Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Från HD.SE idag. Varför detta val av bild?

attachicon.gifSkärmavbild 2013-08-28 kl. 13.54.37.png

Bilden verkar från Blå staden på Hisingen (leta efter ex Övralidsgatan om ni vill se gatuvy), ett område jag sett, passerat och besökt (kört runt ine på gårdarna) löjligt många gånger. Att husen är blå var alltså bekant, men jag hade ingen aning om att grunden på många (alla?) hus är röd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag VET förstås inte hur det faktiskt förhåller sig men den erfarenhet jag har av hur det fungerar på skolor, direkt och indirekt, så lutar jag åt att man inte tagit elevernas beteende mot varandra på något större allvar likt hur skolor klandrats för hur de inte gjort något när barn farit illa, mobbats, osv.

 

Jag tror att Lundsbergs skolas ledning har tagits med händerna i byxfickorna så att säga alltså. Det är alltid mest bekvämt att inget göra.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lundsbergs-sparkade-rektor-vi-har-utsatts-for-forfoljelse_8466080.svd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolans personal har kanske gjort vad den ska, men det finns definitivt en elev- och föräldrakultur där ränderna inte går ur. De vill ha "kamratuppfostran" och sådan skit, även om de nekar till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo P1800 ...i 2013 version. http://www.aftonbladet.se/bil/article17369971.ab

 

B) Riktig snygg faktiskt. Synd att det bara är en koncept bil.

Fast hur vettigt är det med petskärmar i en bil?

Allt rör sig mot touch. Små barn i dag går fram till tv:n och tror att den går att trycka på.

http://www.gp.se/motor/1.1967831-nytt-designsprak-i-volvos-konceptbil

Ögonen ska vara riktade mot trafiken, reglage ska man kunna lokalisera och hantera utan att titta på dem.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lundsberg i en historisk kontext. Anbefalles att läsas. Citat:

 

"... Lundsbergs internatverksamhet är uppbyggt av elevhem, där varje elevhem har en elevhierarki som styrs utav en troman. Denna troman är en framröstad elev som går sista året av sin utbildning. Tromannen har huvudansvaret för disciplineringen av elevhemmets yngre elever, men hela gruppen av seniora elever hjälper till med den fostrande uppgiften.

---

En anledning till att fostringssystemet bevarats genom åren bör därför spåras i sammansättningen av skolans beslutande organ, stiftelsen. Denna stiftelse består av före detta elever, vilka kan förmodas ha trivts vid skolan tillräckligt mycket för att engagera sig i dess framtid. Den styrande gruppens mål blir därmed lätt inriktat mot att bevara och inte att förändra. ..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur vettigt är det med petskärmar i en bil?

[+] För föraren: Inte alls... :) Passagerarsidan och där bak är väl ok. Nu är det ju en konceptbil, så det kan ju leka på med tanken, men det skulle vara kul om den kom ut på riktigt. Man ser verkligen att det finns drag av P1800.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur vettigt är det med petskärmar i en bil?

Beror på hur de gör grafiken, i bilen på jobbet finns massa små knappar med små symboler på, inte mycket bättre pillra på dom...

Bäst vore ju förstås stora knappar.

Det man pillar på under körning är i stort sett värme och radion, jag alla fall. Radion i ratten och värmen ett enda stort vridreglage t h om ratten sen vore vi där med ultimataste körsäkraste bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå detta, är det någon som minns chokladcigaretter? Finns de kvar?

Vet inte - har inte sett det på ett tag, men det finns kanske in nån kiosk... Samma är ju med "Hockeysnus" (tobaksassociationer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att chokladcigaretterna försvann när vi gick med i EU.

Vet inte - har inte sett det på ett tag, men det finns kanske in nån kiosk... Samma är ju med "Hockeysnus" (tobaksassociationer).

Tja, sådant är ju inte förbjudet av EU, inte än i alla fall, därav artikeln. Men branschen kanske "självsanerade" sig? Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller. Det är bara så väldigt många år sedan jag såg några senast. Det finns en rekommendation från Europaparlamentet att förbjuda cigarettliknande godis från 2002.

ha, där ser man! Ja, det kanske räckte. Jag minns att jag har köpt och ätit upp dem. Typ 35 år sedan... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En naiv och självförnekande stackare. Citat:

 

"Dessutom tar jag illa upp när mina föräldrar, och mina vänners föräldrar, kollektivt utmålas som folk som bara vill att deras barn ska integreras i överklassen när de i själva verket bara vill ge oss en möjlighet till en bra utbildning och ett ovärderligt nätverk av vänner, klasskamrater och alumni."

 

Ja, jösses... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel tråd

Redigerad av FFFCCI
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur de gör grafiken, i bilen på jobbet finns massa små knappar med små symboler på, inte mycket bättre pillra på dom...

Bäst vore ju förstås stora knappar.

Det man pillar på under körning är i stort sett värme och radion, jag alla fall. Radion i ratten och värmen ett enda stort vridreglage t h om ratten sen vore vi där med ultimataste körsäkraste bilen.

:totaltgalen: VW? :totaltgalen:

Det verkar även jobbas på bilsystem där man bara petar i luften, fast det dröjer nog några, förhoppningsvis många, år innan det når seriebilar. Knapparna skulle, som jag uppfattade det, sväva i luften.

 

Apropå detta, är det någon som minns chokladcigaretter? Finns de kvar?

Har för mig Finland funderade på att förbjuda sådant för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte alls konstigt. Utgrävning sker bara vid exploatering, eller om det finns forskningssyfte, inte av nyfikenhet. Det finns ofantligt mycket i skogarna och byarna som inte är känt. Fornminnesinventeringen lades i princip ner vid krisen på nittiotalet. Ta det från en som arbetade med just det i ett decennium...

"Konstigt" hamnade fel, jag avsåg inte att det inte har grävts ut, utan att det föll i glömska. Men eftersom du är arkeolog och i övrigt inte kommenterar "fyndet" så antar jag att detta är obetydligt, och att det därför inte är konstigt att det föll i glömska heller.

 

Windsor Castle grundlades som en motte-and-bailey, för övrigt.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...