Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...

Pocahontas
 Share

Recommended Posts

Var kom kostnadsjakten in i bilden i detta fallet?

Artikeln nämner inte något om detta (vad jag kunde se).

Det handlar väl mer om att försöka lägga ett filter innan akuten, som här i stan ofta är full av människor som inte borde vara på en akutmottagning, men, eftersom de betalar skatt, ska behandlas NU.

Precis. Det är också därför akuten är överdimensionerad och dyr i drift.

Ostindiefararen Göthebergs framtid är säkrad

Trevligt. Götheborgs resor är bra PR för Sverige. :ThumbsUp:

Undrar vad det är för lösning det skall presentera imorgon? Men eftersom det är Göreborg som är hemmahamn, så lär dem väl ha deal'at till det så det blir trängselskatt straffskatt (för all båttrafik) i hela Gbg's skärgård, och hela behållningen går till Götheborg. :rolleyes:whistle.gif

Radio, men i alla fall, nu ropar smittskyddarna varg igen... Smitta mellan två illrar i riktat djurförsök och 130 sjuka av 1,5 miljarder kineser kan vara lika med mänsklig pandemi... Visst, visst...

Underbar rubrik. Kan man inte vaccinera biodlarna mot smittan?

Ja, det var en dålig rubrik.

På ett ställe i artikeln skriver de virus om kvalstret.. jäkla skillnad på virus och kvalster.

Sedan klagar biodlaren på att det är dyra bekämpningsmedel (Myrsyra, Mjölksyra samt Oxalsyra) vilket de inte är, går dessutom åt små mängder.

Pesticiderna möjligen, men dem undviker man helst, man håller kvalstret i schack med syror och mekanisk bekämpning..

(Det sistnämnda är lite omständigt att förklara)

Kvalstret är nån millimeter stort, och kan ses med ögat.

post-113-0-31303200-1374221410.jpg

När de sitter på bina ser det ut så här

post-113-0-13291300-1374221439_thumb.jpg

Kvalstret suger näring ur biet (rött blod har de inte)

Bina får ett sår som sedan infekteras av olika virus och bakterier, det är därför man får massdöd bland bina..

Men kvalstret i sig gör skada på binas yngel, strax innan larven ska förpuppas och cellen ska täckas med ett vaxlock kryper en kvalsterhona ner i cellen

Detta sker på nionde dagen (från ägg)

Här en urplockad larv med kvalster på sig

post-113-0-52824300-1374221659_thumb.jpg

När kvalsteräggen kläcks äter de på larven.

Larven förvandlas som bekant till ett färdigt bi det tar totalt 12 dagar (från ägg tiill bi tar det 21 dagar)

Biet dör inte, men det är missbildat, oftat inga vingar, kan sakna ben osv..Blir inget dugligt bi med andra ord.

Utan bekämpning dör samhället inom 5 år.

Denna bekämpning sätts oftast in efter att man tagit väck den mesta honungen.. man gasar helt enkelt ihjäl kvalstret med syraångorna..

Bina mår förmodligen inget vidare av detta heller, (vem skulle det) syraångorna vädras så småningom ut.

• Upvote 6

http://www.aftonbladet.se/sommar/article17027979.ab

Men hur jävla dålig kan man va med fakta då? Vad för pollenmedicin, innehåller den pollen eller är den mot pollen, vad läker pollenmedicinen? Står inget om det, inget namn heller.

Varför ska AB göra reklam för hans bluffmedicin? Fakta!? Det är väl illa nog att de skriver artikeln om honom över huvud taget. Är du intresserad finns alltid Google du vet ...

http://www.aftonbladet.se/sommar/article17027979.ab

Men hur jävla dålig kan man va med fakta då? Vad för pollenmedicin, innehåller den pollen eller är den mot pollen, vad läker pollenmedicinen? Står inget om det, inget namn heller.

Pollen är proteinrikt, och livsnödvändigt för bin.

Huruvida vi människor är betjänta av det vet jag inte, då får vi nog äta mycket av det..

Finns lite i den honung jag framställer

Det finns de som tror på dess verkan, jag vet inte..

http://www.gojibaretc.se/bipollen/bipollen-den-perfekta-fodan

Kan väl nämna att jag står och mumsar i mig pollenbitar när jag skattar honungen, för det är rätt gott, är som seg kola.

Edited by Pocahontas

Men varför säljer du inte de där som naturgodis eller nåt?

Har funderat på det..

Propolis vill folk ha, men jag tar inte vara på det heller.

Drottninggelé (Gelé Royal ) är eftertraktansvärt och betingar högt pris, men jag slänger det

http://www.vitaviva-info.com/sv/content/view/full/985

Edited by Pocahontas
  • Upvote 1

Märkliga ting, och jag som trodde honung var allt man fick av bin, märkliga svalgkörtlar som kan producera något så sammansatt så det räcker som enda föda till drottningen, då måste det va bra, då skulle det inte förvåna heller om en människa skulle kunna leva ett tag på det alla fall. Men tänk att genetisk framställa bara svalgkörtlarna som sen fås producera ton sånt där och så kan vi äta det istället för kött och odlade saker som tar upp space. Kanske bra rymdkost. :D

Märkliga ting, och jag som trodde honung var allt man fick av bin, ...

Får du ett bistick, får du inte honung ... bara ont. :detvarintejag:^_^:D

.

Edited by iEricF

http://lancasteronline.com/article/local/873971_College-funds-to-reward-Temar-Boggs-and-Chris-Garcia--who-saved-5-year-old-abduction-victim.html

Det finns verkligen bra människor i den här världen. En femårig flicka blev kidnappad från sitt hem men två tonårspojkar såg det hela och cyklade för livet för att se till att kidnapparen inte kom undan.

http://lancasteronline.com/article/local/873971_College-funds-to-reward-Temar-Boggs-and-Chris-Garcia--who-saved-5-year-old-abduction-victim.html

Det finns verkligen bra människor i den här världen. En femårig flicka blev kidnappad från sitt hem men två tonårspojkar såg det hela och cyklade för livet för att se till att kidnapparen inte kom undan.

De flesta människor skulle jag vilja påstå är goda människor medan de som dessutom har mod nog för att göra sådana här hjälteinsatser är däremot betydligt färre, tror jag måste jag tillägga. En positiv nyhet var det. :yeahbaby:

Scarlett Johansson, så lätt att skriva Johanssen men hon heter faktiskt Johansson har sålt sin lyxlägenhet med vinst:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article17163913.ab

Det må jag säga var en kändis utan hybris, tre millle och ett sovrum vad kan det va, en tvåa, det är väl allt det skulle räcka till i Stockholm? Och vinsten, 700 000, ingen överdådig vinst eller lägenhet för en hollywoodstjärna som annars köper lägenheter eller slott för hundratals miljoner, man skulle nästan kunna säga spartansk. Min beundran för snyggingen växer. :kartjej:

Tills vi kan läsa vad hon köpt för nåt, kanske ett slott. :P

• sevensleeper changed the title to Läste i tidningen idag...
  • mattem locked and unlocked this topic