Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, Alix säger:

Det är inte jag som har argumenterat för det, utan de som vill detta, du får fråga dem. De har sagt att det är viktigt att hela världen vaccineras annars blir vi aldrig av med pandemin. Men nu vill folk i sådana länder inte vaccinera sig. Vad ska jag göra åt det, eller är det det som jag skriver som är problemet i vanlig ordning?

Jag menar källa på ditt påstående om "ingen effekt".

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Det skyddar bara dem själva, det ger ingen effekt vad gäller smittspridning eller uppkomsten av nya virusvarianter, vilket har varit argumenten att skänka mängder av vaccin. Men, visst, kör på om det känns bättre. Vi struntar i effekten. Det viktiga är väl att man får känna sig humanistisk.

Varje vaccinerad person bidrar väl lite till minskad smittspridning, och därmed också till färre mutationer?

Men om vi ska se bort eller sälja vaccin, vilket vi ska göra om vi har överskott, så bör det distribueras till folk som vaccineras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Varje vaccinerad person bidrar väl lite till minskad smittspridning, och därmed också till färre mutationer?

Men om vi ska se bort eller sälja vaccin, vilket vi ska göra om vi har överskott, så bör det distribueras till folk som vaccineras.

Fair enough. ¯\_(ツ)_/¯ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Novavax-produkten är inte ett så kallat mRNA-vaccin, utan bygger på en äldre teknik. Det har i sin tur närt förhoppningar om att det i större grad ska kunna accepteras av vaccinskeptiker, som föredrar mer beprövade metoder.”

 

Jaså, får de välja vilket vaccin de vill ha? :fundersam:

 

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/klartecken-för-nytt-covid-vaccin-i-eu/ar-AARZsto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Den där sorgliga samlingen individer ska inte ha en enda skattekrona.

Är redaktionen för SAOB verkligen en "sorglig samling"?

https://www.saob.se/om/redaktionen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Svenska akademin, givetvis. Det är de som äger och ansvarar för verket. Personalen får med fördel följa med.

Fast det är väl redaktionen som får pengarna (om det blir några)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Telly82 säger:

Fast det är väl redaktionen som får pengarna (om det blir några)?

Ja, hur så? Det kanske är argument nog för dig att SA får behålla SAOB, men det är det inte för mig. Ska staten bekosta fortsatt utgivning med skattemedel ska SA inte behålla kontrollen över vare sig ordbok, budget eller redaktion. Det var SA själva som bestämde att SAOB skulle ges ut. Då får de antingen fortsätta med det i egen regi eller avhända sig verket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.thumb.png.07e7f553caaaebc85b1fe970ce4cfc0e.png

 

Nu får vi hoppas på omikron att det blir en fjärde våg! Annars ser siffrorna alldeles för beskedliga ut. Vad gäller dödsfall blev det inte ens en tredje våg...

Ja, jag raljerar, men jag får intrycket av att medielogiken fordrar att det här fortsätter och att det ska vara dramatiskt. Med restriktioner därefter.

Sonen är vansinnig för att han inte får klubba på juldagen. ”Jag har vaccinerat mig i onödan två gånger!”. Ja, han är ung, men de ska också få finnas.

Siffrorna i sig verkar inte spela någon större roll längre. Så pass att både politiker och andra mest pekar på hur det är i andra länder och hur det skulle kunna bli här...

Nu varnar WHO för en smittostorm i Europa. Annars kunde man tro att den redan är här av alla skriverier och varningsord.

Ett problem är talesättet att ropa varg. Tänk om det inte blir så farligt? Kommer vi att tappa förtroendet för politiker, myndigheter och medier då?

Nej, inte i Sverige. Vi är lydiga. :) 

 

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/who-varnar-europa-smittostorm-pa-vag

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-s-har-skapat-mental-forberedelse

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan (fast WHO:s skrämselpropaganda kommer givetvis ändå att dominera totalt):

 

”Sydafrika: Omikronvågen kan vara på väg ner

Antalet nya covidfall i Sydafrika har minskat betydligt. Enligt medicinska experter i landet kan det betyda att den dramatiska ökning av smittfall på grund av omikron är över, rapporterar nyhetsbyrån AP. Detta skulle kunna innebära att omikronsmittorna faller snabbt efter en lika snabb ökning.

På torsdagen för nästan en vecka sedan hade Sydafrika 27 000 nya fall, på tisdagen var siffran för antalet nya fall 15 424. I
Gautengprovinsen där både Johannesburg och Pretoria ligger har minskningen hållit i sig.

- Det var en kort våg och de goda nyheterna är att den inte var så allvarlig när det kommer till inläggningar och dödsfall, säger
Marta Nunes, forskare på University of Witwatersrand till AP.

Det var Sydafrika som upptäckte omikronvarianten i slutet av november. Omkring 90 procent av alla covidfall i Gautengprovinsen den senaste månaden har varit fall av omikron. Men antalet fall i provinsen började minska den 12 december då 16 000 nya smittade rapporterades in. På tisdagen var den siffran 3 300.

- Alla patienter på iva är ovaccinerade, så de vaccinerade klarar sig bättre, säger professor Veronica Uekermann som jobbar med covidsjuka på Steve Biko Academic Hospital i Pretoria.

Iva Horvatovic
SVT”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Å andra sidan (fast WHO:s skrämselpropaganda kommer givetvis ändå att dominera totalt):

 

”Sydafrika: Omikronvågen kan vara på väg ner

Antalet nya covidfall i Sydafrika har minskat betydligt. Enligt medicinska experter i landet kan det betyda att den dramatiska ökning av smittfall på grund av omikron är över, rapporterar nyhetsbyrån AP. Detta skulle kunna innebära att omikronsmittorna faller snabbt efter en lika snabb ökning.

På torsdagen för nästan en vecka sedan hade Sydafrika 27 000 nya fall, på tisdagen var siffran för antalet nya fall 15 424. I
Gautengprovinsen där både Johannesburg och Pretoria ligger har minskningen hållit i sig.

- Det var en kort våg och de goda nyheterna är att den inte var så allvarlig när det kommer till inläggningar och dödsfall, säger
Marta Nunes, forskare på University of Witwatersrand till AP.

Det var Sydafrika som upptäckte omikronvarianten i slutet av november. Omkring 90 procent av alla covidfall i Gautengprovinsen den senaste månaden har varit fall av omikron. Men antalet fall i provinsen började minska den 12 december då 16 000 nya smittade rapporterades in. På tisdagen var den siffran 3 300.

- Alla patienter på iva är ovaccinerade, så de vaccinerade klarar sig bättre, säger professor Veronica Uekermann som jobbar med covidsjuka på Steve Biko Academic Hospital i Pretoria.

Iva Horvatovic
SVT”

Jag hörde nyss på radio att avloppshalterna av coronavirus minskar eller har slutat öka (minns inte exakt) i Göteborg.

48 minuter sedan, Alix säger:

Skandal! SVT flyttar tiden för Kalle Ankas jul! :byrakrat:

 

  Dölj innehåll

Med fem minuter senare... :P 

 

Nu blir det jobbigt för alla som har värmt upp bildröret inför ljuständningen fem i tre.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png.27a26fc53c938fe14f774a4d468fa3bc.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Sydafrikansk studie: 80 procent lägre risk för sjukhusinläggning med omikron

Människor i Sydafrika, det land där omikron först upptäcktes, som insjuknar efter att ha smittats av den nya virusvarianten tycks vara 80 procent mindre benägna att behöva sjukhusvård jämfört med personer som smittats av andra varianter. Det visar en ny studie, från National Institute for Communicable Diseases iJohannesburg, som Bloombergrapporterar om.

- När de väl har tagits in på sjukhus skiljer sig inte risken för allvarlig sjukdom från andra varianter, säger forskningsförfattarna Nicole Walter och Cheryl Cohen.

Och jämfört med deltainfektioner i Sydafrika, mellan april och november, är omikron-infektioner associerade med en 70 procent lägre risk för allvarlig sjukdom, enligt studien.

Paul Hunter, professor i medicin vid University of East Anglia i Storbritannien, anser att studien är viktig men påpekar att resultaten kan ha påverkats av att omikronfallen under hösten jämförs med andra varianters påverkan tidigare under pandemin, då immuniteten såg annorlunda ut.

Samtidigt visar en tidig studie från Skottland på liknande resultat som den sydafrikanska. Den studien pekar på att risken för sjukhusvistelse är två tredjedelar lägre med omikron än med delta-varianten, rapporterar Wall Street Journal.

Forskarna varnar dock för att den hastighet med vilken omikron nu sprider sig fortfarande utgör ett hot mot hälsosystem över världen.

Linnea Carlén
SVTReporter”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Med mindre än tusen meter kvar till gränsen spelar Rolf Lindén ut sitt sista kort. Han ger order om att eldledningsradarn ska gå över till så kallad hoppfrekvens, en funktion som gör att radarn inte kan störas ut. Den funktionen får dock inte användas i skarpt läge i fredstid, och Sverige befinner sig inte i krig. Inte än.

Men det struntar Rolf Lindén i. Vad som då hände har han själv skrivit om detaljerat i Marinmusei vänners årsbok från 2010:

”Gå över i hoppfrekvensmod!”

”Skriftlig order erfordras. Vi är inte i krig.”

”Skriftlig order kommer. Förbered!”

Jag kastar ner två rader på ett papper, undertecknar. Sambandsofficeren och sekreteraren vidimerar min namnteckning.

”Skriftlig order utfärdad och vidimerad!”

”Jag går över till hoppfrekvens. Målet håller samma kurs och fart. 400 meter kvar!”

Trettio o ä n d l i g a sekunder.

”Oprummet!”

”Kom!”

”Målfarten går ner!”

"Vänta! …………."

"Vänta!..........."

"Vänta!........... Målet har stoppat!”

Bluffen gick hem. Klockan var nu 21 och den sovjetiska flottstyrkan hade stannat precis på gränsen. Något av fartyg hade visserligen hunnit in 500 meter på svensk sida men vände snabbt om.”

 

En olaglig bluff hindrade ryska fartyg med marinkår och spetsnaz att anfalla Sverige 1981. :pinch:

 

https://www.bt.se/nyheter/u137-harifran-stoppades-det-ryska-fritagningsforsoket-med-en-bluff-3aeb61a5/

 

 

U137_ Härifrån stoppades det ryska fritagningsförsöket – med en bluff.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

”Med mindre än tusen meter kvar till gränsen spelar Rolf Lindén ut sitt sista kort. Han ger order om att eldledningsradarn ska gå över till så kallad hoppfrekvens, en funktion som gör att radarn inte kan störas ut. Den funktionen får dock inte användas i skarpt läge i fredstid, och Sverige befinner sig inte i krig. Inte än.

Men det struntar Rolf Lindén i. Vad som då hände har han själv skrivit om detaljerat i Marinmusei vänners årsbok från 2010:

”Gå över i hoppfrekvensmod!”

”Skriftlig order erfordras. Vi är inte i krig.”

”Skriftlig order kommer. Förbered!”

Jag kastar ner två rader på ett papper, undertecknar. Sambandsofficeren och sekreteraren vidimerar min namnteckning.

”Skriftlig order utfärdad och vidimerad!”

”Jag går över till hoppfrekvens. Målet håller samma kurs och fart. 400 meter kvar!”

Trettio o ä n d l i g a sekunder.

”Oprummet!”

”Kom!”

”Målfarten går ner!”

"Vänta! …………."

"Vänta!..........."

"Vänta!........... Målet har stoppat!”

Bluffen gick hem. Klockan var nu 21 och den sovjetiska flottstyrkan hade stannat precis på gränsen. Något av fartyg hade visserligen hunnit in 500 meter på svensk sida men vände snabbt om.”

 

En olaglig bluff hindrade ryska fartyg med marinkår och spetsnaz att anfalla Sverige 1981. :pinch:

 

https://www.bt.se/nyheter/u137-harifran-stoppades-det-ryska-fritagningsforsoket-med-en-bluff-3aeb61a5/

 

 

U137_ Härifrån stoppades det ryska fritagningsförsöket – med en bluff.pdf 6 MB · 0 downloads

Var inte svenskt attackflyg ganska tidigt ute vid ryssflottan och visade vapenlast?

 

Dagens IKFN-förordning nämner för övrigt inget om hur radarsystem ska användas, så det olagliga i radaranvändningen gissar jag handlar om någon stående order, som givetvis baseras på lagar mm.

Den LV-radar jag gjorde lumpen i sades vara redo för användning med lite krigsfinesser, jag antar att teknikern bara behövde skruva lite i ett skåp för att aktivera.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Var inte svenskt attackflyg ganska tidigt ute vid ryssflottan och visade vapenlast?

Enligt artikeln:

 

”Inte heller attackflyget skulle hinna beväpnas och skickas ut i tid innan den sovjetiska flottstyrkan hunnit så långt in i Karlskrona skärgård att en strid kunde vara oundviklig.”

 

Hur det faktiskt förhöll sig vet jag inte. Man ska väl vara försiktig med att lita på hågkomster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Man ska väl vara försiktig med att lita på hågkomster.

Det finns ett visdomsord målat på väggen på landsarkivet i Östersund:

"Även det svagaste bläck är starkare än minnet."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns ett visdomsord målat på väggen på landsarkivet i Östersund:

"Även det svagaste bläck är starkare än minnet."

Dessutom är det en partsinlaga där man kan misstänka att den egna insatsen framhävs. Även om det är omedvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Enligt artikeln:

 

”Inte heller attackflyget skulle hinna beväpnas och skickas ut i tid innan den sovjetiska flottstyrkan hunnit så långt in i Karlskrona skärgård att en strid kunde vara oundviklig.”

 

Hur det faktiskt förhöll sig vet jag inte. Man ska väl vara försiktig med att lita på hågkomster.

Det låter orimligt att inte attackflyget, på den tiden, skulle kunna ha flyg i luften på valfri plats i Sverige med så lång förvarning, minst tio timmar.

Men om jag ska försöka ordna kronologin i mina minnen av berättelser om händelsen så bör radarn ha startats ganska tidigt och flyget lite senare. Som jag minns det skulle Sverige då ha flyg uppe som störde ut stora delar av ryssarnas kommunikationer samt ungefär en division (beväpnat) attackflyg i området, där en grupp ska ha flugit lågt och nära och resten ska ha varit i bakgrunden.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...