Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Så blev det och på grund av det avgår MP ur regeringen. Det gör att statsministern kommer att begära entledigande och om saker och ting går snett därefter kan hon ha suttit rekordkort tid på den posten. :lol:

Ja, det blev rekord! Sju timmar satt hon! Jag dööör... :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Alix säger:

Och vad säger detta om Sverige i sin helhet? Det är Sverige WHO uttalar sig om, inte Skåneregionen.

I  VG-regionen ökade antal analyserade PCR-prover med 34 % från vecka 45 till vecka 46. Antal nya fall ökade i samma period med 63 %, från 663 till 1084 (vilket kan jämföras med att under hela perioden från vecka 45 år 2020 till vecka 20 i år registrerades  minst 3000, som mest över 8000, fall i veckan).

I regionen verkar det till stor del vara ovaccinerade barn som smittas och det har under hösten införts gurgel-PCR-test för skolklasser, så antagligen hittar man fler fall nu är tidigare.

 

Jag gissar att virusets epidemiska utveckling är mer känd nu än tidigare, det skulle kunna göra att man tidigare kan se vad som troligtvis kommer att hända.

11 timmar sedan, Alix säger:

Ett annat problem är att WHO inte verkar veta vad de pratar om:

 

WHO:s miss: Blandade ihop Sverige och Schweiz

Världshälsoorganisationen (WHO) varnade på tisdagen för att 49 av 53 europeiska länder kommer att uppleva mycket högt tryck på sjukvården från och med nu och fram till våren, rapporterar SR Ekot.

I intervjun med Sveriges Radio sade en tjänsteman på WHO att Sverige var ett av de fyra länder som ser ut att klara sig bäst. Men så är det inte, konstaterade WHO senare på kvällen. Tjänstemannen hade i intervjun blandat ihop Sverige och Schweiz. I själva verket är Sverige ett av de 49 europeiska länder som riskerar få uppleva ett mycket högt tryck på sjukvården under vintern.

Enligt WHO riskerar ytterligare upp till 700 000 personer att dö med covid-19 i Europa innan våren. Det innebär i så fall att vintern 2021 blir lika allvarlig som vintern 2020 för stora delar av Europa - trots att vaccinationsprogrammen inte kommit igång då.

Jonas Olsson

SVT”

 

:lol: 

Jag har hört att det är hög smittspridning i Oberaustralien.

1 minut sedan, Alix säger:

Ja, det blev rekord! Sju timmar satt hon! Jag dööör... :lol: 

Hon satt aldrig, hon hann aldrig tillträda. Stefan regerar fortfarande, jag skulle tro att han börjar tröttna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I  VG-regionen ökade antal analyserade PCR-prover med 34 % från vecka 45 till vecka 46. Antal nya fall ökade i samma period med 63 %, från 663 till 1084 (vilket kan jämföras med att under hela perioden från vecka 45 år 2020 till vecka 20 i år registrerades  minst 3000, som mest över 8000, fall i veckan).

I regionen verkar det till stor del vara ovaccinerade barn som smittas och det har under hösten införts gurgel-PCR-test för skolklasser, så antagligen hittar man fler fall nu är tidigare.

 

Jag gissar att virusets epidemiska utveckling är mer känd nu än tidigare, det skulle kunna göra att man tidigare kan se vad som troligtvis kommer att hända.

Jag har hört att det är hög smittspridning i Oberaustralien.

Hon satt aldrig, hon hann aldrig tillträda. Stefan regerar fortfarande, jag skulle tro att han börjar tröttna på det.

Smittotalen är inte särskilt intressanta längre, särskilt inte bland barn. Det är antalet i sjukhusvård och avlidna som gäller. Där förväntas ingen fjärde våg, vilket Tegnell sade idag:

 

”... dementerar Anders Tegnell att en ryktande fjärde våg kommer slå alltför hårt mot landet.

– Visst, det kommer vara ett ökande tryck på intensivvården igen, men inte på de nivåer vi har sett tidigare.”

 

En dyning, snarare.

 

---

 

NE har inte hängt med i svängarna, fullt förståeligt, utan skriver att Andersson är ”statsminister sedan 2021”. En tidsmässigt opreciserad lustifikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Smittotalen är inte särskilt intressanta längre, särskilt inte bland barn. Det är antalet i sjukhusvård och avlidna som gäller. Där förväntas ingen fjärde våg, vilket Tegnell sade idag:

 

”... dementerar Anders Tegnell att en ryktande fjärde våg kommer slå alltför hårt mot landet.

– Visst, det kommer vara ett ökande tryck på intensivvården igen, men inte på de nivåer vi har sett tidigare.”

 

En dyning, snarare.

 

---

 

NE har inte hängt med i svängarna, fullt förståeligt, utan skriver att Andersson är ”statsminister sedan 2021”. En tidsmässigt opreciserad lustifikation.

Det intressanta är ju varför det inte kommer att bli en våg utan bara en dyning. Vaccinationer, annan immunitet eller de nu beslutade åtgärderna. Eller någon kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det intressanta är ju varför det inte kommer att bli en våg utan bara en dyning. Vaccinationer, annan immunitet eller de nu beslutade åtgärderna. Eller någon kombination.

Jag tror för egen del att vi tog smällen via frånvaro av lockdown plus andra mer drakoniska åtgärder som vår grundlag inte medger och att viruset därmed tog de motorvägar det kunde in i vår sårbara del av befolkningen. Övriga är inte lika mottagliga av olika skäl, som du nämner. Men det är jag som hobbyepidemiolog som talar. Så här finns inget att se, egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror för egen del att vi tog smällen via frånvaro av lockdown plus andra mer drakoniska åtgärder som vår grundlag inte medger och att viruset därmed tog de motorvägar det kunde in i vår sårbara del av befolkningen. Övriga är inte lika mottagliga av olika skäl, som du nämner. Men det är jag som hobbyepidemiolog som talar. Så här finns inget att se, egentligen.

Givetvis kan annat än de tre sakerna jag nämnde påverka.

 

Om jag tolkar dig rätt så har viruset till stor del dödat klart här; vi som fortfarande lever kommer till stor del att klara oss lindrigt vid smitta? Jag, som också är soffepidemiolog, tycker att det låter troligt.

 

Lite lustigt att regeringen inte vill bryta mot grundlagen när det gäller smittspridning, men gärna kör vidare, mot lagrådets rekommendationer, när det gäller ett stenbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Givetvis kan annat än de tre sakerna jag nämnde påverka.

Javisst.

 

35 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om jag tolkar dig rätt så har viruset till stor del dödat klart här; vi som fortfarande lever kommer till stor del att klara oss lindrigt vid smitta? Jag, som också är soffepidemiolog, tycker att det låter troligt.

Du tolkar mig rätt.

 

35 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Lite lustigt att regeringen inte vill bryta mot grundlagen när det gäller smittspridning, men gärna kör vidare, mot lagrådets rekommendationer, när det gäller ett stenbrott.

Fast grundlagen och lagrådets rekommendationer har helt olika tyngd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Telly82 säger:

Problemet med WHO (och andra institutioner/myndigheter) är att de inte verkar ta hänsyn till att utbrotten numera är lokala. Det ser olika ut i olika regioner. Och då är det såklart svårt att ha nationella regler.

De senaste siffrorna från FHM visar att antalet smittade har ökat på sistone, men att antalet intensivvårdade och avlidna sjunker över tid nu i höst, och fortfarande så. Länken mellan fler smittade och svårt sjuka och döda verkar vara bruten. Som vi diskuterade nyss @Mattiasgbg. Siffrorna gäller förstås Sverige i sin helhet.

 

dump.thumb.png.6252f1eda5e488082f46fd944509705a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Alix säger:

...

 

Fast grundlagen och lagrådets rekommendationer har helt olika tyngd.

I pandemifallet har regeringen hänvisat till grundlagen när det gäller medborgares rätt att resa in i landet, vilket är en grundläggande fri- och rättighet. Vad jag finns det ingen prejudicerande dom eller lagrådsrekommendation i det ämnet.

När det gäller cementen så handlar det, enligt lagrådet, om att i beredningen av ärendet så har regeringsarbetet har kukat ur ordentligt och om att riksdagen leker domstol och förvaltningsmyndighet, allt är sådant som inte grundlagen gillar. Det finns vad jag vet inga domar som berör sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

I pandemifallet har regeringen hänvisat till grundlagen när det gäller medborgares rätt att resa in i landet, vilket är en grundläggande fri- och rättighet. Vad jag finns det ingen prejudicerande dom eller lagrådsrekommendation i det ämnet.

När det gäller cementen så handlar det, enligt lagrådet, om att i beredningen av ärendet så har regeringsarbetet har kukat ur ordentligt och om att riksdagen leker domstol och förvaltningsmyndighet, allt är sådant som inte grundlagen gillar. Det finns vad jag vet inga domar som berör sådant.

Ja, allt emanerar förstås från grundlagen. Vi har dock ingen författningsdomstol, vilket är synd. Den skulle dock inte kunna komma fram till något annat än att svenska medborgare måste medges inträde i riket.

 

”7 §   Ingen svensk medborgare får landsförvisas eller hindras att resa in i riket.” 2 kap RF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Axelman säger:

Skärmavbild 2021-11-26 kl. 08.13.35.png

Jag kan, i egenskap av soffepidemiolog, nämna tre dimensioner som kan förändras vid virusmutation.

Smittsamhet, undvikande av dagens vaccin, och förmåga att orsaka sjukdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag kan, i egenskap av soffepidemiolog, nämna tre dimensioner som kan förändras vid virusmutation.

Smittsamhet, undvikande av dagens vaccin, och förmåga att orsaka sjukdom.

Annars är det väl tyget, stoppningen och stommen i soffan som kan förändras. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mörv, ett ord att räkna med

Det finns ett ord jag skulle vilja ha med i nästa upplaga av Svenska Akademins ordlista. Ordet "mörv".

 
3 JUNI 2008 04:00

Jag råkade på det i tecknaren Jan Berglins almanacka och det har visat sig vara ett synnerligen användbart ord i vårt annars så synonymfattiga språk.
Mörv är enligt Berglin månaden mellan november och december eller, om man vill, ett mycket långdraget november där allt mörv bara drabbar en som en sorts förbannelse från tristessens träsmakigaste träskmarker. 

 

I månaden mörv är det dags för fyllnadsinbetalning och rotfyllning och att kolla födelsemärken på vårdcentralen.........

 

https://helagotland.se/start/morv-ett-ord-att-rakna-med-3743088.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Annars är det väl tyget, stoppningen och stommen i soffan som kan förändras. :fundersam:

Jo, men det påverkas av förändringar, som knappast klassas som mutationer, hos mig, inte hos viruset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Mörv, ett ord att räkna med

Det finns ett ord jag skulle vilja ha med i nästa upplaga av Svenska Akademins ordlista. Ordet "mörv".

 
3 JUNI 2008 04:00

Jag råkade på det i tecknaren Jan Berglins almanacka och det har visat sig vara ett synnerligen användbart ord i vårt annars så synonymfattiga språk.
Mörv är enligt Berglin månaden mellan november och december eller, om man vill, ett mycket långdraget november där allt mörv bara drabbar en som en sorts förbannelse från tristessens träsmakigaste träskmarker. 

 

I månaden mörv är det dags för fyllnadsinbetalning och rotfyllning och att kolla födelsemärken på vårdcentralen.........

 

https://helagotland.se/start/morv-ett-ord-att-rakna-med-3743088.aspx

Jag trodde det var månaden när man biter sönder rotfyllda tänder samt låter vårdcentralen undersöka varför man har problem att svälja.

Men det  kanske är föregående månad, 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, boevil säger:

Jag trodde det var månaden när man biter sönder rotfyllda tänder samt låter vårdcentralen undersöka varför man har problem att svälja.

Men det  kanske är föregående månad, 

Läs hela artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, boevil säger:

Vad är det första du kommer att tänka på när du hör ordet apa ?

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALJxg3/skola-plockar-ner-bananpynt--efter-rasistkritik
 

det här säger väl mer om personerna som framför kritiken än om de som gjort utsmyckningen?

Uppenbart vad kritikerna tycker om invandrare…. ?

Ordet nyanländ verkar vara ett begrepp utan tidsgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Ordet nyanländ verkar vara ett begrepp utan tidsgräns.

Jag har drabbats av en vägbeskrivning som innehöll en korsning där det fanns "ett nybyggt hus en gång".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har drabbats av en vägbeskrivning som innehöll en korsning där det fanns "ett nybyggt hus en gång".

Man kan åka till Nyköping också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.gp.se/image/policy:1.60142063:1638013798/7JVTyMJx6GJVEtoiJCh3Ani8zF0.jpg?f=Regular&w=1440&$p$f$w=9be1644

I artikel om tänkbara nya mini(s)trar nämns bland annat Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunalråd i Malmö. Tyvärr finns det inga vettiga bilder på henne, så vi får nöja oss med en bild på en fundersam snart(?) före detta statsminister. I bakgrunden står en suddig statsrådskandidat och pratar med en suddig polis.

Se bild 10/15 i artikeln.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/de-kan-bli-nya-ministrar-i-anderssons-regering-1.60142106

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...