Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

10 minuter sedan, Axelman säger:

Förr gick man ju och jobbade fast man hade symptom

Fullständigt idiotiskt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Om någon i hushållet har bekräftad covid-19

Har någon i hushållet bekräftad covid-19 får övriga i hushållet förhållningsregler. Reglerna talar om vad ni ska göra för att inte sprida smittan vidare.

Du som är hushållskontakt till någon med bekräftad covid-19 ses som ett misstänkt fall och får förhållningsregler. Det gäller:

  • oavsett om du har symtom eller inte
  • även om du är vaccinerad
  • oavsett ålder.

Du ska stanna hemma i minst sju dagar.

Men då är de inte sjukskrivna, då har de smittbärarpenning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Fullständigt idiotiskt. 

Bortsett från det så ska man stanna hemma i sju dagar om man har en coronasjuk i sitt hushåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det spelar väl ingen roll för SJ...

Det är möjligt, men nu var det sjukskrivningarna som var ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är möjligt, men nu var det sjukskrivningarna som var ett problem.

Möjligt, artikeln var inte särskilt detaljerad, men min poäng är att din slutsats att restriktioner behövs för att så många är sjuka är förenklad. Många är sjukskrivna på grund av restriktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Fullständigt idiotiskt. 

Det kan hända men vad gör man när man inte är stormrik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Det kan hända men vad gör man när man inte är stormrik?

När borgarna infört karensdagen så proklamerade de att sjukfrånvaron hade minskat.

Verkligheten var ju att sjuknärvaron ökat. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Jag tillhör en, förmodligen inte obetydlig, del av befolkningen vars luftvägar inte gillar vinter. Jag har "symptom" från oktober till april mer eller mindre varje dag och har haft så i snart sjuttio år vid det här laget utan att för den delen vara sjuk. Det är bara mina luftvägar som reagerar på att det är vinter. Jag kan inte "stanna hemma" sju månader om året. Det är ungefär samma med allergiker. De har också "symptom". Det stör mig att FHM inte är mer konkreta när det gäller "symptom" än att bara svepande kalla det "symptom".

Vi får hoppas att allt det här med restriktioner och dylikt är borta om några månader, det mesta tyder på det. :crossfingers:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Baksidan av asylrätten (en av dem). Om man deserterar är man sannolikt jagad av sin gamla regim, ja, och därmed flykting, formellt sett. Men man kan ändå vara krigsförbrytare och få livstids fängelse. Det är något sjukt i detta.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/unik-krigsbrottsdom-mot-syrisk-fangelsechef

Nja... du får allt precisera. Varje människa har sitt eget ansvar att vägra brott mot människor och mänskligheten. Det ska inte suddas bort genom att bli flykting. Det finns också krigslagar som säger vad man får och inte får göra i krig. Natruligtvis finns det lika många varianter som det finns människor, men i grunden måste varje människa bära ett ansvar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

När borgarna infört karensdagen så proklamerade de att sjukfrånvaron hade minskat.

Verkligheten var ju att sjuknärvaron ökat. :cry:

Jag har egentligen aldrig haft råd med att vara sjuk. Någonting annat blev lidande i livet. Man fick vänta ett halvår till med att skaffa nya glasögon fast de man hade borde ha bytts för länge sedan. Hålet i skon som borde lett till nya skor fick vara där. Reparationer och renoveringar av bilar och hus skjuts framåt. Man överlever och livet fungerar men i längden blev det drygt att ha familj när barnen drog hem virus och frun eller jag blev sjuka. Eller samtidigt. Och politikerna tror att man har 100 lakan i buffert på banken. :cry:

...

Men vi var rika på kärlek, solsken och sång! :w00t:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Axelman säger:

Nja... du får allt precisera. Varje människa har sitt eget ansvar att vägra brott mot människor och mänskligheten. Det ska inte suddas bort genom att bli flykting. Det finns också krigslagar som säger vad man får och inte får göra i krig. Natruligtvis finns det lika många varianter som det finns människor, men i grunden måste varje människa bära ett ansvar.

Man kan vara flykting och krigsförbrytare samtidigt. Åtnjuta skydd av den stat som samtidigt sätter en i fängelse. Det är något sjukt (bisarrt i alla fall) i det, men jag kan inte precisera mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Man kan vara flykting och krigsförbrytare samtidigt. Åtnjuta skydd av den stat som samtidigt sätter en i fängelse. Det är något sjukt (bisarrt i alla fall) i det, men jag kan inte precisera mer än så.

Juridiken och humanitären krockar. Inget nytt men likafullt svårt att hitta rätt.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Jag är ett brottsoffer. Jag försökte boka tredje dosen i Halland men nekades. Nu säger JO att det är ett lagbrott. Men mer än så blir det inte. Mjäkiga Svärje😜🇸🇪™.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/jo-kritiserar-region-hallands-bokningsstopp-for-vaccinturister

Det vet väl du att lagarna är till för att skydda myndigheterna från medborgarna och inte att skydda medborgarna mot brott (och orättvisor).

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Anders Tegnell konstaterar att covid innebär ständigt nya överraskningar – men ser också en ljusning efter den smittovåg som pågår just nu.

– Vi har en tuff våg just nu, men när vi är inne på den andra sidan av den här puckeln så är det dags att börja titta på om det här verkligen är rimligt att fortsätta hantera som en samhällsfarlig sjukdom.” /SVT

 

Nu kan man se en ände på detta. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smittan skenar i Helsingborg. :( 

1430273060_Skrmavbild2022-01-14kl_06_24_50.thumb.png.092967e28a698f87f26153ebd3e517aa.png

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem sörjer för folkhälsan i Sverige? Folkhälsomyndigheten tycker att det är viktigare att skydda sjukvården som kämpar med att ta hand om vuxna människor som frivilligt har avstått från vaccin än att värna alla barn och unga som lider svårt av pandemins begränsningar.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bris-1

 

(Tyvärr är artikeln i skrivande stund censurerad vad gäller kopplingen till pandemin men han säger detta i tv-sändningen, se videon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera regioner frångår hushållskarantän

Flera regioner tillåter att vårdpersonal som bor med
någon som är bekräftat smittad av covid-19ändå arbetar på grund av den höga sjukfrånvaron, rapporterar Ekot.

Det var i slutet av december som Folkhälsomyndigheten ändrade sin rekommendation om hushållskarantän vid smitta i hemmet för viss vårdpersonal. Detta gör att personal som är symtomfri och dubbelvaccinerad kan jobba om det råder personalbrist.

Hittills har Region Skåne, Uppsala, Västra Götaland och
Örebro använt sig av den möjligheten.

Statsepidemiolog Anders Tegnell har kallat avstegen från hushållskarantänen för en nödlösning när man inte kan lösa personalsituationen på något annat sätt.

Mimmi Nilsson
SVT

 

Snart lär vi se att det inte behövs några nödlösningar. Nu har även Maggan fått covid-19 men uppges må bra. Bra! Då lär politikerna snart fatta att så här kan vi inte ha det. Ett enormt stort antal människor kan inte sättas i karantän för vad som numera är en kraftig förkylning för de allra flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-13 11:37, Svolder säger:

Jag tillhör en, förmodligen inte obetydlig, del av befolkningen vars luftvägar inte gillar vinter. Jag har "symptom" från oktober till april mer eller mindre varje dag och har haft så i snart sjuttio år vid det här laget utan att för den delen vara sjuk. Det är bara mina luftvägar som reagerar på att det är vinter. Jag kan inte "stanna hemma" sju månader om året. Det är ungefär samma med allergiker. De har också "symptom". Det stör mig att FHM inte är mer konkreta när det gäller "symptom" än att bara svepande kalla det "symptom".

Det har att göra med att luften oftast är mycket torrare, i synnerhet under vintern, likaså kan man vara känslig för fuktig luft. Luften inomhus försämras radikalt under denna årstid då man inte heller öppnar fönster och vädrar lika ofta. Luften blir torr, dammig och inte lika syremättad, leder till torrare slemhinnor som bakterier och virus lättare får fäste på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Vem sörjer för folkhälsan i Sverige? Folkhälsomyndigheten tycker att det är viktigare att skydda sjukvården som kämpar med att ta hand om vuxna människor som frivilligt har avstått från vaccin än att värna alla barn och unga som lider svårt av pandemins begränsningar.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bris-1

 

(Tyvärr är artikeln i skrivande stund censurerad vad gäller kopplingen till pandemin men han säger detta i tv-sändningen, se videon)

Sjukvården måste fungera till annat än bara covid-patienter. Sjukvården är det viktigaste vi har i Sverige. Utan sjukvård får alla lida och fler människor dör. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...