Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Så här bra går miljötänket i verkligheten.... :dumstrut::dumstrut::dumstrut:

 

Trots att klimathotet är årets fråga på World Economic Forum väntas antalet privatjet till konferensen slå alla rekord.Världens miljardärer, företagsledare och höga politiker väntas i år flyga till Davos, en och en, i 1700 privata jetflygplan. Zürich flygplats varnar dessutom för parkeringskaos – var ska alla planen parkeras?

 

http://www.dn.se/ekonomi/klimattema-i-davos-da-aker-tusentals-hojdare-privatplan/

Bara att skratta åt eländet! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men man kan inte dela ut rikedom till en liten grupp och tro att resten inte bryr sig.

...

Vem vill du ge 3000:- mer i månaden till?

 

Jag kanske läser in fel saker i din text, men hur du uttrycker dig kring pengar får mig att tro att du och jag har väldigt olika tankar om pengar.

 

Genom det lilla jag vet kan jag konstatera att du och jag befinner oss långt ifrån varandra när det kommer till ekonomi, social situation mm. Också politik som reglerar sådant, även om jag kan hitta mycket i din text som jag håller med om.

 

Men avståndet mellan oss är ändå stort och jag tror att vi ramlar in i en diskussion som är väldigt personlig för dig. Jag tror inte att vi vinner något på att fortsätta så jag hoppar av här.

 

Åter igen ska du ha all respekt för hur mycket du brinner för att hjälpa andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är både glad och ledsen att en människa hamnar mellan stolarna i det sociala skyddsnätet. Men det är väl ett undantag. Igen . Och igen. Och igen.... Glad för att det är en politiker som får smaka sin egen medicin.

 

-Jag är med i Kristdemokraterna som är med i Alliansen, som har skruvat åt reglerna, men någonstans har det blivit fel. Ingen politiker vill att socialförsäkringen ska fungera så här.

 

 

http://www.dt.se/dalarna/borlange/det-kanns-tungt-och-uppgivet

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är både glad och ledsen att en människa hamnar mellan stolarna i det sociala skyddsnätet. Men det är väl ett undantag. Igen . Och igen. Och igen.... Glad för att det är en politiker som får smaka sin egen medicin.

 

-Jag är med i Kristdemokraterna som är med i Alliansen, som har skruvat åt reglerna, men någonstans har det blivit fel. Ingen politiker vill att socialförsäkringen ska fungera så här.

 

http://www.dt.se/dalarna/borlange/det-kanns-tungt-och-uppgivet

[ironi]Äsch, bara ett undantag, i det stora hela har det blivit bättre. Less is more. Hungriga vargar jagar bäst. Et cetera.[/ironi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt av det sjukaste i USA är alla dessa vansinnigt rika människor som inte vet vad de ska göra av stålarna utan bedriver antropologisk verksamhet, för då kan man dra in beundran två gånger. Den första när man tjänade pengar som gräs och den andra när man gav bort dem.

...

Så i stället för att betala skatt och staten fördelar rättvist till de behövande, så pytsas det ut lite här och lite där och alla som får ska vara tacksamma. De andra får väl klara sig ändå.....

...

Så om man ändå ger bort sin enorma förmögenhet kan man ju lika gärna betala skatt i första läget.

Det jag försökte få fram var att man biter inte den hand som föder en.

HELA landets demografi behövs för att bygga ett framgångsrikt samhälle.

De fattigaste ska vi inte skratta åt och peka finger på utan hjälpa, bäst genom arbete, och på samma sätt ska man inte vara avundsjuk på de rika och framgångsrika utan istället ta tillvara på deras företagsamhet som kan ge de fattigaste arbete.

 

Jag tycker att det här är så självklart att till och med skolbarn i de tidigaste åren kan förstå detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:huh:

 

Ska du ta över efter Björklund? :D Du lär ha lika mycket på fötterna som honom i meteorologiska frågor. :)

 

Nja jag har nog mycket mer på fötterna, jag är utomhus typ varje dag och på olika platser och märker att vissa dar blåser det och andra dar blåser det inte. Om jag inte minns fel så förra gången vi diskutera det här så visade iMatte att i januari och februari blåste det mindre, om jag kommer ihåg rätt vill säga. Men hur som helst det blåser inte lika mycket varje dag, ibland blåser det mindre, oavsett tid på året. Det måste du väl hålla med om? Och även när det inte blåser måste ju fabrikerna och våra kylskåp och tevear gå eller hur? Just nu verkar vi ha ström så det räcker trots ett stillastående verk men det är inte kallt och inte högkonjunktur, vi måste ju bygga så vi har tillräcklig ström för kyla och en annan konjunktur oxå eller hur, vi kommer förhoppningsvis inte ha låg-mellan-eller vad som nu är-konjunktur jämt, och fler blir vi oxå som alla ska ha prylar och spisar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Varför handlar diskussionen om när det blåser som mest?

 

Vindkraftverk tål inte hur mycket vind som helst och måste ibland stannas vid för hård vind.

 

Det borde väl vara enkelt att kontrollera hur mycket el de levererar över året och se om det finns en betydande skillnad mellan sommar och vinter.

 

Istället för att alla blir amatörmeteorologer...

 

Politikerna kan inte sådant här. De kan inte mycket alls. Inte för att de är dumma utan för att de helt enkelt är som alla andra, d.v.s. inte experter på allt. De förlitar sig på experter, sammanställer information, argumenterar och handlar efter denna så gott de kan. Det kan man givetvis vara mer eller mindre bra på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMHI har statistik här som visar att det blåser mest jan-mars, att det blåser mer vintertid än förr, att sommaren är vindsvagast, och att sommaren "brett ut sig". Dump:

 

post-28798-0-77978500-1421785803_thumb.png

 

Ironiskt nog kanske den globala uppvärmningen har gjort vindkraften till ett bättre energialternativ vintertid än vad det någonsin har varit. Den årstiden har vi mer vattenkraft också, av samma orsak. Allt fryser inte, och det regnar mer i fjällen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, men de utesluter inte att det blåser mindre de dygn när det är riktigt kallt, det tycker jag ha märkt att riktigt kalla dar/nätter är det oftare vindstilla, så det gäller att det inte är för många såna dygn som tömmer vattenmagasinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, men de utesluter inte att det blåser mindre de dygn när det är riktigt kallt, det tycker jag ha märkt att riktigt kalla dar/nätter är det oftare vindstilla, så det gäller att det inte är för många såna dygn som tömmer vattenmagasinen.

Visst, men vi värmer upp bostäder och tänder lampor alla dagar i veckan vintertid. Så vindkraften gör nytta precis hela tiden. Dessutom är det många kraftverk utspridda över hela landet, och alltid blåser det någonstans, och 1000 kraftverk går inte sönder samtidigt, som motsvarande kärnkraftverk gör. Men ska man vara helt framkomlig så måste vi bli bättre på att hushålla med energi. Ett par hundra meter från där jag bor ligger ett passivhusområde. Fast det är hyreshus. Det kostar mer att bygga så, och folk vill hellre låna till trevligheter än till täta väggar. Det kan jag förstå. Men varför ska folks preferenser till trevligheter döma oss till att jaga allt mer energiproduktion?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är bara att ställa dem i mängder omkring Göteborg. Här blåser det alltid. Från alla håll. Samtidigt.

 

Vattenkraften borde kunna byggas ut i Göta Älv också. Sommaren 2009 hade vi en regnfri dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är visserligen miljömupp, men jag tycker att alla borde dra öronen åt sig när en sådan som Björklund, som tvärsäkert säger att vi måste satsa på kärnkraft, kläcker ur sig att det blåser mer på sommaren än på vintern. Det är i det perspektivet helt horribelt att säga så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men vi värmer upp bostäder och tänder lampor alla dagar i veckan vintertid. Så vindkraften gör nytta precis hela tiden. Dessutom är det många kraftverk utspridda över hela landet, och alltid blåser det någonstans, och 1000 kraftverk går inte sönder samtidigt, som motsvarande kärnkraftverk gör. Men ska man vara helt framkomlig så måste vi bli bättre på att hushålla med energi. Ett par hundra meter från där jag bor ligger ett passivhusområde. Fast det är hyreshus. Det kostar mer att bygga så, och folk vill hellre låna till trevligheter än till täta väggar. Det kan jag förstå. Men varför ska folks preferenser till trevligheter döma oss till att jaga allt mer energiproduktion?

 

Mer har jag aldrig sagt att vi ska producera, men om man stänger kärnkraftverk, några till alla, så måste man ha alternativen klara för sig för stränga vinterdagar lär vi väl få ibland i framtiden, eller kanske inte, men vi kan inte bestämma över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom måste det blåsa på tillräckligt många ställen varje timme varje minut varje sekund dygnet runt för om vattnet är slut och inga reaktorer så har vi bara vindkraften, gäller att det blåser då, om det är tjugo minus där jag bor och vindstilla är det goda chanser att det är rätt kallt i hela Sverige, typ fr 10 minus i söder till 30 i norr och blåser lite i hela Sverige, man skulle kolla statistik dag för dag å se om det verkligen är jämn blåst alltid, jag tror inte det, speciellt inte när det är riktigt kallt och strömmen behövs som mest. Då är det oxå kallt i Finland/Norge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom måste det blåsa på tillräckligt många ställen varje timme varje minut varje sekund dygnet runt för om vattnet är slut och inga reaktorer så har vi bara vindkraften, gäller att det blåser då, om det är tjugo minus där jag bor och vindstilla är det goda chanser att det är rätt kallt i hela Sverige, typ fr 10 minus i söder till 30 i norr och blåser lite i hela Sverige, man skulle kolla statistik dag för dag å se om det verkligen är jämn blåst alltid, jag tror inte det, speciellt inte när det är riktigt kallt och strömmen behövs som mest. Då är det oxå kallt i Finland/Norge.

Visst, men de kalla vintrarna 2009-2011 så stod ända upp till fyra kärnkraftverk helt stilla. Det gick det också. Dock uteblev det stormar av protester från kärnkraftsförespråkarna de åren. Shit happens, verkade de tycka. Den här sexiga tron på krånglig teknik, den är svårutrotad. Ett vindkraftverk, pyttsan! Ett redigt, komplicerat och lite farligt kärnkraftverk ska det va, det är grejer det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi borde forska mer i är hur kunna lagra energi, då kan vi låta vindkraftverken bunkra upp energi när det blåser och sen ta ut det i ett jämnt flöde när det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är visserligen miljömupp, men jag tycker att alla borde dra öronen åt sig när en sådan som Björklund, som tvärsäkert säger att vi måste satsa på kärnkraft, kläcker ur sig att det blåser mer på sommaren än på vintern. Det är i det perspektivet helt horribelt att säga så.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind-varfor-blaser-det-1.362

I Sverige är de blåsigaste månaderna vanligen oktober-mars och de minst blåsiga maj-augusti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi borde forska mer i är hur kunna lagra energi, då kan vi låta vindkraftverken bunkra upp energi när det blåser och sen ta ut det i ett jämnt flöde när det behövs.

Men... Det blåser mest hela tiden redan... Ett och annat stillastående snorkallt ryskt högtryck drabbar oss i någon eller några veckor vart tionde år eller så. Varför ska det sätta dagordningen? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men de kalla vintrarna 2009-2011 så stod ända upp till fyra kärnkraftverk helt stilla. Det gick det också. Dock uteblev det stormar av protester från kärnkraftsförespråkarna de åren. Shit happens, verkade de tycka. Den här sexiga tron på krånglig teknik, den är svårutrotad. Ett vindkraftverk, pyttsan! Ett redigt, komplicerat och lite farligt kärnkraftverk ska det va, det är grejer det!

 

Nuvarande nivå ligger väl vi hyfsat rätt, några av de där reaktorer är ju stängda nu, å denna vinter verkar inte bli mycke å hänga i gran som tur är, men jag pratat om en kärnkraftsavveckling, vi kanske ska stänga dem i lugn takt, inte brådstörtat, Björklund pratar om en utveckling kanske, men det gör inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppföljning av driftresultat från de flesta svenska vindkraftverk har pågått sedan 1988 och sedan 2002 publicerats på hemsidan www.vindstat.nu , även om det nuförtiden krävs inloggning för att kunna se allt.

 

Här kommer lite intressant statistik därifrån, den första bilden visar förväntad effekt från 20:e till 28:e januari, som synes är det ibland i princip vindstilla i hela landet.

 

post-46499-0-69760600-1421787470_thumb.jpg

 

Tittar vi på 2011-2014 blir det riktigt intressant, installerad effekt har ökat från ca 2500MW till drygt 5000MW men trots denna dubblering ligger producerad energi (MWh) kvar på i princip samma nivå, har man ställt av hälften av verken för underhåll eller p.g.a. dålig lönsamhet ?

 

Och trots installerad effekt på drygt 5000MW så kommer man väldigt sällan över 1000MW levererad effekt vintertid, sommartid ännu sämre med ca 500MW, en tiondel av installerad effekt får man ut i verklig kraftproduktion sommartid.

 

Man kan se att vintertid produceras ungefär dubbelt så mycket som sommartid så det blåser mest på vintern.

 

post-46499-0-06399100-1421787489_thumb.jpg

 

Är vindkraft något för framtiden ? Nja, personligen tror jag den överlever på grund av politiska prioriteringar som t.ex. elcertifikat

Redigerad av bdimin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, hur som helst, vindkraftverken byggs ut för fulla muggar, kärnkraftverken är olönsamma och inga nya tillkommer, så jag behöver inte göra mycket mer än att rulla tummarna. Förnuftet har segrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... Det blåser mest hela tiden redan... Ett och annat stillastående snorkallt ryskt högtryck drabbar oss i någon eller några veckor vart tionde år eller så. Varför ska det sätta dagordningen? :huh:

 

Gör det? Du har ju bara visat medelvärden under varje månad, men om det inte blåser en dag, eller en timme, eller minut, så blir det ingen el den dan, timmen, minuten. Förmodligen är det några såna dar varje månad. Men visst de dar det ryska högtrycket drabbar oss så kan vi ju va hemma från fabrikerna, det går ju, kommer inte bli så populärt bland några men mer populärt hos fler. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Här kommer lite intressant statistik därifrån, den första bilden visar förväntad effekt från 20:e till 28:e januari, som synes är det ibland i princip vindstilla i hela landet.

 

 

Tack det var det enda jag ville, vi måste ju ha ström då med, varför kärnkraft antagligen måste va ett komplement en tid till, tills vi byggt ut älvarna eller stängt ner industri eller hittat nåt bättre sätt, det sistnämnda det föredragna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det var det enda jag ville, vi måste ju ha ström då med, varför kärnkraft antagligen måste va ett komplement en tid till, tills vi byggt ut älvarna eller stängt ner industri eller hittat nåt bättre sätt, det sistnämnda det föredragna.

"För de verk som inte är anslutna till Driftuppföljningen beräknas produktionen utifrån en produktionsalgoritm baserad på produktionsdata från motsvarande verk beläget i liknande meteorologiska miljö. Idag är ca 1700 verk av totalt 2900 anslutna."

 

Känns så där som underlag. Typ att vi utgår från att 1200 väljare röstar som de 1700 vi känner till, för de 1200 bor på ungefär samma platser.

 

Gör det? Du har ju bara visat medelvärden under varje månad, men om det inte blåser en dag, eller en timme, eller minut, så blir det ingen el den dan, timmen, minuten. Förmodligen är det några såna dar varje månad. Men visst de dar det ryska högtrycket drabbar oss så kan vi ju va hemma från fabrikerna, det går ju, kommer inte bli så populärt bland några men mer populärt hos fler. :D

Det bästa att du går omkring när du ska andas, du kan inte vara säker på att luften flyttar på sig åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...