Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, Alix säger:

272278323_116337387594081_75278125576575

 

Det har startats ett nytt parti för de som inte gillar vaccinpass.

 

https://partietmod.se/

 

En Boråspolitiker går i bräschen, det var så jag upptäckte det.

 

https://www.bt.se/boras/tidigare-toppolitikern-tar-strid-mot-vaccinbevis-den-enda-officiella-foliehatten-a57635f5/

Påminner om ultraradikal liberalism som slutar i Anarki. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-08 12:56, Alix säger:

Jaha nu när SVT har fått hem alla IS-kvinnor är det dags för dem att få hem IS-männen. Ni kan vänta er en mängd reportage om detta i framtiden. Och snart är de säkert här.

 

https://www.svt.se/nyheter/manniskorattsorganisation-ta-hem-de-svenska-is-mannen-och-utred-dem-i-sverige

Se där, ja, SVT:s kampanj är redan i gång:

 

”Enligt uppgifter till SVT sitter minst fyra svenska IS-medlemmar fängslade där.”

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-bakom-attack-mot-syriskt-fangelse-situationen-ar-katastrofal

 

”Enligt uppgifter till SVT Nyheter sitter minst fyra svenska IS-medlemmar fängslade i Gweiranfängelset men Shiyar Ali har inga uppgifter om dem.”

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-attacken-mot-fangelse-en-valdigt-stor-operation-en-varning-till-hela-varlden

 

Så genomskinligt för en före detta murvel som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, snowreeler säger:

Stôllarôck! Fågelns engelska namn kommer just av Turkiets namn på engelska. Hur det än gick till fick britterna för sig att fågeln kom därifrån. Så Turkiet viker alltså ned sig för historisk enfald.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Så, skall vi kalla landet för Kalkonistan om Turkiet också ger samma associationer?

Ekot, som det refereras till, fick för sig följande:

 

”Det engelska namnet Turkey, som Turkiet i nuläget heter på engelska) betyder också kalkon och många menar att det är fel att landet kopplas ihop med fågeln som dessutom associeras till en rad negativ uttryck som t.ex "kalkonfilmer".”

 

Jag famlar förgäves i luften efter hur ordet kalkonfilmer kan störa Erdogan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Finns begreppet ens på engelska? Jag har fått för mig att ordet kalkonfilm myntades i en svensk studenttidning i mitten av åttiotalet.

Nej, respektive det är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suede är ju mocka som i Blue suede shoes. I tonåren trodde jag Elvis sjöng om blå svenska skor! 

Redigerad av Axelman
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter inte Kina Mittens rike eller nåt sånt på mandarin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Svolder säger:

Jag hoppas konserten med Iron Maiden på Ullevi blir av i sommar. Jag har väntat sedan sommaren 2020 nu...

:rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märks att Norge har fått en sosseregering, som bjuder in talibaner varav en bror till mannen som låg bakom terrormordet på Dagbladets journalist för 14 år sedan. Dagbladet är inte glada.

 

De gav ju fredspriset till USA:s och Etiopiens krigsherrar nummer ett, så de har i alla fall tradition! :lol: 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-navnet-i-mediene/75207207

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
3 timmar sedan, Alix säger:

Kul att läsa om Apples mindre lyckade produkter. Laddningen av musen är bara för rolig. Tur att jag inte har den. Jag har vant mig vid Siri Remote...

Siri-fjärren funkar faktiskt riktigt bra för mig också. Förstår inte vad folk gnäller om. Men om laddningen var Magic mouse största problem kanske jag ändå hade kunnat använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Siri-fjärren funkar faktiskt riktigt bra för mig också. Förstår inte vad folk gnäller om.

Det är ju det där med att få den bakåfram, trycka på fel knapp, tappa den i soffan. Men den funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Men om laddningen var Magic mouse största problem kanske jag ändå hade kunnat använda den.

Jag är old school och vill ha Apples trådade enknappsmöss*. Har en svart Pro Mouse sedan länge. För mig betyder högerklicka att ctrl-klicka.

 

*Körde de trådlösa dito ett tag men de käkade batterier som tusan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-21 13:41, Alix säger:

”Vi måste prata med dem som i praktiken styr landet i dag”

 

Nej, det måste vi inte alls. De har ingenting att ge någon. :rolleyes:

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/talibaner-besoker-norge

Att inte tala med talibanerna riskerar att få stora konsekvenser.

2109734289_Skrmavbild2022-01-24kl_17_12_57.thumb.png.946fc98d7a4d571d8458c8b0a3e7ce6b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Att inte tala med talibanerna riskerar att få stora konsekvenser.

2109734289_Skrmavbild2022-01-24kl_17_12_57.thumb.png.946fc98d7a4d571d8458c8b0a3e7ce6b.png

Ja, det är många som ser det som vårt ansvar att mätta munnarna i all världens länder. Jag håller inte med.

Talibanerna tog makten trots en skrattretande låg numerär i förhållande till Afghanistans hela befolkning och landets ”armé”. Som jag ser det har de valt sitt öde. Jag respekterar det.

Men jag är också medveten om att många i väst i sann postkolonial anda ser det som nödvändigt att ta hand om dem, så länge de behöver. Närmast rasistiskt, faktiskt. I vart fall västerländskt arrogant.

Fast Wolfgang är välkommen att försöka. Fast något säger mig att han inte själv engagerar sig i något annat än nånannanismen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Som jag ser det har de valt sitt öde.

Talibanerna, ja. Men alla andra?

(Jag bortser då från det antal män med vapenutbildning och vapen som INTE gjorde motstånd. DE har samtidigt valt sitt öde.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Talibanerna, ja. Men alla andra?

(Jag bortser då från det antal män med vapenutbildning och vapen som INTE gjorde motstånd. DE har samtidigt valt sitt öde.)

Ja, folket har gjort sitt val. 40 miljoner invånare kan, om de vill, stå emot en militär styrka på maximalt ett par hundra tusen man (talibanerna själva uppskattas vara runt 75000). Det är en obehaglig insikt att förstå att folket har valt talibanerna. Inte alla, förstås, och förmodligen inte med glädje, men så är det. Det är också västerländsk arrogans att tro att de inte skulle ha gjort det. Eftersom vi inte hade gjort det, är logiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Ja, folket har gjort sitt val. 40 miljoner invånare kan, om de vill, stå emot en militär styrka på maximalt ett par hundra tusen man (talibanerna själva uppskattas vara runt 75000). Det är en obehaglig insikt att förstå att folket har valt talibanerna. Inte alla, förstås, och förmodligen inte med glädje, men så är det. Det är också västerländsk arrogans att tro att de inte skulle ha gjort det. Eftersom vi inte hade gjort det, är logiken.

Problemet är väl att organisera sig och sätta ihop en tillräckligt stor styrka utan att få med någon kollaboratör i styrkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Problemet är väl att organisera sig och sätta ihop en tillräckligt stor styrka utan att få med någon kollaboratör i styrkan.

Det finns alltid problem med allting. Det ändrar inte faktum. På 20 år lyckades inte Afghanistan besegra talibanerna, inte med USA:s och andra västländers hjälp, inte med sin egen armé. Då återstår endast en lösning på dilemmat: De ville inte besegra talibanerna mer än de ville andra saker. Och nu förväntas västerlandet rycka in igen för att förhindra en humanitär katastrof. Jag köper inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...