Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...

Pocahontas
 Share

Recommended Posts

Telly82
13 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror mer på Hven! Som indicium anför jag Tycho Brahes observatorium.

:D 

Mattiasgbg

Ett lite annorlunda sätt att se effekten av översvämningarna runt Rhen är att titta på området i någon kartapp som visar trafikinformation.

• Upvote 1

mikaellq
37 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ett lite annorlunda sätt att se effekten av översvämningarna runt Rhen är att titta på området i någon kartapp som visar trafikinformation.

I Google maps med trafik-lagret aktiverat.

Intressant. Jag har inte använt kart-appen så tidigare. 👍

6FE380DF-00F0-4123-9293-32AFB9AD22B7.jpeg

Telly82
16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tvetydig rubrik: "Få allvarliga biverkningar av covidvaccin"

Samma rubrik i Helsingborgs Dagblad. Förmodligen kommer hela artikeln från TT.

https://www.hd.se/2021-07-18/fa-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccin

• Upvote 1
  • Like 1

mikaellq
8 minuter sedan, Telly82 säger:

Samma rubrik i Helsingborgs Dagblad. Förmodligen kommer hela artikeln från TT.

https://www.hd.se/2021-07-18/fa-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccin

I hastigheten kan även jag göra fel. Tolkningen kan även ses som en "Freudian slip", att rädslan, vaksamheten hela tiden finns "latent" under ytan. Med alla dessa "nyheter" som pumpats ut i ämnet...

• Upvote 1

Två barn skadade efter skjutning i södra Stockholm

Regeringen lär inte bli återvald om sådant här fortsätter i oförminskad styrka. Vilket är helt rätt. Den har segat ovilligt med frågan ända sedan 2014, och gör så ännu. 🙈

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larm-om-skottlossning-soder-om-stockholm

Mattiasgbg
1 minut sedan, Alix säger:

Två barn skadade efter skjutning i södra Stockholm

Regeringen lär inte bli återvald om sådant här fortsätter i oförminskad styrka. Vilket är helt rätt. Den har segat ovilligt med frågan ända sedan 2014, och gör så ännu. 🙈

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larm-om-skottlossning-soder-om-stockholm

Fast vilka är redo att göra något åt saken? Och kommer nästa riksdag att släppa fram de åtgärder som krävs?

• Like 1

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast vilka är redo att göra något åt saken? Och kommer nästa riksdag att släppa fram de åtgärder som krävs?

Ja, se det är ju en helt annan historia! Som jag inte har något svar på. För egen del hoppas jag att Löfven et alii kan få tummarna ur och bli återvalda, jag som har röstat på Löfven två gånger... (allt handlar ju inte om kriminalitet).

• Like 1

”I lagens namn kan i dag berätta att över hälften av de vapen som kopplas till mord i Stockholm sen början av förra året, var just såna här omgjorda pistoler.

Och de som för in pistolerna i landet – och bygger om dem till dödliga vapen - de kommer undan med lindriga straff.

Ett exempel på den strukturella släpphäntheten mot kriminella.

https://sverigesradio.se/avsnitt/gaspistoler-bakom-allt-fler-mord-och-gangskjutningar

mikaellq
1 timme sedan, Alix säger:

Ja, se det är ju en helt annan historia! Som jag inte har något svar på. För egen del hoppas jag att Löfven et alii kan få tummarna ur och bli återvalda, jag som har röstat på Löfven två gånger... (allt handlar ju inte om kriminalitet).

Demokratin behöver förnyelse, en revitalisering, nytt blod i talarstolarna i Riksdagen. Bara diktaturer försvarar status quo, med våld om så krävs. Vaneröstare bör tänka till. Löfven och hans parti bör ha gjort sitt, gjort tillräckligt mot vårt land och ersättas med nytt blod, nya partier som tar vid redan nästa år. Du är smart nog att förstå.

Just nu, mikaellq säger:

Demokratin behöver förnyelse, en revitalisering, nytt blod i talarstolarna i Riksdagen. Bara diktaturer försvarar status quo, med våld om så krävs. Vaneröstare bör tänka till. Löfven och hans parti bör ha gjort sitt, gjort tillräckligt mot vårt land och ersättas med nytt blod, nya partier som tar vid redan nästa år. Du är smart nog att förstå.

Jag är smart nog att inse att förändring inte är ekvivalent med framgång.

• Like 2

mikaellq
1 minut sedan, Alix säger:

Jag är smart nog att inse att förändring inte är ekvivalent med framgång.

Trots att det vi har här och nu definitivt ingen framgång är? Folk dör!!!

Just nu, mikaellq säger:

Ja, den kloke inser att alternativet per definition inte måste vara bättre än det bestående. Man måste utvärdera alternativet och hur det skulle fungera, om det gör det. Ekonomer kallar det alternativkostnad, tror jag, och det kan bli högre. Ett vanligt ordspråk är att man vet vad man har men aldrig vad man får.

Det man får kan vara ännu mindre attraktivt än det man har. Men många förblindas av det man tvingas se och uppleva varje dag, och de struntar i alternativet, bara de kan komma ifrån det bestående. Jag kommer osökt att tänka på denna humorvideo:

• Haha 1

mikaellq
2 minuter sedan, Alix säger:

Ja, den kloke inser att alternativet per definition inte måste vara bättre än det bestående. Man måste utvärdera alternativet och hur det skulle fungera, om det gör det. Ekonomer kallar det alternativkostnad, tror jag, och det kan bli högre. Ett vanligt ordspråk är att man vet vad man har men aldrig vad man får.

Det man får kan vara ännu mindre attraktivt än det man har. Men många förblindas av det man tvingas se och uppleva varje dag, och de struntar i alternativet, bara de kan komma ifrån det bestående. Jag kommer osökt att tänka på denna humorvideo:

Ursäkta men här och nu är du kärringen i Robert Gustafssons skepnad som inte tänker klart.

Förändringar, regelbundet byte av makthavare, är ett fundament för en frisk och fungerande demokrati.

På grund av din fixering på andra frågor blir det inga förändringar. Folk fortsätter att dö, även barn.

Telly82
4 minuter sedan, mikaellq säger:

Förändringar, regelbundet byte av makthavare, är ett fundament för en frisk och fungerande demokrati.

Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation med omorganisation. Och också att detta är en underbar metod att ge en illusion av framsteg - medan man skapar kaos, ineffektivitet och demoralisering.”

Gaius Petronius, ämbetsman hos kejsar Nero, död 66 e. kr.

• Sad 1

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Ursäkta men här och nu är du kärringen i Robert Gustafssons skepnad som inte tänker klart.

På grund av din fixering på andra frågor blir det inga förändringar. Folk fortsätter att dö, även barn.

Då tycker vi helt olika. Jag är konservativ och är sannerligen inte ute efter förändringar för deras egen skull. Att vi har ett liberalt otidsenligt rättssystem är dock odiskutabelt, menar jag. Jag tror att en regering tvingas ta tag i det, förr eller senare. Mina inlägg och åsikter i frågan ska dock ses som en påverkan inifrån på insidan. Jag är motståndare till revolutioner och kontrarevolutioner. Jag litar inte på Kristersson, Busch eller Åkesson. Jag har ingen anledning till det. De två första är myglare och kriminella, den sistnämnde är åtminstone spelmissbrukare.

Axelman
19 minuter sedan, mikaellq säger:

Tja... det sköts ihjäl ca 20.000 personer i fjol i ditt underbara USA. Så politisk höger = MÅNGA döda... rofl.gif.9f838c09d4b61db31b4d149934621c35.gif

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation med omorganisation. Och också att detta är en underbar metod att ge en illusion av framsteg - medan man skapar kaos, ineffektivitet och demoralisering.”

Snarare Charlton Ogburn Jr... :hihihi:

https://quoteinvestigator.com/2013/11/12/reorganizing/

mikaellq
29 minuter sedan, Axelman säger:

Tja... det sköts ihjäl ca 20.000 personer i fjol i ditt underbara USA. Så politisk höger = MÅNGA döda... rofl.gif.9f838c09d4b61db31b4d149934621c35.gif

I USA lever 331 miljoner människor, 30 ggr fler än i lilla Sverige som dessutom gjort tryggheten till en institution, något vi förväntar oss med en väldig byråkrati och uppsättning regler & lagar.

I konservativa Österrike är siffran mycket låg.

mikaellq
44 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja inte fan vill jag se regeringen omorganisera sig! Jag vill se dem avgå med böjda huvuden i stor skam! :superirriterad:

Texten är en mycket god beskrivning av nuvarande regering sedan 2014.

Telly82
1 timme sedan, Alix säger:

Jag litar inte på Kristersson, Busch eller Åkesson. Jag har ingen anledning till det.

Det där låter litet konstigt. Du har ingen anledning till "det", dvs att inte lita på dem?

Men du menar förmodligen att du inte har någon anledning att lita på dem.

Och det sistnämnda har jag full förståelse för. Oppositionsledaren Kristersson har ju fällt regeringen två gånger utan att ha någon som helst plan för vad som ska hända sedan. Han verkar bara vilja sabotera och samtidigt få en tid i rampljuset.

5 minuter sedan, Telly82 säger:

du menar förmodligen att du inte har någon anledning att lita på dem.

Ja.

4 minuter sedan, Telly82 säger:

I så fall står det fel i en av citatböckerna jag har. :) 

Ja.