Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Alix säger:

Du får fundera på saken.

Som om jag inte har gjort det.....

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi kommit till en punkt i pandemin där det inte spelar någon roll längre med åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Har vi kommit till en punkt i pandemin där det inte spelar någon roll längre med åtgärder?

I vart fall av marginell betydelse och underordnat den frihet vi går miste om. Så anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kronoberg slutar att PCR-testa allmänheten på grund av för låg nationell testkapacitet. De menar att alla regioner och landsting därmed borde ha samma problem. Idag var det redovisade smittotalet rekordhögt. Halten virus i Göteborg är 4,5 gånger högre än det någonsin har varit. Omikron är ostoppbart. Ändå är det bedårande att Blekinges smittskyddsläkare vädjar om att bussresenärer ska ha munskydd... :D 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/smittskyddslakaren-om-munskydd-i-kollektivtrafiken

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Nya karantänsregler presenteras imorgon

Socialminister Lena Hallengren (S) bekräftar i SVT:s Aktuellt att nya karantänsregler kommer att presenteras imorgon, torsdag.

- Det är Folkhälsomyndigheten som har beslutat att karantänsreglerna behöver vara som de är.

- De återkommer imorgon med förändrade karantänsregler av just det skälet att vi ser att samhällsviktiga funktioner blir lidande, säger Hallengren.

Sandra Killgren
SVT”


Äntligen! 🥲

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveriges nya elprisstöd står i principiell samklang med bibelordet:

 

”Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.”

 

Matt 13:12

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-haller-presstraff-om-elprisstodet

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reaktionen-ett-litet-slag-i-ansiktet-pa-dem-som-forsoker-halla-nere-sin-elforbrukning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Sveriges nya elprisstöd står i principiell samklang med bibelordet:

 

”Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.”

 

Matt 13:12

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-haller-presstraff-om-elprisstodet

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reaktionen-ett-litet-slag-i-ansiktet-pa-dem-som-forsoker-halla-nere-sin-elforbrukning

Gnällspikar finns det alltid. Om han nu investerat för att få ner elräkningen så är väl det bra. Då får han inte så dyr elräkning heller.

Det är inte alla som kan investera (eller spara el) av olika anledningar. 

 

En vän har ett hus med värmepump i stället för elpatroner och ändå fick han en jättedyr elräkning för december. Mycket dyrare (skillnad) än maxtaket på 2000 kr.

 

En helt annan sak är de som INTE fått dyrare elräkning (hela Norrland är det väl?) ändå får stödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Om han nu investerat för att få ner elräkningen så är väl det bra. Då får han inte så dyr elräkning heller.

Men inget stöd heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tillbaka 1700 på decemberräkningen, det var roligt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Men inget stöd heller...

Nej, han behöver väl inget?

 

(Han har säkert redan fått investeringsstöd för sina solceller, så han har redan fått "sitt" stöd kan jag tycka.)

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Sveriges nya elprisstöd står i principiell samklang med bibelordet:

 

”Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.”

Visst, om man rycker det ur sitt sammanhang och använder det som det passar en själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Telly82 säger:

Gnällspikar finns det alltid. Om han nu investerat för att få ner elräkningen så är väl det bra. Då får han inte så dyr elräkning heller.

Det är inte alla som kan investera (eller spara el) av olika anledningar. 

 

En vän har ett hus med värmepump i stället för elpatroner och ändå fick han en jättedyr elräkning för december. Mycket dyrare (skillnad) än maxtaket på 2000 kr.

 

En helt annan sak är de som INTE fått dyrare elräkning (hela Norrland är det väl?) ändå får stödet.

För några år sedan så tjafsade jag om att barnbidraget skulle inkomstprövas. Vilket jag fick mothugg direkt för. Största skälet tycktes då vara att kostnaden för att inkomstpröva skulle äta upp så mycket av statens pengar att det vore bättre att bara betala.

...

Kan det måhända vara så här: Att göra en generell utbetalning utan en massa papper och tjänstemänniskor som dels kostar och dels fördröjer utbetalningen och hamnar i fickan hos de som tjänar bra och som S vill ha röster av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Kan det måhända vara så här: Att göra en generell utbetalning utan en massa papper och tjänstemänniskor som dels kostar och dels fördröjer utbetalningen och hamnar i fickan hos de som tjänar bra och som S vill ha röster av?

Kanske det.

 

Å andra sidan så kan väl elkundernas postnummer lätt tala om vilket elprisområde kunden tillhör och anpassa beloppet efter detta. Alltså ha fyra schabloner i datorprogrammet för utbetalningar i stället för bara en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, han behöver väl inget?

 

(Han har säkert redan fått investeringsstöd för sina solceller, så han har redan fått "sitt" stöd kan jag tycka.)

Varför skulle han säkert ha fått det? Tidigare var det en begränsad pott som delades ut och många blev utan. Det är ändrat nu men stödet är också sänkt.

 

Och varför ”behöver” han stöd mindre än de som har fått högre elräkning? Det han har investerat i är inte gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Visst, om man rycker det ur sitt sammanhang och använder det som det passar en själv.

Jag inser att bibelordet inte handlar om elprisstöd. Men talande ändå, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Kanske det.

 

Å andra sidan så kan väl elkundernas postnummer lätt tala om vilket elprisområde kunden tillhör och anpassa beloppet efter detta. Alltså ha fyra schabloner i datorprogrammet för utbetalningar i stället för bara en.

Då måste ju någon tänka till............ :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Och varför ”behöver” han stöd mindre än de som har fått högre elräkning? 

För att hans behov är mindre eftersom hans elräkning är mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Då måste ju någon tänka till............ :hihihi:

Tänkte inte på de'  :dumstrut:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag inser att bibelordet inte handlar om elprisstöd. Men talande ändå, tycker jag.

Det är inte talande eftersom du använder det godtyckligt och felaktigt ur sitt sammanhang. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

För att hans behov är mindre eftersom hans elräkning är mindre.

Jag tror att du missar poängen med hans klagan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Det är inte talande eftersom du använder det godtyckligt och felaktigt ur sitt sammanhang. 

Jag kanske rentav hädar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...