Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Inte att det är obetydligt. Minst 90% av de lämningar som finns kvar är okända. Det är därför historisk arkeologi finns. Historia ger en mycket fragmentarisk kunskap...

Så bra. Fast detta föll ju i glömska, det var inte okänt. Det var därför jag undrade. Typ: "Oj, vi har en motte-and-bailey i Sverige, den enda i sitt slag, det glömmer vi bort". WTF? Nog ordat om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som är okänt idag har fallit i glömska vid något tillfälle.

Jo, givetvis. Men jag tolkade det som att berörd myndighet hade glömt att det fanns, men det kanske var fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svär över det faktum att prinsessan Madeleines graviditet toppar tidningarnas nyhetssidor. REPUBLIK!!!

Tja jag vet inte mina tankar går osökt till själva akten som föregick, kan se henne höja de liljevita princesslåren i luften, en högst angenäm tanke... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Har sett en bil med reg.nr WTF :hihihi:

[+] Kul... Tyvärr brukar de plocka bort an massa regnr som är fula ord eller fel associerande forkortningar. Kul att ngt får vara kvar. :D Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va ju de ja undra över, jag orka inte översätta ord för ord (klev upp 05.00) men det lät som en kulle man bygger en kastal på, en kastal alltså. Det är ju inget nytt el ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va ju de ja undra över, jag orka inte översätta ord för ord (klev upp 05.00) men det lät som en kulle man bygger en kastal på, en kastal alltså. Det är ju inget nytt el ovanligt.

Kastalen är fristående, medan motteborgen, Gälakvist var en sådan, i en motte-and-bailey sitter ihop med just en bailey, alltså en omgärdad gård. Motteborgen står också på en jordhög, naturlig eller anlagd. Det måste tydligen inte en kastal göra. Detta har jag nu läst mig till i NE och Wikipedia. I övrigt är jag ingen expert på området. Fråga Svolder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som Nyköpingshus början och aranäs och många mer... borgar brukar byggas på höjder av lättförståeliga skäl, Men Svolder kanske kommer in och upplyser oss lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:angry: Att folk ska behöva avlida innan man gör förändringar som innebär ekonomiska utgifter. Låt oss hoppas att nedskärningar överlag omvärderas, men det är väl att hoppas på för mycket. Några dagisbarn lär nog stryka med också.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-09-04 kl. 12.47.47.png

 

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6930737

 

 

Du vet, vi kan privatisera lite mer, så kan folk välja mer, och då konkurrerar de med varandra och blir bättre, annars tappar de ju kunder... Mer resurser är därför inte nödvändiga... Hej hopp! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... found dead and is believed to have committed suicide, a prison official said.

Ariel Castro, 53, was found hanging in his cell ...

http://www.cbsnews.com/8301-201_162-57601231/ariel-castro-found-dead-in-prison-cell/

Inte helt säkert alltså? Trodde det var hårder koll på vad man får ha i en cell. Brukar dem inte ta allt som man kan ta livet av sig med. Skösnren, livremmar osv osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt säkert alltså? Trodde det var hårder koll på vad man får ha i en cell. Brukar dem inte ta allt som man kan ta livet av sig med. Skösnren, livremmar osv osv...

Lite märkligt ändå med tanke på att han erkände för att slippa dödsstraff...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Har sett en bil med reg.nr WTF :hihihi:

 

Verkar vara tillåtet http://www.vibilagare.se/nyheter/sparrade-ord-tillbaka-pa-regskylten-27992

 

Inte helt säkert alltså? Trodde det var hårder koll på vad man får ha i en cell. Brukar dem inte ta allt som man kan ta livet av sig med. Skösnren, livremmar osv osv...

Det måste vara nästan omöjligt att ta bort allt som kan användas för att ta livet av sig. Man kan väl strypa sig med en tröja om man är duktig?Sedan kan man ju få lite hjälp, och innan det har fastställts hur någon dött, eller om personen är död, så brukar man ofta vara tydlig med att man inte vet.

 

Alix: kan det vara så att han ville få kontrollera sin död själv? Eller helt enkelt ändrade sig och ville dö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

... Alix: kan det vara så att han ville få kontrollera sin död själv? Eller helt enkelt ändrade sig och ville dö.

Jo, så klart, en senkommen insikt om framtiden gjorde kanske att han tyckte att detta var enda utvägen. Å andra sidan innebär det faktum att han ville undvika dödsstraff att polisen måste utreda om det verkligen var självmord.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så klart, en senkommen insikt om framtiden gjorde kanske att han tyckte att detta var enda utvägen. Å andra sidan innebär det faktum att han ville undvika dödsstraff att polisen måste utreda om det verkligen var självmord.

Om jag ska tänka mig in i hans situation så hade jag nog valt att slippa dödsstraff och eventuellt döda mig själv. Eventuellt arbete för myndigheterna hade jag inte brytt mig om. Fast det här var kanske billigare, USAs dödsstraff sägs ju vara ganska dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska tänka mig in i hans situation så hade jag nog valt att slippa dödsstraff och eventuellt döda mig själv. Eventuellt arbete för myndigheterna hade jag inte brytt mig om. Fast det här var kanske billigare, USAs dödsstraff sägs ju vara ganska dyra.

Det är svårt att vara empatisk när det gäller en person som honom, men man kan väl alltid försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att vara empatisk när det gäller en person som honom, men man kan väl alltid försöka.

Inte empati i mitt fall, jag försöker bara förstå hur han kan ha tänkt, vilket antagligen påverkats av eventuella känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte empati i mitt fall, jag försöker bara förstå hur han kan ha tänkt, vilket antagligen påverkats av eventuella känslor.

Jo, men det är väl just hans känslor som styr hans handlande.

 

 

post-28798-0-65071800-1378379370_thumb.png

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känslorna påverkar väl handlandet, men man tänker ju också. Känslor -> tankar -> handling, ungefär.

Ja, som sagt, jag har svårt att leva mig in i hans värld överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...