

Är det kallt i Sverige så är det (nästan) säkert kallt i grannländerna också och då kan vi inte importera el i någon större utsträckning.

Och blåser det inte heller så har vi då ingen nytta av vindkraftverken.

 

Vi lägger dessutom ner reservkraftverk och det gör verkligen inte saken bättre.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/en-kall-vinter-kan-radda-karlshamnsverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ifall någon missat det...

 

http://www.idg.se/2.1085/1.605180/sa-latt-stal-han-losenord---fran-sakerhetsexperter

 

Jag förstår inte riktigt piraternas poäng, att man ska visa problemen med statens övervakning. Även om jag är mycket skeptiskt till hotad frihet på nätet och övervakning ser jag inte riktigt länken mellan deras aktion och den övervakning som staten bedriver.

 

Det intressanta tycker jag är att de tydligt visat hur lågt säkerhetstänket är bland deltagare i konferensen, folk som man kan tycka borde veta bättre än att ansluta till ett oskyddat nätverk.

 

En fråga kopplad till detta som någon kanske kan förklara.

 

Jag har noterat att jag ofta inte lyckas använda min VPN uppkoppling (OpenVPN) i offentliga nätverk, t.ex. på flygplatser. Det finns någon slags begränsning eller spärr. Vad är anledningen till att man inte vill att användare ska kunna använda en VPN uppkoppling i dessa nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela diskussionen om att vi inte ska använda den energi vi kan få billigt från vindkraften bara för att det eventuellt inte blåser överallt hela tiden är så korkad att jag blir matt. Hur resonerar samma personer om uppvärmningen av den egna bostaden? Om man har fjärrvärme eller ett värmesystem som bygger på att elen fungerar (dvs i princip alla moderna centralvärmesystem, inkl vedpanna)så kan det ju sluta fungera tex när det är som kallast ute. Slutsatsen är alltså att aldrig använda fjärrvärme eller centralvärme som på något vis är beroende av el? Av anledningen att om saker inte alltid fungerar till 100 procent, då ska vi inte använda dem...? Eller?

För övrigt så är det en ickefråga - elnäten i Europa är sammankopplade och el säljs och flyttas över nationsgränserna. Men det är klart, om det inte blåser någonstans i hela världen eller om helvetet fryser till is, då blir det problem såklart...

 

Ställer du frågan (fettat) på rätt forum? Tittat bakåt ett par sidor och jag kan inte se någon här som inte vill ha vindkraftverk eller ens minska dem något lite, blandar du inte ihop forumena du är på nu? Under alliansen har många snurror byggts, fler än nånsin tidigare, och än behöver vi inte säga stopp antar jag, kan resas många vindkraftverk än.

Men för det senare med jämförelsen med fjärrvärme och egna bostaden haltar något, hade vi haft fjärrvärme lika osäker så värmen uteblivit nån timme eller mer flera ggr i veckan så hade nog folk börjat protestera. Vår elförsörjning idag bygger på att ha lite mer än som behövs normalt så det inte blir problem under effekttoppar och som är lätt att reglera, mer eller mindre efter förbrukningen istf tvärtom, som levererar jämnt och förutsägbart, vi kan förmodligen inte med behovet vi har idag och närmsta framtid täcka det med bara vindkraft och vatten, vattnet riskerar ta slut och har ett maxeffekturtag som det kan ge och då har vi en osäker import att hoppas på, några kärnkraftverk eller kanske de flesta utom de äldsta bör vi nog ha kvar några år tills vi hittat något bättre som kan ersätta dem eller bättre lagringsteknik, eller om vi kan spara mycket el på nåt sätt.

Vi måste ha el nästan jämnt i ett hyfsat jämnt flöde, ett stålverk om det blir utan ström några timmar får de starta om masugnen, den måste gå dygnet runt, en omstart kan ta veckor i anspråk och kostar många miljoner i förlust, ett valsverk, eller ett pappersbruk kan inte gå på 50% av strömmen då stannar pappersbanan eller papperet går av vad vet jag men det blir nog inte det papper som var tänkt alla fall, alla tåg är jag osäker på om de går på 50-75% effekt om det mojnar hos tillräckligt många snurror, de kanske kan gå på halvfart, men risken finns att ställverk stänger av helt för att inte systemet ska kollapsa och tar tid att starta upp igen så då stannar tågen och passagerarna fryser ihjäl eller alternativt får gå hem genom skogen om det är sommar. Så kanske får reaktorerna puttra på ett tag till som komplement, men de bör ju ersättas på sikt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad:

 

post-113-0-08190900-1421926221_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Måndag (15:45) är det en presskonferens i Geneve om US & Sverige's hantering av Assange. Skall bli intressant att höra vad som kommer fram.

The speakers will address the press on the US 'espionage' investigation against WikiLeaks and the related matter of Sweden's ongoing obstruction of Mr. Assange's asylum, immediately after Sweden's Universal Periodic Review session at the UN Human Rights Council. Fifty-nine legal and human rights organisations raised concerns about Sweden's conduct in the UPR process so far.

http://2013.pressclub.ch/fr/conference/ussweden-espionage-case-against-wikileaksassange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Måndag (15:45) är det en presskonferens i Geneve om US & Sverige's hantering av Assange. Skall bli intressant att höra vad som kommer fram.

 

Sicken partsinlaga. Bara Assanges anhang ska prata.

 

with

Judge Baltasar Garzon

Director of Julian Assange's defence team

Sarah Harrison & Kristinn Hrafnsson

WikiLeaks journalists

and

Melinda Taylor

Lawyer for Mr. Assange

 

Och bara titeln. Vad då "US/Sweden espionage case against WikiLeaks/Assange" ?????? :tappahakan:

Det är ju ett våldtäktsmål i Sverige och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken partsinlaga. Bara Assanges anhang ska prata.

Ja... Om en person, ett företag eller t ex ett idrottslag kallar till presskonferens, är det väl inte nägra andra som pratar där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... Om en person, ett företag eller t ex ett idrottslag kallar till presskonferens, är det väl inte nägra andra som pratar där.

Visst, men de flesta presskonferenser försöker väl hålla sig till sanningen.

Jag upprepar: Sverige har ett våldtäktsmål mot Assange. Men i titeln står något helt annat och därmed helt felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burås.png

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6075056

 

 

Jaja, det finns ju andra städer att handla i, eller så kan man ju stänga av sin mobil.

Det räcker att stänga av wifi. Jag har aldrig på det, nästan, i vanliga fall, eftersom Google och appar använder det för platsrapportering. Så det finns redan inbyggt i Android om man inte väljer bort det. Inte så kul. Man fattar ju att de vill skicka reklam som passar just där man går...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...