Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

13 timmar sedan, Alix säger:

Tegnell sa att man inte kan ha restriktioner som skadar samhället. Skulle viktig verksamhet störas ut så lär vi se en förändring av dem.

Undrar hur minskade restriktioner skulle kunna stoppa smittan. :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Undrar hur minskade restriktioner skulle kunna stoppa smittan. :fundersam: 

Jag förstår att du undrar det men din undran är snart obsolet. Jag lovar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Märkligt. Engelska wikipedia nämner både kol och olja som råmaterial. :fundersam: 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Jag förstår att du undrar det men din undran är snart obsolet. Jag lovar. :) 

Det beror kanske på vad man menar med "snart". Det var en ny pastavagn nära jobbet som i flera månader proklamerade "Öppnar snart".

Men vi får hoppas att det inte dröjer så länge. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det beror kanske på vad man menar med "snart". Det var en ny pastavagn nära jobbet som i flera månader proklamerade "Öppnar snart".

Men vi får hoppas att det inte dröjer så länge. :) 

Det kan gå snabbt. Nu på morgonen meddelas i min hemkommun att flera skolor och förskolor stänger på grund av sjukfrånvaro. Många andra kommunala verksamheter är hårt ansträngda. Det lär inte vara unikt för landet. Och det lär bli mer och mer av detta. Eftersom omikron inte är en lika allvarlig sjukdom som tidigare och så många är vaccinerade är min bedömning att restriktionerna snart kommer att lättas upp. Smittan går ändå inte att stoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Vissa personer har fått vänta uppemot en vecka – tio dagar på provsvar.

– Ja, tyvärr är det så. Det är oerhört beklagligt med den långa analystiden, men vi kan inte påskynda det. Det är sådant extremt tryck i hela Sverige, säger Liisa Karlsson.

Hon försäkrar att alla provtagna kommer att få svar i sinom tid.

Vissa hinner kanske bli friska innan svaret kommer. Ska de ändå stanna hemma eller betrakta sig som friska efter två feberfria dagar och gå till jobbet som vanligt och bryta hushållskarantän?

– Det är svårt att ge vattentäta svar. Enligt regelboken ska man invänta analysbesked, men jag förstår att sådan fördröjning kan leda till problem kring ersättning och annat, säger Liisa Karlsson.”

 

Testsystemet för covid-19 brakar ihop. Ingen idé att tramsa med det där, så jag beställde redan förra veckan ett snabbtest, om utifall att. :crossfingers:

 

https://www.bt.se/boras/en-veckas-vantan-pa-covidsvar-varannan-testar-positivt-e7d727dc/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

För mig är ett test meningslöst så jag struntar i det. Jag har symptom på "vinter" tre månader till och skulle behöva testa mig dagligen för att se om slemhinnorna helt plötsligt indikerar något annat än råkallt. Antingen blir jag sjuk eller också blir jag inte sjuk, det är inte mycket jag kan göra något åt.

Jag beklagar. Blir jag förkyld märker jag det tydligt. Bortsett från promenader utomhus, då snorar jag alltid så här års. En naturlig funktion, tydligen, som blir naturligare ju mer gubbe jag blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lokala vårdcentral är populär eftersom den har drop in för testning av covid-19. Men det gör att det har varit extremt långa bilköer och idag fick de helt enkelt stänga i förtid. Polisen har fått åka dit och dirigera trafik.

Regionen klagar på att personer testar sig flera gånger i veckan. Men det kan ju faktiskt hända att de är så illa tvungna. Med tanke på rekommendationer.

 

Så vad händer på nationell nivå? Jo, regeringen fattade beslut om ett sammankomsttak på 500 respektive 20 personer.

Fniss.

 

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/max-500-pa-sammankomster

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Regionen klagar på att personer testar sig flera gånger i veckan. Men det kan ju faktiskt hända att de är så illa tvungna. Med tanke på rekommendationer.

Fast det måste väl inte vara test på vårdcentral? Det kan väl vara ett snabbtest i många av de fallen.

 

Apropå:

https://www.hd.se/2022-01-17/nya-direktiv--bara-den-som-har-symtom-pa-covid-ska-testa-sig

Citat

Den som inte har några symtom ska inte längre testa sig för covid. Efterfrågan och långa väntetider på egenprovtagning har fått Region Skåne att ändra rekommendationerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jo, regeringen fattade beslut om ett sammankomsttak på 500 respektive 20 personer.

Det korrekta är 500 personer per läktarsektion:

"Om lokalen, området eller utrymmet kan delas upp i sektioner som separerar deltagarna kan 500 deltagare befinna sig i varje sektion. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Äntligen. :galetglad:

Allt fler republikaner öppna Trump-kritiker

 

Fast blir de tillräckligt många innan de utser nästa presidentkandidat? :oroligoledsen:

Tar det så ohyggligt lång tid för dem att inse vett och sans så ger jag inte mycket för det. :angry: Dårar tar man avstånd från omedelbart. Annars blir man associerad med dårskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Fast det måste väl inte vara test på vårdcentral? Det kan väl vara ett snabbtest i många av de fallen.

Det vet jag inget om. Men hur ska man bevisa annars, om det inte journalförs?

 

45 minuter sedan, Telly82 säger:

Det korrekta är 500 personer per läktarsektion:

"Om lokalen, området eller utrymmet kan delas upp i sektioner som separerar deltagarna kan 500 deltagare befinna sig i varje sektion. "

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

 Däremot avskyr de Joe Biden passionerat.

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Det vet jag inget om. Men hur ska man bevisa annars, om det inte journalförs?

 

Ja.

Handlar det bara om att upptäcka smitta behöver inget journalföras. Ska man däremot bevisa att man inte är/var smittad kan det vara vettigt att dokumentera ordentligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Handlar det bara om att upptäcka smitta behöver inget journalföras. Ska man däremot bevisa att man inte är/var smittad kan det vara vettigt att dokumentera ordentligt.

Jag får en känsla av att om man måste testa sig ofta är det det senare som är aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Jag får en känsla av att om man måste testa sig ofta är det det senare som är aktuellt.

Antagligen, fast funkar den allmänna (regionala) PCR-testningen för saker som friskhetsbevis mm? Om inte annat så tar det ofta för lång tid att få svar.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEXv3l/fransmannens-restriktionsilska-ber-oss-om-helvetiska-saker

 

Citat

Trots den höga smittspridningen i Frankrike har landet lättat på restriktionerna för att inte viktiga samhällsfunktioner ska riskera att fallera.
Men lättnaderna ökar förvirringen, menar många.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Antagligen, fast funkar den allmänna (regionala) PCR-testningen för saker som friskhetsbevis mm? Om inte annat så tar det ofta för lång tid att få svar.

I länken nedan står det att de testar sig varannan dag. Vilket är en nedskalning...

 

8 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

I länken nedan står det att de testar sig varannan dag. Vilket är en nedskalning...

I Frankrike ja. Där har väl de svenska regionerna inget inflytande eller ansvar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

De anser att han förstör allt som är bra med USA. 

Vad säger de är det som är så bra som han förstört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.hd.se/2022-01-17/omikron-slar-ut-delta-snabbt-fascinerande

 

"Det är fascinerande att se hur snabbt och totalt omikron har tagit över spelplanen", säger SLU-forskaren Maja Malmberg i ett pressmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...