Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...

Pocahontas
 Share

Recommended Posts

1 timme sedan, Svolder säger:

Nu är det två länder som säger att de inte vill att Sverige skall bli Nato-medlemmar (Kroatien och Turkiet). Det kanske blir fler ju längre tiden går. Skall vi verkligen vara så säkra på att vi kan bli medlemmar bara för att vi lämnar in en ansökan eftersom samtliga 30 medlemsländer måste vara överens om att släppa in nya medlemmar. "Världens moraliska stormakt" kanske inte är så väl sedd internationellt som vi gärna bröstar upp oss över och tror...

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/

Vad har Kroatien mot oss..?  :fundersam: Tok-Erdogan är ju enkelt att förstå.

Just nu, Svolder säger:

Det är väligt många i Sverige som luftar negativitet gentemot Turkiet. 

Konstigt att Norge, Danmark, nu Finland, Estland, Lettland, Litauen, Island inte verkar ha större problem med Turkiet. Men låt oss vänta tills NATO är perfekt!! :hihihi:

11 minutes ago, Axelman said:

Vad har Kroatien mot oss..?  :fundersam: Tok-Erdogan är ju enkelt att förstå.

När det gäller Krotaien handlar det nog mer om att sätta lite press på omgivningen. Presidenten har uttryckt det så att de inte går med på en utvidgning förrän vallagen i den kroatiska delen av Bosnien-Herzegovina ändras. Om parlamentet håller med eller ej är väl oklart.

https://marcusoscarsson.se/i-natt-nato-landets-president-vill-stoppa-ett-svenskt-medlemskap/

Edited by Svolder
  • Like 1

1 hour ago, Axelman said:

Konstigt att Norge, Danmark, nu Finland, Estland, Lettland, Litauen, Island inte verkar ha större problem med Turkiet. Men låt oss vänta tills NATO är perfekt!! :hihihi:

Inte konstigt alls. Tänk på att det är *vi* som är "världens moraliska stormakt". Inte Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen eller Island.

1 timme sedan, Svolder säger:

Inte konstigt alls. Tänk på att det är *vi* som är "världens moraliska stormakt". Inte Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen eller Island.

Njöp........🤐

0061CD6E-C427-4DE9-B042-5BC3F383C054.jpeg.4c5111807993c2c85195096453587dc0.jpeg

Kriget kan ta slut snabbt. Inte alls omöjligt eftersom det händer mycket i korridorerna i Moskva just nu. Vi får se.

B3978B87-16F4-43D9-8A80-CE50C262A634.thumb.jpeg.01609f3ae9fc54e666fe0cabcdabd2b0.jpeg

Word! :rockapa:

• Like 1

Det var ett osedvanligt smart förslag. Rena rama Alexanderhugget. Tar man bort betyget underkänd blir alla godkända så klart! Tar man bort symtomet blir man av med orsaken, så klart. Gotta lööööv this country. Svärje😜 🇸🇪 ™!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svenska-skolforskare-ta-bort-underkant-betyget

26 minutes ago, Alix said:

Det var ett osedvanligt smart förslag. Rena rama Alexanderhugget. Tar man bort betyget underkänd blir alla godkända så klart! Tar man bort symtomet blir man av med orsaken, så klart. Gotta lööööv this country. Svärje😜 🇸🇪 ™!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svenska-skolforskare-ta-bort-underkant-betyget

Det är ju så det var med de gamla sifferbetygen från min ungdom. En etta betydde inte underkänd utan "deltagit med begränsad framgång".

18 timmar sedan, Svolder säger:

Jo, men lite är det som det marxistiska ”Jag vill inte vara med i en förening som vill ha mig som medlem”. Det är väligt många i Sverige som luftar negativitet gentemot Turkiet. Det är väl heller inte uteslutet att Ungern och Polen säger stopp, givet hur generösa med fotknölssågningar vi är gentemot dem.

Finns det ingen partipiska i Nato?

1 minute ago, Mattiasgbg said:

Finns det ingen partipiska i Nato?

Man tycker ju att de borde välkomna "världens självutnämnda moraliska stormakt" med öppna armar så Sverige kan få lite ordning på Nato...

8 minuter sedan, Svolder säger:

Det är ju så det var med de gamla sifferbetygen från min ungdom. En etta betydde inte underkänd utan "deltagit med begränsad framgång".

Ja, jag har inget emot att man tar bort betyget underkänd. Skolan funkar ändå inte som det var tänkt. Ingen idé att strö salt i såren på de stackars ungdomarna. Men orsaken till att det blir så här finns så klart kvar ändå.

7 minuter sedan, Svolder säger:

Man tycker ju att de borde välkomna "världens självutnämnda moraliska stormakt" med öppna armar så Sverige kan få lite ordning på Nato...

Jag tror att det fetade är just Erdogans problem med Sverige...

12 minuter sedan, Svolder säger:

Det kommer väl alltid finnas någon politiker i något Natoland som har att vinna något inrikespolitiskt på att protestera mot en ny medlem, oavsett land? Men med tanke på USAs inflytande inom, och betydelse för, organisationen så borde de ha möjlighet att ge respektve land en lagom hård örfil inför godkännande av nya medlemmar. 

38 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror att det fetade är just Erdogans problem med Sverige...

Snarare vårt beskyddande av kurder som är av födsel terrorister.

4 minutes ago, Axelman said:

Även det är förmodligen en del av "världens självutnämnda moraliska stormakt", och det ligger förmodligen en del i att en inte obetydlig del betraktas som åtminstone möjliga terrorister. PKK är klassat som terrororganisation av EU. Det finns 40 miljoner kurder i regionen, varav de flesta inte behövt att fly till ett land i polarområdet långt bort.

32 minuter sedan, Axelman säger:

Det han skrev. 👇🏻

24 minuter sedan, Svolder säger:

Även det är förmodligen en del av "världens självutnämnda moraliska stormakt", och det ligger förmodligen en del i att en inte obetydlig del betraktas som åtminstone möjliga terrorister. PKK är klassat som terrororganisation av EU. Det finns 40 miljoner kurder i regionen, varav de flesta inte behövt att fly till ett land i polarområdet långt bort.

Idag ska S lämna besked angående Nato. Men redan i morgon ska regeringen fatta beslut om att lämna in ansökan. Det förstnämnda meddelade SVT tidigare och det senare erfar SvD. Då verkar S besked idag bara vara en formsak.

46 minutes ago, Alix said:

Idag ska S lämna besked angående Nato. Men redan i morgon ska regeringen fatta beslut om att lämna in ansökan. Det förstnämnda meddelade SVT tidigare och det senare erfar SvD. Då verkar S besked idag bara vara en formsak.

Jag önskar jag också hade haft förmågan till att resa i tiden. Jag hade väl kanske hellre kollat nästa veckas lottorad, särskilt om det är en med jackpot, men ändå. Det skall väl vara en riksdagsdebatt om det i morgon, och alla socialdemokratiska organisationer förutom regeringen verkar vara emot en natoanslutning. Jag undrar om Magdalena Andersson kan köra över alla förbunden inom S som är fortsatt emot ett medlemsskap. Vi får se i eftermiddag, men jag håller inte andan.

12 minuter sedan, Svolder säger:

alla socialdemokratiska organisationer förutom regeringen

Du menar alla S-organisationer utöver själva partiet (som är det som bestämmer i frågan, via VU). Hur regeringen ställer sig, vad gäller de enskilda ministrarnas personliga uppfattningar, vågar jag inte bedöma. Men det skulle förvåna mig storligen om de och den går emot partiets beslut. Otänkbart, egentligen.

46 minutes ago, Alix said:

Du menar alla S-organisationer utöver själva partiet (som är det som bestämmer i frågan, via VU). Hur regeringen ställer sig, vad gäller de enskilda ministrarnas personliga uppfattningar, vågar jag inte bedöma. Men det skulle förvåna mig storligen om de och den går emot partiets beslut. Otänkbart, egentligen.

Det är väl mer en fråga om hur partiet skall klara av att hålla ihop när alla partiets intresseorganisationer är motståndare till det som alla tror att partistyrelsen skall besluta idag. Mängden påverkanspropaganda i massmedia är redan nu stor. Om partiet landar där vi tror de skall landa kan vi räkna med en flodvåg av ryskstyrd propaganda inför valet.

Edited by Svolder

2 timmar sedan, Svolder säger:

Det är väl mer en fråga om hur partiet skall klara av att hålla ihop när alla partiets intresseorganisationer är motståndare till det som alla tror att partistyrelsen skall besluta idag. Mängden påverkanspropaganda i massmedia är redan nu stor. Om partiet landar där vi tror de skall landa kan vi räkna med en flodvåg av ryskstyrd propaganda inför valet.

Ja, det är känsligt, förstås, men jag tror att Magdalena Andersson har en alltför stark position just nu, hon är HSB.

Fel av mig angående VU, det är partistyrelsen som sammanträder. Kl 18 kommer besked.

”– Jag tror inte att om granne har vapen så ska man själv skaffa fler vapen. Utan jag tror att man ska ta ifrån grannen de vapen denne har, säger Andreas Schönström till SVT Nyheter.”

Vilken lysande idé! Varför har ingen kommit på det förut? Vi tar helt enkelt ifrån Ryssland alla deras kärnvapen och övrig arsenal. :P 

• Like 1