Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

12 kilo är inget problem att gå ner. Det gör man på tre veckor med lite jävlaranamma. Det är de andra trettio som fortfarande är kvar där det börjar sega ihop sig. När man sedan blivit av med de 42 kilona skall man hålla den nya vikten, och där kommer de *RIKTIGA* problemen. :(

Att gå ner snabbt i vikt är inte normalt, och rent av farligt. Det gäller att sätta rimliga mål, och jag satte 1 kg/mån, det var hur enkelt som helst. 5:2 innebär inte att man äter 5 dagar och inte äter alls i 2 dagar.. de två dagarna äter man bara lite mindre.

Skippa öl, godis mm i mesta möjliga mån, då rasar kilona. Folk äter för mycket socker till att börja med.

 

Måttlig motion, halvtimmas stavgång varje dag.

Folk som bantar snabbt får massa överskottshud, det hade jag inga problem med.

Huden följde med när kilona försvann.

Nu är det inte bara om magen man blir slank, utan hela kroppen.

 

Min ena grabbs fru, som varit rätt kraftig, har följt mina råd, och har efter ett snart år gått ner 13 kg, och nu börjar hon bli riktigt fin i kroppen. Hon har satt målet till 15 kg, så vi får se när augusti månad är slut vad vågen visar...

Har lovat henne kilopris på fläsk i belöning :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstod inte att det är lätt att hålla sig smal, det vet jag själv som är en smula överviktig, utan bara att fetma är självförvållat. Man blir fet av för mycket kalorier, orsakerna kan variera. Till syvende og sidst måste man tugga och dricka för att bli fet. Vi KAN styra det med vårt förnuft. Jag säger dock inte att det är lätt.

 

För övrigt: Varför skulle "bristande mättnadskänsla" = hungrig? Vad har du för belägg för det?

Det fetmarkerade tycker jag ser ut som en variant av "Ryck upp dig" till någon psykiskt sjuk.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fetmarkerade tycker jag ser ut som en variant av "Ryck upp dig" till någon psykiskt sjuk.

Menar du att feta är psykiskt sjuka?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överskottshud får du när du går ner i storleksordningen 40-50 kg eller mer. Du kan gå ner i samma tempo som vid en gastric bypass utan att det på något sätt blir farligt, och det betyder att du under det första året kan tappa cirka 70% av din övervikt, givet att ditt BMI är över 40. För oss som inte ligger på fullt 40 i BMI är det fortfarande rimligt med 70% viktnedgång (av övervikten) under första året För någon som väger 120 kg blir det alltså ungefär 40 kilo att tappa första året, dvs knappt ett kilo per vecka.

 

Ett kilo i veckan är det viktväktarna rekommenderar att man max går ner per vecka.

Något jag då aldrig har lyckats med förutom någon enstaka gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att feta är psykiskt sjuka?

Nej, det menar jag inte, jag har ingen aning om vad fetma beror på. Gissar att det kan ha olika orsaker, exempelvis psykiska. Men det behöver inte innebära att det handlar om sjukdom, vi är väl alla lite lagom knäppa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan man läsa en fyllig artikel om fetma. Citat angående orsaker:

 

"At an individual level, a combination of excessive food energy intake and a lack of physical activity is thought to explain most cases of obesity."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter citatet:

"A 2006 review identified ten other possible contributors to the recent increase of obesity: (1) insufficient sleep, (2) endocrine disruptors (environmental pollutantsthat interfere with lipid metabolism), (3) decreased variability in ambient temperature, (4) decreased rates of smoking, because smoking suppresses appetite, (5) increased use of medications that can cause weight gain (e.g., atypical antipsychotics), (6) proportional increases in ethnic and age groups that tend to be heavier, (7) pregnancy at a later age (which may cause susceptibility to obesity in children), (8) epigenetic risk factors passed on generationally, (9) natural selection for higher BMI, and (10) assortative mating leading to increased concentration of obesity risk factors (this would increase the number of obese people by increasing population variance in weight)."

 

Konklusion: Man vet inte.

Det står i citatet att dessa orsaker rör "the recent increase of obesity", vilket inte per definition är samma sak som orsaker till fetma i sig självt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle B har viss kompetens gällande snygga kommentarer.

– De flesta tecken pekar ju rätt entydigt på de proryska separatisterna, säger utrikesminister Carl Bildt till TT.
Han avfärdar den ryske presidentens Vladimir Putins uppgifter att det skulle vara Kievs fel, inte Moskvas.
– Jag har lite svårt att se honom som ett sanningsvittne, måste jag säga. En viktig fråga blir varifrån det här robotsystemet kom och var det har tagit vägen. De här systemen växer inte ur marken, man kan inte handla dem på Pressbyrån.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2433703--illdad-av-onamnbara-proportioner-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Du gör en groda här om du säger "ryck upp dig" till den som är överviktig. ...

"Om" jag säger det? Varför skulle jag säga det? Bara för att jag invände mot din slutsats? Tröttsamt med även halvfärdiga halmgubbar i en diskussion. Det lockar inte precis till genmäle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du säger "ryck upp dig" med andra ord betyder inte det att du inte säger "ryck upp dig". Relationen "tio pizzor under en dag" till ett halvt mariekex är tämligen överdriven. Eller inte? Du tror på fullt allvar att ett halvt mariekex och tio pizzor innehåller lika många kalorier?

Om du vet vad du pratar om är det bara att gratulera. För egen del är jag inte lika lyckligt lottad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner en som de opererade bort en bit av tarmen på och magsäck, jag vet inte exakt, nu får han i sig för lite protein och andra nödvändiga saker, extra proteindrycker etc hjälper inte då det inte finns tarm nog att suga upp näringen även om den är maxboostad, det är en sorglig historia hans dagar kvar kan man nog räkna på fingrarna, kan bara sitta i rullstol eller sova, fått allvarliga komplikationer av ingreppet och näringsbristen som nästan döda honom, näringsbrist hjälper ju inte kroppen att läka heller. De kan tyvärr inte operera tillbaka tarm. Jag kommer ihåg att vi, hans kompisar var lite oroliga för honom förr då när han var tjock, så gjorde han nåt till slut åt det på doktorernas inrådan och det blir hans död, tragiskt.

 

Men sjukdom, vet inte, han åt å drack självmant allt, gillade det för mycket, missbruk skulle jag kanske hellre kalla det, men det är ingen sjukdom att man inte klarar av att reglera balansen av intag av kalorier och röra på sig, det är mer en livsstilsfråga och en inställning och begär och sug som många - och även jag lider av fast i mindre grad än min kompis, jag kan inte heller sluta äta om jag fortfarande är hungrig, man äter ju tills man är mätt så länge det finns nåt att äta, och man rör på sig för lite för att man är för lat, och mat och bakelser är gott, men att det är en sjukdom, svårt att se riktigt. Varför kan man inte kalla saker vid sitt rätta namn helt enkelt? Vet inte vad det hjälper en person att man kallar hans oförmåga för en sjukdom, gör han verkligen mer för att komma ur det då? Eller kan det istället kanske stjälpa mer, okej alla kallar min fetma eller alkoholism för en sjukdom ja då kan jag inte göra så mycket själv åt det utan läkarhjälp... Vad blev bättre av det? Inte bättre kalla det för missbruk som det är och så får man all hjälp för att komma ur missbruket?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att man vill tysta en journalist som upprörs över en vidrig människosyn och kallar dem som har har den vidriga människosynen för vad de är - "Scum!"

Redigerad av wall7
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle B har viss kompetens gällande snygga kommentarer.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2433703--illdad-av-onamnbara-proportioner-

Snyggt, men inte så smart.

 

"Har ni förresten någonsin uppfattat det som om han representerar en regering – att han utsetts av en regeringschef, att han har en boss över huvud taget!!? Tror ni en enda gång på att Fredrik Reinfeldt skulle till att bestämma över Carl Bildt? Tjenare."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara se vilka reaktionerna blev på länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste väl vara krigsbrott?

http://www.aftonbladet.se/incoming/article19228461.ab

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-07-16 kl. 09.52.49.jpg

 

Så här stort är Gaza. Inom området bor 1.8 miljoner kvinnor, män och barn inhägnade av en mur som långt överstiger Berlinmuren i både längd och höjd. Totalt finns sex in- och utgångar från Gaza.

I den nuvarande "insatsen" kommer Israel, enligt sina egna beräkningar, att bomba över 1100 "mål" i området. Al Jazeera beräknar att det i genomsnitt landar bomber med 4,5 minuters mellanrum. Bomber som hörs i hela Gaza. I hamnen stoppar Israeliska krigsfartyg försändelser med medicin, proviant och förnödenheter.

'Israel Palestina konflikten' som term är ett skämt och ett hån mot den palestinska befolkningen som levt under ockupation i världens största flyktingläger sedan 50-talet.

Det här är vår generations Vietnam men vi sitter alla tysta.

 

 

Du kan vara trygg med att de är ett "krigsbrott" utan att snöa in på formuleringar som är vanligt bland deltagare i detta leksaks forum :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400 dödade av Israels vettlösa beskjutning

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konspirationsteorier kring kraschen i Ukraina:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/atta-konspirationsteorier-om-flight-mh17/

 

Jag tycker den om att Illuminati skulle ligga bakom kraschen verkar trovärdigast. Jo visst, sicka idéer en del kan få. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400 dödade av Israels vettlösa beskjutning

Vänstern i Sverige är svårt störd i ämnet som stöder diktatur, upprepade brott mot mänskliga rättigheter, m.m.

 

"Jo, Israel har rätt att försvara sig"

http://nyheter24.se/debatt/773236-jo-amne-ali-israel-har-ratt-att-forsvara-sig

"Terroristerna som varit med om att sätta ihop regeringen ägnar sig just nu åt våldsam förföljelse av israeler. Att från Sveriges och EU:s håll fortsätta hålla masken och stödja den palestinska enhetsregeringen är bortom allt sunt förnuft och all sund moral", skriver Tobias Petersson i en replik till Amne Ali.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israel är fortfarande ingen etnisk enhet. Det är ett land.

...

Att ha rätt att försvara sig kan inte ursäkta precis vad som helst. Det är bara i cowboywestern från Hollywood man får skjuta på vad som helst hur som helst.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I programmet Vapenlabbet tar man upp det faktum att Israel kritiseras av länder för att civila dödas, men att samma länder sedan skickar höga militärer för att ta reda på hur Israel gör för att så relativt få civila ändå dör i de militära insatserna. En orsak kan ju vara att den israeliska armén ringer upp eller på andra sätt varnar för att man ska gå till anfall. Det där sjukhuset som Poca länkade till, där ringde man två gånger och varnade för ett förestående anfall. Om nu många civila dör på grund av att de inte hörsammar varningarna, eller att de tillåts inte fly av Hamas eller Qassam-brigaderna, det är inte enbart den israeliska arméns fel. Det är i vart fall solklart så att Hamas militära gren opererar i skydd av civila, för att inhämta humanitära poäng när även civila stryker med. Det finns gott om öppna platser att avfyra raketer i Gazaremsan, men då skulle de slås ut direkt. Självklart vill man undvika det. Har Israel trots allt detta ett särskilt ansvar, som starkare part? Jo, men jag dömer inte Israel för det, jag är inte jude, och kan inte leva mig in i hur det är att existera under tyngden av deras historia. De har ingen anledning att lyssna på några utomstående parter, för de har alla förföljt dem genom årtusendena.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...