Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2021-12-08 13:49, Alix säger:

Det är antagligen mordförsök, till att börja med, men om terror är motivet ska det klassas som terrorbrott.

Enligt det resonemanget bör du anse att mordförsök ska klassas som mord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt det resonemanget bör du anse att mordförsök ska klassas som mord.

Enligt ditt resonemang måste någon dö för att det ska klassas som terror. Det är kanske målet för terroristen, men jag tycker inte att denne ska få bestämma det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finland valde bort SAAB..

Då väljer jag bort finska pinnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Finland valde bort SAAB..

Då väljer jag bort finska pinnar

Jag som köpte finska marmeladkulor på Lidl, vad ska jag göra med dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

Jag som köpte finska marmeladkulor på Lidl, vad ska jag göra med dom?

Förstör dem genom att bryta ner dem kemiskt. I magen till exempel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Enligt ditt resonemang måste någon dö för att det ska klassas som terror.

...

Nej, det räcker att gärningen är tillräckligt elak och att man, exempelvis, vill skrämmas. Att bara försöka duger inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, boevil säger:

Blir dom inte sura då?

Marmeladkulorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Marmeladkulorna?

Ja,och troligen alldeles nedbrutna 

Redigerad av boevil
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, det räcker att gärningen är tillräckligt elak och att man, exempelvis, vill skrämmas. Att bara försöka duger inte.

Hinckley kan vara glad att han dömdes till rättspsyk eftersom han 33 år senare annars skulle ha varit mördare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Hinckley kan vara glad att han dömdes till rättspsyk eftersom han 33 år senare annars skulle ha varit mördare.

Mördare är han väl oavsett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Mördare är han väl oavsett?

Nej, han har inte dömts för mord. Däremot är Brady ett mordoffer, 33 år efter mordförsöket. Som inte är ett försök längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Nej, han har inte dömts för mord. Däremot är Brady ett mordoffer, 33 år efter mordförsöket. Som inte är ett försök längre.

Att man inte är dömd saknar betydelse. Man bör dock vara försiktig med vem man kallar mördare.

Olof Palme är väl mördad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Japp!

Om jag, med nödvändigt uppsåt, sköt Olof Palme så är jag en mördare.

Det enda vi vet egentligen är att någon har dödat Palme med ett pistolskott. Förmodligen mord. Men det går inte säkert att veta förrän det har prövats juridiskt. Vad gäller Brady kom undersökningsdomaren fram till att han föll offer för en annan människas handaverkan (homicide* är inte ekvivalent med mord), men inte att Hinckley är hans mördare, det är något annat. Du kan förresten uppsåtligen ha dödat Palme utan att därför vara en mördare, det kan ha rört sig om nödvärn(sexcess). Undrar du något mer får jag be att fråga mina barn, de studerar till jurister. Men svaret lär dröja, för de har inte kommit till straffrätt än. :D

 

*Edit: Alltså fel av mig att påstå det i tidigare inlägg.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Det enda vi vet egentligen är att någon har dödat Palme med ett pistolskott. Förmodligen mord. Men det går inte säkert att veta förrän det har prövats juridiskt. Vad gäller Brady kom undersökningsdomaren fram till att han föll offer för en annan människas handaverkan (homicide* är inte ekvivalent med mord), men inte att Hinckley är hans mördare, det är något annat. Du kan förresten uppsåtligen ha dödat Palme utan att därför vara en mördare, det kan ha rört sig om nödvärn(sexcess). Undrar du något mer får jag be att fråga mina barn, de studerar till jurister. Men svaret lär dröja, för de har inte kommit till straffrätt än. :D

 

*Edit: Alltså fel av mig att påstå det i tidigare inlägg.

Juridiken är bara ett sätt att, ibland med uselt resultat, beskriva verkligheten.

Enligt ett annat sätt, SAOL, betyder mord endast "uppsåtligt dödande i fredstid av en människa".

 

Att bara gå efter vad juridiken säger blir lite jobbigt. 

Ett hus exploderade på Övre Husargatan i Göteborg, men antagligen orsakade ingen människa explosionen. Och ingen mördade Olof Palme.

Är Alfred Ander verkligen en mördare, uppfyller utredningen och rättegången de krav som idag ställs för att döma honom? Samma fråga kan ställas angående Anckarström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Ett hus exploderade på Övre Husargatan i Göteborg, men antagligen orsakade ingen människa explosionen.

Det är ju också så saken har beskrivits av medierna. Trogna den juridiska rågången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Det är ju också så saken har beskrivits av medierna. Trogna den juridiska rågången.

Nej, det är så saken beskrivs av medierna. Saken beskrevs i praktiken som att det var en senare avliden man som var inblandad på något sätt. Om jag inte minns fel så publicerades det till och med bild på mannen som aldrig kommer att dömas för eventuell inblandning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, det är så saken beskrivs av medierna. Saken beskrevs i praktiken som att det var en senare avliden man som var inblandad på något sätt. Om jag inte minns fel så publicerades det till och med bild på mannen som aldrig kommer att dömas för eventuell inblandning.

Jag har snarare för mig att det beskrevs som att han skulle avhysas inom några timmar efter explosionen och att han eftersöktes av polis. Oklart varför (eftersom en explosion i sig inte nödvändigtvis kommer sig av mänsklig handaverkan). Sedan har ett flertal grannar och andra intervjuats om hur han var som person. Men att han skulle vara inblandad i något har jag inget minne av att jag har läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Jag har snarare för mig att det beskrevs som att han skulle avhysas inom några timmar efter explosionen och att han eftersöktes av polis. Oklart varför (eftersom en explosion i sig inte nödvändigtvis kommer sig av mänsklig handaverkan). Sedan har ett flertal grannar och andra intervjuats om hur han var som person. Men att han skulle vara inblandad i något har jag inget minne av att jag har läst.

Inte heller jag minns att han direkt pekats ut som skyldig. Jag har för mig att han sammantaget beskrevs, av polis, som farlig och intressant. Om han var intressant av andra anledningar än delaktighet kan man fundera på varför hans farlighet nämndes.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...