Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det var visst du som skapade Källkritik-tråden på forumet va?

 

https://forum.macworld.se/forum-101/announcement-6-kaellkritik-en-lektion-i-aemnet/

 

Du vill smutskasta islam verkar det som.

artikeln är ju hämtad från USA Today, jag bara återger vad som skrivs

 

http://www.usatoday.com/story/opinion/2015/01/07/islam-allah-muslims-shariah-anjem-choudary-editorials-debates/21417461/

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och just det, på tal om tråden källkritik. Har läst tidningen nyheteridag.se? Vet du vilka som ligger bakom den? Har du funderat över vilka intressen de kan ha och vem du eventuellt hjälper genom att sprida länkar som den här? Går nyheten att hitta i andra medier?

 

Eller för att förenkla - har du läst din egen tråd om källkritik? Just nu känns det osannolikt trots att du själv författat den...

USA Today

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vill inte smutskasta hela Islam som religion, men det finns delar av den som inte är förenlig med vårt sätt att se på demokrati

 

Här ett bra debattinlägg i frågan

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/islamiska-symboler-kan-inte-vara-immuna_4240205.svd

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

USA Today

Där ser man. Honest mistake.

 

Jag letade i amerikanska tidningar. Detta muslimälskande folk brukar publicera sådant där oftare än svenska tidningar...

 

Jag skulle rekommendera dig att kika på vilka som ligger bakom den svenska tidning du länkade till och vad deras bakgrund är. De får kalla sig politiskt obundna så mycket de vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Honest mistake.

 

Jag letade i amerikanska tidningar. Detta muslimälskande folk brukar publicera sådant där oftare än svenska tidningar...

 

Jag skulle rekommendera dig att kika på vilka som ligger bakom den svenska tidning du länkade till och vad deras bakgrund är. De får kalla sig politiskt obundna så mycket de vill...

Jag såg att de uppgav USA Today, och tog fasta på att de inte vågade bluffa, sedan ägnade jag en stund till att söka på USA Todays sida och fann inlägget. Sen vet jag inte vad det är för människa som skrivit inlägget, får sätta min tilltro till att USA today inte släpper fram vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Muslimer tror inte på koncepet yttrandefrihet

http://nyheteridag.se/muslimer-tror-inte-pa-konceptet-yttrandefrihet/

 

 

Nyheter Idag om sig själva:

 

"Vi vilar på en libertariansk grund, vilket betyder att vi strävar efter frihet för såväl information som individer."

 

Om libertarianism enligt NE:

 

"(eng., av libertarian ’frihetsivrare’, av liberty ’frihet’) benämning på politisk-filosofiska idéer som betraktar individens frihet från tvång som grundläggande värde, oberoende av om tvånget utgår ifrån andra individer eller staten. Definitionen är långt ifrån entydig och gränsen till nyliberalism och liberalism oklar."

 

Att i det sammanhanget framhålla personer som inte kan stå för frihet, här yttrandefrihet, ter sig därför självklart och tendentiöst.

Blev nyfiken på den där nätblaskan och kan bara konstatera att den representerar särintressen. Men frågan är vilka?

Den beskrivs vila på libertariansk grund, men skribenterna i den verkar vara en spretig skara? Allt från konservativa, rasistiska, liberala och säkert någon hållning till beskrivs skribenterna ha.

Med andra ord är det en tidning som i förstone ser oskyldigt lik vilken nyhetstidning som helst.

Digitala media ger enorma möjligheter, att vara vaksam och källkritisk när man tar del av allt ute på World Wide Web är inte alltid lätt.

 

Tur det finns en tråd till hjälp; https://forum.macworld.se/forum-101/announcement-6-kaellkritik-en-lektion-i-aemnet/ :totaltgalen:

 

:whistling:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Blev nyfiken på den där nätblaskan och kan bara konstatera att den representerar särintressen. Men frågan är vilka?

Den beskrivs vila på libertariansk grund, men skribenterna i den verkar vara en spretig skara? Allt från konservativa, rasistiska, liberala och säkert någon hållning till beskrivs skribenterna ha.

Med andra ord är det en tidning som i förstone ser oskyldigt lik vilken nyhetstidning som helst.

Digitala media ger enorma möjligheter, att vara vaksam och källkritisk när man tar del av allt ute på World Wide Web är inte alltid lätt.

 

Tur det finns en tråd till hjälp; https://forum.macworld.se/forum-101/announcement-6-kaellkritik-en-lektion-i-aemnet/ :totaltgalen:

 

:whistling:;)

Jag ska tala klarspråk.

 

Siten registrerades först av en SD politiker. Nu är den inte det, men minst en av huvudfigurerna bakom tidningen är före detta SD som naturligtvis inte har något att göra med SD längre. Google is your friend :)

 

Lägg samman det med att jag hittade fler uppenbart islamkritiska artiklar där än sammanlagt i övriga större svenska medier.

 

Visst. De kan ju vara "framed". Det kan vara en smutskastningskampanj. Jag kan inte fälla dem på indicier.

 

Men ändå, ärligt talat, libertariansk my ass.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett svagt minne av att jag skrev manus till den där tråden. Poca kan ta mig i örat om jag minns fel... :blush:

Visst var det du, vem annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än sen ? Du har väl läst vad som står i artikeln och vilken snubbe som uttalar sig? Efter denna vansinnesgrej i Paris duger det inte att bara dra muslimer över en kam och citera extremer som om de vore viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Man förstår mer och mer av de värderingar och idéer som legat till grund för utvecklingen av Windows:

post-57258-0-54682300-1420843990_thumb.png

 

(från DN:s startsida idag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-0-85282700-1420899730_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de kan bli övervägande till nytta om terrorns kommunikation hämmas.

Den är internationell och komiskt nog beroende av den teknik som det förhatliga väst skapat.

 

https://www.recordedfuture.com/al-qaeda-encryption-technology-part-1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de kan bli övervägande till nytta om terrorns kommunikation hämmas.

Den är internationell och komiskt nog beroende av den teknik som det förhatliga väst skapat.

 

https://www.recordedfuture.com/al-qaeda-encryption-technology-part-1/

Kalashnikov är ryskt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger i sakens natur att hälsan tiger still, det gäller särskilt säkerhets- och underrättelsetjänst. Men folk litar väl inte på dem längre. Det tror jag är ett misstag. Själv är inte alltid bäste dräng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Oavsett om Anonymous gör nytta eller inte så kommer aldrig "terroristexperter" polis eller företrädare för andra terrorbekämpande myndigheter ha hållningen utåt att en grupp som Anonymous är till hjälp. Det lär vi aldrig få se.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om nu säkerhetsnissar spanar för att kartlägga nätverken och undviker att göra sig synliga, kan inte Anonymusnissarna skada mer på sikt än göra nytta just nu ?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Oavsett om Anonymous gör nytta eller inte så kommer aldrig "terroristexperter" polis eller företrädare för andra terrorbekämpande myndigheter ha hållningen utåt att en grupp som Anonymous är till hjälp. Det lär vi aldrig få se.

Till hjälp? Experten i fråga säger att det kan vara skadligt. Om det hade kvittat hade han inte behövt säga något. Kanske är han bara ute efter publicitet, vem vet? Men verkar det orimligt att Anonymous kan göra mer skada än nytta? Jag tror inte det. Men jag vet inte. Jag litar dock på säkerhetstjänsterna. Vad har jag, vi, egentligen för val?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...