Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...

Pocahontas

Rekommendera Poster

Alix
3 timmar sedan, boevil säger:

Borde fokusera mera på…

Risken med att bara se med det ena ögat är att man lätt blir blind.

Du menar Helena Lindholm, antar jag? ;) 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 31,6k
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Alix

8054

• Axelman

3097

• xeric

2655

• Mattiasgbg

2295

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Detta är ingen åsikts- eller politiktråd. All diskussion/kommenterande om Israel/Palestina bannlyses eftersom ni inte kan hantera oliktänkande utan envetet och stelbent ser allt från egen horisont.  

Nej, nej...   sanningen bakom alla dessa vilseledande rubriker är en helt annan:   I slutet av valrörelsen drabbades JÅ tungt av något alldeles oväntat - under sin valturné blev han handlöst förä

Uppladdade bilder

Alix
8 timmar sedan, boevil säger:

Hur menar du, ser du inga problem med att fd. brottslingar har problem att bryta den brottsliga banan. Jag tycker fortfarande att du bör nyansera det du skriver, jag gullar inte men försöker se flera aspekter.

Struntprat, du vill att jag ska skriva så att det behagar dig (och andra). Det är okej att ha en annan uppfattning än den jag har. En uppfattning som jag är tydlig med. Men försök inte låtsas som att det beror på min formuleringskonst vad du själv tycker i saken.

Länk till inlägg
Telly82

Kan vi diskutera vad som står i tidningen i stället för att diskutera varandra?

Tack på förhand.

Telly82, moderator

Länk till inlägg
Alix
2021-05-10 15:43, KMN säger:

Läste en krönika i Expressen om detta.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sverige-har-en-blind-flack-nar-det-galler-islamister/

Intressant jämförelse. Ligger något i att det finns en bias. Muslimer i Sverige uppfattas ju lätt — och med visst fog — som illa sedda. Inte minst när Sverigedemokraterna gör sig breda. Och då slinker liksom även islamister med i den stora underdog-gruppen, den som medierna gärna tar parti för.

Sofie Löwenmark på Doku är inne på samma tanke:

”– Att granska den högerextrema miljön har varit helt oproblematiskt – med all rätt vill jag understryka – men att granska jihadism och islamism har varit svårare. Det har kommit med en slags misstro kring om det finns bakomliggande orsaker.”

https://www.svt.se/kultur/sofie-lowenmark-doku-ekot-reporter-relation-islamist

Det hon säger i videon är väldigt tänkvärt. Det är andra muslimer som drabbas i första hand.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
6 minuter sedan, Telly82 säger:

Kan vi diskutera vad som står i tidningen i stället för att diskutera varandra?

Tack på förhand.

Telly82, moderator

Det där var riktat till mig. När boevil diskuterar mig klickar du på gillaknappen i stället.

30515AB7-A7AD-4279-9348-1422859B35DC.thumb.jpeg.74fb61c8faaecb8982206926b7cce82c.jpeg

Länk till inlägg
Telly82
7 minuter sedan, Alix säger:

Det där var riktat till mig. När boevil diskuterar mig klickar du på gillaknappen i stället.

Det var riktat till alla. 

Och du kan ju kolla hur många "Gilla" du fått av mig genom åren.

Länk till inlägg
Alix
3 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var riktat till alla. ...

Man kan lätt få ett annat intryck, beroende på det jag påpekade.

3 minuter sedan, Telly82 säger:

... Och du kan ju kolla hur många "Gilla" du fått av mig genom åren.

Det vet jag och är tacksam för, men jag förstår inte relevansen här och nu.

Länk till inlägg
Telly82
1 minut sedan, Alix säger:

Man kan lätt få ett annat intryck, beroende på det jag påpekade.

Hur skulle jag annars gjort? Väntat tills någon annan eventuellt skrev något om dig eller någon annan och posta efter det eventuella inlägget?

Eller citerat en flock inlägg först och sedan skrivit nedanför? Då hade min uppmaning mer eller mindre gömts som en liten del av inlägget.

Jag är inte mer än människa och kan därmed vara inkonsekvent utan att mena något illa för det.

Länk till inlägg
Alix
7 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur skulle jag annars gjort? Väntat tills någon annan eventuellt skrev något om dig eller någon annan och posta efter det eventuella inlägget?

Eller citerat en flock inlägg först och sedan skrivit nedanför? Då hade min uppmaning mer eller mindre gömts som en liten del av inlägget.

Jag är inte mer än människa och kan därmed vara inkonsekvent utan att mena något illa för det.

Jag tror dig och det är lugnt. :kramis:

• Gilla 1
Länk till inlägg
boevil
Länk till inlägg
boevil

Vi får hoppas att Ryssland och Turkiet inte gör verklighet av sina hot att blanda sig i ”leken”

Citat

Israel har de senaste dagarna rapporterats förbereda en markoffensiva i Gaza. Vittnesmål från området har talat om trupp- och stridsvagnsförflyttningar.

Reuters uppger att en talesperson för den israeliska militären beskriver att de ”befinner sig i olika skeden av förberedelser för en markoffensiv”.

– Arméledningen övervakar och guidar de förberedelserna, säger överstelöjtnant Jonathan Conricus enligt Reuters

och att idioter på vår hemmaplan håller sig lugna.

Citat

När våldet eskalerar i Jerusalem och Gaza ökar vaksamheten i de judiska församlingarna i Sverige. Det finns en oro för att konflikten ska spilla över hit, men det finns hittills inga rapporterade incidenter som tyder på att den gjort det.

– Generellt sett vet vi av erfarenhet att det finns en väldigt tydlig koppling mellan det som sker i Israel-Palestina och hot mot svenska judar och judiska institutioner. Det ser vi hela tiden, säger Aron Verständig, ordförande i Judiska centralrådet och judiska församlingen i Stockholm, till TT.

Den enda som kommer att vinna på den här konflikten är nog den korrumperade Benjamin Netanyahu.

Länk till inlägg
Telly82

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWoeb9/farligt-nar-netanyahu-drar-fordel-av-valdet

"Netanyahu slåss inte bara för att behålla makten. Han står även åtalad i en korruptionsrättegång där han riskerar fängelsestraff. Han har med andra ord en rad skäl för att vilja flytta uppmärksamheten någon annanstans.
Att fokusera på en yttre fiende är ett klassiskt grepp för att ena en nation bakom sig."

Länk till inlägg
lappen71

Har stor erfarenhet av danskar och dom är så här korkade (grov generalisering)

Säger man emot högre chefer så får man sparken. Tur att vi har det skydd vi har inom arbetslivet att det inte är lika lätt i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRWAJx/nu-gravs-minkarna-upp--jamfors-med-fetaost

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
Telly82
Postad (redigerade)
2021-05-10 09:27, Alix säger:

Den största public service-skandalen på länge.

En reporter tar en islamist i försvar eftersom hon har en kärleksrelation med honom. SR tycker dessutom att detta inte har någon betydelse för bevakningen och ville först bara låta artiklarna/inslagen stå kvar. Nu är de dock försedda med en slags varningstext. Reportern sade upp sig efter att detta uppdagades. Ursprungligen avslöjades händelsen av Doku. SR:s journalister är berättigat oroade. Alla fattar nämligen att SR försökte sopa detta under mattan, och frågan är varför.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1427038
https://doku.nu/2021/05/05/ekoreporter-inledde-relation-med-sakerhetshot/

https://www.svt.se/kultur/oro-pa-ekotredaktionen-efter-avslojandet-naggar-fortroendet-for-journalistiken

2021-05-10 15:43, KMN säger:

Läste en krönika i Expressen om detta.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sverige-har-en-blind-flack-nar-det-galler-islamister/

Intressant jämförelse. Ligger något i att det finns en bias. Muslimer i Sverige uppfattas ju lätt — och med visst fog — som illa sedda. Inte minst när Sverigedemokraterna gör sig breda. Och då slinker liksom även islamister med i den stora underdog-gruppen, den som medierna gärna tar parti för.

2021-05-10 18:31, Alix säger:

SR-chefen säger i andra ordalag att ”här finns inget att se, cirkulera!”. Vilket knappast någon är övertygad om. Agrell har rätt. Det här kan inte få sopas under mattan.

https://www.svt.se/kultur/sr-handelse-med-ekoreportern-redan-utredd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pA31jG/ur-bombliberal-synvinkel-gick-kriget-bra

Citat

För övrigt anser jag att…

…det är illavarslande att det var den med Säpo kollaborerande hatsajten Doku som lyckades skandalisera en reporter på Ekot med ett enda ord. ”Relation” med av Säpo misstänkt arab. Tvetydigheten var avsiktlig. Och fejk som alltför många gick på.

Redigerad av Telly82
Länk till inlägg
KMN

Du menar att nu har vi facit till hela händelsen; när Jan Guillou avgjort saken en gång för alla?

Länk till inlägg
Telly82
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, KMN säger:

Du menar att nu har vi facit till hela händelsen; när Jan Guillou avgjort saken en gång för alla?

Nej, vi har inte facit, hur skulle vi kunna ha det?

Redigerad av Telly82
Länk till inlägg
KMN

I så fall var det ju lite svårt att förstå ditt ordknappa inlägg.

Länk till inlägg
Telly82
2 minuter sedan, KMN säger:

I så fall var det ju lite svårt att förstå ditt ordknappa inlägg.

Ju fler aspekter på en händelse man kan få reda på, desto bättre för förståelsen.

Länk till inlägg
KMN
1 minut sedan, Telly82 säger:

Ju fler aspekter på en händelse man kan få reda på, desto bättre för förståelsen.

Det har du naturligtvis rätt i.

Just Jan Guillous ’aspekt’ är nog ganska extrem och bidrar därmed till förståelsen i väldigt begränsad utsträckning.

Men visst, nu vet vi hur han ser på det.

Länk till inlägg
mikaellq

Som jag förstår det så är problemet med att Podcaster ibland inte visar de senaste avsnitten av ett program beror på att Podcaster läser av en Apple-server som i sin tur ska läsa av RSS-flöden som tydligen inte fungerar som det ska.

Apple "working around the clock" säger de. Ska bli intressant att se hur snabbt buggarna krossas av de flitiga utvecklarna med tanke på att där finns pengar att tjäna, hela motivationen till de stora förändringarna ju.

Citat

Research performed by website Podnews describes how the iOS 14.5 update changes how the Apple Podcasts app and servers gather episode data from RSS feeds differently. Previously, when a user would pull-to-refresh in the Apple Podcasts app, Apple's service would gather new data from the user's subscribed podcast feeds. According to Podnews, since iOS 14.5 "the Apple Podcasts app on your listener's phone always uses Apple's database, even if they're subscribed. Your listener's phone never looks directly at your RSS feed."

https://appleinsider.com/articles/21/05/03/how-ios-145-broke-apples-podcasts-app

41776-81016-podcasts_app_broken-xl.jpg

Länk till inlägg
iMarc

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lantbrukarna-oroar-sig-over-litium-gruvor-berg-kommer-att-forstoras-vattendrag-kommer-forsvinna

Tragiskt, och fler gruvhål lär det bli på de flesta håll,  då El-bilar anses stävja den globala uppvärmningen något. 
Man kan också ställa frågan hur miljövänlig en el-bil blir från första spadtaget i gruvan till extrem höjd el-produktion, risker och avfall. 
El-bilen är nog bland de största misstagen i modern tid. 

Själv tror jag Etanol kan vara ett bättre alternativ, men då behövs nog etanolframställning utifrån många fler källor, och mig veterligen går etanol att framställa ifrån nästan allt. 

Besiktade min etanolbil för ett tag sedan, 0,0 i utsläpp. 

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
1 timme sedan, iMarc säger:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lantbrukarna-oroar-sig-over-litium-gruvor-berg-kommer-att-forstoras-vattendrag-kommer-forsvinna

Tragiskt, och fler gruvhål lär det bli på de flesta håll,  då El-bilar anses stävja den globala uppvärmningen något. 
Man kan också ställa frågan hur miljövänlig en el-bil blir från första spadtaget i gruvan till extrem höjd el-produktion, risker och avfall. 
El-bilen är nog bland de största misstagen i modern tid. 

Själv tror jag Etanol kan vara ett bättre alternativ, men då behövs nog etanolframställning utifrån många fler källor, och mig veterligen går etanol att framställa ifrån nästan allt. 

Besiktade min etanolbil för ett tag sedan, 0,0 i utsläpp. 

Om man summerar energiframställning så blir det alltid problem i rum och tid. Frågan är bara var och när. Det finns inget sätt som är problemfritt. Jag trodde mycket på etanol tidigare, men eftersom etanol genererar Co2 så sker inte den minskning som är nödvändig. Ja, Co2 från etanol ingår i kretsloppet. Nej, det hjälper inte den drastiska nedskärningen av Co2 som måste ske. Etanol konserverar status quo och är ingen direkt hjälp mer än att det är ohyggligt mycket renare att tillverka och använda än oljeprodukter vilket är lysande i sig men räcker inte hela vägen. Trist. :deppig:

Redigerad av Axelman
Länk till inlägg
iMarc
8 minuter sedan, Axelman säger:

Om man summerar energiframställning så blir det alltid problem i rum och tid. Frågan är bara var och när. Det finns inget sätt som är problemfritt. Jag trodde mycket på etanol tidigare, men eftersom etanol genererar Co2 så sker inte den minskning som är nödvändig. Ja, Co2 från etanol ingår i kretsloppet. Nej, det hjälper inte den drastiska nedskärningen av Co2 som måste ske. Etanol konserverar status quo och är ingen direkt hjälp mer än att det är ohyggligt mycket renare att tillverka och använda än oljeprodukter vilket är lysande i sig men räcker inte hela vägen. Trist. :deppig:

Tror inte vi kan påverka klimatförändringarna som sker så snabbt, genom att satsa för mycket på saker och ting som bara kräver el. Det behövs en ny säker energikälla, solen hade varit det bästa men är tyvärr idag praktiskt omöjligt. 

Länk till inlägg
Axelman
16 minuter sedan, iMarc säger:

Tror inte vi kan påverka klimatförändringarna som sker så snabbt, genom att satsa för mycket på saker och ting som bara kräver el. 

Vet inte om jag förstod dig där. Hur tänker du?

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...