Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

15 minuter sedan, Alix säger:

Svenskarnas förtroende för sjukvårdens förmåga att hantera covid-19 har sjunkit kraftigt. Ändå är det ingen förtroendekris, heter det. Nähä, när är det det då? Skämt åsido, givetvis är det en förtroendekris. Man kan inte hänvisa till att det fortfarande är dubbelt så många som har förtroende än som inte har det. Om procenttalen hade handlat om ett företags vinst eller börsen hade det sannerligen varit kris.

 

https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/förtroendet-för-sjukvården-sjunker-1.64739342

 

(HP för min egen tidning lägger även TT bakom betalvägg)

Fast förtroendemätningar handlar väl till stor del om att uppskatta befolkningens totala dumhet?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast förtroendemätningar handlar väl till stor del om att uppskatta befolkningens totala dumhet?

Skulle den variera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Skulle den variera?

Man kan tro det med tanke på hur populära sådana mätningar är. Men jag gissar att värdet är ungefär lika stabilt som det nordkoreanska förtroendet för statsledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-27 11:14, Alix säger:

Windows 11 går att installera på de flesta datorer, men inte via det inbyggda uppdateringssystemet. Läs mer:

 

https://support.microsoft.com/en-us/windows/installing-windows-11-on-devices-that-don-t-meet-minimum-system-requirements-0b2dc4a2-5933-4ad4-9c09-ef0a331518f1

Jag har testat allt, fick aktivera allting vad gäller sekretess, cortana, telemetri och f*n å hans moster. Då plötsligt hade jag fått tpm godkänt. Men processorn stöds inte i slutändan och har använt verktyget healthcheck eller vad det hette från MS. Det krävs tydligen en hel del fixande med kommandon i powershell, regedit, samt tvungen att ladda ned en modifierad piratkopia av 11, innehållande någon form av loader som aktiverar i 180 dagar. MS strategi är nog:

Släng det gamla, köp ny dator med Win 11 så får vi stopp på piratkopior. 
Om detta nu fortskrider så dröjer det inte länge innan MS har sopat bort flera hundra miljoner som använder datorn för spel eftersom nyare spel utvecklas för nyare versioner av directx. 
Windows 10 har redan retat upp de flesta användare och är bland de sämsta OS de har gjort. Det är en ständig kamp att debloata systemet med script, och väldigt många har helt stängt av uppdateringar för länge sedan. 
Vi får väl så om MS snart går i sank. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har testat allt, fick aktivera allting vad gäller sekretess, cortana, telemetri och f*n å hans moster. Då plötsligt hade jag fått tpm godkänt. Men processorn stöds inte i slutändan och har använt verktyget healthcheck eller vad det hette från MS. Det krävs tydligen en hel del fixande med kommandon i powershell, regedit, samt tvungen att ladda ned en modifierad piratkopia av 11, innehållande någon form av loader som aktiverar i 180 dagar. MS strategi är nog:

Släng det gamla, köp ny dator med Win 11 så får vi stopp på piratkopior. 
Om detta nu fortskrider så dröjer det inte länge innan MS har sopat bort flera hundra miljoner som använder datorn för spel eftersom nyare spel utvecklas för nyare versioner av directx. 
Windows 10 har redan retat upp de flesta användare och är bland de sämsta OS de har gjort. Det är en ständig kamp att debloata systemet med script, och väldigt många har helt stängt av uppdateringar för länge sedan. 
Vi får väl så om MS snart går i sank. 
 

Varför i hela friden vill du ha Windows 11?

Microsoft håller tydligen fast vid att varannan version är bättre än versionerna däremellan.

XP bra

Vista Helkass

7 bra

8 kass

10 bra

11 kass

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag är mer för ovanstående. :) 

3.11. Bra

95. Kass (plug’n pray)

95 OS R2. Ok

NT 4.0 Workstation/Server+Servicepacks Bra

Windows 98. Ett allvarligt undantagsfel har inträffat…Format C:/. Kass

Windows 2000. Snyggt, coolt men kass

Windows ME. Blue screen of death. Kass

Windows XP. Mycket bra

Windows Vista. Segt men snyggt gränssnitt i klass med Mac. Nja

Windows 7. Bästa MS har gjort. 
Windows 8. Bra med lite tweaks

Windows 8.1. Mycket bra

Windows 10. Kass, rörigt, skapar paranoia. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, iMarc säger:

3.11. Bra

95. Kass (plug’n pray)

95 OS R2. Ok

NT 4.0 Workstation/Server+Servicepacks Bra

Windows 98. Ett allvarligt undantagsfel har inträffat…Format C:/. Kass

Windows 2000. Snyggt, coolt men kass

Windows ME. Blue screen of death. Kass

Windows XP. Mycket bra

Windows Vista. Segt men snyggt gränssnitt i klass med Mac. Nja

Windows 7. Bästa MS har gjort. 
Windows 8. Bra med lite tweaks

Windows 8.1. Mycket bra

Windows 10. Kass, rörigt, skapar paranoia. 

Själv tycker jag att Mac OS X och i andra hand Linux är bra. Alltid. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Själv tycker jag att Mac OS X och i andra hand Linux är bra. Alltid. :) 

Glömde skriva att Windows endast har använts till spel, office, adobe Photoshop, InDesign, Acrobat, Typemanager deluxe och ICQ och MSN. 
Mac OS 9.2.2 och Mac OSX Tiger tycker jag är de bästa Mac OS. Gillar Mojave High Sierra också men inga efter det. 
Linux är roligt, Köpte SUSE 2001, tror det var 4-5 CD kostade 300kr. Sen hade jag Mandrake faktiskt i ett par år! Sen hade jag Lindows, tyckte om den jättemycket men distron lades ned. Efter det Linux Mint. Mint hade jag länge, tog dock flera veckor innan alla drivrutiner konfigureringar blev rätt så systemet blev stabilt. 
Men eftersom Mac OS blivit som iOS så måste jag starta upp min gamla iMac G3 emellanåt för att få tillbaka ”magin” och den äkta mac-känslan. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå... ämnet här är Vad läste du i tidningen idag. Någon mer som upplever en liten diskrepans just nu...? :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Axelman säger:

Någon mer som upplever en liten diskrepans just nu...? :hihihi:

Va? Har du en repa i disken? :fundersam: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag är mer för ovanstående. :) 

Jo, men jag menade i och för sig bara skillnaden mellan Windoze-versioner.

Att de alla är kassa jämfört med mac OS är en annan sak. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Hrml... 

Tala ur skägget, människa. :byrakrat:

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Tala ur skägget, människa. :byrakrat:

 

 

 

:hihihi:

Det gjorde jag tidigare utan att somliga hörsammade. :chockadskeptisk: Så det hjälper ju inte.  :whistling:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-26 17:09, Svolder säger:

Jag är förtjust över att Windows 11 inte kan installeras på min PC (för gammal CPU). I och med det har jag respit till 2025 innan uppdateringarna för Windows 10 upphör, och sedan kanske jag kan övergå till att uteslutande köra Linux :)

Allt sedan NT så har det gått utför med W(h)in(e)doze.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.1a92f3d5dd3374d66f6e49e502fd06fd.png

 

Lite av en rubrikkrock vars dualism jag har funderat på. Vaccinet skyddar även mot omikron, men å andra sidan, blir man ens allvarligt sjuk av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

blir man ens allvarligt sjuk av den?

Det kan man säkert, även om det är mindre vanligt än andra virusvarianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det kan man säkert, även om det är mindre vanligt än andra virusvarianter.

Jo, men jag menar i allmän mening, inte att vissa blir det, så är det alltid. Det dör folk hela tiden av influensa, till exempel. Gamla och sköra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Svensk rättstradition förbjuder oss att göra något åt dödsskjutningarna som sådana. Det är absolut förbjudet att vara förebyggande i egentlig mening. Polisen har koll och skulle lätt kunna plocka alla av banan. Men rättsstaten tillåter inte det. Det är de kriminellas paradis i Sverige och det får vi leva med. Cirkulera, här finns inget att se.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/poliser-har-hort-av-sig-och-sagt-att-alla-granser-passerats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska kyrkan ångar på med sin liberalteologi*. En gruva är tydligen inte andligt hållbar. Med samma logik måste man fråga sig om människan är andligt hållbar (inga människor, inga gruvor). Svaret blir då givetvis nej, trots att vi är skapade till Guds avbild och att vi är garanterade frälsning och uppståndelse om vi bekräftar vår tro på att Jesus, Guds son, har dött för vår skull. Pfffft, skulle en liberalteolog uttrycka det om hen hade haft stake nog.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/luleas-biskop-en-gruva-i-kallak-ar-inte-andligt-hallbar

 

*Ordet betyder att man frigör sig från alla dogmer, det vill säga, kristendomens kärna, och bara låtsas tro på Gud, väldigt postmodernistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...